Sub toteuttaa slowtv-lähetyksen Prisman kanssa


20.6.2017

Prisma ja Sub –tv-kanava toteuttavat juhannuksena Suomen oloissa poikkeuksellisen slowtv-lähetyksen, Hihna 247:n, jonka voima on verkkaisessa ja siksi inspiroivassa toteutuksessa. Slowtv-lähetyksistä on tullut aika ajoin varsinaisia mediatapahtumia.

Hihna 247 -lähetys käynnistyy juhannusaattona kello 16 ensin Prisman Facebookissa. Hitaus huipentuu, kun Subin kolmetuntinen suora tv-lähetys starttaa aattoiltana kello 23.30. Lähetys toteutetaan ilman mainoskatkoja. Tapahtuman näyttämönä on Helsingin Kannelmäessä sijaitsevan Prisma Kaaren kassan kassahihna 26. Pääosissa lähetyksessä nähdään asiakkaiden ostoksia.

– Olemme seuranneet jo puolen vuoden ajan, mitä suomalaiset ostavat yöllä ja nyt sitä pääsevät todistamaan kaikki, toki asiakkaiden yksityisyyttä varjellen. Lähetykseen päätyvät vain halukkaiden ostokset – ohjelmaa kuvataan yhdeltä, selkeästi merkityltä kassahihnalta, sanoo Prisma Kaaren johtaja Ilkka Riiali.

Suomessa slowtv-toteutuksia ei ole juuri nähty. Ylen kulttisarjaa Rintamäkeläiset moni on sellaisena pitänyt, mutta se ei ollut slowtv:ta, se oli hienoa draamaa. Siinä sattui ja tapahtui.

– Haluamme tehdä asioita toisin, nyt hituritv:n muodossa. Toimitaan ilon saattelemina, keskikesän juhlan hengessä, toteaa SOK Median julkaisujohtaja, Executive Producer Anne Sassi-Leivonen.

Slowtv:n juuret juontavat lennokkaalle 1960-luvulle. Taiteilija Andy Warhol toteutti yli 5 tunnin mittaisen elokuvan, jossa nähtiin runoilija John Giornon nukkuvan. Warholin teos nousi kulttimaineeseen. Verkkaisen ilmaisun uusi nousu nähtiin 2000-luvun alussa, kun eritoten norjalaiset kunnostautuivat vaativan lajityypin toteutuksissa.

Katso ja rauhoitu – Hihna 247 on kulttuuriteko

Hihna 247 on hidasta televisiota tyylipuhtaimmillaan. Tuotantoyhtiö Source vie kameransa Prisma Kaareen ja kuvaa siellä kassahihnan toimintaa yhteensä 12 tunnin ajan. Kaari on Suomen ensimmäinen ja ainoa 24/7 hypermarket.

– Pohjimmiltaan tässä on kyse mielenrauhasta ja yhteisestä kokemuksesta, sanoo MTV:n Sub-kanavan johtaja Lauri Ogawa.

– Kassahihna rytmittyy automaattisesti rauhoittavan jännittäväksi. Näemme hihnan liikkuvan ja pysähtyvän. Toisaalta asiakkaiden valinnat tuovat tähän mukaan kihelmöivän elementin: mitä kaupasta ostetaan juhannusyönä? Tässä syntyy kulttuuriteko, Ogawa pohtii.

– Prisman kassa ohjaa Suomen kolmanneksi suurimman tv-kanavan liveohjelmaa, Ogawa vielä jatkaa.

– Olemme varautuneet siihen, että konseptimme valjastetaan jatkossa myös muuhun käyttöön kaupparyhmässä, toteaa SOK:n julkaisujohtaja Anne Sassi-Leivonen.

Katsojat voivat osallistua lähetyksen keskusteluvirtaan Prisman Facebookissa ja Twitterissä #hihna247, #hituritv.

Hihna 247:n pilottijakso on katsottavissa täältä: https://www.youtube.com/watch?v=H6v1LAefZ9g