Lappi on arjen vastakohta


16.2.2013

Lapin suosio kasvaa suomalaisten ja ulkomailta tulevien matkailijoiden keskuudessa. Puhtaan luonnon lisäksi Lapista haetaan aktiivilomaa ja lyhyitä elämyksiä.

– Lappiin matkustetaan edelleen erityisesti talviaikaan. Tämän talven ehdoton hittituote on revontulet. Kesällä se on keskiyön aurinko, kertoo markkinointijohtaja Hanna-Mari Talvensaari Lapland – The North of Finland -matkailuhankkeesta.

Ulkomaiset ja kotimaiset turistit hakevat Lapista eri asioita: porot, kelkkasafarit, huskysafarit ja erilaiset eksoottiset lappilaiset ohjelmapalvelut kiinnostavat ulkomaalaisia, joulupukkia unohtamatta. Kotimaiset turistit laskettelevat, hiihtävät ja moottorikelkkailevat mökkilomailun lisäksi.

Lapin matkailukeskuksilta saatujen tietojen mukaan kysyntä on ollut tänä talvena erinomaista eri puolille Lappia. Kevättalven sesonki näyttääkin lupaavalta monissa Lapin kohteissa, kuten Ylläksellä, Levillä, Saariselällä ja Rovaniemellä.

– Täältä haetaan varmasti kontrastia arkielämään. Myös kohteilla on eroja. Esimerkiksi Levin kohdalla haetaan luonnon eksotiikan lisäksi aktiivista tekemistä niin päiviin kuin iltaelämäänkin, sanoo toimitusjohtaja Jussi Töyrylä Levi Matkailusta.

Lappi luvuissa

Lapin matkustajista 60 prosenttia on kotimaasta ja 40 ulkomailta. Ulkomaisten turistien määrä on koko ajan kasvussa.

TOP -maat, mistä maista Lappiin tullaan:

  • Suomi
  • Venäjä
  • Iso-Britannia
  • Saksa
  • Alankomaat
  • Japani

Lapland – The North of Finland on Lapin liiton vetämä matkailun imagohanke, joka toteutetaan Lapin ja Koillismaan kuntien sekä Matkailun edistämiskeskuksen (MEK) kanssa. Lappi ja pohjoinen Suomi esitellään ulkomaisille matkailijoille vastakohtien maana, jollaista ei löydy muualta maailmasta.