2.10.2024
Juttu: Kristiina Tammitie, kuva: Mikko Suuronen
Mistä saan sähköpostiosoitteen ja miten sähköpostia käytetään? Mitä pitää tehdä, kun puhelin muistuttaa päivityksistä? Mitä sovelluksen lataaminen tarkoittaa? Onko internetissä seikkailu turvallista? Mitä ovat evästeet? Opinko ikinä käyttämään digitaalisia terveyspalveluja?
Muun muassa näihin kysymyksiin saatiin vastauksia syksyn ensimmäisessä ikäihmisten digikoulutuksessa, joka järjestettiin Keskimaan Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan ja Eläkeliiton Keski-Suomen piirin yhteistyöllä Sataman Viilussa. Päivä oli jaettu kahteen osaan: aamupäivällä keskityttiin digimaailman perusasioihin aloittelijoiden kanssa, ja iltapäivällä syvennettiin digilaitteita ja -palveluja jo käyttäneiden osaamista. Kokoustila oli molemmissa sessiossa täynnä paitsi ihmisiä, myös kysymyksiä ja puheenporinaa, onnistumisia, oivalluksia ja huojennuksen tunteita, kun sähköisen maailman salat alkoivat avautua.
– Koskaan ei ole liian vanha oppimaan, digivalmentaja Tuukka Kivioja kannusti kuulijoitaan.
– On todella hienoa, että koulutusta järjestetään, koska en ole kovin noheva näissä digiasioissa. Minulla on ollut älypuhelin pari vuotta, ja esimerkiksi terveydenhoidon digipuoli on ihan tuntematonta. Yritän kuitenkin sitkeästi opetella käyttöä, yhden asian kerrallaan, Milja Lehtinen totesi.
Markku Taipale kertoi havitelleensa paikkaa iltapäivän edistyneempien ryhmästä, mutta paikat olivat jo menneet, kun hän havahtui asiaan. Onneksi kuitenkin aloittelijoiden joukkoon mahtui vielä mukaan.
– Hyvä kun tulin, sillä yllättävän paljon tuli tässä aamupäivässäkin uutta tietoa. Opin muun muassa sen, että päivityksien tekeminen on turvallista, eikä tarvitse pelätä tietojen häviämistä laitteelta.
Pirjo Tahvanainen arvioi olevansa ainakin jollain tavalla sinut digilaitteiden kanssa.
– Tarvitsen kuitenkin uskallusta ja rohkaisua, ja niitä myös sain. Kun koulutuksessa käytettävät sanat ovat ymmärrettäviä, sisältö kiinnostavaa ja asenne on kannustava, se hävittää turhaa pelkoa ja innostaa kokeilemaan. Keskimaalle sata jänistä ja papukaijamerkki Ilo auttaa -lahjoituksesta, joka antaa ikäihmisille mahdollisuuden oppia tavattoman tärkeitä asioita ihan ilmaiseksi, Pirjo Tahvanainen lähetti terveisiä osuuskaupan suuntaan.
Osallistujat kiittelivät myös koulutuksen toteutustapaa. Esimerkiksi puhelimen tai tabletin asetusten muokkaamista, sovellusten lataamista ja digitaalisia terveyspalvelujen käyttöä testailtiin omilla laitteilla, kouluttajien ja vertaisopastajien avustuksella.
– Tulin hakemaan tästä aparaatista lisää tietoa, jotta en tarvitsisi aina nuorempien apua sen käytössä, Pirjo Ritvanen perusteli osallistumistaan tabletti kainalossa.
Hilja Vainio muistutti, että Digiä enemmän elämään -valmennukseen on helppo tulla oppimaan uusia taitoja.
– Tällaiseen tilaisuuteen on matala kynnys, kun koolla on samanikäisiä ihmisiä. Digiosaaminen on fyysisen kunnon ohella nykypäivänä ja tulevaisuudessa entistä merkittävämpi edellytys sille, että ihmiset pärjäävät mahdollisimman pitkään kotona, joten kyse on todella isosta asiasta, hän arvioi.
Iltapäivällä pureuduttiin älylaitteiden edistyneempiin toimintoihin, pilvipalveluihin sekä osallistujia erityisen paljon kiinnostaneeseen tietoturvaan ja tietosuojaan.
– Turvallisuus on asia, joka eniten kiinnostaa, mietityttää ja huolestuttaa. Ei tahdo oikein uskaltaa toimia digilaitteiden kanssa, kun ei tiedä, mikä on turvallista ja mikä ei, Simo Partanen kuvaili.
– Suoraan sanottuna pelottaa käyttää laitteita, kun on niin paljon kaikenlaisia väärinkäytöksiä ja huijauksia. Digipalveluja on pakko ottaa käyttöön, mutta pelko vie mielenrauhan, puoliso Silja Partanen jatkoi.
Pariskunta lähti Viilusta rauhallisemmin mielin. Koulutuksessa korostettu maalaisjärjen käyttö turvallisuuden takaajana vähensi pelkoja.
– Hirveän hyviä ja konkreettisia neuvoja tuli täältä. Osaa nyt paremmin kiinnittää huomiota tiettyihin asioihin ja tietää, miten huijauksilta voi suojautua.
Digineuvojana valmennuspäivään osallistunut Pentti Latva-Koivisto totesi, ettei senioriväestön digitaitojen merkitystä voi liikaa korostaa.
– Avun tarve ja kysymysten kirjo on valtava. Laiteongelmia ei juurikaan ole, vaan apua tarvitaan palvelujen omaksumiseen ja käyttöön. Hankalimpia ovat pankkiasiat ja tavallisimpia kysymykset, miten ostetaan juna- tai bussilippu verkosta.
Yhdessä oppiminen ja vertaisopastajilta avun saaminen näyttää kokeneen digineuvojan mukaan toimivan erittäin hyvin.
– Kun kokoonnutaan joukolla parantamaan digitaitoja, on kynnys mukaan lähtemiseen hyvin matala. Yhteinen kokemus kannustaa ja yhteisöllisyys on hyvin vahvaa.
Ikätoveriensa digitaitoja viikoittain muutaman tunnin ajan edistävä Pentti Latva-Koivisto kertoi saavansa vapaaehtoistyöstään paljon.
– On antoisaa nähdä ihmisten oivaltamisen ilo ja helpotus uuden oppimisesta. Toisaalta digineuvojana toimiminen pitää minut itseni hyvin ajassa kiinni ja kannustaa ottamaan koko ajan uusia digipalveluja käyttöön, Pentti Latva-Koivisto perusteli innostustaan.
Lue lisää ja katso tulevat Ilo auttaa koulutukset verkkosivuiltamme.
2.10.2024 | Ilo auttaa | Paikallisia uutisia
13.9.2024 | Ilo auttaa | Paikallisia uutisia
5.9.2024 | Kesätyö | Meille töihin | S-market | Vastuullisuus