Paviljongin yhteyteen Sokos Hotelli


4.10.2010

Keskimaa Osk:n Sokos Hotel Paviljongin rakentaminen käynnistyy lokakuun aikana Jyväskylän Lutakossa.

Hotellin rakentaminen on Jyväskylän Paviljongin sekä kokous- ja tapahtumaverkoston kehittämissuunnitelma Master Plan 2015:n kolmas kärki-investointi.

Paviljongin kehittämisen on arvioitu kasvattavan alueen matkailutuloa 25-30 miljoonaa euroa ja synnyttävän 200 uutta työpaikkaa.

Keskimaan kolmanteen Sokos Hotelliin tulee yhteensä 170 hotellihuonetta. Yhdeksänkerroksiseen hotellirakennukseen valmistuvat Jyväskylän kookkaimmat hotellihuoneet. 26-35 neliömetrin huoneiden lisäksi hotelliin tulee 6 sviittiä, joiden koko on noin 70 neliömetriä.

– Huoneissa on ajateltu muunneltavuutta eri asiakasryhmien tarpeisiin. Kokous- ja kongressivieraiden sekä yksittäisten työmatkustajien lisäksi huoneiden suunnittelussa on huomioitu vapaa-ajan matkustajien tarpeet. Tilavat huoneet on osittain varustettu kylpyammeilla, ja osa huoneista on myös väliovellisia, Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Pasi Kunelius selvittää.

Hän kuvailee Sokos Hotel Paviljonkia laadukkaaksi, mutta rennoksi hotelliksi.

– Kookkaasta ja avarasta aulasta aukeaa yhteys aulabaariin sekä italialaishenkiseen ruoka- ja seurusteluravintolaan.

Hotelliin ei rakenneta omia kokoustiloja. Kokouspalvelut keskittyvät messu- ja kongressikeskus Paviljonkiin, johon hotellista tulee suora kulkuyhteys. Pysäköintitilat Sokos Hotel Paviljongilla tulevat olemaan Jyväskylän parhaimmat.

– Sijainti tarjoaa hotellille paljon mahdollisuuksia. Sataman alueen kehittyminen ja rajattomat yhteistyömahdollisuudet Paviljongin alueen toimijoiden kanssa tarjoavat mielenkiintoisen toimintaympäristön, Kunelius ennakoi.

Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä uskoo Sokos Hotel Paviljongin vauhdittavan matkailu- ja ravitsemiskaupan liiketoimintaa laajalla alueella Keski-Suomessa.

– Keskimaa on sitoutunut Keski-Suomen elinvoimaisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseen. Paviljongille merkittävän kilpailutekijän tarjoavalla hotellihankkeellamme on poikkeuksellisen laaja-alaiset vaikutukset koko toimialalle niin matkailutulon kuin työllistämisen näkökulmasta, Määttä korostaa.

Kokonaiskustannuksiltaan noin 25 miljoonan euron hotellin on määrä valmistua kesään 2012 mennessä.

– Kohteen pääurakoitsijana tulee toimimaan NCC Rakennus Oy Jyväskylästä. Varsinainen rakentaminen käynnistyy lokakuun aikana sitä mukaa, kun muut urakoitsijat valikoituvat, Keskimaan kiinteistöjohtaja Matti Vihinen aikatauluttaa.

Jyväskylän Paviljongin sekä kokous- ja tapahtumaverkoston kehittämissuunnitelman, Master Plan 2015:n, tavoitteena on matkailutulon kasvattaminen yksinomaan Jyväskylän seudulla 25-30 miljoonalla eurolla, mikä merkitsisi noin neljänneksen kasvua toimialalle. Lisäksi tavoitteena on 200 uuden työpaikan luominen matkailualalle suunnitelmakaudella.

Master Planiin sisältyvistä kärkihankkeista jo toteutuneita ovat Paviljongin uusi messuhalli (C2) sekä uusi pysäköintitalo P-Paviljonki.

– Hotelli on Jyväskylän Paviljongille äärimmäisen tärkeä investointi. Se tekee Paviljongista Suomen kiinnostavimman messu- ja kongressikeskuksen. Kyse ei ole vain kaupungin hotellikapasiteetin kasvattamisesta, vaan kokonaan uuden kilpailutekijän rakentamisesta Jyväskylään. Kaupungin keskustassa sijaitseva messu- ja kongressihotelli on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Vastaava palvelutarjonta löytyy lähimmillään Ruotsin Göteborgista, Jyväskylän Messut Oy:n ja Jyväskylän Kongressikeskus Oy:n toimitusjohtaja Leo Potkonen korostaa.

Paviljongin palvelujen kehittäminen toteuttaa myös Keski-Suomen matkailuelinkeinon strategia 2015 –ohjelmaa. Siinä tavoitteeksi on asetettu maakunnan matkailukeskittymien vahvistaminen, veturiyritysten ja niitä tukevien yritysverkostojen kehittäminen sekä alan yritysten liikevaihdon kasvattaminen.

Leo Potkonen painottaa, että maailmalla kongressihotellien on todettu piristävän kokous- ja tapahtuma-aktiviteettia laajalla alueella.

– Paviljongin laaja-alainen kehittäminen palvelee koko Keski-Suomen maakuntaa.

Paviljongin tapahtuma-asiakkaat tarvitsevat monipuolista oheisohjelmatarjontaa ja käyttävät runsaasti rahaa Paviljongin ulkopuolella. Tutkimuksissa on todettu asiakkaiden alueelle jättämän rahan olevan jopa kymmenkertainen Paviljongin toimijoille jäävään rahaan verrattuna.

Jyväskylän kaupunginjohtaja Markku Anderssonin mukaan Paviljongin kehittäminen on nyt erittäin hyvässä vaiheessa. Mittavien investointien ansiosta Jyväskylä nousee Helsingin tuntumaan, toiseksi merkittäväksi kongressi-, messu- ja tapahtumakeskukseksi Suomessa.

– Vastaavia panostuksia kokous- ja kongressitoiminnan kehittämiseksi ei tehdä missään muualla Kehä 3:n ulkopuolella. Paviljongin palveluista muodostuu todella upea, ei vain Jyväskylälle, vaan koko maakunnalle uutta kilpailukykyä ja vetovoimaa tuova kokonaisuus. Kyseessä on valtava kehitysloikka, jolla Paviljonki nousee tapahtumakeskuksena jopa kansainväliseen mittaluokkaan, kaupunginjohtaja kiittelee.

Olennainen osa Master Plania on myös parhaillaan rakenteilla olevien Lutakon alueen aukioiden ja Jyväskylän sataman liittäminen kiinteäksi osaksi Paviljonkia.

Satamaan rakennetaan erilaisia tiloja, ravintoloita ja tasokasta infrastruktuuria. Alueesta tulee kaupungin asukkaiden ja matkailijoiden kohtaamispaikka, eräänlainen rannallinen ulkoilmaolohuone, jossa ihmiset viihtyvät.

– Hotellin, sataman ja tapahtuma-alueiden ansiosta alue imeytyy yhä tiiviimmin kiinni kaupungin ydinkeskustaan. Lutakon ja kompassin henkinen läheisyys kasvaa sitä mukaa, mitä enemmän tarjoamme kaupunkilaisille ja matkailijoille syitä liikkua niiden välillä.

Suomen aluerakenteen kehitystä vuoteen 2015 kuvaavassa selvityksessä on arvioitu Jyväskylän seudun kuuluvan Suomen viiden varmimmin kehittyvän ja kasvavan seudun joukkoon maassamme.

– Tämä on meille suotuisa näköala, mutta toteutuakseen se edellyttää ennakkoluulotonta ja määrätietoista työtä. Sokos Hotel Paviljongin rakentaminen vahvistaa tätä näköalaa, Markku Andersson toteaa.