Kodin Terra uudistaa rautakauppamarkkinaa


25.2.2009

Keskimaa Osk:n puutarhan, sisustamisen ja rakentamisen tavaratalo Kodin Terra avataan Jyväskylän Palokassa  torstaina 19.2. kello 10.00.

Kodin Terran avautuminen on Keskimaalle tärkeä merkkipaalu. Osuuskaupan tehtävä on tuottaa jäsenilleen eli asiakasomistajilleen palveluja ja etuja mahdollisimman kattavasti. Toiminta-ajatuksen toteuttamisessa on onnistuttu kohtuullisen hyvin päivittäistavarakaupassa, jossa pystytään vastaamaan noin kahteen kolmasosaan asiakasomistajien kulutuksesta. Sen sijaan käyttötavarakaupan puolella tarjonta ei ole ollut riittävän laajaa ja monipuolista.

Nyt Kodin Terra kohentaa tilannetta merkittävästi yhdellä käyttötavarakaupan keskeisistä tuotealueista.

– Tavoitteenamme on nousta Jyväskylän seudulla rautakaupan markkinajohtajaksi. Tulemme myös sisällöllisesti tuulettamaan alan markkinaa, Keskimaan Prisma- ja Kodin Terra –johtaja Raija Rantanen ennakoi.

Kodin Terran valikoima on ylivoimainen, tarjoten kaiken kodin kunnostamiseen saman katon alta.

– Tuomme kuluttajien ulottuville myös täysin uudenlaisen hinnoittelutavan. Kodin Terrassa hyllynreunoissa olevat hinnat ovat ne, joilla tuotteet myös myydään. Kaikkia asiakkaita kohdellaan yhdenvertaisesti, eivätkä tinkimistaidot tai jäsenkortit vaikuta kassalla maksettavaan summaan. Kodin Terran valikoimat ja palvelut on suunnattu tasapuolisesti kaikille Keskimaan asiakasomistajille.

Jatkuvasti edullinen hintataso

Kodin Terran hinnoittelussa noudatetaan S-ryhmän vähittäiskaupalle tyypillistä kokonais­edullisuutta. Asiakasomistajat saavat lisäksi ostohyvitystä eli Bonusta kaikista Kodin Terran tuotteista, parhaimmillaan 5 prosenttia.

Kodin Terran edullinen hintataso perustuu kustannustehokkuuteen. Muun muassa hankinnoissa volyymietua haetaan S-Rautamarket- ja Prisma-ketjujen kanssa tehtävällä yhteistyöllä.

16 000 neliötä, 70 000 tuotetta

Kokonaisalaltaan 16 000 neliön Kodin Terran kokonaisvalikoimassa on yli 70 000 tuotetta. Tuotteista reilu puolet löytyy suoraan myymälästä ja loput toimitusmyyntinä. Valikoimissa on huomioitu niin kodin, vapaa-ajan asunnon, piharakentamisen kuin puutarhankin tarpeet, pienistä sisustamisen tuotteista aina massiivisiin talopaketteihin saakka. Tarjolla on runsaasti erilaisia ideoita ja ratkaisuja, samaten useampia hintatasoja, merkkituotteista edullisempiin vaihtoehtoihin.

Oheispalveluihin kuuluvat suunnittelu-, kuljetus-, asennus- ja sahauspalvelut. Etutiloissa on kahvila sekä lapsille leikkipaikka.

Sujuvaa asiointia

Kodin Terran aukioloajat ovat pitkät, arkisin kello 7-21 ja lauantaisin kello 7-18. Huhtikuusta alkaen Puutarhamyymälässä palvellaan myös sunnuntaisin, ja touko-elokuussa koko myymälä on avoinna sunnuntaisin kello 12–18.

Omatoimisen ostamisen helppoutta lisäävät selkeät opasteet ja esillepanot sekä runsaat tuoteinfot. Asiantuntevaa, henkilökohtaista palvelua ja neuvontaa on tarpeen vaatiessa helposti saatavilla. Raija Rantanen sanookin Kodin Terran tuovan rautakauppaan uudenlaista palvelukulttuuria.

– Viime syksynä toteutetussa rekrytoinnissa korostettiin rauta-, sisustus- ja puutarhakaupan hyvän tuntemuksen ja vahvan tuoteosaamisen rinnalla palveluosaamista ja – asennetta. Nämä asiat ovat olleet etusijalla myös koko henkilöstölle järjestetyssä erittäin massiivisessa avausvalmennuksessa.

Kodin Terra työllistää ympärivuotisesti kuutisenkymmentä työntekijää. Sesonkiaikana kesäkuukausina kokonaisvahvuus nousee noin sataan henkilöön. Henkilöstöstä noin kolmasosa on siirtynyt Kodin Terraan Keskimaan muista toimipaikoista.

Hinta korostuu taantuman aikana

Keskimaassa uskotaan, että Kodin Terra yltää jo tänä vuonna hyviin myyntilukuihin. Vaikka asuntorakentaminen talouden taantuman vuoksi hiljentyy, Kodin Terran uskotaan pärjäävän hyvin, sillä sen liikeideaan kuuluu keskeisesti kilpailukykyinen hintataso. Keskimaan jäsenille eli asiakasomistajille tarjotaan mahdollisuus alan kattavimpiin valikoimiin sekä edulliseen hintatasoon. Sen päälle tulee lisäksi ostohyvitys eli Bonus.

Kodin Terran palvelut suuntautuvat pääosin yksityisille kuluttajille, joiden luottamus omaan talouteensa on yhä korkealla. Aikaisempien talouden alamäkien aikana kuluttajat ovat myös panostaneet koteihinsa jopa tavanomaista enemmän. Nyt kotitalousvähennyskin suosii tätä suuntausta.

Lahden Kodin Terrasta saatujen kokemusten perusteella on odotettavaa, että Jyväskylän Kodin Terran kokonaismyynnistä asiakasomistajien ostoista kertyvää niin sanottua bonusmyyntiä on jo ensimmäisenä vuonna yli 90 prosenttia.

– Asiakasomistajamme varmasti miettivät rahojensa käyttöä entistä tarkemmin, arvostavat edullista hintatasoa ja hyödyntävät mahdollisuuden tuntuviin rahallisiin etuihin, Raija Rantanen arvelee.

Suomen neljäs Kodin Terra

Kodin Terra on yksi Keskimaan kuluvan vuosikymmenen suurimmista investoinneista. Hankkeen kiinteistö- ja kalusteinvestoinnit ovat yhteensä noin 20 miljoonaa euroa.  

Kodin Terra – tavaratalokonseptiin kuuluu kaksi kokoluokkaa. Isoja yksikköjä ovat liki neljä vuotta toimineen Lahden Kodin Terran ohella kaksi viikkoa sitten avattu Porin Kodin Terra sekä ylihuomenna avautuva Jyväskylän Kodin Terra. Myyntialaltaan yli puolta pienemmän kokoluokan ensimmäinen Kodin Terra avattiin joulukuussa Salossa.

Vuoden loppuun mennessä Kodin Terroja on Suomessa jo kuusi, kun Tuusulan ja Kajaanin tavaratalot valmistuvat syksyllä. Hämeenlinnan Kodin Terran avaus siirtynee ensi vuoden puolelle.

Keskisen Suomen alueelle seuraava Kodin Terra avautuu vuonna 2010 Kuopion Pitkälahteen. Viiden vuoden sisällä ketjun tavoiteverkosto on 15 yksikköä.