Who you gonna call?


29.11.2022

1 070 konetiliä, 2 698 käyttäjätunnusta, 2 570 mobiililiittymää, 1 768 WLAN-tukiasemaa, noin 250 tulostinta/monitoimilaitetta. Ja 3 ICT-ammattilaista hoitamassa tätä kaikkea.

Teksti ja kuva: Kristiina Tammitie

 

Keskimaan ICT-asiantuntijoiden Satu Sarven, Tomi Kainulaisen ja Mikael Malsteen kanssa jutellessa pään sisällä alkaa soida klassikkoelokuvaksi nousseen Ghostbustersin tunnusmusiikki. Tiedättehän biisin: If there's something strange, in your neighborhood, who you gonna call?

Tämä kolmikko voisi hyvinkin lainata tunnarin itselleen. ICT-tiimissä on totuttu siihen, että heidät soitetaan apuun aina, jos jotain odottamatonta ja outoa tapahtuu, onpa kyse kassajärjestelmän kaatumisesta, tulostimen toimimattomuudesta, läppärin automaattipäivityksen ajankohdasta tai käyttäjätunnuksen toimimattomuudesta.

– Tehtävämme on vastata Keskimaan IT-toimintaympäristön toimivuudesta. ICT-ratkaisumme ovat kaupparyhmätasoisia, mistä syystä teemme hyvin tiivistä yhteistyötä SOK:n kanssa ja panemme täytäntöön sitä, mitä ryhmätasolla päätetään, ICT-päällikkö Satu kuvailee.

– Meille kuuluvat esimerkiksi mobiililaitteiden ja erilaisten järjestelmien käyttäjätunnusten hallinta, samoin tietoteknisten laitteiden hankintojen, asennusten ja poistojen valvonta. Pyrimme siihen, että emme itse asenna laitteita, vaan koordinoimme yhteistyökumppaneidemme työtä.

– Keskimaassa on jatkuvasti meneillään erilaisia kehitysprojekteja, uudistuksia ja avauksia, joissa meillä on myös sormet pelissä. Keväällä ajankohtaisia olivat muun muassa Kassu-kassajärjestelmäuudistukset, Prismojen Kerää ja skannaa -palvelu, S-Biilin käyttöönotto sekä Sataman Viilun avaus, lisäävät ICT-asiantuntijat Tomi ja Mikael.

Tiimissä kullakin on omat toimialavastuunsa, joista tietysti joustetaan tarpeen tullen joka suuntaan. Mikaelin ominta tonttia ovat ABC:t, Salet, Alexandra-hotelli sekä noin puolet kivijalkaravintoloista. Tomille tutuimpia toimipaikkoja ovat Prismat, parturi-kampaamot, S-Pankki-pisteet, Kodin Terra, Paviljonki-hotelli sekä toinen puoli ravintoloista. Satu operoi puolestaan eniten S-marketien, Sokoksen, Mestarin Herkun, Emotionin sekä S-kaupat-palvelun parissa.

Apua, tukea ja kouluttamista

Toukokuun alussa Keskimaassa oli käytössä 1 070 konetiliä, 2 698 käyttäjätunnusta, 2 570 mobiililiittymää, 1 768 WLAN-tukiasemaa ja noin 250 tulostinta/monitoimilaitetta.

– Kentältä tulee jatkuvasti ja runsaasti avunpyyntöjä, koskien laidasta laitaan eri tasoisia pulmia. Osan selvittäminen on hyvinkin yksinkertaista, mutta välillä vastaan tulee myös varsin kinkkisiä ongelmia.

ICT-asiantuntijat kiertävät yksiköissä sen minkä ehtivät laittamassa asioita kuntoon.

– Nopeimmin avun kuitenkin saa ottamalla yhteyttä yhteistyökumppanimme Fujitsun 24/7 palvelevaan työasematukeen puhelimitse, kolmikko muistuttaa.

ICT-tiimin kuluvan vuoden ohjelmassa on myös henkilöstön digiosaamisen kehittämishanke, joka starttasi S-market- ja Sale-päälliköistä. Syksyllä vuoroon tulivat liikennemyymälöiden ja ravintoloiden esihenkilöt.

– Koulutetaan väkeämme käyttämään erilaisia ohjelmistoja ja alustoja, muun muassa sähköpostia, Teamsia ja Workplacea sekä opastetaan, miten tietoa etsitään sisäisestä intrasta ja dokumentteja hallitaan. Näiden asioiden taitamien helpottaa työskentelyä monella tavalla, Satu korostaa.