S-market rakentui Keski-Suomen NYT Yrityskylään


28.5.2024

Keski-Suomen NYT Yrityskylä sai alkuvuodesta uuden kaupan, kun kuvitteelliseen yhteiskuntaan rakennettiin S-market. Uusi kauppa on otettu nuorten keskuudessa hyvin vastaan.

Teksti ja kuvat: Katja Hyytiälä

 

Yrityskylä on innovatiivinen oppimisympäristö, joka tarjoaa peruskoulun kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisille käytännönläheisen kokemuksen työelämästä. Toimintaa järjestetään ympäri Suomea ja se on suunniteltu tukemaan koulussa opittuja tietoja ja taitoja käytännön harjoitusten avulla. Vuosittain Yrityskylä Keski-Suomessa käy yli 6000 kuudesluokkalaista ja yhdeksäsluokkalaista sekä yli 100 opettajaa tai opinto-ohjaajaa.

Yrityskylän tarkoituksena on kehittää oppilaiden talousosaamista, yrittäjyys- ja työelämätaitoja sekä ymmärrystä yhteiskunnan toiminnasta. Päivän mittainen vierailu Yrityskylässä tarjoaa oppilaille mahdollisuuden kokeilla erilaisia ammatteja ja työelämäntehtäviä. Oppilaat saavat roolin kuvitteellisessa yhteiskunnassa, jossa he toimivat esimerkiksi toimitusjohtajina, asiakaspalvelijoina tai kirjanpitäjinä.

Keskimaa edustaa Yrityskylän pienoisyhteiskunnassa S-marketilla

Tänä vuonna Keski-Suomen Yrityskylään rakentui ensimmäistä kertaa myös S-market.

- Sekä Keskimaa että Yrityskylä haluavat tarjota lapsille onnistumisen kokemuksia työelämästä. Nämä Yrityskylän S-marketin työntekijät tulevat aikanaan TET- ja kesätyöikään, jolloin mielessä on toivottavasti hyvä kokemus kaupan alalta ja he hakeutuvat meille töihin. S-market on kaikkein laajimpana marketkaupan ketjunamme suurimmalle osalle jo pelkkänä nimenä tuttu, joten uskon että muksuja kiinnostaa päästä kurkkaamaan mitä siellä tehdään, Keskimaan viestintä- ja markkinointijohtaja Noora Luoma avaa.

Yrityskylä tarjoaa nuorille arvokkaan mahdollisuuden kokeilla työelämää turvallisessa ja ohjatussa ympäristössä, valmistellen heitä tulevaisuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

— On ollut hienoa saada Keskimaa mukaan toimintaamme. Moni nuori kokee kaupan alan työt kiinnostavina. S-market on heille tunnistettava yritys, mutta sen työtehtävät vielä vieraita. Päivän aikana nuoret oppivat toimialasta, työtehtävistä, taloudesta ja yrittäjyydestä. Yrityskylässä meillä on kumppaneina monia eri Keski-Suomen yrityksiä, yhtenä isona tavoitteenamme onkin tutustuttaa nuoret eri yrityksiin ja mahdollisuuksiin mitä Keski-Suomessa on. Toivottavasti tätä kautta myös halukkuus pysyä Keski-Suomessa kasvaa, kertoo Yrityskylän kumppanuuspäällikkö Pertti Immonen.

Yrityskylä asiantuntija Selma Närkki kertoo, että montaa nuorta pohdituttaa ja jopa pelottaa tulevaisuuden työelämä.

— NYT Nuorten tulevaisuusraportin mukaan 33 % pelkää tulevaisuuden työelämää ja sitä, että se on liian rankkaa. Yrityskylässä nuoret pääsevät tutustumaan roolipelimäisesti eri työtehtäviin ja se lievittää pelkoa. Yrityskyläpäivä on osa isompaa kokonaisuutta, 10 oppitunnin kokonaisuus suoritetaan koulussa ja sen lisäksi on tämä kyläpäivä. Konseptia kehitetään jatkuvasti.

 

Myönteisiä kokemuksia työelämästä

Yrityskylän S-marketissa oppilaat oppivat laajasti kaupan alan tehtäviä, kuten johtamistaitoja, esillepanoa, rahastusta, asiakaspalvelua sekä myymälän avaamista ja sulkemista.

Kintauden ala-asteen kuutosluokkalaiset Viljo Hakkarainen, Haru Kodama ja Venla Asikainen olivat päässeet töihin Yrityskylän S-markettiin. Päivän aikana he pääsivät tekemään monipuolisia S-marketin työtehtäviä.
— Hain S-markettiin töihin, koska se vaikutti monipuoliselta yritykseltä ja kassatyö kiinnosti minua, se on ollut kaikkein kivointa täällä. Olen myös pitänyt liikettä siistinä ja palvellut asiakkaita, kertoo Venla.
— Minä olen päässyt hyllyttämään ja olemaan kassalla, on ollut kiva päivä, komppaa Viljo.

Kauppa on käynyt hyvin, sillä muutamat tuotteet on jo myyty loppuun. S-marketin suosituimpia tuotteita ovat olleet tikkarit ja vaahtokarkit, sen sijaan murot eivät ole liikkuneet.

— Yhteistyö Yrityskylän kanssa on ollut erittäin sujuvaa. Nuoret ovat saaneet ostaa vierailunsa aikana tuotteita S-marketistamme, ja kauppa onkin käynyt niin hyvin, että olemme tilanneet tavaraa monta kertaa lisää, kertoo Keskimaan Sale ketjun ryhmäpäällikkö Päivi Pihlaja.

— Hyllyjen täyttäminen on ollut kaikista kivointa, olen käynyt oma-aloitteisesti läpi kaikki puuttuvat tuotteet ja merkannut ne ylös, Haru kertoo.

S-marketin pisteellä nuoret ovat voineet myös vaikuttaa Keskimaan Ilo auttaa -hyväntekeväisyyslahjoituksen kohdentamiseen. Nuoret ovat saaneet äänestää mihin 5000 € lahjoitus annetaan, vaihtoehtoina olivat Hope ry:n kautta huvipuistopäivä 50 vähävaraiselle lapsiperheelle tai Lastu ry:n kautta Keski-Suomen keskussairaalan lastenosaston lapsille reippauspalkintoja ja leluja, jotta heillä olisi osastolla ollessa mukavampaa.