– Mummolla ja vaarilla oli aikoinaan mehuasema Jämsänkoskella. Kutsumushan tämä on, jatkaa suvun työtä ja suvun tilaa kolmannessa polvessa. Valmistamme ja kehitämme tuotteitamme isovanhempieni perinteitä kunnoittaen, tunteella ja rakkaudella, aidoista mauista ja laadusta tinkimättä, kuvailee Koskenpäällä sijaitsevan Ylä-Porkkalan isäntä Johan Porkkala.

Hän myöntää tuntevansa vilpitöntä ylpeyttä katsellessaan tilan pihamaalla ympärilleen.
– Onhan se hieno tunne, kun ajattelee, että se olen minä, joka nyt tätä kaikkea pyörittää.

Mustikat ja puolukat lähimetsistä

Ylä-Porkkalan tila tunnetaan muun muassa mehuista, joihin on säilötty lähiseudun metsissä ja pelloilla kesän aikana kypsyvien marjojen ainutlaatuiset maut.
– Laatu syntyy hyvistä raaka-aineista ja niiden käsittelytavoista. Marjat hankimme mahdollisimman läheltä, esimerkiksi mansikat ja vadelmat Korpilahdelta ja herukat Multialta. Puolukat ja mustikat poimitaan lähimetsistämme ja raparperista osa saadaan omista pensaistamme.

Mestarin Herkku ensimmäisenä

Mehujen ohella Ylä-Porkkalan tila tunnetaan keväisen raikkaasta KotiSimasta sekä lapsuuden jouluilta tuoksuvista joululaatikoista. Vähittäiskauppayhteistyö käynnistyi vuonna 1994, kun tilan ensimmäiset tuotteet saatiin myyntiin Keskimaan Mestarin Herkkuun. Tätä nykyä tilalla valmistettuja tuotteita saa Mestarin Herkun lisäksi kaikista Keskimaan Prismoista ja S-marketeista sekä suurimmista Sale-myymälöistä.
– Yhteistyö Keskimaan kanssa jatkuu edelleen. Miksi vaihtaa hyvää kumppania, jonka kanssa toimintaa on yhdessä kehitetty jo kohta neljännesvuosisadan ajan, Johan toteaa.

 

Panimo Hiisin tarina alkoi vuonna 2013, kun oluen parissa töitä tehneen mieskolmikon yhdisti palava halu perustaa luova, rajoja haastava ja omaleimainen pienpanimo Jyväskylään. Panimoyrittäjät Mikko Mäkelä ja Tatu Hiitola myöntävät, että heitä ajaa edelleen eteenpäin polttava tarve tuoda kotimaiseen oluttarjontaan uutta.
– Luova hulluuskin kiehtoo: pääsemme toteuttamaan villejäkin ideoita, kuten mäskäämään hillomunkkeja tai kiuaskiviä olueen sekä maustamaan oluen sherrytynnyrissä kotimaisten habanerojen ja kahvipapujen kera, Mikko kuvailee.

– Ja kun omalla tekemisellä on aiheutettu iloa ja positiivisuutta toisille, se on aina sykähdyttävää ja yksi parhaista asioista, Tatu jatkaa.

Oluelle tarinoita

Erilaisia Hiisi-oluita on tähän mennessä syntynyt lähes 300, eli noin yksi per viikko.
– Oluemme ovat suomalaisesta mytologiasta ammennettuja hahmoja, joiden visuaaliseen puoleenkin panostamme paljon. Luomme oluelle tarinoita.

Hiisi on saanut Vuoden paras pienpanimo -palkintoja ja voittanut Suomen Paras Olut -pystejä.
– Isoin onnistuminen on kuitenkin siinä, että teemme edelleen asioita oman päämme mukaan, ja olemme kehittyneet panimona jatkuvasti. Jos asiat ovat meidän mielestä tekemisen arvioisia, niitä tehdään riippumatta siitä, onko se vaivalloista vai ei.

Keskimaalle erikoiseriä

Hiisin oluet kuuluvat laajasti Keskimaan kauppojen ja ravintoloiden valikoimiin. Ravintoloista näkyvimmin jyväskyläläisen pienpanimon tuotteita nostaa esiin ravintola Jalo.
– Keskimaallakin on innostuttu tekemisistämme, mikä varmasti tarkoittaa uusia oluita myös jatkossa. On kyllä siisti juttu, että meillä on tällainen toimiva, hyvähenkinen yhteistyö täällä paikallisesti.

– Intohimoni juustoihin ja parhaisiin cheddareihin on ehtymätön. Se on minulle työ, huvi, harrastus ja elämäntapa, kuvailee yli 30 vuotta juuston parissa työskennellyt juustomestari Markku Liias.

Leivonmäen juustola sai alkunsa, kun Markku ryhtyi yhdessä veljensä, Jukolan maitotilaa kolmannessa polvessa isännöivän Pertin kanssa miettimään, miten oman tilan maidolle saataisiin lisäarvoa. Lisäpontta pohdinnalle antoi nelostien varressa tyhjillään ollut yritystalo.

– Alusta pitäen oli selvää, että tuotteemme on perinteisellä menetelmällä käsityönä syntyvä artesaanicheddar, jonka valmistukseen olin päässyt tutustumaan Kanadassa. Teemme nimensä mukaista aitoa ja rehellistä juustoa.

Työtä sydämellä

Tuotanto on neljän vuoden aikana kymmenkertaistunut ja Aito Cheddar on palkittu Suomen parhaana. Valmistus tapahtuu päivässä, mutta kypsytys kestää nelisen kuukautta. Aitoon Cheddariin tarvitaan Jukolan lehmien aamumaidon lisäksi vain hapatetta, juoksutetta, luonnonmukaista väriainetta sekä ripaus suolaa. Lisäksi tarvitaan intohimoa, ammattitaitoa ja kovaa työtä.

– Aito Cheddar on meidän persoonallinen brändi, jonka tekemisessä on paljon aikaa, vaivaa ja tunnetta mukana, Pertti kuvailee.

Tunne yhdistää myös Aidon Cheddarin ympärille rakentunutta Jukolan heimoa, joka koostuu muun muassa keittiömestareista ja ruokabloggareista.

– Meidän tavoin Jukolan heimoon kuuluvat tekevät työtään sydämellä, Markku korostaa.

S-kaupoissa ympäri Suomea

Jukolan Juuston Aito Cheddarit saatiin Keskimaan isoimpien myymälöiden hyllyille heti tuotannon käynnistyttyä.

– Keskimaa näytti meille vihreää valoa alusta lähtien ja kannusti näin yritystoimintaamme eteenpäin. Uudelle yritykselle oli ensiarvoisen tärkeää saada kumppani, joka pelaa sääntöjen ja sopimusten mukaisesti.

Tätä nykyä Jukolan juustoja saa kaikista S-kaupoista ympäri Suomea.

Anne Savelaa kuunnellessa käy pikimmiten selväksi, että keskustelukumppanina on todellinen teeleidi, sielua ja sydäntä myöten. Viisi vuotta sitten Jyväskylään perustettu Teeleidi on Annen toteutunut unelma, jota hän esittelee rakkaudella.
– Teeleidi sai alkunsa, kun mieheni kanssa Kiinassa asuessamme pääsin tutustumaan teen ihmeelliseen maailmaan. Suomeen palattuamme huomasin, että täältä laadukasta teetä oli vaikea saada ja teen juojat olivat monissa paikoissa ja tapahtumissa eriarvoisessa asemassa. Päädyin perustamaan yrityksen, jonka mottona on, että hyvä tee kuuluu kaikille, Anne kuvailee.

Teeleidiä hän pyörittää rakkaudesta lajiin.
– Olen töissä kuutena päivänä viikossa. En millään malta olla enempää poissa ihanien tuotteiden, ihanien asiakkaiden ja ihanien työntekijöiden parista.

Satumaista Samppanjaa ja Karkkipäivän Kaveria

Teeleidin tuotteissa käytetään useita teelaatuja parhaista kiinalaisista ja intialaisista teepensaista, joko sellaisenaan tai eri tavoin maustettuna. Vaihtoehtoja on kymmenittäin, muun muassa Satumaista Samppanjaa, Karkkipäivän Kaveria ja Tinkimätöntä Tiramisua.
– Tee voi olla kaikissa sateenkaaren väreissä. Sekoitukset syntyvät asiakastoiveen tai oman ideamme perusteella. Tilaamme saksalaisesta teetukusta muutamia versioita maisteltavaksi ja raadin parhaaksi valitsema sekoitus lähtee tuotantoon. Prosessi kestää muutaman kuukauden. Esimerkiksi tulevan joulun sekoituksia maisteltiin jo kesällä.