Keskimaan myynti oli 619 miljoonaa euroa vuonna 2009


14.1.2010

Keskimaan myynti oli 619 miljoonaa euroa vuonna 2009

Kokonaismyynti kasvoi 3,5 %

 Keskimaa-konsernin kokonaismyynti vuonna 2009 oli ennakkotietojen mukaan 619 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen kertyi 21 miljoonaa euroa (+ 3,5 %).

Bonusmyynti oli 543 miljoonaa euroa, kasvaen 21 miljoonaa euroa, eli 4,0 %. Bonusmyynnin osuus kokonaismyynnistä oli 87 %.

 

Taantuman sävyttämä vuosi

 

Vuotta 2009 leimasi poikkeuksellinen toimintaympäristö. Globaali taantuma vaikutti myös Keskimaan toimintaympäristöön, eli Keski-Suomeen, ja sitä kautta myös Keskimaan toimintaan vuonna 2009. Toimintaympäristöön suhteutettuna Keskimaassa ollaan hyvin tyytyväisiä vuoden 2009 myyntiin. Keskimaan toiminta-ajatus tuottaa etuja ja palveluluita sitoutuneille asiakasomistajille toteutui hyvin.

Päivittäis- ja käyttötavarakauppa

 

Keskimaan päivittäis- ja käyttötavarakaupan myynti vuonna 2009 oli 464 miljoonaa euroa, kasvua edellisestä vuodesta kertyi 6,3 %. Vuonna 2009 Keskimaa investoi edelleen merkittävästi toimipaikkaverkostoon tarjoten asiakasomistajille entistä parempia palveluita. Helmikuussa Palokkaan avattiin edullinen puutarhan, sisustamisen ja rakentamisen tavaratalo Kodin Terra. Kesäkuussa Äänekoskella avattiin Keskimaan suurin S-market, ja marraskuussa Jyväskylän Savelan kaupunginosaan avattiin uusi S-market. Joutsassa ja Tikkakoskella laajennettiin vuoden 2009 aikana S-markettia. Jyväskylän Sokos-keskuksen laajennus jatkui vuoden 2009 aikana. Sokos-keskus valmistuu vuoden 2010 kuluessa. Pihtiputaalla alkoi vuoden loppupuoliskolla S-marketin laajennusinvestointi, harjannostajaisia vietetään tänään 14.1.

 

Päivittäistavaramyyntiä kertyi 380 miljoonaa euroa, missä on kasvua 3,7 % edellisvuodesta. Keskimaan päivittäistavarakauppa kävi hyvin vuonna 2009. Tilastokeskuksen mukaan elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat Suomessa 4,7 % marraskuun 2008 ja marraskuun 2009 välisenä aikana. Suurin selittäjä hintojen laskulle on lokakuun alussa toteutettu arvonlisäveromuutos, joka välittyi kokonaisuudessaan elintarvikkeiden myyntihintoihin.

 

”Taantuman aikana päivittäistavaroiden kulutus kohdentuu enemmän perustuotteisiin, ja selkeästi myös suurempia pakkauskokoja suositaan niiden edullisemman yksikköhinnan vuoksi. Keskisuomalaisten eduksi ruokakorin hinta on meillä keskimäärin muuta maata edullisempi”, kommentoi market- ja tavaratalokaupasta vastaava toimialajohtaja Raija Rantanen.

 

Käyttötavaroita myytiin Keskimaassa 84 miljoonalla eurolla, mikä on lähes 14 miljoonaa euroa eli 19,8 % edellistä vuotta enemmän. Suurin selittäjä myynnin kasvuun on Kodin Terra.

”Kodin Terra lisäsi merkittävästi käyttötavaratarjontaa asiakasomistajille. Kodin Terran edulliset ja monipuoliset perusrakentamisen valikoimat sekä monet kodin ja pihan remontoimiseen ja sisustamiseen liittyvät valikoimat otettiin hyvin vastaan. Kodin Terran avausvuotta voidaan pitää varsin onnistuneena haasteellisesta taloudellisesta tilanteesta huolimatta. Taantuman aikana tingitään jonkun verran ei-välttämättömistä hankinnoista sekä esimerkiksi kalleimmasta viihde-elektroniikasta”, Rantanen kertoo.

 ”Yleisesti käyttötavarakaupan vuosi huipentuu joulukauppaan. Keskimaan myymästä käyttötavarasta valtaosa myydään Prismoista, Sokoksesta ja suurimmista S-marketeista. Saavutettuun myynninkasvuun joulukaupassa ollaan erittäin tyytyväisiä. Sokos ylsi joulukaupassa edellisvuotta hieman parempaan myyntiin laajennusremontistaan huolimatta. Sokoksen laajennusremontti on muutenkin sujunut asiakkaille päin varsin häiriöttömästi ja tavaratalon myynti väheni vain pari prosenttia, mistä luonnollisesti iloitsemme”, Raija Rantanen jatkaa.

 Vuodelta 2010 odotamme kaupan toimialalla kokonaisuutena hyvää, maltillista myynnin kasvua. Ympärivuotisiksi muuttuneet sunnuntaiaukiolot 

tarjoavat asiakkaille entistä enemmän mahdollisuuksia valita kaupassa käyntinsä ajankohdan.

 Polttonestekauppa

 

Keskimaan polttonestekaupan myynti väheni 8,2 % vuonna 2009 edellisestä vuodesta. Myyntiä kertyi 90 miljoonaa euroa. Euromääräiseen myynnin vähenemiseen vaikutti osaltaan öljyn maailmanmarkkinahintojen alenemisesta seurannut voimakas polttonesteiden hintojen lasku edelliseen vuoteen verrattuna. Myytyjen litrojen määrä kasvoi vuodesta 2008. Helmikuussa 2009 avattiin Palokkaan Keskimaan kuudes ABC-liikennemyymälä. ABC-automaattien määrä pysyi ennallaan. Keskimaalla on 23 ABC-automaattia, kun Äänekoskelle avattiin ABC-automaatti uuden S-marketin yhteyteen. Marraskuussa 2009 Keskimaa luopui Sale Luhangan yhteydessä olleesta ABC-automaatista. S-market Äänekosken yhteyteen avattiin kesällä myös ABC CarWash –pesukatu.

 

”Polttonestekaupan vuosi on ollut kaksijakoinen. Vuoden ensimmäisinä jaksoina polttoaineiden hinnat olivat merkittävästi edellistä vuotta alhaisemmat. Vuoden loppujaksolla polttoaineiden hinnat taas ylittivät edellisen vuoden hinnat, kommentoi ABC-liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialajohtaja Heikki Tervanen.

 

”Liikennemyymäläkaupassa Keski-Suomen keskeisten liikenneväylien liikenteen väheneminen sekä asiakkaiden muuttuneet kulutustottumukset ovat näkyneet ABC-ravintolakaupan vähenemisenä. ABC Market -kauppa on puolestaan jatkanut positiivista kehitystään. Vuosi 2010 näyttäisi olevan toimialalle varsin haasteellisen mielenkiintoinen. Uudet aukioloajat tulevat lisäämään kilpailua, mutta myös asiakkaiden liikkuvuutta. Reaalitalouden haasteet näkyvät kulutuksessa toisaalta, mutta luovat myös odotuksia kotimaanmatkailun piristymisestä. Ravintolakaupan arvonlisäveron alenemisen odotamme olevan positiivinen piristysruiske ABC-ravintolakaupalle”, Tervanen jatkaa.

  Matkailu- ja ravitsemiskauppa

 

Keskimaan matkailu- ja ravitsemistoiminnan myynti oli 61 miljoonaa euroa. Myynti lisääntyi 2,2 %. Matkailu- ja ravitsemistoiminnan myynti sisältää myös liikennemyymälöiden ravintolamyynnin. Hotellien ja erillisravintoloiden ravintolamyynti väheni 2,5 %. Keskimaan hotellien majoitusmyynti pysyi edellisen vuoden tasolla. Vuonna 2009 Keskimaa avasi Freetime –ravintolan uudelleen Jyväskylän keskustaan. Äänekosken S-marketin yhteyteen avattiin Presso –kahvila. Marraskuussa Seppälän Prismaan avattiin Keskimaan ensimmäinen Buffa –ravintola, joka on osoittautunut erittäin suosituksi asiakasomistajien keskuudessa.

 

”Keskimaan hotellit ja ravintolat selvisivät varsin haasteellisesta vuodesta kunnialla, ennakoidaanhan koko toimialan myynnin laskevan jopa 10 %. Laajan, erilaisista ketjuliikeideoista koostuva ravintolatarjonta ja keskittyminen asiakasomistajien tarpeiden tyydyttämiseen on menestyksemme salaisuus”, kommentoi toimialajohtaja

Pasi Kunelius.

 

”Vuosi 2010 tulee tarjoamaan edelleen matkailu- ja ravitsemistoimialalle haasteita. Toimiala kohtasi talouden realiteetit viimeisten toimijoiden joukossa ja myös häntäpäässä se lähtee uuteen nousuun. Ravintolakaupan arvonlisäveron alenemisen tuoman lisäpiristeen myötä on hyvä jatkaa samalla valitulla linjalla”, jatkaa Kunelius.

 

Asiakasomistajuus

Keskimaan asiakasomistajien määrä ylitti 100 000 jäsenen rajan elokuussa. Asiakasomistajien kokonaismäärä oli vuoden lopussa 103 418.

 

Keskimaa maksoi Bonusta vuonna 2009 asiakasomistajilleen ennakkotietojen mukaan lähes 22 miljoonaa euroa (kasvua edelliseen vuoteen 3,5 %). Mikäli edustajisto päätyy Keskimaan hallituksen esityksen mukaiseen osuusmaksun korkoon (10 %) ja ylijäämänpalautukseen (1,5 %), nousee asiakasomistajille vuodelta 2009 maksettava kokonaissumma yli 29 miljoonaan euroon. Lopullisen päätöksen osuusmaksun koron ja ylijäämänpalautuksen määrästä tekee Keskimaan edustajisto kevätkokouksessaan. Lisäksi Keskimaan asiakasomistajat saivat S-Etukortilla maksaessaan maksutapaetuna 0,5 % ostostensa loppusummasta. Maksutapaetua asiakasomistajille kertyi yhteensä 0,3 miljoonaa euroa.

 

KOKONAISMYYNTI, milj. euroa

2009

2008

Muutos

%

Päivittäistavarakauppa

380,2

366,8

13,4

3,7

Käyttötavarakauppa

84,1

70,2

13,9

19,8

Polttonestekauppa

90,5

98,6

-8,1

-8,2

Matkailu- ja ravitsemiskauppa

61,2

59,9

1,3

2,2

Tuki- ja palvelutoiminnot

3,2

3,1

0,1

4,4

YHTEENSÄ

619,2

598,5

20,7

3,5