Keskimaan myymälöihin kaksoishinnoittelu


28.9.2009

Ruoan arvonlisäverokannan muuttuminen lokakuun alussa aiheuttaa Keskimaa Osk:ssa satojen tuntien työurakan. Keskimaan päivittäistavarakaupoissa elintarvikkeiden hintaetiketteihin tulee kuun vaihteessa hinta sekä ennen että jälkeen arvonlisäveronalennuksen.

Kaikki arvonlisäveronalennuksen piirissä olevat tuotteet hinnoitellaan Keskimaan toimipaikoissa uudelleen 1.10.

– Siirrämme veromuutoksen täysimääräisesti kuluttajahintoihin. Uusi verokanta päivitetään kassajärjestelmiimme keskiviikon ja torstain välisenä yönä. Torstaiaamuna ruoka on kaupoissamme 4,3 prosenttia halvempaa kuin keskiviikkoiltana, Keskimaan vähittäiskaupan toimialajohtaja Kimmo Jantunen lupaa.

 Hintamuutoksen käytännön toteutuksen avoimuuden ja läpinäkyvyyden takaamiseksi Keskimaan kaikkiin myymälöihin tulee veromuutoksen alkuvaiheessa kaksoishintamerkinnät. Hyllynreunaetiketeissä ilmoitetaan selkeästi tuotteen hinta sekä 17 prosentin verokannalla 30.9. saakka että 12 prosentin verokannalla 1.10. alkaen.

– S-ryhmässä toimittiin samaan tapaan vuoden 2002 alussa, kun euro otettiin käyttöön. Silloisten hyvien kokemusten kannustamina myös alv-muutoksessa päädyttiin kaksoishinnoitteluun.

– Vaihdamme kaikki 17 prosentin arvonlisäveron piiriin kuuluvat hyllynreunaetiketit, joita myymälöissämme on kaiken kaikkiaan reilusti yli 250 000.

Laputusurakka koskee kahta Prismaa, 26 S-marketia, 17 Salea sekä seitsemää liikennemyymälää.

– Siihen kuluu valtavasti työtunteja, mutta teemme työn mielellämme. Alv-ale on pitkään toivomamme ja odottamamme uudistus, Jantunen toteaa.

Hintamuutos koskee myymälästä riippuen 1 600-9 500 tuotetta. On arvioitu, että pienissä myymälöissä etikettien vaihtoon kuluu keskimäärin pari työvuoroa, kun taas isoissa myymälöissä jopa parikymmentä täyttä työpäivää. Muutoksen henkilöstökustannukset nousevat Keskimaassa kymmeniin tuhansiin euroihin. Keskimaan suurimmassa toimipaikassa Seppälän Prismassa hinnoitellaan uudelleen 9 500 elintarviketuotetta.

– Aloitimme hintaetikettien paikalleen laittamisen viime viikolla. Uudet hintalaput ovat vielä pari päivää voimassa olevien hintalappujen alla valmiina odottamassa. Torstain aamuvuorossa kaikki vanhat hintalaput pyritään poistamaan myymälän avautumiseen mennessä, kertoo Prisman päivittäistavaraosaston myyntipäällikkö Simo Ruusuvirta.

– Kaiken kaikkiaan hintamuutoksesta aiheutuu meille noin 150 työtunnin ylimääräinen urakka, hän arvioi.

Keskimaan S-market-ketjussa keskikokoa edustavassa Palokan S-marketissa vaihdetaan 5 500 hintaetikettiä. Toteutus tehdään samalla tavalla kuin Seppälän Prismassa. Marketpäällikkö Jarno Minkkisen mukaan työtä varten on varattu henkilöstöresursseja kuusi työpäivää, eli yhteensä 45 tuntia.

Sale-lähikauppojen keskikokoon sijoittuvassa Kortepohjan Salessa arvonlisäveronalennus koskee noin 2 000 tuotetta. Myymäläpäällikkö Mikko Lehtinen aikoo vaihtaa kaikki hintalaput itse keskiviikon ja torstain välisen yön aikana.

– Aikaa etikettien vaihtamiseen on 11 tuntia, eli työtahti pitäisi olla lähes parisataa lappua tunnissa, Lehtinen laskee.

 

4,3 % edullisempaa

Elintarvikkeiden arvonlisäveronalennus koskee kaikkia kaupassa myytäviä elintarvikkeita. Alennuksen ulkopuolelle jäävät oluet ja muut alkoholijuomat sekä tupakkatuotteet. Alennuksen piiriin eivät kuulu myöskään hygieniatuotteet eivätkä muut päivittäistavarakaupoissa myytävät käyttötavarat, kuten pehmopaperit, pesuaineet, siivousvälineet ja kosmetiikka. Niiden arvonlisävero on edelleen 22 %.

Verokannan viiden prosentin pudotuksen vaikutus kuluttajahintoihin on noin 4,3 prosenttia, koska arvolisävero lisätään tuotteen verottomaan hintaan. Esimerkiksi jos tuotteen veroton hinta on yksi euro, sen myyntihinta asiakkaalle on syyskuun loppuun asti 1,17 euroa. Lokakuun alussa vastaava tuote maksaa 1,12 euroa. Tämä viiden sentin alennus merkitsee alkuperäisestä kuluttajahinnasta 4,3 prosentin pudotusta.

Tilastojen mukaan keskivertokotitalous käyttää vuodessa elintarvikkeisiin ja alkoholittomiin juomiin 4 300 euroa. Ruoan arvonlisäveron alennuksen käytännön vaikutus on keskimäärin 185 euroa vuodessa eli 15 euroa kuukaudessa.

Kaupan käsityksen mukaan ruoan arvonlisäveron alentaminen tuskin lisää päivittäistavaroiden myyntiä merkittävästi.

Tätä arvioita tukee myös Yhteishyvä –lehden lukijakysely, jonka mukaan 68 prosenttia S-ryhmän asiakkaista arvelee ostavansa elintarvikkeita kuten ennenkin. Neljännes vastaajista ennakoi valitsevansa laadukkaampaa ruokaa ja 14 % aikoo tehdä entistä ympäristötietoisempia valintoja. Määrällisesti enemmän ruokaa uskoo ostavansa vain 3 %.

Muutoksesta huolimatta Suomessa maksetaan edelleen ruoasta kovaa veroa, sillä EU-maissa ruoan alv on keskimäärin vain 5,5 prosenttia.