Onnistuneita työntekijäkokemuksia


1.6.2022

Teksti: Katja Hyytiälä, kuva: Jani Rutanen

 

Keskimaan perehdytyspolkua lähdettiin uudistamaan 2020, tavoitteena oli yhtenäistää perehdytystä ja kehittää prosessi, jonka kautta taataan jokaiselle työntekijälle yhtä hyvät lähtökohdat hyvään perehdytykseen ja luodaan entistä parempi työpaikka.

Perehdyttämisprosesseja lähtivät kehittämään joukko Keskimaan eri toimialojen työntekijöitä. Osuuskauppa Keskimaalla työskentelevä hr-assistentti Anna Taivalmäki oli yksi työryhmäläisistä.

– Oli hienoa, että saimme työryhmäämme mukaan innostuneita ja asiasta kiinnostuneita esihenkilöitä kaikilta toimialoiltamme. Meillä oli vahva yhteinen halu olla luomassa uutta ja tasalaatuisempaa perehdytysprosessia, joka palvelisi ennen kaikkea meille saapuvaa yksilöä ja sitä kautta koko työyhteisöä, Taivalmäki muistelee.

Huolella mietitty perehdytys

Keskimaa on yksi Keski-Suomen suurimpia yksityisiä työnantajia, tarjoten yli 1800 keskimaalaisen kanssa palveluita reilussa 100 toimipaikassa. Liiketoiminnot kattavat market- ja tavaratalokaupan, matkailu- ja ravitsemiskaupan sekä liikennemyymälä- ja polttonestekaupan.

– Toimiessamme näin monialaisesti perehdytyksenkin pitää olla huolella mietittyä. Pidämme tärkeänä, että annamme perehdyttäjille kaiken tuen, tiedon ja materiaalin, jota he tarvitsevat. Haluamme parhaamme mukaan tuottaa onnistuneita työntekijäkokemuksia ja tunnetta siitä, että meillä työntekijä on osa yhtä isoa porukkaa ja että jokainen otetaan vastaan samalla huolenpidolla ja lämmöllä.

Kaikki Keskimaalle uutena tulevat työntekijät pääsevät keskitettyyn perehdytykseen, joka on kaikille sama riippumatta siitä mille toimialalle on menossa työskentelemään. Perehdytyksessä käydään läpi muun muassa yhteisiä pelisääntöjä, annetaan eväitä itsensä johtamiseen, tuetaan työntekijän työidentiteettiä sekä vahvistetaan hänen työelämä- ja asiakaspalvelutaitojansa. Toinen osa perehdytystä tapahtuu työntekijän omassa yksikössä.

– Otamme perehdytyksessä huomioon työntekijän yksilölliset tarpeet ja seuraamme oppimisen ja osaamisen karttumista. Pidämme myös välikeskusteluita, joiden kautta huomataan ajoissa asiat, joissa tarvitaan vielä syventymistä tai oppimista. Onnistuminen on molempien etu, niin työntekijän kuin työpaikan.

Yhteinen missio

Uusi perehdytystapa otettiin käyttöön 2021. Tämän jälkeen prosessia on yhdessä opeteltu ja viilattu lopulliseen muotoonsa. Päälliköt ja perehdyttäjät ovat kiitelleet selkeistä ohjeista ja työtä auttavista perehdytyskansioista, joiden kautta niin uusia työntekijöitä, kuin Keskimaalla urapolullaan eteneviä on voitu saatella laadukkaasti matkaan.

– Teimme valtavan ison työn projektin parissa ja olen tosi iloinen koko työryhmän puolesta, että uusi toimintatapa on otettu innostuneesti vastaan koko Keskimaalla ja omaksuttu yhteiseksi missioksi onnistua tässä. Uskon, että uudistuksen avulla saamme yhä paremmin turvattua hyvän työelämän, motivaation ja onnistumisen edellytykset meille kaikille keskimaalaisille. Tämä näkyy varmasti myös asiakkaille saakka.