Keskimaan myynti kasvoi – erityisesti päivittäistavarakauppa hyvässä vedossa


24.10.2016

Osuuskauppa Keskimaan tammi-syyskuun verollinen myynti oli 543,0 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi erityisesti päivittäistavarakaupassa.

Liikevaihtoa Keskimaassa kertyi tammi-syyskuussa 445,7 miljoona euroa, mikä oli 3,3 % edellisvuotta enemmän.

– Kauppa on käynyt erittäin hyvin kun huomioidaan, että taloudellinen tilanne Keski-Suomessa on haasteellinen. Aukioloaikauudistuksen myötä henkilökunnan työtunnit ovat kasvaneet merkittävästi. Asiakkaat ovat ottaneet laajemmat aukioloajat erittäin hyvin vastaan. He ovat hyödyntäneet varsinkin iltatunnit kaupassa asiointiin, laajemmat aukioloajat ovat tuoneet joustavuutta perheiden arkeen. Lisäksi edullinen hintataso ja edelleen jatkuva halpuuttaminen ovat lisänneet ostojen keskittämistä Keskimaalle, toimitusjohtaja Antti Määttä toteaa. 

– Huhtikuussa avatun Seppälän Prisman myynti on käynyt erityisen hyvin. Kaikilla Keskimaan toimialoilla myynnit ovat kehittyneet kilpailijoihin ja yleiseen taloudelliseen tilanteeseen nähden hyvin. Asiakkaat ovat keskittäneet ostoja aikaisempaa enemmän Keskimaalle, mikä on ollut kovassa kilpailutilanteessa erinomainen tulos. Omistajille on maksettu Bonusta sekä maksutapaetua alkuvuoden aikana noin miljoona euroa enemmän kuin edellisenä vuonna, Määttä jatkaa.

Keskimaan operatiivinen tulos oli tammi-syyskuussa 9,8 miljoonaa euroa (2,2 % liikevaihdosta), mikä on 0,6 miljoonaa euroa enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Tulosparannus johtuu varsinkin matkailu- ja ravitsemiskaupan sekä käyttötavarakaupan tuloksen merkittävästä parantumisesta. Ruokakaupan suhteellinen myyntikate ja tulos laskivat edellisestä vuodesta, pääosin halpuuttamisen ja uusien laajempien aukioloaikojen myötä. Kaikilla toimialoilla jatkunut hyvä kustannushallinta on varmistanut Keskimaan kokonaistuloksellisuuden. Koko vuoden tuloksen ennakoidaan olevan noin 12 miljoonaa euroa, mikä on noin 2 miljoonaa euroa viime vuotta heikompi. 

Market- ja tavaratalokaupan liikevaihto oli 327,8 miljoonaa euroa (+ 5,8 %). 

Päivittäistavarakauppaa tehtiin tammi-syyskuussa 274,7 miljoonalla eurolla. Kasvua kertyi 6,9 %. Myös asiakasmäärät sekä myyntivolyymit (myydyt kilot ja litrat) olivat merkittävässä kasvussa. Hintojen halpuuttamista eli oman myyntikatteen pienentämistä on jatkettu kaikissa päivittäistavarakaupan ketjuissa. Halpuuttaminen jatkuu myös tulevaisuudessa. Päivittäistavarakaupan kehitykseen kokonaisuutena ollaan Keskimaassa erittäin tyytyväisiä. Oletamme, että päivittäistavarakaupan markkinaosuutemme on kuluvana vuonna kasvanut merkittävästi. 

Käyttötavarakaupan liikevaihto oli 52,0 miljoonaa euroa, missä kasvua oli 0,6 %. Etenkin Prismojen käyttötavaramyynti kasvoi selvästi. Meneillään olevat käyttötavarakaupan ketjutoiminnan tehostaminen, uusien merkkien lanseeraukset, konseptiuudistukset sekä Keskimaan tekemät käyttötavarakaupan tilajärjestelyt luovat hyvät edellytykset käyttötavarakaupan myynnin ja tuloksen positiiviselle kehitykselle tulevaisuudessa. 

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan tammi-syyskuun liikevaihto oli 85,6 miljoonaa euroa, mikä oli 5,6 % edellisvuotta vähemmän. Pienentyminen selittyykin pääosin polttonesteiden vähittäismyyntihintojen viime vuotta edullisemmalla tasolla. Polttonestekauppaa tehtiin 62,2 miljoonalla eurolla (- 4,7 %). Polttonesteiden litramääräinen myynti sen sijaan kasvoi yli 5 %. 

ABC-liikennemyymälöiden ravintola- ja marketkaupan liikevaihto oli 23,4 miljoonaa euroa. Kauppojen vapautunut aukiolo vaikutti liikennemyymälöiden market-kauppaan. ABC-ravintoloiden suosio kuitenkin jatkui, ravintolamyynnin ollessa jopa pienessä kasvussa.  

Matkailu- ja ravitsemiskauppaa Keskimaassa tehtiin tammi-syyskuussa 28,9 miljoonalla eurolla. Myynti pieneni 0,9 %. Myynnin lasku selittyy Original Sokos Hotel Jyväshovin liiketoiminnan loppumisella. Majoituksen liikevaihto oli 9,0 miljoonaa euroa (1,8 %). Majoituskauppa kasvoi, vaikka Original Sokos Hotel Jyväshovin majoitus- ja ravintolatoiminta päättyi alkuvuonna. Sekä Original Sokos Hotel Alexandran että Solo Sokos Hotel Paviljongin vahva vetovoima vahvistui edelleen. Myös ravintoloiden myynti kehittyi hyvin.

Vuoden 2016 aikana Keskimaa tulee investoimaan palvelujensa parantamiseen noin 25 miljoonaa euroa. Suurin yksittäinen hanke on ollut Seppälän uusi Prisma ravintoloineen ja Seppälän ABC-toimialan palveluiden kehittäminen. Original Sokos Hotel Alexandran laaja uudistus on käynnissä. Investointi on erittäin merkittävä koko Jyväskylän matkailun palveluiden kehittämiseen. Yökerho Bra² avattiin kesällä kävelykadulla. Käyttötavarakaupassa Sokoksen liikeidean päivitys jatkuu. Lisäksi useita toimipaikkoja on remontoitu tai laajennettu, esimerkiksi Tikkakosken S-marketin ja Viitasaaren ABC:n uudistukset valmistuivat. Konneveden Salen laajennus valmistuu ensi keväänä. 

Keskimaalla oli syyskuun lopussa omistajia 123 388. Määrä on kehittynyt suotuisasti: omistajia oli 3 994 enemmän kuin vuotta aiemmin samaan aikaan. Keskimaa jakoi omistajilleen kesällä ylijäämänpalautusta ja osuusmaksun korkoa lähes 2,7 miljoonaa euroa. Bonusta sekä maksutapaetua maksettiin tammi-syyskuussa 17,4 miljoonaa euroa, joka on 6,2 % edellistä vuotta enemmän. 

Keskimaa on Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja, jonka palveluksessa oli syyskuun lopussa aktiivisessa työsuhteessa 1 803 työntekijää. Tämä on 38 henkilöä enemmän kuin vuosi sitten samaan aikaan. Etenkin keittiöosaajista on Keskimaassa jopa pulaa, eli tarjolla olisi enemmän töitä kuin tekijöitä. Kokkien ja keittiöhenkilökunnan löytäminen moniosaamista vaativiin tehtäviin on ollut haasteellista jo pidemmän aikaa. Osaratkaisuna keittiöammattilaisten työvoimapulaan Keskimaa on aloittamassa rekrytointikoulutuksen yhteistyössä TE-toimiston, Jyväskylän aikuisopiston ja Keski-Suomen Ely-keskuksen kanssa. Rekrytointikoulutukseen on valittu 15 henkilöä, jotka JAO ja Keskimaa kouluttavat keittiöalan ammattilaisiksi.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Antti Määttä, 050 522 1011
Talousjohtaja Niko Toivanen, 040 523 9131