Hiisiltä oluiden rinnalle limonadit, siiderit tulossa keväällä


18.10.2024

Teksti ja kuvat: Kristiina Tammitie

 

Keskimaan kauppojen hyllyille saatiin kesällä erikoisoluistaan tunnetun jyväskyläläisen Panimo Hiisin ensimmäiset limonadit. Keskisuomalaisista omenoista ja paikallisesta humalasta valmistetut siiderit tulevat näillä näkymin myyntiin ensi keväänä.

Hiisi on jyväskyläläinen käsityöläispanimo, jolle tärkeintä juomatuotteessa on maku, elämyksellisyys ja tasapaino. Hiisi tunnetaan rohkeista kokeiluista, yllätyksellisyydestä ja aidosti erilaisista, valtavirrasta erottuvista tuotteista. Suomalaisen mytologian inspiroimat juomat ovat puhutelleet jo toistakymmentä vuotta olutkulttuurin ystäviä paitsi Hiisin omalla kotikentällä Jyväskylässä, myös laajemmin kautta valtakunnan.

Erilaisuuteen erikoistunut

Hiisi on tunnettu alusta alkaen monipuolisuudestaan ja mielikuvituksellisuudestaan. Hiisi on panostanut oluenpanemisen koko kirjoon, nyansseja unohtamatta. Tänä vuonnakin on tehty lähemmäs kolmeakymmentä erilaista olutta. Yksi myydyimmistä on vadelmalla ja passionhedelmällä maustettu hapanolut, joka ”on niin päräyttävä, että iho menee gosenlihalle.”

– Suosituimmat oluemme ovat toinen toistaan erikoisempia. Koska panostamme jatkuvaan kokeilemiseen ja käsityötaitomme kehittämiseen, olutvalikoimamme elää koko ajan. Ja ovathan sitä muokanneet myös lakimuutokset ja ihmisten ostokäyttäytyminen. Kauppavahvuus on noussut, ja samaan aikaan alkoholittomat tuotteet kiinnostavat kuluttajia entistä enemmän, Hiisin perustajiin kuuluva panimoyrittäjä Mikko Mäkelä kuvailee.

Kotikenttänä Keski-Suomi

Hiisin tuotteet ovat varsin kattavasti myynnissä Keskimaan kaupoissa sekä ravintoloissa. Panimo on tehnyt osuuskaupan kanssa yhteistyötä myös erilaisten kampanjatuotteiden merkeissä, esimerkkinä vaikkapa Keskimaan 100-vuotisjuhlaolut, jota myytiin aikoinaan 16 600 pulloa.

– Jyväskylä ja Keski-Suomi on meidän kotikenttämme, ja Keskimaa on ollut alusta alkaen yksi merkittävimmistä asiakkaistamme. Meille on rakentunut Keskimaan kanssa hieno, jatkuvaan parantamiseen perustuva kumppanuus, jossa paikallisuus on suuressa arvossa, Mikko luonnehtii.

Keinotekoisia aromeja ei käytetä

Tänä vuonna Hiisi on laajentanut valikoimaansa entisestään, kun oluiden rinnalle on otettu tuotantoon Loisku-limonadit. Niiden makumaailmassa on Hiisille tyypillistä omaleimaisuutta, muun muassa merisuolan ja mustapippurin muodossa. Keinotekoisia aromeja ei käytetä lainkaan. Tuotteiden kehittämisessä on mukana Sampsa Tukia, joka aiemmin pyöritti omaa limonaditehdasta Seppälässä.

– Keskimaan marketeihin ensimmäiset Loiskut saatiin kesäkuussa. Tuotteita viilataan edelleen paremmiksi ja mietitään tietysti myös uusia makuja.

Tuhansia omenakiloja kotipihoilta

Seppälänkankaalla Hiisin panimolla on parhaillaan tekeytymässä myös tuhansia litroja siideriä. Raaka-aineena on Jyväskylän seudulta loppukesän ja syksyn mittaan kotipihoilta kerätyt omenat, jotka olisivat muutoin päätyneet komposteihin. Laaja lajikirjo, lajikkeiden erilaiset ominaisuudet sekä niiden yhdisteleminen parhaan tuloksen saavuttamiseksi tekevät omenien jatkojalostamisesta mielenkiintoista ja kiehtovaa.

– Aidossa paikallissiiderissämme ei ole mitään lisättyä. Roteva ja aidon makuinen juoma syntyy omenoiden omien villihiivojen voimalla. Käymisprosessi kestää puolisen vuotta, eli kauppoihin siideri saadaan myyntiin ensi keväänä.
Omenoiden lisäksi Hiisin varastoihin on kerätty paikallista humalaa jyväskyläläisistä kotipuutarhoista.

– Tämän vuoden sadon käytämme oluen sijasta humaloituun paikallissiideriin, Mikko kertoo.