8.4.2020
Keskimaan Kauppa-apu on uusi ruoan tilaus- ja noutopalvelu, joka toimii ensimmäisessä vaiheessa neljässä S-marketissa: Jämsässä, Keuruulla, Saarijärvellä ja Äänekoskella. Palvelu on tarkoitettu ensisijaisesti paikkakunnilla asuville COVID-19-viruksen riskiryhmiin kuuluville henkilöille. Palvelussa verkkokaupasta valitut tuotteet kerätään toimipaikassa valmiiksi kasseihin ja ne noudetaan tai toimitetaan sovittuna aikana. Tilauksia on mahdollistaa hoitaa myös puhelimitse.
Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen myötä kysyntä ruoan verkkokaupan palveluista on kiihtynyt. Osuuskauppa Keskimaassa Kauppa-apu-palvelua on lähdetty kehittämään pikavauhtia puhtaasti asiakkaiden tarpeita ja toiveita kuunnellen. Palvelu on tarkoitettu ensisijaisesti koronaviruksen riskiryhmiin kuuluville. Kauppa-apu toimii niin, että asiakkaan verkkokaupasta valitsemat tuotteet kerätään toimipaikassa valmiiksi kasseihin ja ne noudetaan tai toimitetaan sovittuna aikana toimipaikasta. Ensimmäisessä vaiheessa Kauppa-apu-palvelun kautta tuotteita voi tilata S-market Jämsästä, Keuruulta, Saarijärveltä ja Äänekoskelta. Jyväskylän alueella toimii jo Kauppakassi-palvelu Seppälän Prismassa ja Mestarin Herkussa.
− Normaalissa tilanteessa verkkokaupan pystyttäminen veisi aikaa noin muutaman kuukauden. Me halusimme toimia tässä tilanteessa mutkattomasti, joten kehitimme Osuuskauppa Keskimaalle oman palvelun, joka saadaan asiakkaiden käyttöön nopeutetulla aikataululla. Palvelun käyttöönottoon vaikuttaa järjestelmien lisäksi oleellisesti myymälöiden taustatilat ja niiden muokattavuus keräily- ja noutopalveluiden tarpeisiin. Halusimme lisäksi tukea palvelua puhelinpalvelulla, jonka ylläpitämiseksi olemme perustaneet oman palvelutiimin. Palveluun sopivat tilat oli mahdollista ottaa käyttöön isoimmissa S-market yksiköissämme Jämsässä, Keuruulla, Saarijärvellä ja Äänekoskella, taustoittaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.
Kauppa-apu-palvelu toimii kuten ruoan verkkokauppa, eli tuotteiden keräily ostoskoriin tapahtuu myymäläkohtaisesti S-ryhmän ruokakauppojen foodie.fi-verkkopalvelun kautta. Tuotekeräilyn jälkeen ostoslista lähetetään toimipaikkoihin sähköpostitse Kauppa-apu-palvelun lomakkeelle liitettynä tai puhelinpalvelua hyödyntäen. Puhelintilauspalvelussa asiakaspalvelijat tekevät ruokatilauksen puhelimessa asiakkaan puolesta ja sopivat tuotteiden toimituksesta tai noudosta. Tuotteet maksetaan noudettaessa tai tuotteiden toimituksen yhteydessä.
− Olemme tehneet tässä poikkeustilanteessa parhaamme, jotta saamme nopealla aikataululla pystyyn ruoan verkkokaupan kaltaisen palvelun parantamaan erityisesti riskiryhmille vaihtoehtoisia tapoja asioida ruokakaupoissamme. Kauppa-apu-palvelun avulla asiakkaat saavat tilattua tuotteet myymälöihin valmiiksi kerättyinä noutoa varten. Tuotteet joko toimitetaan suoraan asiakkaille yhteistyökumppaneiden toimesta tai tuodaan asiakkaalle parkkipaikalle, jotta ylimääräisiltä kontakteilta vältytään, toteaa Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Reima Loukkola.
Kauppa-apu-palvelun tilauksia tehdessä tuotteiden noutoaikoja on mahdollista varata jokaiselle arkipäivälle joko kello 13 tai kello 16. Tilaukset toimitetaan tai ovat noudettavissa myymälästä kolmen tunnin ajan sovitusta nouto- tai toimitusajankohdasta. Ennakkoarvioiden mukaan yhdessä toimipaikassa pystytään hoitamaan noin 100 asiakkaan ostoksien keräilyt viikossa. Palvelua pyritään kehittämään jatkuvasti kysynnän mukaan. S-marketeissa ei ole omaa kuljetuspalvelua, joten kuljetuksia hoitavat paikalliset yhteistyökumppanit. Kuljetuspalveluiden verkostoa kehitetään aktiivisesti paikallisten yrittäjien ja yhteisöjen kanssa.
− Uuden palvelumallin toteutus ja käytännön tekeminen vaatii meiltä lisää asiakaspalvelun ammattilaisia myymälöihin ja ammattitaitoisia ihmisiä hoitamaan myös taustajärjestelmiä ja tilausten vastaanottoa. Olemmekin iloisia, että saimme apuja Keskimaan hotelli- ja ravintola-alan ammattilaisista palvelun mahdollistamiseksi. Tässä tilanteessa, kun työt hotelli- ja ravintolapuolen toiminnoissa ovat hiipuneet, niin työmäärät ruokakaupoissa ovat kasvaneet. Monialaisena osuuskauppana olemme saaneet nyt työllistettyä marketkaupan toimintoihin yli sata muuten lomautusuhan alla olevia matkailu- ja ravintola-alan ammattilaisia, Antti Määttä toteaa.
Keskimaan toimialueilla, joissa Kauppa-apua ei ole käytössä, riskiryhmien kaupassa asiointia helpotetaan yhteistyökumppaneiden palveluita hyödyntäen. Yhteistyökumppaniverkostoa kehitetään aktiivisesti. Riskiryhmään kuuluvien ja yli 70-vuotiaiden on mahdollista avata poikkeustilanteen ajan Keskimaan Sale-kauppoihin tai S-marketeihin laskutustilejä. Tällä toimintatavalla pyritään varmistamaan riskiryhmien sujuvampi ruokahuolto poikkeustilanteen ajan.
Lisätietoja Keskimaan Kauppa-apu-palvelusta ja tilauslomakkeet löytyvät osoitteesta: sinunetusi.fi/kauppa-apu
20.12.2024 | ABC | Paikallisia uutisia | Uudistukset | Vastuullisuus
17.12.2024 | Henkilöstö | Paikallisia uutisia | Vastuullisuus
16.12.2024 | Paikallisia uutisia | Sokos | Talous