Keskimaalla hyvä kesäkausi


25.9.2009

Keskimaan tärkein sesonki eli kesäkauppa onnistui hyvin. Tammi-elokuun myynti kasvoi 3 % edelliseen vuoteen verrattuna. Sadantuhannen asiakasomistajan raja ylittyi elokuussa.

Keskimaa sai kesällä 100 000. asiakasomistajansa äänekoskelaisen Mikko Ahon liittyessä Keskimaan jäseneksi. Aholle jäseneksi liittymispaikka Äänekosken uusi S-market tuli tutuksi jo rakennusvaiheessa – hän oli nimittäin tekemässä taloon laatoituksia ennen sen avaamista.

Kesällä laajennettiin S-Pankin omistuspohjaa osuuskauppojen tullessa suunnatulla osa-keannilla SOK:n rinnalle pankin omistajiksi. Myös Keskimaa osallistui osakeantiin ja merkitsi noin kolmen prosentin omistusosuutta vastaavan määrän osakkeita. Omistusjärjestelyiden jälkeen SOK omistaa 50 % S-Pankin osakekannasta ja osuuskaupat yhdessä loput 50 %.

Myynnin kehitys

Keskimaa-konsernin verollinen myynti kasvoi tammi-elokuussa 3,3 % edellisestä vuodesta nousten 411 miljoonaan euroon.

Hyvin kehittyneen päivittäis- ja käyttötavarakaupan lisäksi kasvattivat uudet toimipaikat Keskimaan myyntiä.

Myynti toimialoittain

Keskimaan päivittäis- ja käyttötavarakauppa kasvoi tammi-elokuussa 7,0 % edellisestä vuodesta, ollen yhteensä 309 miljoonaa euroa. Toimipaikkaverkostoa kehitettiin voimakkaasti: helmikuussa avattiin Jyväskylän Palokassa rakentamisen, sisustamisen ja puutarhakaupan suuryksikkö Kodin Terra, kesäkuussa avattiin Äänekosken uusi suuri S-market, Joutsan S-marketin laajennus otettiin käyttöön kesäkuussa ja Tikkakosken S-marketin laajennus valmistui elokuussa. Pihtiputaan S-marketin mittava laajennus käynnistettiin myös elokuussa.

– Vuosi 2009 jää taantuman ohella mieliin vahvan kehittämisen vuotena. Olemme kasvattaneet ja parantaneet merkittävästi palvelutarjontaamme asiakasomistajille rakentamalla uuden ajan Sokosta, tuomalla markkinoille kokonaan uusia palveluita Kodin Terran myötä sekä laajentamalla S-marketejamme Äänekoskella, Joutsassa, Tikkakoskella ja Pihtiputaalla, toteaa toimialajohtaja Kimmo Jantunen.

Polttonestekaupassa öljyn maailmanmarkkinahinnan selvä lasku on näkynyt autoilijoille edellisvuotta selvästi edullisempina bensiinin ja dieselin litrahintoina ja vastaavasti Keskimaalle pienempänä euromääräisenä myyntinä kasvaneista litramääristä huolimatta. Hei-näkuussa bensiinin keskihinta oli 23,2 ja dieselin 44,6 senttiä edullisempaa litralta kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Valtakunnallisesti kesä- ja heinäkuun bensiinin kulutuksessa ei näkynyt merkittävää muutosta edelliseen vuoteen, taloustaantumasta huolimatta, kerrotaan Öljy- ja Kaasualan Keskusliitosta. Kesäkuussa bensiinin kulutus oli vuoden takaisella tasolla ja heinäkuussa noin puolitoista prosenttia pienempi kuin vuotta aiemmin.

Keski-Suomessa pääteiden liikennemäärien lasku on vaikuttanut liikennemyymäläkauppaan. Polttonesteiden myynti Keskimaan ABC-verkostossa tammi-elokuussa oli 60 miljoonaa euroa. Myynti laski 12,9 % edellisestä vuodesta. Keskimaan liikennemyymälöissä marketkauppa on kehittynyt erittäin hyvin, myynnin kasvaessa 19,2 %. Ravintolakaupan myynti on sen sijaan laskenut. Kasvua edelliseen vuoteen ovat tuoneet helmikuussa avattu liikennemyymälä ABC Palokka sekä kesäkuussa Äänekoskelle avatut ABC-automaattiasema sekä ABC CarWash.

– Kesäkaudelle odotimme hieman enemmän myyntiä, mutta olemme tyytyväisiä koko kesän asiakaspalvelun onnistumiseen sekä lähes viimevuoden tasoisiin myynteihin. Loppuvuodelle haasteita luovat reaalitalouden epävarmat näkymät, mutta positiivista odotusta lisäävät kotimaan matkailun kasvumahdollisuudet, toteaa toimialajohtaja Heikki Tervanen.

Keskimaan hotellien ja ravintoloiden myynti oli alkuvuonna 41 miljoonaa euroa, kasvaen edellisestä vuodesta 4,6 %. Matkailukaupunkina Jyväskylä on pitänyt pintansa verraten hyvin alkuvuoden aikana. Keskimaan hotelleissa kesä oli vilkas ja asiakasmäärältään edellisten vuosien kaltainen. Ravintolakaupassa talouden haastava tilanne on näkynyt erityisesti kulutuskäyttäytymisessä. Väistämättä tämä suuntaus on näkynyt myös Keskimaan ravintolakaupassa.

– Valintamme pitäytyä p ääosin keskihintaisessa ravintolamarkkinassa todennäköisesti kuitenkin vahvistaa asemiamme tulevaisuuteen, toteaa toimialajohtaja Pasi Kunelius.

Tulos

Keskimaan toiminnan tulos (tulos ennen veroja ja satunnaisia eriä) tammi-elokuussa oli 10,6 miljoonaa euroa (3,2 % liikevaihdosta). Tulos oli 3,7 miljoonaa euroa edellistä vuotta pienempi. Tulosheikennykseen vaikuttivat eniten uusien yksiköiden avauskustannukset sekä viime vuosien suurten investointien myötä merkittävästi kasvaneet poistot.

Koko vuoden tuloksen arvioidaan muodostuvan selvästi voitolliseksi, mutta jäävän edellistä vuotta pienemmäksi. Tuloksen arvioidaan mahdollistavan ylijäämänpalautuksen maksamisen myös vuodelta 2009.

Työllistäminen

Keskimaa työllisti elokuun lopussa 1 809 henkilöä, joka on 138 henkilöä edellistä vuotta enemmän. Kesällä avattuun Äänekosken uuteen S-marketiin on palkattu kymmenkunta uutta työntekijää. Loppuvuodesta Jyväskylän Savelaan avattava uusi S-market lisää avautuessaan keskimaalaisten määrää edelleen noin kahdellakymmenellä.

Investoinnit

Keskimaa jatkaa edelleen toimipaikkaverkostonsa kehittämistä. Seuraava uusi toimipaikka on Jyväskylän Savelaan marraskuussa avattava S-market. Koko vuoden 2009 bruttoinvestointien arvioidaan nousevan arviolta noin 40 miljoonaan euroon.