Keskimaan myynti lähes viime vuoden tasolla, jo 2014 alkanut halpuuttaminen heikensi tulosta


13.2.2015

Osuuskauppa Keskimaan vuoden 2014 verollinen myynti ylsi lähes edellisvuoden tasolle. Tulos heikentyi, mikä selittyi hintojen halpuuttamisella sekä edellisvuoden kertaluontoisilla myyntivoitoilla.

Osuuskauppa Keskimaan vuoden 2014 verollinen myynti ylsi lähes edellisvuoden tasolle.
Tulos heikentyi, mikä selittyi hintojen halpuuttamisella sekä edellisvuoden kertaluontoisilla myyntivoitoilla.

Osuuskauppa Keskimaan vuoden 2014 myynti oli 716,3 miljoonaa euroa, missä vähennystä edelliseen vuoteen oli 1,1 %. Liikevaihtoa kertyi 586,7 miljoonaa euroa (- 1,0 %).
– Olosuhteet ja suhdanne huomioiden voimme todeta vuoden sujuneen vähintään kohtuullisesti. Olemme säilyttäneet markkina-asemamme kaikilla toimialoilla. Majoituskaupassa se on jopa hieman vahvistunut, toimitusjohtaja Antti Määttä arvioi.

Keskimaan kaikki toimialat olivat taloudellisesti kannattavia. Operatiivinen tulos oli ennakkotiedon mukaan 9,6 miljoonaa euroa (14,0 milj.€ vuonna 2013), mikä oli 1,6 % liikevaihdosta. Tulos ennen satunnaisia eriä ja veroja puolittui 9,8 miljoonaan euroon (20,4 milj.€ vuonna 2013).
– Tuloksessa ei nyt ole mukana kertaluontoisia käyttöomaisuuden myyntivoittoja, kuten edellisenä vuonna. Lisäksi tulosta on heikentänyt hintojen halpuuttaminen, jonka me Keskimaassa aloitimme etuajassa, jo viime vuoden helmikuussa. Päivittäistavaroiden hintojen alentaminen vaikutti suoraan myyntikatteeseen ja edelleen tulokseen.
Keskimaa tulee jatkamaan hintapanostustaan vuonna 2015.
– Omistajiemme ostoskorin halpuuttaminen on toiminta-ajatuksemme mukaisesti alkaneen vuoden keskeisimpiä tekemisiämme. Kustannustehokkuuden edelleen parantaminen ja katteista tinkiminen ovat keinoja, joilla varmistamme ruokakaupan hintajohtajuuden kaikilla markkina-alueillamme. Vuodelle 2015 haemme marketkaupassa varovaista kasvua, toimitusjohtaja linjaa. 

Market- ja tavaratalokauppa

Keskimaan market- ja tavaratalokaupan vuoden 2014 liikevaihto oli 415,3 miljoonaa euroa (- 0,6 %). Päivittäistavaroiden myynnistä kertyi liikevaihtoa 341,9 miljoonaa euroa (- 0,2 %) ja käyttötavaroiden myynnistä 72,0 miljoonaa euroa (- 2,4 %).

Päivittäistavarakauppa lähti syksyllä kasvuun. Tähän vaikutti hintojen halpuuttaminen, joka käänsi sekä myynnin että asiakas- ja tavaramäärät nousuun. Keskimaa pudotti vuoden aikana yli 2 000 tuotteen hintaa Prismoissa ja suurimmissa S-marketeissa. S-ryhmän valtakunnallinen, tammi-helmikuussa 2015 toteutettu halpuuttaminen on laskenut omistajien ostoskorin hintaa edelleen.
Vuoden 2015 alkupuolella Keskimaan päivittäistavarakaupan myynti on kehittynyt edelleen suotuisasti.

Käyttötavarakaupassa kuluttajien ostovoiman heikentyminen näkyi sekä Sokoksella että Prismoissa.

Emotion-myymälä Palokan Prisman yhteydessä suljettiin tammikuussa 2014.

Lokakuussa avatusta Marks & Spencerin myymälästä asiakkaat ovat antaneet positiivista palautetta erityisesti tuotteiden edullisesta hintatasosta. Myymälän tunnettuus Keskimaan palveluverkostoon kuuluvana toimipaikkana ei kuitenkaan vielä ole toivotulla tasolla.

Rautakaupan yleisestä kehityksestä poiketen Kodin Terra ylsi hyvään myynnin kasvuun.

Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa

Keskimaan liikennemyymälä- ja polttonestekaupan vuoden 2014 liikevaihto oli 127,7 miljoonaa euroa (-3,1 %).
Liikennemyymäläkauppaan vaikuttivat liikennemäärien vähentyminen maakunnan pääväylillä sekä kuluttajien varovaisuus. Liikennemyymälöiden ravintolakaupassa yllettiin edellisvuoden tasolle, ­kun huomioidaan ABC Keljonkankaan uudistamisen aikainen kolme kuukautta kestänyt kiinniolo.
Asiakkaat suosivat hinnaltaan edullisia tuotteita ja parhaita hinta-laatusuhteita, kuten noutopöytäruokailua. 

Polttonestekaupassa koko vuoden polttonestelitrat pysyivät edellisvuoden tasolla. Euromääräistä myyntiä pienensi loppuvuonna tapahtunut öljyn hinnan raju alentuminen.
Autonpesuliiketoiminnalle vuosi oli erinomainen niin myynnillisesti kuin tuloksellisesti.

Yrityksille suunnattujen S-ryhmän S-Business-asiakkuuksien määrä kasvoi reippaasti.

Matkailu- ja ravitsemiskauppa

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan vuoden 2014 liikevaihto oli 39,6 miljoonaa euroa ( + 1,1 %).

Positiivista kehitystä siivitti vuoteen ajoittuneiden tapahtumien, kuten Asuntomessujen ja ammattimessujen vilkastuttama matkailukauppa.  Erityisesti Solo Sokos Hotel Paviljonki menestyi: majoitusmyynti kasvoi 18 %. TripAdvisorin vuoden 2015 Travellers Choice Top 25 –listalla Solo Sokos Hotel Paviljonki arvioitiinkin Suomen 7. parhaaksi hotelliksi, ja toiseksi parhaaksi pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
Matkailukaupan positiivisen kehityksen turvaamiseksi Keskimaa osti joulukuussa Gummerus Oy:ltä 20 % Jyväskylän Messut Oy:n osakekannasta. Keskimaa omistaa nyt messuyhtiöstä 20,9 %.

Ravitsemiskaupassa myynti pieneni 3 % edelliseen vuoteen verrattuna.
Parhaiten vaikeassa markkinatilanteessa pärjäsi Revolution. Elokuussa avattu Social House Jyväshovin katutasossa on myös lunastanut paikkaansa odotetulla tavalla.

Omistajat

Vuoden 2014 lopussa Keskimaalla oli 117 588 omistajataloutta. Vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna omistajien määrä kasvoi 1 860 taloudella. Keskimaan omistajista 91 % asuu Keski-Suomessa.
– Keskimaa on keskisuomalaisten oma osuuskauppa. Omistajien määrän kasvu osoittaa, että maakuntamme ihmiset kokevat saavansa Keskimaasta aitoa hyötyä, Antti Määttä kommentoi.
Omistajille rahana maksetut edut vuonna 2014:

  • Bonus 23,1 milj. € (- 4,8 %)
  • Maksutapaetu 0,4 milj € (+ 0,9 %)
  • Ylijäämän palautus (vuoden 2013 tuloksesta) 4,1 milj. € (+ 95,4 %)

Henkilöstö

Keskimaa on Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja.
Keskimaan palveluksessa oli aktiivisessa työsuhteessa vuoden lopussa  1 805 henkilöä. Uuden raportointikäytännön mukaisesti luvussa eivät enää ole mukana ns. lepäävät työsuhteet (mm. pitkät sairauslomat sekä perhe-, vuorottelu- ja opintovapaat). Työntekijöiden määrä pienentyi  vuoden aikana 46 henkilöllä, luonnollisen poistuman kautta. Irtisanomisia ei ole tehty.
Oman henkilöstön työtuntien määrää on lisännyt vuokratyövoiman käytön puolittuminen vuoden 2012 tasosta.

Kesällä 2015 Keskimaa tulee työllistämään noin 700 kesätyöntekijää, mikä on vähintään saman verran kuin aiemmin.

Investoinnit

Keskimaa investoi palvelujensa parantamiseen vuonna 2014 yhteensä 16,4 miljoonaa euroa.

Vuoden 2014 merkittävimpiä investointikohteita:

  • Kuhmoisten ja Kuokkalan S-marketien uudistaminen.
  • Uuraisten Salen uudistaminen.
  • Original Sokos Hotel Jyväshovin katutason ravintolapalvelujen uudistaminen Social Houseksi. 
  • Marks & Spencerin myymälän avaaminen Sokos-keskukseen.
  • ABC Keljonkankaan uudistaminen.
  • Seppälän uuden Prisman rakentamisen käynnistäminen.
  • Hankasalmen uuden S-marketin rakentamisen käynnistäminen.
  • Jyväskylän Messut Oy:n osakkeiden ostaminen (20 %).

Vuoden 2015 merkittävimpiä investointikohteita:

  • Seppälän uuden Prisman rakentaminen.
  • Hankasalmen uuden S-marketin sekä ABC-polttonesteautomaatin rakentaminen.
  • Keuruun ja Kangasniemen S-marketien uudistaminen.


Keskimaassa jatketaan edelleen kustannustehokkuuden parantamista. Yksi keskeinen kustannuserä on energiakustannukset. Keskimaan vertailukelpoinen energiankulutus pieneni vuoden aikana merkittävästi. Sähköä kulutettiin 6,7 % ja lämpöä 9,2 % aiempaa vähemmän. Veden kulutus pysyi vuoden 2013 tasolla.

Keskimaa 100 vuotta

Vuonna 2015 vietetään Osuuskauppa Keskimaan 100-vuotisjuhlavuotta. Jyväskylän Osuuskaupan perustamiskokous pidettiin Jyväskylän Kunnallistalossa 27.5.1915. Keskimaa-nimi otettiin käyttöön vuonna 1928.
Nykymuotoonsa maakunnalliseksi osuuskaupaksi Keskimaa kasvoi vuoden 1984 alussa, kun 10 paikallisosuuskauppaa fuusioitui. 
– Keskimaan toiminnassa on alusta lähtien ollut lähtökohtana, että yhdessä saadaan laadukkaampia tuotteita edullisemmilla hinnoilla. Keskimaa on omalta osaltaan myös osoittanut, että yrityksen omistuspohjalla on merkitystä. Kun omistaminen on alueen ihmisten omissa käsissä, synnytetään satavuotisia tarinoita osuustoiminnasta ja ihmisten yhteisöllisyydestä, Antti Määttä toteaa.
Keskimaan juhlavuosi pitää sisällään runsaasti erilaisia tapahtumia. Kevään 2015 aikana järjestetään mm. rinnerieha, juhlaristeily, teatteriesityksiä, konsertteja, ostosmatkoja sekä juhlakahvitus. Maakunnan omat tuotteet ovat näkyvästi mukana juhlavuodessa.