Mene Etusivulle

Osuuskauppa Keskimaan arvot

Arvot näkyvät arjessamme: Usein ilolla, välillä sisulla, aina sydämellä — yhdessä.

Sydämellä, ilolla, sisulla ja yhdessä

Vuonna 2020 sanoitimme Keskimaan arvot uusiksi. Arvojen perustana olleet ajattelu- ja työtavat ovat olleet meille keskimaalaisille tuttuja jo pitkään ennen niiden sanoitusta, joten arvomme eivät tuntuneet uusilta vaan tutuilta, omilta ja helposti ymmärrettäviltä. ​Arvomme ovat sydämellä, ilolla, sisulla ja yhdessä. Arvot ja niiden sanoitukset rakennettiin Keskimaan työkulttuurin pohjalta, ja niiden muodostuksen aikana kuultiin henkilökuntaa ympäri Keski-Suomen. Nyt arvomme näkyvät arjessamme: siinä miten töitä tehdään yhdessä talon sisällä ja millaisena palvelu näyttäytyy sinulle, meidän asiakkaallemme. Miksi arvot ovat tärkeitä? Osuuskauppa Keskimaa perustettiin yli sata vuotta sitten tuottamaan kohtuuhintaisia ja laadukkaita tuotteita ja palveluja keskisuomalaisille asiakasomistajille, tavallisille suomalaisille kuluttajille. Vastuulliseen osuustoiminnallisuuteen perustuvat arvot ohjaavat toimintaamme, ja arvojamme esiintuomalla haluamme sekä varmistaa että vahvistaa sekä yhteenkuuluvuuden tunnetta että ihmisten ymmärrystä siitä millaista arki meillä Keskimaalla on.

Arvot arjessamme​

Arvoilla on aitoa merkitystä vain silloin, kun ne ovat yhdessä jaettuja ja jokaiselle tehtävissä arjen valintoina omassa työssään. Vuodesta 2020 saakka keskimaalaiset ovat huomioineet toistensa hyviä arvo-oivalluksia ja arvotekoja satoja kertoja, ja jakaneet tarinoita sanoin ja kuvin sisäisessä somessamme.

Sydämellä​

Me keskimaalaiset teemme työtä aina koko sydämestämme ja aitoina itsenämme. Haluamme jakaa arjessa aitoja ja lämpimiä kohtaamisia, sellaisia jotka tuntuvat ja kertovat välittämisestä​ ja arvostamisesta. Me haluamme aina auttaa parhaamme mukaan ja kannamme vastuun. Niin että voimme ylpeinä sanoa ’Me sen teimme’.​

Keskimaan arvot: Maria – sydämellä 💚

Ilolla

Me keskimaalaiset suhtaudumme arjessa työhön positiivisesti ja iloitsemme pienistäkin asioista. Olipa arjen ilo sitten peräisin tiimin onnistumisesta, työkaverin avusta, asiakkaan kehusta tai oman tekemisen tuloksesta, niin se hihkutaan ihan äänen. Ja vaikka iloa edeltäisikin pieni tai vähän suurempikin moka, niin tiedämme, että myös Keskimaalla, tekevälle sattuu ja tekemällä oppimme. ​​​

Keskimaan arvot: Tarja – ilolla 💚

Me keskimaalaiset tiedämme, että tavoitteet on tehty saavutettaviksi. Teemme yhdessä kaikkemme onnistuaksemme, vaikka se ei aina ole helppoa. Periksiantamattomuus on meille sitä, että yhdessä löydämme ratkaisuja vaikeisiinkin hetkiin, ja löydämme aina tarmoa tarttua tekemiseen. Me uskallamme pyytää apua, silloin kun tilanne sitä vaatii. Siksi sisu on meille rohkeutta ja uskallusta tehdä.​​

Keskimaan arvot: Satu – sisulla 💚

Yhdessä​

Me keskimaalaiset tiedämme, että jokainen meistä on arvokas. Me onnistumme yhdessä ja teemme työtä yhteisen hyvän puolesta. Ylpeästi, jokainen omana itsenämme, ja hyvällä fiiliksellä. Ympärillä mahtava joukko arvokkaita työkavereita, rautaisia ammattilaisia. Me rakennamme yhdessä toimivampaa arkea kaikille keskisuomalaisille.​

Keskimaan arvot: Mikko – yhdessä 💚

Arvomme pohjautuvat vastuulliseen osuustoiminnallisuuteen

Osuuskaupat perustettiin yli sata vuotta sitten tuottamaan kohtuuhintaisia ja laadukkaita tuotteita ja palveluja jäsenilleen, tavallisille suomalaisille kuluttajille. Jatkamme yhä samalla tiellä. Vastuulliseen osuustoiminnallisuuteen perustuvat arvot ohjaavat toimintaamme:
  1. Olemme asiakasta varten
  2. Uudistamme jatkuvasti toimintaamme
  3. Kannamme vastuuta ihmisistä ja ympäristöstä
  4. Toimimme tuloksellisesti
Kaupan alalla on käynnissä suurin murros vuosikymmeniin. Kilpailu on Suomessa kansainvälistä ja kiristyvää kaikilla toimialoilla, ja verkon kautta globaali tarjonta on helposti suomalaisten kuluttajien ulottuvilla. Kaupan alan digitalisaatio lisää läpinäkyvyyttä, muokkaa liiketoimintamalleja, tuo tehokkuutta ja muuttaa asiakkaiden kulutuskäyttäytymistä peruuttamattomalla ja ennennäkemättömällä tavalla.Suomen markkinat ovat olleet pitkään Euroopan säännellyimpiä, mutta kehitys näyttää etenevän rajoitusten purkamisen suuntaan. Sääntelyn vapautuminen lisää kilpailua ja valinnanmahdollisuuksia, mikä hyödyttää kuluttajia.

Visio: Arjesta juhlaa makusi mukaan

Vision saavuttaminen edellyttää meiltä paljon työtä. Meidän on pystyttävä uudistumaan, mutta muistettava myös juuremme ja kantava ideologiamme – vastuullinen osuustoiminta. Palveluja kehittäessämme meillä pitää olla kirkkaana mielessä osuustoiminnallinen perustehtävämme: omistajiemme arjen helpottaminen. Myös osuustoiminnallisen yrityksen toiminnan on oltava kannattavaa, vaikka meidän ei tarvitse maksimoida tulosta. Se käytetään suoraan jäsenten etuihin, palveluihin ja niiden kehittämiseen.Keskeinen strateginen tavoitteemme on kasvava hyöty asiakasomistajille. Haluamme olla asiakasomistajan paras kumppani ja arjen helpottaja. Tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen edellyttää koko kaupparyhmältä entistä kilpailukykyisempää, tuloksellisempaa, kustannustehokkaampaa, osaavampaa ja vastuullisempaa toimintaa. Mikään yritys ei kehity vain kuluja karsimalla ja toimintaa tehostamalla. Kuluttajien vaatimukset kasvavat, ja heille on tarjottava uusia palveluja ja uudenlaisia asiointitapoja. Panostammekin vahvasti innovatiivisten digitaalisten ja muiden asiakaslähtöisten palveluratkaisujen kehittämiseen. Henkilökunta ja asiakkaamme osallistuvat yhä aktiivisemmin kehittämistyöhön, ja teemme yhteistyötä myös esimerkiksi start-upien kanssa. Tutustu innovatiivisten ratkaisujen koelaboratorioon, S-Labiin.

Missio: Teemme yhdessä paremman paikan elää

Osuustoiminnallisena yrityksenä haluamme olla toimialojemme edelläkävijä vastuullisuudessa. Teemme tätä työtä yhdessä sidosryhmiemme kanssa tavoitteellisesti ja avointa vuoropuhelua käyden. Haluamme tarjota omistajillemme arjen helppoutta myös vastuullisten ja kestävien valintojen tekemisessä.Liiketoimintamme on mukauduttava asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Yhä useampi asiakas asioi verkossa, ja digitaaliset palvelut ovat tulleet jäädäkseen. Asioinnin kannalta olennaisten tietojen, kuten hinta-, tuote- ja saatavuustietojen, pitää olla helposti asiakkaiden saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta. Erilaiset sähköiset palvelut ja kattava toimipaikkaverkostomme toimivat yhdessä täydentäen ja tukien toisiaan.Osuuskauppamme ovat jäsentensä yhdessä omistamia osuustoiminnallisia yrityksiä. Jokainen asiakasomistaja omistaa yhtä suuren osan omasta osuuskaupastaan ja jokaisella jäsenellä on mahdollisuus vaikuttaa oman osuuskauppansa toimintaan. Omistajien side osuuskauppoihin on meille tärkeä ja haluamme vaalia ja kehittää sitä edelleen.