Kokoustajan luottopakkina


25.11.2022

Original Sokos Hotel Alexandran aulassa kuuluu iloista puheensorinaa, kenkien kopinaa ja ilmassa tuoksuu ravintolan valmistamat herkut. Näiden seinien sisään on jo vuosikymmeniä saavuttu kohtaamaan, nauttimaan, lepäämään ja juhlimaan. Hotellilla on monta ainutlaatuista tarinaa kerrottavanaan.

Teksti: Katja Hyytiälä, kuva:Taina Ristikivi

 

Vuoropäällikkö / kokousemäntä Anne Lamberg on työskennellyt Original Sokos Hotel Alexandran tiloissa 34 vuotta, ensimmäisen kerran hän astui hotelliin, kun se kulki nimellä Raatihotelli.

- Vuonna 1988 suunnittelin Helsingistä paluumuuttoa Jyväskylään ja huomasin, että Raatihotelliin haettiin hotelliemäntää, sain paikan, pakkasimme kihlattuni kanssa muuttolaatikot ja suuntasimme Jyväskylään. Työni Raatihotellin hotelliemäntänä sisälsi muun muassa siivousta, pyykkien pesua, lakanoiden mankelointia ja pöytäliinojen tärkkäämistä. Hotellin johtajatar oli tarkka esimerkiksi kukkien sävyistä ja opinkin valitsemaan ne just eikä melkein, naurahtaa Lamberg.

Vuonna 1990 Raatihotelli siirtyi yksityiseltä omistajalta Keskimaan omistukseen ja nimi vaihtui Sokos Hotel Alexandraksi.

- Tuohon aikaan meillä oli hotellilla kolmisen kokoustilaa, nykyisten 15 sijaan. Minusta tuli näiden tilojen kokousemäntä. Asiakaspalvelu on täysin minun juttuni. Tässä työssä saan olla onnekseni paljon asiakkaiden kanssa tekemisissä. Haluan pitkin päivää olla läsnä asiakkaille. Pidän huolta, että heillä menee kaikki hyvin tiloissamme ja ratkon heidän mahdollisia ongelmiaan. Kokousemäntänä olen yhdysside keittiön/tarjoilupuolen ja kokoustavien asiakkaiden välillä.

Kaikki käy – paitsi liian pienet kengät

Lamberg on työuransa aikana kohdannut lukuisia ihmisiä ulkomaan prinsseistä julkkiksiin ja tavallisiin kadun kulkijoihin. Alalla hänet on pitänyt intohimo asiakaspalveluun ja ihmisten kohtaamisiin.

- Korona-aika oli minulle rankkaa. Siirryin toisiin tehtäviin ja en päässyt olemaan niin paljon vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Saan voimaa kohtaamisista ja ihmisistä. Olen onneksi päässyt nyt palaamaan omaan tehtävääni ja viime keväänä kokouspuolemme asiakkaat alkoivat jälleen palaamaan. Oli aivan ihana jälleen kohdata vanhojen kanta-asiakkaidemme kanssa ja kuulla mitä heille kuuluu.

Hotelliala on muuttunut paljon Lambergin työvuosien aikana. Vauhti ja asiakkaiden vaatimustaso on lisääntynyt ja kokoustekniikka sekä tarjoilut ovat ottaneet isoja harppauksia. Hyvä asiakaspalvelu on kulkenut kultaisena lankana koko ajan matkassa.

- Joitakin vuosia sitten lanseerattiin Original-teot konsepti. Tämän kantavana ajatuksena on asiakkaiden yllättäminen ja huomioiminen pienillä teoilla arjen keskellä. Näitä tekoja voi myös kohdentaa työkavereihin.

Alexandrassa on iso ammattilaisten joukko, jonka avulla pystytään huolehtimaan esimerkiksi kokoustamaan saapuneiden asiakkaiden toiveista.

- Asiakas voi meillä keskittyä oleelliseen – me huolehdimme siitä, että kaikki toimii. Olipa kyseessä pieni tai suuri tilaisuus, löydämme varmasti sopivan tilan ja palvelut. Olemme aina mukana jo suunnitteluvaiheessa ja tavoitettavissa koko asioimisen ajan. Tuemme tarjoilujen suunnittelussa, sopivan tilan löytämisessä ja teknisissä haasteissa. Itse asiassa missä vaan tilaisuuden järjestämiseen liittyvässä asiassa. Olenkin sanonut, että kaikki käy – paitsi liian pienet kengät.