Ruthin leipoma RuisRohea on keskisuomalaisten makuun


10.4.2025

Jyväskyläläisen Ruthin leipomon valmistama Keskimaan 110-vuotisjuhlavuoden tuote, aitoon taikinajuureen leivottu RuisRohea on noussut nopeasti yhdeksi keskisuomalaisten suosikkileiväksi.

 

Teksti ja kuvat: Kristiina Tammitie 

 

Keskimaan myyntidata kertoo, että lähituotteiden myyntimääriä vertailtaessa oman alueemme leipomot ovat vahvoilla. Ruokaleipien myynnissä kärkipaikkaa pitää jyväskyläläinen Ruthin leipomo, jonka tuotteet maistuvat Keskimaan asiakkaille kautta Keski-Suomen, paikkakunnasta ja myymälästä riippumatta.

– Meidän leivät osuvat keskisuomalaiseen makumaailmaan. Vaaleissa leivissä suosituimpia tuotteitamme ovat Kaura100, juutosämpylät sekä neljän kauran juustosämpylät, tummissa leivissä puolestaan Ruis100, Ruispalat, sekä Keskimaalle varta vasten valmistettava osuuskaupan 110-vuotisjuhlavuoden tuote RuisRohea, leipomoyrittäjä Joonas Mäkinen kuvailee.

Ruthin valttikortteja ovat hänen mukaansa kotimaiset raaka-aineet, tasaisen laadukkaat tuotteet, tehokas tuotanto ja riittävä kapasiteetti.

– Saamme aitoa kilpailuetua myös paikallisuudesta. Viemme esimerkiksi Prismoihin kuorman uunituoretta leipää kaksi kertaa päivässä. Näin asiakas saa herkullisella tuoksulla terästetyn aidon kokemuksen tuoreesta ja lämpimästä leivästä, asioipa hän kaupassa mihin kellonaikaan tahansa.

RuisRohea nousi TOP10-listalle

Keskimaan logolla ja juhlavuoden teksteillä varustettu, paperipussiin pakattu RuisRohea on myynnissä koko vuoden ajan.

– Keskimaalta oltiin viime vuonna meihin yhteydessä juhlavuoden tuotteiden valmistuksen merkeissä. Olemme todella iloisia tästä luottamuksesta. Sen ansiosta olemme tuoneet maakuntamme leipämarkkinoille uuden tuotteen, joka maistuu aidosti rukiilta, on helppo käyttää ja sopii monenlaisiin ruokahetkiin.

RuisRohean menekki on ollut jopa odotuksia parempi. Esimerkiksi maaliskuussa se oli Keskimaan kauppojen 8. myydyin leipätuote.

– Keskisuomalaisten uuden suosikkileivän myynti tulee olemaan vuositasolla erittäin merkittävä, veikkaisin että yli 200 000 pussia. Uskon, että RuisRohea jää elämään Keskimaan juhlavuoden jälkeenkin, Joonas ennakoi.

Meidän Ruis100 on valtakunnallisten leipomojättien kärkituotteiden jälkeen Keskimaan kaupoissa eniten myyty ruisleipä, Joonas Mäkinen myhäilee.

Keskimaa ylivoimaisesti suurin asiakas

Uuden tuotteen kehittäminen on Ruthin leipomolle tuttua tekemistä.

– Kasvuhaluisena leipomona tuomme joka vuosi markkinoille uutuuksia, koska kestosuosikkien rinnalle halutaan aina myös uusia vaihtoehtoja. Liikevaihdostamme valtaosa tulee ruokaleivistä, joita meillä on tuotannossa 15 erilaista tuotetta. Pullapuolta on lukumääräisesti enemmän, koska teemme tuotteita kauppojen lisäksi omiin kahviloihimme.

Ruthin vähittäiskauppaan menevistä tuotteista myydään Joonas Mäkisen mukaan Keskimaan kaupoissa reilut 60 prosenttia.

– Keskimaa on meidän ylivoimaisesti merkittävin kumppanimme, joka on avannut meille tietä laajemminkin S-ryhmään. Asiakkaitamme ovat myös Pohjois-Savossa toimiva Osuuskauppa PeeÄssä sekä Pirkanmaan Osuuskauppa, jonka kanssa yhteistyö alkoi viime vuonna.

Tässä valmistuu keskisuomalaiseen makuun suunniteltua ja paperipussiin pakattua RuisRoheaa.

On puhetta, ja on tekoja

Joonas Mäkinen sanoo Keskimaan olevan luotettava ja rehti kumppani, joka käyttää kokoaan paikallisten tavarantoimittajiensa hyväksi. Se koettiin hyvin konkreettisesti pari vuotta sitten, kun energia- ja raaka-ainekustannusten raju nousu oli ajamassa esimerkiksi monia elintarvikealan toimijoita ahtaalle.

– Keskimaa toimi esimerkillisesti huomioidessaan inflaatiokriisin keskellä paikallisten tavarantoimittajien ahdingon ja ojensi auttavan kätensä. Keskimaalla on sekä kykyä että tahtoa huolehtia maakuntamme elinvoimaisuudesta ja paikallisten yritysten menestymisestä. On puhetta ja on tekoja. Tämä oli tekoja, Joonas arvio.

Leipomon juuret ulottuvat vuoteen 1906

Ruthin leipomolla on Jyväskylässä pitkästi yli vuosisataiset perinteet. Leipomon tarina alkoi jo vuonna 1906, kun kauppias Robert Ruth perusti Jyväskylään Suomen ensimmäisen teollisesti rinkeleitä valmistavan tehtaan. Vuosikymmenten saatossa leipomotoiminta koki monia muutoksia, ja vuonna 2000 se myytiin Fazerille.

– Vajaat kymmenen vuotta myöhemmin Fazer päätyi lopettamaan leipomon. Seuraavana vuonna pitkän uran leipomoalalla tehnyt isäni Markku Mäkinen tarttui tilaisuuteen ja osti Ruthin brändin ja leipomolaitteet.

Joonas oli nuoruusvuosinaan kesätöissä leipomolla ja tunsi tuotantoprosessit, mutta isän työn jatkaminen ei ollut itsestäänselvyys.

– Työskentelin kauppatieteiden opiskelun jälkeen jonkin aikaa pankkialalla yritysrahoituksessa. Kun siltä suunnalta leipomoamme katsoi uusin silmin, se alkoikin kiinnostaa. Aloittaessani ostin myös toimitilat ja varmistin, että voin hyvillä mielin ryhtyä yrittäjäksi ilman pelkoa vuokrasopimuksen purkamisesta, viimeiset viisi vuotta perheyritystä luotsannut Joonas taustoittaa.

 

Lue lisää lähituottajistamme >