Keskimaan myynti oli 598 miljoonaa euroa vuonna 2008


16.1.2009

Keskimaa-konsernin kokonaismyynti vuonna 2008 oli ennakkotietojen mukaan 598 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen kertyi 46 miljoonaa euroa (+ 8,4 %).

Bonusmyynti oli 522 miljoonaa euroa, kasvaen 44 miljoonaa euroa, eli 9,2 %. Bonusmyynnin osuus kokonaismyynnistä oli 87,3 %.

Nopeiden muutosten vuosi

Finanssialan poikkeustilanne heilutti taloutta ja heijastui myös kauppaan. Alkuvuonna nähtiin ennätyksellinen raaka-aineiden ja energian hinnannousu, joka heijastui myös elintarvikkeisiin. Loppuvuonna tämä kehitys kuitenkin tasaantui. Polttonesteissä nähtiin vuoden aikana ennätyksellisen korkea hintataso, ja loppuvuonna ennätysalhainen hintataso. Käyttötavarakaupassa hintakehitys oli maltillista. Monissa suurissa tuoteryhmissä hinnat laskivat vuoden aikana.

Vähittäiskaupassa rakennettiin tulevaisuutta

Keskimaan päivittäis- ja käyttötavarakaupan myynti vuonna 2008 oli 437 miljoonaa euroa, kasvua edellisestä vuodesta kertyi 6,6 %. Vuonna 2008 kehitettiin toimipaikkaverkostoa voimakkaasti. Säynätsalossa avattiin tammikuussa uusi S-market, joka korvasi vanhan pieneksi käyneen myymälän, Laukaassa laajennettiin ja uudistettiin sekä kirkonkylän että Lievestuoreen S-marketit. Palokkaan valmistui Kodin Terran kiinteistö, johon avataan helmikuussa 2009 Suomen neljäs Kodin Terra. Jyväskylän Sokos-keskuksen laajentaminen jatkui suunnitelmien mukaisesti vuoden 2008 aikana. Keskimaassa ollaan olosuhteet huomioon ottaen tyytyväisiä päivittäis- ja käyttötavarakaupan kehitykseen.

Päivittäistavaramyyntiä kertyi 366 miljoonaa euroa, missä on kasvua lähes 26 miljoonaa euroa eli 7,5 % edellisvuodesta. Tilastokeskuksen mukaan elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat Suomessa 8,6 % joulukuun 2007 ja joulukuun 2008 välisenä aikana. Päivittäistavarakaupan arvo kasvoi Suomessa tammi-marraskuussa 8,7 % edelliseen vuoteen verrattuna (Lähde: Päivittäistavarakauppa ry. PTY) kasvun tullessa käytännössä kokonaan hintojen noususta. 

”Maailmalta Suomeen levinnyt elintarvikkeiden hintojen nousu yllätti epämiellyttävästi myös vähittäiskaupan. S-ryhmässä pidimme kuitenkin johdonmukaisesti kiinni tehtävästämme varmistaa asiakasomistajillemme edullisin ostoskorin hinta kaikissa ketjuissamme. Tässä myös onnistuimme hyvin. Ruoan hinnan nousu hidastui vuoden 2008 lopulla, tämän kehityksen odotamme jatkuvan myös vuonna 2009 yleisen kustannustason noususta huolimatta”, kommentoi vähittäiskaupasta ja taloushallinnosta vastaava toimialajohtaja Kimmo Jantunen.

 

Käyttötavaroita myytiin 71 miljoonalla eurolla, mikä on runsaat miljoona euroa eli 2,0 % edellistä vuotta enemmän. Käyttötavaroiden kauppa kasvoi Suomessa 4,1 % tammi-marraskuussa 2008 (Lähde: Päivittäistavarakauppa ry. PTY). Vaatetuksen ja jalkineiden hinnat säilyivät käytännössä samalla tasolla kuin vuonna 2007, inflaation ollessa 0,5 % (Tilastokeskus).

”Joulukaupassa päädyttiin hitaan alun jälkeen lopulta 4,6 % kasvuun, mikä ylitti odotukset. Vuoden 2008 loppua leimasi alennusmyyntien alkaminen jo ennen joulua – tämä lienee ainakin osasyy siihen, että asiakkaat jättivät merkittävän osan jouluostoksistaan melko viime tinkaan.”

”Sokos-keskuksen työmaa on edennyt aikataulussa, uuden osan rakennustyöt ovat jo pitkällä. Sokoksen henkilöstö on tehnyt hyvää työtä haastavissa olosuhteissa ja kyennyt tarjoamaan asiakkaille rakennustyömaan keskelläkin viihtyisän ja miellyttävän ostoskokemuksen. Sokos saavutti kaikkien aikojen ennätysmyyntinsä vuonna 2008.

”Palokan Kodin Terran myötä tulemme avaamaan helmikuussa kokonaan uuden lehden puutarhan, sisustamisen ja rakentamisen kaupassa Keski-Suomessa. Kodin Terra tulee tarjoamaan maakunnan laajimman valikoiman ja edullisimmat hinnat toimialallaan valmiiksi tingityillä hyllyhinnoillaan. Uskomme Kodin Terran saavuttavan rakentamisen matalasuhdanteesta huolimatta merkittävän aseman keskisuomalaisessa rakentamisen ja sisustamisen kaupassa heti avausvuonnaan”, kommentoi vähittäiskaupasta ja taloushallinnosta vastaava toimialajohtaja Kimmo Jantunen.

Polttonestekaupassa vaiherikas vuosi

Keskimaan polttonestekaupan myynti edellisestä vuodesta kasvoi 17,6 % vuonna 2008. Myyntiä kertyi 99 miljoonaa euroa. Euromääräiseen myynnin kasvuun vaikutti osaltaan öljyn maailmanmarkkinahintojen alkuvuoden noususta seurannut voimakas polttonesteiden hintojen nousu. Loppuvuodesta maailmanmarkkinahinnat ja näin ollen myös vähittäismyyntihinnat laskivat. Keskimaan ABC-verkosto koostui vuoden 2008 lopussa 6 liikennemyymälästä ja 23 automaattiasemasta. ABC-automaattien määrä kasvoi yhdellä, kun ABC Hannikaisenkatu avautui keväällä 2008. Vuoden 2008 lopussa valmistui Palokkaan ABC-liikennemyymälän uusi kiinteistö. ABC Palokka avataan tammikuussa 2009.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan yhteenlaskettu myynti oli 135 miljoonaa euroa. Liikennemyymälöiden myynti kasvoi noin 13,9 %. Liikennemyymälöiden myyntiin on sisällytetty niissä käytävä päivittäistavara- ja polttonestekaupan sekä ravitsemistoiminnan myynti.

”Polttonestekaupan vuosi oli varsinainen vuoristorata. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla polttoaineiden hinnat kohosivat ennen näkemättömän korkealle, laskeakseen vuoden loppuun mennessä edellistä vuotta alemmalle tasolle. Koko vuonna polttonestekauppa kasvoi ennakoitua enemmän.

Vuoden loppua kohti kotimaan matkustamisen väheneminen sekä loppuvuoden taloudellinen epävarmuus näkyivät jonkin verran liikennemyymälöiden asiakasmäärissä. Vuonna 2008 liikennemyymäläkauppamme paras kasvu oli ABC Marketeissa, ravintolapalvelujen yltäessä edellisen vuoden hyvään tasoon.”, kommentoi ABC liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialajohtaja Heikki Tervanen

.

Hotellit ja ravintolat kasvattivat myyntiään

Keskimaan matkailu- ja ravitsemistoiminnan myynti oli 60 miljoonaa euroa. Kasvua kertyi 5 miljoonaa euroa eli 8,1 %. Ravintoloiden myynti kasvoi 7,8 %, mikä ylittää alan arvioidun yleisen kehityksen. Keskimaan hotellien majoitusmyynti kasvoi 10,0 %. Kesällä 2008 valmistui Sokos Hotel Jyväshovin remontti. Remontin myötä Jyväshovin avautui uusia ravintoloita, Night-yökerho, ruokaravintola Torero ja Coffee Bar.”

Suomen Matkailu- ja ravintolapalvelut Mara ry:n mukaan alan kokonaismyynti kasvoi tammi-syyskuussa noin 5 % edelliseen vuoteen verrattuna. Anniskeluravintoloiden myynti kasvoi noin 3,5 % ja majoitusmyynnin arvo 7 %.

”Ruokaravintoloidemme asema vahvistui vuoden 2008 aikana ja alaa vaivaava juomakaupan hiipuminen näkyi myös meillä erityisesti lähiöravintoloissa. Majoituskaupassa säilytimme vahvan markkinaosuuden Jyväskylässä.

Uudistuneen Sokos Hotel Jyväshovin liiketoiminta on lähtenyt hyvin käyntiin. Uskon, että asemamme Jyväskylän hotelli- ja ravintolamarkkinoilla vahvistuu tulevina vuosina edelleen”, kommentoi toimialajohtaja Pasi Kunelius.

Asiakasomistajille jättipotti Bonusta

Keskimaan asiakasomistajien joukko kasvoi vuoden 2008 kuluessa 4 386 jäsenellä. Asiakasomistajien kokonaismäärä oli vuoden lopussa 99 123.

Ennätysmyynti ja asiakasomistajamäärän kasvun ansiosta Keskimaa maksoi ennätysmäärän Bonusta. Keskimaan asiakasomistajat saavat ennakkotietojen mukaan vuodelta 2008 Bonusta lähes 21 miljoonaa euroa (kasvua edelliseen vuoteen 11,9 %). Mikäli edustajisto päätyy Keskimaan hallituksen esityksen mukaiseen osuusmaksun korkoon (10 %) ja ylijäämänpalautukseen (2,5 %), nousee asiakasomistajille vuodelta 2008 maksettava kokonaissumma yli 32 miljoonaan euroon. Lopullisen päätöksen osuusmaksun koron ja ylijäämänpalautuksen määrästä tekee maaliskuussa valittava uusi Keskimaan edustajisto. Lisäksi Keskimaan asiakasomistajat saivat S-Etukortilla maksaessaan maksutapaetuna 0,5 % ostostensa loppusummasta. Maksutapaetua asiakasomistajille kertyi yhteensä 0,2 miljoonaa euroa.

 

KOKONAISMYYNTI, milj. euroa

2008

2007

Muutos

%

Päivittäistavarakauppa

366,3

340,6

25,7

7,5

Käyttötavarakauppa

70,7

69,3

1,4

2,0

Polttonestekauppa

98,5

83,8

14,7

17,6

Matkailu- ja ravitsemiskauppa

59,9

55,4

 

4,5

8,1

Tuki- ja palvelutoiminnot

3,0

3,0

 

0,0

-1,0

YHTEENSÄ

598,4

552,1

46,3

8,4