Sokos-keskuksen kaikki vuokralaiset on valittu


3.6.2009

Keskimaa Osk:n Sokos-keskuksen tuleva tilanjako on tarkentunut hankkeen edetessä. Keskimaan omien toimintojen lisäksi Sokos-keskukseen tulee neljä ulkopuolista vuokralaista.

Katutasossa tavaratalon omia palveluja tulevat täydentämään eettisestä liiketoiminnastaan tunnetun kansainvälisen kosmetiikkaketjun Body Shop -myymälä sekä Jyväskylään kokonaan uutena palveluna tuleva kello- ja kultaliike.

1-kerroksesta reilun 90 neliön tilat käyttöönsä saavan kello- ja kultaliikkeen taustalla on  Puustjärven Kello ja Kulta. Perinteikäs kuopiolainen yritys on mukana osakkaana perustettavassa yhtiössä, joka avaa uuden liikkeen Sokos-keskukseen. Yritykset tulevat tekemään yhteistyötä muun muassa tavarahankinnassa.

– Avaamme aivan uudentyyppisen myymälän kasvavaan ja kehittyvään Jyväskylään kaupungin parhaimmalle liikepaikalle, yrityksen toimitusjohtaja Petri Mielonen kertoo.

Sokos-keskukseen tulee sekä valikoimaltaan että myyntialaltaan erittäin kilpailukykyinen kultaliike. Jyväskylässä on jo runsaasti alan toimijoita, mutta vastaavalla liikeidealla ei palveluja vielä tarjota.

– Tuomme Jyväskylään valikoimaa, laatua ja alan huippumerkkejä. Uudenlaisessa konseptissa korostuvat tuoteperheet shop in shop –ajattelun mukaisesti, Mielonen toteaa.

Jo aiemmin on julkistettu ruotsalaisen urheilumyyntiketju Stadiumin yhdeksännen Suomen myymälän sijoittuminen Jyväskylän Sokos-keskukseen. Stadium saa käyttöönsä liiketilaa sekä katutasosta että 2-kerroksesta.

Alko on puolestaan tiedottanut uuden myymälän avaamisesta Sokoksen -1 –kerrokseen Mestarin Herkun viereen. Vuokralaisten käyttöön tulee myyntilaa reilut 2000 neliötä. Myymälät avataan vuoden 2010 aikana.

 

Lisää tilaa naisten pukeutumiselle

Alun perin Sokos-keskuksesta oli määrä vuokrata liiketilat kuudelle ulkopuoliselle yritykselle. Rakentamisen edetessä suunnitelmat ovat kuitenkin tarkentuneet Keskimaan omien liiketoimintojen osalta. Osa aiemmin vuokrattavaksi kaavailluista neliöistä jää Sokoksen omaan käyttöön.

S-ryhmän valtakunnallista käyttötavarakaupan strategiaa noudattaen Keskimaan tavoitteena on vahvistaa ja kehittää käyttötavaratarjontaa tuntuvasti vuoteen 2015 mennessä.

– Asiakasomistajiemme odotusten ja toiveiden mukaisesti Sokoksen liiketoimintastrategiassa on lähdetty nostamaan entistä voimakkaammin naisten pukeutumista talon toisen kivijalan, kosmetiikan rinnalle. Pääosin ensimmäiseen kerrokseen sijoittuva naisten pukeutuminen tulee tarvitsemaan nykyiseen verrattuna merkittävästi lisää myyntialaa, Sokos-johtaja Tuula Sillanmäki perustelee.

 Sokoksen pukeutumisen merkitys on korostunut sekä omissa että ulkopuolisissa asiakastutkimuksissa. Tuoreimman Trends&women –tutkimuksen mukaan Sokos on naisten vaatteiden ykkösostopaikka.

– Sokoksissa käy ostoksilla yli kaksi kolmasosaa 15-69-vuotiaista suomalaisnaisista. Sokos sai tutkimuksessa parhaat arvosanat sekä palvelusta että parhaista kanta-asiakaseduista. Hyvä valikoima rankattiin kakkoseksi. Lisäksi kiitosta saivat trendikkyys sekä laajat hintahaitarit.

S-ryhmässä Sokos-tavarataloja on uudistettu ja uudistetaan nyt voimakkaasti. Ketjun uudistumisen lippulaiva on viime vuoden lopulla avattu Turun Sokos Wiklund, jossa ovat esillä kaikki Sokoksen viimeisimmät liikeideat ja myymäläkonseptit täydellisimmillään.

– Jyväskylän Sokos tullaan toteuttamaan samalla konseptilla, pilottiyksiköstä saatavia kokemuksia jalostaen, Sillanmäki kuvailee.

 

Neljä ravintolakonseptia

Sokos-keskuksen ravintolapalvelut tulevat monipuolistumaan. Food Court –ravintolamaailmassa yhdistyy useita nopeaa syömistä tarjoavaa ravintolakonseptia kokonaisuudeksi.Ravintolapalvelut sijoittuvat lähes nykyisille paikoilleen, tosin huomattavasti laajempina sekä asiakaspaikkamäärältään että pinta-alaltaan. Hesburger ja Presso saavat täysin uudistuneen, modernin ilmeen.

– Tuomme lisäksi Jyväskylään kaksi uutta nopean syömisen ravintolaa. Toiseen kerrokseen Presson rinnalle tulee muutamissa isoissa kaupungeissa jo toimiva Buffa, jossa asiakas kokoaa runsaasta valikoimasta haluamansa aterian ja maksaa siitä aina saman hinnan, toteaa Keskimaan majoitus- ja ravitsemisalan ryhmäpäällikkö Mikko Parviainen.

Katutasoon sijoittuu myös uusi nopean syömisen konsepti. Sen osalta suunnitelmat tarkentuvat kuluvan vuoden aikana. Food Court–palveluissa korostuvat sijainnin lisäksi selkeät konseptit, itsepalvelu, nopeus, sekä keskihintainen tuote. Tuotteistuksessa näkyy entistä selkeämmin megatrendi terveellisyys. Vaihtoehtojen äärellä asiakkaalla on mahdollisuus valita kevyttä, vähäkalorista syötävää.

Eri konseptien tuotteistukset ja miljööt erottuvat selkeästi toisistaan, ravintolaympäristön visuaalisuuden korostuessa.

Harjannostajaiset 4.6.2009

Sokos-keskuksen rakennustyöt ovat saavuttaneet harjakorkeuden, jolloin kohteen harjannostajaisia voidaan viettää. Teknisesti tämä tarkoittaa sitä, että hankkeen laajuus on jo nähtävissä, ja jatkossa työt keskittyvät enemmän talon sisällä tehtäviin töihin. Työt ovat sujuneet erittäin hyvin. Kohteen vastaavana työnjohtajana työskentelee Jouni Lehtola.

Kohdetta ovat suunnitelleet seuraavat yritykset:

Arkkitehtitoimisto Petri Rouhiainen Oy, Arkkitehtuuritoimisto Vähäniitty Martti Oy,

Insinööritoimisto Mittatyö Suomi Oy, LVI-Insinööritoimisto Lindroos Oy, YSP Oy ja Aprocos Ky.

 Urakoitsijoina ovat toimineet:

NCC Rakennus Oy, Jyväs-Hana Oy, YIT Kiinteistötekniikka Oy, Honeywell Oy, Jypro Oy ja Jyväs-Jää Oy.

Kakkosvaihe valmis syksyllä

Sokos-keskuksen rakentaminen on edennyt aikataulun mukaisesti. Meneillään on viisiportaisen rakennushankkeen II-vaihe, jonka aikana rakennetaan runsaasti uutta myymälätilaa entisten pysäköintitasojen paikalle sekä uudet henkilö- ja tavarahissit ja liukuportaat. Syksyllä II-vaiheen päättyessä valmistuvat lisäksi P-Sokoksen loput 300 autopaikkaa.

 Vuoden 2010 joulukauppaan lopullisesti valmistuvan, noin 35 miljoonaan euron investoinnin myötä Sokos-keskuksen liiketila lähes kaksinkertaistuu nykyiseen Sokos-tavarataloon verrattuna, yhteensä noin 18 500 neliömetriin.