Keskimaalla varovaisen kasvun vuosi


26.10.2018

Osuuskauppa Keskimaan tammi-syyskuun liikevaihto oli 466,9 miljoonaa euroa kasvaen 3,1 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi-syyskuun tulos ennen veroja oli 20,8 miljoonaa euroa ja operatiivinen tulos 15,9 miljoonaa euroa, mikä on 2,4 miljoonaa euroa parempi kuin viime vuonna. Koko vuoden operatiivisen tuloksen ennakoidaan päätyvän edellistä vuotta ja budjetoitua paremmalle, yli 20 miljoonan euron tasolle. Tulosparannuksen taustalla on myynnin kasvu ja tehokkuuden parantuminen.

Market- ja tavaratalokaupan liikevaihto kasvoi tammi-syyskuussa 333,5 miljoonaan euroon (+ 1,8 %). Päivittäistavarakauppaa tehtiin 290,6 miljoonalla eurolla (+ 3,4 %). Kesäkauppa onnistui hyvin, heinäkuun myynti oli Keskimaan historian suurin yksittäinen kuukausimyynti. Käyttötavarakaupan liikevaihto oli 42,8 miljoonaa euroa, mikä oli odotusten mukaisesti 9,6 % edellisvuotta vähemmän. Käyttötavarakaupan osalta myynnin laskuun on vaikuttanut osaltaan aikaisempaa pienempi Sokos sekä Kodin Terran laaja remontti.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto kasvoi alkuvuonna 97,2 miljoonaan euroon (+ 6,8 %). ABC-liikennemyymälöissä tehtiin ravintola- ja marketkauppaa 23,3 miljoonalla eurolla (+ 1,1 %). Polttonestekaupan liikevaihto tammi-syyskuussa oli 73,9 miljoonaa euroa (+ 8,7 %). Merkittävä osuus polttonestekaupan liikevaihdon kasvusta selittyy polttonesteiden edellistä vuotta korkeammilla jälleenmyyntihinnoilla, joita ovat nostaneet mm. öljyn maailmanmarkkinahinnan nousu edellisestä vuodesta. Myös Keskimaan myymät polttonestelitrat kasvoivat.

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli 29,8 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 4,9 %. Ravintolakauppa oli 21,0 miljoonaa euroa (+ 3,8 %) ja majoituskauppa liikevaihto oli 8,8 milj.€ (+ 7,7 %). Alkuvuoden vahva myynnin kasvu selittyy merkittävältä osin Alexandran remontin valmistumisella sekä Jyväskylän Paviljongin alueen aktiivisella tapahtumatarjonnalla ja sitä kautta Paviljonki-ravintoloiden hyvällä myynnin kasvulla.

Keskimaa on kuluvan vuoden aikana kehittänyt palveluita mm. Frans & Sandra- ja Amarillo-ravintoloiden osalta, Kodin Terraa on uudistettu ja Coffee House on uudistunut VENNiksi. Kesäkuussa Sale Kannonkosken sekä S-market Joutsan uudistukset valmistuivat ja Korpilahden S-marketin yhteyteen avattiin ABC-automaattiasema. Solo Sokos Hotel Paviljongin laajennus on käynnissä. Ravintola Trattoria Aukion talviterassi valmistuu marraskuussa 2018 ja hotellin laajennus kesällä 2019. Vuoden 2018 aikana Keskimaa investoi palvelujensa parantamiseen kokonaisuudessaan noin 15 miljoonaa euroa.

Keskimaa on merkittävä keskisuomalainen työnantaja. Osuuskaupan palveluksessa oli syyskuun lopussa aktiivisessa työsuhteessa 1 764 työntekijää, mikä oli 14 enemmän kuin vuotta aiemmin. Kesällä 2018 Keskimaalla työskenteli noin 750 kesätyöntekijää, joista noin puolet on työelämään ensimmäistä kertaa tutustuvia nuoria.

Keskimaalla oli syyskuun lopussa omistajia 130 643, mikä oli 2 836 enemmän kuin vuotta aiemmin. Keskimaa jakoi omistajilleen kesäkuussa ylijäämänpalautusta ja osuusmaksun korkoa. Vuoden 2017 tuloksesta ylijäämänpalautusta maksettiin 3 miljoonaa euroa, mikä on noin 0,6 % Osuuskauppa Keskimaasta tehtyjen, Keskimaan S-Etukortilla rekisteröityjen bonusostojen määrästä. Osuusmaksulle korkoa maksettiin 6 % (0,7 miljoonaa euroa). Keskimaan omistajuudesta merkittävin rahana maksettava etu omistajille on Bonus, jota maksettiin tammi-syyskuussa 15,1 miljoonaa euroa.