Sujuvan työarjen ABC


31.1.2024

Kun toimipaikan työyhteisötutkimuksen (TYT) kokonaistulos pomppaa parissa vuodessa miltei 17 pinnaa lukemiin 92, tekee mieli kysyä: ”Mitä ihmettä täällä tapahtuu ABC Joutsan Team Oravakivi?

Teksti ja kuvat: Kirsi Särkkä

 

Talvisena perjantaiaamuna viitostiellä on rauhallista Oravakiven kylän tienoolla. Lumisen maiseman keskellä ABC Joutsa näyttää kutsuvalta. Sisällä tunnelma on lämmin kuin suuressa alppimajassa, jossa huoahdetaan hetki jyhkeiden pirttipöytien ääressä.

Kassan takaa pulppuaa puhetta: vuoropäällikkö Elina Virtaniemi on mielipuuhassaan asiakkaita palvelemassa. Noutopöydän äärellä liikennemyymälätyöntekijä Taina Hämäläinen viimeistelee rivakasti esille päivän ruokia. Hymyssä suin hän auttaa asiakasta. Keittiön puolella häärii työhönsä keskittyneenä keittiömestari Jenna Kolehmainen, on häärinyt jo aamukuudesta asti. – Täällä olisi uunilohta pöytään, hän huikkaa iloisesti työkaverilleen.
Heti ensisilmäyksellä huomaa, että nämä apsilaiset viihtyvät askareissaan. Töitä tehdään tosissaan, muttei vakavissaan. Pitääkö paikkansa?

– Tismalleen. Jotain poikkeuksellisen hyvästä työfiiliksestä kertonee sekin, että moni haluaa töihin juuri tänne, vaikka työmatkaa Jyväskylästä kertyy tunti suuntaansa. Niin halusin minäkin, kertoo juuri Jyväskylästä Joutsaan muuttanut Taina.

Motivoituneita moniosaajia

ABC Joutsan työyhteisötutkimuksen (TYT) kokonaistulosindeksi on kirinyt vauhdilla Osuuskauppa Keskimaan top 10 -listalle.

– Itselleni tämä on kaikkein tärkein onnistumisen mittari. Hyvän TYT-kehityksen myötä myös asiakastyytyväisyytemme ja tuloksemme ovat parantuneet, iloitsee liikennemyymäläpäällikkö Liina Lauren.

Liina aloitti ABC Joutsassa ensimmäisessä päällikköpestissään pari vuotta sitten ja tuona aikana on tapahtunut paljon.

– Huomasin heti, että tässä porukassa on potentiaalia vaikka mihin. Kaikilla on kehittymisen kiilu silmissä, joten siltä pohjalta on ollut hyvä vahvistaa moniosaamistamme. Se, että kaikki osaavat tehdä kaikkea, sujuvoittaa pienen ABC:n arkea huimasti. Ja kun tunnemme eri työtehtävät ja tilanteet, ymmärrämme myös toinen toistamme paremmin, Liina kehuu tiimiään.

Talvikauden hiljaisimpina aamu- ja iltahetkinä ABC Joutsan palvelu pyörii hyvin vain kahden henkilön voimin. Kesäisin on ihan eri vuorovahvuudet ja vipinät, kun myynti jopa triplaantuu.

Yhteispeli toimii

ABC:n rauhaisa aamutunnelma vaihtuu hetkessä lounasajan säpinäksi. Asiakkaita tulee ja menee – ja jokainen kohtaaminen on tärkeä. Kiirehetkissä punnitaan, kuinka hyvin apsilaisten yhteispeli toimii.

– Työ sujuu ja työkuorma pysyy kohtuullisena, kun perusasiat ovat kunnossa: kaikki tietävät ja osaavat tehtävänsä, on selkeät vastuut, yhteiset tavoitteet sekä koko porukan tuki, Elina ja Taina summaavat sujuvan työarjen aineksia.

Aivan itsestään yhteinen, saumaton sävel ei ole löytynyt, vaan sen eteen on tehty ABC Joutsassa, kuten muissakin Keskimaan toimipaikoissa systemaattisesti töitä.

– Keskimaalla valmennetaan tosi paljon: on esimerkiksi ABC Akatemia ja Syty ja sytytä -valmennus. Tavoitteena on entistä parempi ihmisten johtaminen ja kunkin yksilön kykyjen ja vahvuuksien tunnistaminen. Oppeja jaetaan ja ne näkyvät jokaisen tiimiläisen tekemisissä, Elina kuvailee.

Palaute on välittämistä

Keskimaan kaikissa yksiköissä päälliköt ovat saaneet työkuormaansa jakamaan apulaispäällikön. ABC Joutsassa apulaisliikennemyymäläpäällikkönä aloitti viime vuonna Jenni Maunula. Hän kehuu kollega-Liinan valmentavaa johtamistyyliä, jossa jujuna on oman tietotaidon ja vastuun jakaminen.

– Liinalla on taito löytää ihmisistä vahvuuksia, joita he eivät ole itse oivaltaneetkaan. Hän osaa sysätä eteenpäin sekä tulokkaita että meitä konkareita, Jenni sanoo 10 vuoden ABC-kokemuksella.

– Haluan olla korvattavissa ja teen kaikkeni muiden osaamisen vahvistamiseksi. Hyvä lähijohtaminen heijastuu koko henkilöstöömme, Liina vastaa.
Molemmat päälliköt tietävät, että joskus eteenpäin meneminen vaatii kipeidenkin asioiden käsittelyä. Palautteen antaminen on aina välittämistä – sitä, että haluaa toisen kehittyvän.

– Tiimissämme käytiin vaikeitakin keskusteluja varsinkin silloin, kun tarkensimme pelisääntöjämme ja sitä, kuinka vuorovaikutamme ja kohtelemme toisiamme. Tarvittaessa haastaviin tilanteisiin puututaan aina heti, he muistuttavat.

Työfiilistä vaalitaan yhdessä

Iltapäivällä aamuvuorolaiset huikkaavat heipat ja remmiin astuu uusia hymykasvoja. Kaikki on valmista vilkasta perjantai-iltaa varten.

– Meillä iso arjen helpotus on ollut se, että nyt iltavuorolaisetkin saavat pidettyä aina taukonsa, kun päällikkö tekee välivuoroa, Jenni kertoo.

Työvuorosuunnittelua apsilaiset kehuvat hyvin työntekijälähtöiseksi. Joustoa on tarvittaessa niin vuorojen kuin tehtävienkin suhteen. Työvuoron hyvät ja huonot fiilikset kukin pääsee purkamaan Mojovan (Mobiilijohtamisen väline) Fiilismittarilla. Tai ihan kasvokkain.

– Keskustelemme ja jaamme tietoa entistä avoimemmin kaikenlaisista asioista. Itselle vuoden kohokohtia on alkuvuoden kehityskeskustelukierros, jolloin voin auttaa jokaista kehittymään entisestään, Liina innostuu.

Vuoteen 2024 Team Oravakivi lähtee luottavaisesti. Hyväksi havaitusta ABC-arjen reseptistä pidetään kiinni yhdessä.

– Maine kiirii, että meillä on hyvä työskennellä. Aiemmin tänne pikkupaikkakunnalle oli hankala saada tekijöitä, mutta nyt halukkaita tulijoita on kesätöihin ja pitemmäksikin aikaa. Henkilöstön vaihtuvuus on kääntynyt sitoutumiseksi. Se helpottaa toiminnan kehittämistä entisestään, Liina iloitsee.

 

Positiivinen kierre

Osuuskauppa Keskimaan henkilöstöjohtaja Kaisamaria Thusberg summaa: TYT-tulospäivä on hänen työvuotensa tärkein ja jännittävin hetki.

– TYT-palaute on meille äärimmäisen tärkeä. Siihen kiteytyy se, kuinka henkilöstömme voi ja olemmeko työnantajana henkilöstömme luottamuksen ja omistautuneisuuden arvoisia nyt ja jatkossakin, hän sanoo.

Kaisamaria iloitsee, että Keskimaalla jo vuosia tehty kehitystyö henkilöstön kanssa näkyy hyvässä TYT-tulosvireessä. Vuoden 2023 lukema 78,9 on osuuskaupan uusi TYT-tulosennätys.

– Kaiken taustalla on arvotyömme, koko kulttuurimme kehittäminen. Toimipaikoissamme se näkyy entistä sujuvampana arkena, jonka peruspilareita ovat toimiva lähijohtaminen ja avoin vuorovaikutus. Haluamme, että jokainen keskimaalainen tuntee, että hänestä välitetään ja hänen työllään on aidosti merkitystä. Tähän kaikkeen olemme panostaneet vahvasti esimerkiksi erilaisin valmennuksin.

– On hienoa huomata osuuskaupassamme pyörivä positiivinen kierre, jossa henkilöstömme hyvä fiilis heijastuu muihin mittareihimme, kuten asiakastyytyväisyyteen, maineeseen ja taloudellisiin tunnuslukuihin. Meillä hyvä kiertää yli 2 000 keskimaalaisen voimin. Iso kiitos jokaiselle!