Keskimaa avaa Mestarin Herkun verkkokaupan


16.11.2015

100-vuotias Osuuskauppa Keskimaa kehittää digitaalisia palvelujaan.

Keskiviikkona 18.11.2015 avataan Mestarin Herkun verkkokauppa osoitteessa foodie.fi/keskimaa.

– Tuomme jyväskyläläisten ulottuville palvelun, jota meiltä on toivottu todella paljon. Uskomme, että Mestarin Herkun verkkokauppa kiinnostaa nykyisiä, ja tuo meille myös uusia asiakkaita.  Ruoan verkkokaupan markkinaosuus on Suomessa vielä vaatimaton, mutta kasvaa nopeasti, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Reima Loukkola toteaa.

Ruoan verkkokauppapalveluja S-ryhmä tarjoaa pääkaupunkiseudun lisäksi muutamissa kaupungeissa, esimerkiksi Kuopiossa, Lahdessa, Tampereella ja nyt myös Jyväskylässä.

Mestarin Herkussa on pitkään toiminut puhelin- ja sähköpostitilauksiin perustuva tuotteiden keräily- ja kotiinkuljetuspalvelu. Verkkokauppaakin kokeiltiin jo reilut 15 vuotta sitten, 1990-luvun lopussa, mutta silloin oltiin etuajassa.

– Uskomme, että Keski-Suomen monipuolisimman ruokakaupan verkkopalvelulle on nyt riittävästi kysyntää. Mikäpä olisi parempaa, kuin hoitaa arjen tai viikonlopun ostokset rauhassa ja vaivatta? Kokemusten perusteella arvioimme, millaisia kehitysmahdollisuuksia ruoan verkkokaupalla voisi kenties olla laajemminkin Keski-Suomessa.

Mestarin Herkun verkkokauppa löytyy osoitteesta foodie.fi/keskimaa.

Foodie-verkkopalvelu on suunniteltu helpottamaan kuluttajien arkea. Foodiessa voi tutustua kaikkien Keskimaan sekä laajemminkin koko S-ryhmän toimipaikkojen päivittäistavaravalikoimiin sekä reaaliaikaisiin hintoihin. Lisäksi palvelussa on runsaasti valmiita reseptejä, joita voi käyttää kätevästi oman ostoslistan pohjana. Helppokäyttöinen sovellus toimii sekä pöytäkoneella, tabletilla että puhelimella. Mobiilisovellus on ilmainen.

– Ensimmäisiin tilauksiin menee enemmän aikaa. Ostaminen helpottuu ja nopeutuu käytön myötä, sillä ohjelma ehdottaa aiemmin ostettuja tuotteita aina selailun kärkeen.

Mestarin Herkun verkkokauppa toimii sekä nouto- että kotiinkuljetusperiaatteella maanantaista lauantaihin. Ostokset tilataan ja maksetaan verkossa. Noudettaessa maksaminen onnistuu myös normaalisti kassaan sekä kotiinkuljetuksen yhteydessä kortilla. 

Tuotteiden keräämisestä vastaa Mestarin Herkun ammattitaitoinen henkilökunta.

– Verkkoasiakkaille valitaan vain tuoreimpia tuotteita, joissa on mahdollisimman pitkästi käyttöaikaa. Jos tuote on tilapäisesti loppunut, se voidaan korvata vastaavalla, mikäli asiakas on antanut siihen luvan. Tarvittaessa voidaan myös soittaa asiakkaalle, myyntipäällikkö Miikka Mikola selvittää.

Verkkokaupassa asiakkaiden ulottuvilla on lähes koko Mestarin Herkun valikoima, yhteensä noin 13 000 päivittäistavaratuotetta, sisältäen sekä valtakunnalliset brändit että paikalliset erikoisuudet.

Verkkokaupasta voi tilata myös Mestarin Herkun palvelutiskien tuotteita, samoin PikAterian valmiita ruoka-annoksia. Alkoholipitoiset juomat joudutaan lain mukaisesti rajoittamaan pois kotiinkuljetuksesta, eikä tupakkatuotteita voida myydä verkossa lainkaan.

Ostoskassit asiakas noutaa itse paikan päältä (keräilyn hinta omistajille 6,50 € ja muille asiakkaille 10,50 €) tai tilaa suoraan kotiovelle (keräilyn ja kuljetuksen hinta omistajille 13 € ja muille asiakkaille 21 €) valitun aikaikkunan sisällä. Aamupäivän noutoihin ja kotiinkuljetuksiin tilaus tulee tehdä edellisenä päivänä. Iltapäivän ja illan toimituksiin tilaukset ennättävät saman päivän aikana.

– Kotiinkuljetus toimii 15-20 kilometrin säteellä Jyväskylän keskustasta, ulottuen muun muassa Vaajakoskelle, Kirriin, Leppävedelle ja Muurameen. Kuljetuksesta huolehtii kaksi yhteistyökumppaniamme, Miikka Mikola kertoo.

Ensi keväänä Keskimaan ruoan verkkokauppapalvelut laajenevat edelleen: Asiakas voi valita digitaalisen ostamisen kaupakseen joko Mestarin Herkun tai uuden Seppälän Prisman.