Lähituottajafoorumi 2025


16.5.2025

Keskimaan järjestämään Lähituottajafoorumiin osallistui toistamiseen kymmeniä keskisuomalaisia tavarantoimittajia. Iltapäivä sisälsi mielenkiintoisia puheita ja kohtaamisia.

 

Teksti ja kuvat: Katja Hyytiälä

Vesa Kyllönen

 

Lähituottajille suunnattu Lähituottajafoorumi järjestettiin toukokuun alussa Sataman Viilussa. Tämän vuoden tapahtuma oli jatkoa 2024 startanneelle foorumille, jonka tavoitteena on syventää lähituottajien ja Keskimaan yhteistyötä.

– Viime kevään tapahtuma koettiin erittäin hyödylliseksi ja yhteistyötä syventäväksi, halusimme ehdottomasti uusia foorumin tänäkin vuonna, kertoo market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

Kevään tilaisuudessa kuultiin puheenvuoroja niin Keskimaan asiantuntijoilta kuin yrittäjiltä itseltään. Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä kertoi Keskimaan ajankohtaiset kuulumiset ja SOK:n päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström kertoi ruokakaupan ja kuluttajakäyttäytymisen kuulumisia.

– Hinta merkitsee asiakkaan ostovalinnoissa edelleen paljon, mutta tilaa on selvästi tulossa muillekin asioille. Ruoassa ei tilastojen mukaan enää säästetä ihan niin paljon. Sen sijaan ostamisen helppous ohjaa ostopaikan valintaa entistä vahvemmin. Helppouden kanssa rima nousee koko ajan, summasi Backström.

Keskimaalle ja yrittäjille Backströmillä oli annettavanaan kiitosta.

– Olette selvästi pistäneet itsenne likoon ja teette määrätietoisesti työtä yhteistyön eteen, se on arvokasta.

Korin täydeltä kotiseutua

Viime kesäkuussa Keskimaalla starttasi Korin täydeltä kotiseutua -kampanja, jonka tavoitteena oli tuoda lähellä tuotetut tuotteet paremmin esiin Keskimaan myymälöissä sekä markkinoinnissa. Tilaisuudessa Keskimaan markkinointipäällikkö Satu Koski avasi konseptin ydintekemisiä.

– Puolitoistavuotta sitten totesimme, että lähituottajayhteistyötä tehdään ja se on hyvää, mutta siitä ei ole ulospäin juuri kerrottu. Kauppamme ovat pullollaan lähituottajien tuotteita, mutta asiakkaat eivät aina tunnista niitä. Totesimme, että haluamme tehdä yhteistyötä näkyvämmäksi, parantaa tuotteiden löydettävyyttä ja madaltaa kynnystä uusiin tuotteisiin tutustumisessa, Koski kertoo.

Konseptiin kuului muun muassa tarinankerrontaa radiossa, artikkeleita lähituottajista, maksettua printti- ja digimainontaa ja näkyvyyden nostoa Keskimaan marketeissa sekä ravintoloissa. Prismoihin rakennettiin Lähitori-kojuja massaesillepanojen paikoille ja S-marketteihin sekä Saleihin tehtiin Lähitori-hyllypäätyjä.

– Meille on tärkeää edistää aktiivisesti kotiseutumme lähituotannon menestystä ja tulevaisuutta omien tekojemme kautta, Kyllönen täsmentää.

Joonas Mäkinen

Yrittäjänäkökulmaa

Tilaisuudessa kuultiin kolme yritystarinaa, yhteistyökokemuksien saattelemana. Puheenvuoron pitivät Gaoshi Oy:n yrittäjä Ding Wenfeng, Tarkiainen Wineryn myynti- ja viiniasiantuntija Susanna Ahonen sekä Ruthin leipomo Oy:n yrittäjä Joonas Mäkinen.

– Yhteistyömme Keskimaan kanssa alkoi 2010, siitä lähtien Keskimaa on ollut ylivoimaisesti merkittävin kumppanimme. Vähittäiskauppaan menevistä tuotteistamme myydään Keskimaan kaupoissa reilut 60 prosenttia. Keskimaa on avannut meille tietä laajemminkin S-ryhmään. Asiakkaitamme ovat myös Pohjois-Savossa toimiva Osuuskauppa PeeÄssä sekä Pirkanmaan Osuuskauppa, jonka kanssa yhteistyö alkoi viime vuonna, Ruthin leipomo Oy:n yrittäjä Joonas Mäkinen kertoo.

Joonas kuvailee Keskimaan olevan luotettava ja rehti kumppani, joka käyttää kokoaan paikallisten tavarantoimittajiensa hyväksi. Se koettiin hyvin konkreettisesti pari vuotta sitten, kun energia- ja raaka-ainekustannusten raju nousu oli ajamassa esimerkiksi monia elintarvikealan toimijoita ahtaalle.

– Keskimaa toimi esimerkillisesti huomioidessaan inflaatiokriisin keskellä paikallisten tavarantoimittajien ahdingon ja ojensi auttavan kätensä. Keskimaalla on sekä kykyä että tahtoa huolehtia maakuntamme elinvoimaisuudesta ja paikallisten yritysten menestymisestä. On puhetta ja on tekoja. Tämä oli tekoja, Joonas arvio.

Lähituottajien määrä kasvoi

Vuoden aikana Keskimaalle on tullut paljon lisää toimijoita, joilta ostetaan tuotteita ohi ketjuvalikoimien. Valikoimissa on jo yli 120 lähituottajaa ja 1 200 lähellä tuotettua tuotetta.

– Saamme paljon yhteydenottoja yrityksiltä, jotka tarjoavat tuotteitaan valikoimiimme. Katsomme jokaisen läpi ja arvioimme, löytyykö Keskimaalta paikka kyseiselle tuotteelle. Vuoden aikana valikoimiin on tullut myös poistumaa, kun yrityksiin on tullut esimerkiksi eläköitymisiä, eikä jatkajaa ole löytynyt. Jos yhteistyö kanssamme kiinnostaa, ole rohkeasti minuun yhteydessä, Keskimaan hankinta-asiantuntija Marko Kiiskinen kannustaa.

Lähestyvä kesä tuo uutta boostia viime vuonna startanneeseen Korin täydeltä kotiseutua -markkinointiin.

– Olemme pitäneet asiaa esillä läpi vuoden, mutta konsepti starttaa taas isommin kesällä, se tuo hyvää nostoa lähituotteiden näkyvyydelle. Lähellä tuotetut tuotteet tarjoavat kotiseudullemme työtä sekä asiakkaillemme uusia elämyksiä. Keski-Suomen elinvoimaisuus on meidän kaikkien etu, Kyllönen painottaa.

 

Lue lisää lähituottajistamme