Osuuskauppa Keskimaa palkitsi vuoden 2022 parhaat esihenkilöt. Palkintokategorioita on Keskimaan arvojen mukaisesti neljä: sydämellä, sisulla, ilolla ja yhdessä -kategoriat. Keskimaan neljä palkittua esihenkilöä ovat palvelupäällikkö Hannele Roine Prisma Palokasta, markkinointipäällikkö Satu Koski, liikennemyymäläpäällikkö Kirsti Partti ABC Viitasaarelta ja marketpäällikkö Mikko Romo S-market Tourulasta.

Osuuskauppa Keskimaalla palkitaan vuosittain esihenkilöt, jotka ovat onnistuneet työssään esimerkillisesti asiakastyytyväisyydessä, henkilöstön viihtyvyydessä ja työtyytyväisyydessä sekä myynnin johtamisessa. Vuoden esihenkilöiden valinnat tekee osuuskaupan konsernijohtoryhmä toimiala-johtoryhmien esityksistä yli 100 esihenkilön joukosta.

− Olemme nyt palkinneet Keskimaan arvojen mukaisesti kolmen vuoden ajan. Meille on tärkeää, että arvomme sydämellä, ilolla, sisulla ja yhdessä toteutuvat niin toimipaikkojen arjessa kuin johtamisessa, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Tänä vuonna palkitseminen suoritettiin Keskimaan päällikköpäivien yhteydessä hyvinvoinnin ja liikunnan parissa Vierumäellä.

− Meille vuoden esihenkilöiden palkitseminen Keskimaan päällikköpäivien yhteydessä on yksi vuoden kohokohdista. Tänäkin vuonna kokoonnuimme meidän noin 100 esihenkilön voimin ja pääsimme juhlistamaan palkittuja esihenkilöitä yhdessä, Osuuskauppa Keskimaan henkilöstöjohtaja Kaisamaria Thusberg iloitsee.

− Olemme viimeisen vuoden aikana keskittyneet esihenkilöidemme hyvinvointiin ja johtamistaitoihin. Uskomme, että koko työyhteisön hyvinvoinnin perusta on hyvinvoiva esihenkilö, Kaisamaria Thusberg jatkaa.

Keskimaan palkitut esihenkilöt

Keskimaan palkitut esihenkilöt: Hannele Roine, Satu Koski, Kirsti Partti ja Mikko Romo.

Vuoden 2022 esihenkilönä Keskimaan Sydämellä-arvon mukaisesti on palkittu Prisma Palokan palvelupäällikkö Hannele Roine.

”Muiden auttaminen on Hannelelle sydämen asia. Hän auttaa ja tukee paitsi tiimiänsä, myös kollegoita onnistumaan. Hän on työyhteisön äitihahmo, jonka puoleen käännytään haastavissa tilanteissa. Niin asiakastyytyväisyys kuin työtyytyväisyyskin ovat erinomaisella tasolla, joiden eteen on tehty hartiavoimin töitä ja kehittäminen jatkuu edelleen ottamalla käyttöön uusia toimintatapoja ja palvelumalleja.”

Vuoden 2022 esihenkilönä Keskimaan Ilolla-arvon mukaisesti on palkittu Keskimaan markkinointipäällikkö Satu Koski.

”Sadulta löytyy hymyä ja positiivisuutta joka tilanteeseen, unohtamatta vankkaa osaamista liiketoiminnasta ja edistävää johtamisotetta. Esihenkilönä hänelle on aina tärkeintä tiimin onnistuminen, eikä vain oman tiimin, vaan asiakkaan ja koko Keskimaan – ihmisten kautta ja kanssa asiat onnistuvat. Sadun johdolla asiakastyytyväisyys, mitattavat tulokset, kustannukset ovat hyvin hanskassa ja tiimin työtyytyväisyys on erinomaisella tasolla. Satu lupaa, että tehdään ja tekee mitä lupaa, usein jopa yli.”

Vuoden 2022 esihenkilönä Keskimaan Sisulla-arvon mukaisesti on palkittu liikennemyymäläpäällikkö Kirsti Partti, ABC Viitasaarelta.

”Kirsti johtaa tiimiään ja toimipaikkaansa tinkimättömästi ja omistautuneesti. Hänen esimerkillinen ahkeruutensa ja aikaansaavuutensa auttaa ABC Viitasaarta menestymään ja kehittymään. Kirsti on omalla valmentavalla otteellaan ja luottamuksen rakentamisen kyvyllä onnistunut pitämään yksikön ja tiimin toiminnan hyvällä tasolla, niin normaalissa arjessa kuin erittäin vaikeissakin tilanteissa, henkilöstön saatavuuden haasteista ja monista henkilövaihdoksista huolimatta. Kirsti johtaa monimuotoista, monikulttuurista ja monikielistä tiimiään sydämellä ja sisulla – ihmisistä huolehtien.”

Vuoden 2022 esihenkilönä Keskimaan Yhdessä-arvon mukaisesti on palkittu marketpäällikkö Mikko Romo S-market Tourulasta.

”Mikko tekee tulosta mittareilla kautta linjan, niin tehokkuudessa kuin työtyytyväisyyden osalta. Mikon yksikön taloudellinen tulos ja asiakastyytyväisyys ovat hienossa kunnossa, myös tehokkuudessa yksikkö on huipputasolla. Mikko ei tee itsestään numeroa, vaan nostaa esiin toisten taitoja ja osaamista. Hän kuuntelee, ottaa muut huomioon, jakaa kiitosta ja kehuja. Hän kannustaa muita ja todella toimii yhdessä oman tiiminsä vahvuuksia tukien.”

Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Antti Määttä, toimitusjohtaja, kauppaneuvos, 010 767 3011, antti.maatta@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, Kaisamaria Thusberg, henkilöstöjohtaja, 010 767 3015, kaisamaria.thusberg@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaan hotelli- ja ravintola-alan ammattilaiset voittivat neljä palkintoa S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan Tampereella 17.–18.4. järjestetyssä jättitapahtumassa. Vuoden 2022 keittiöpäälliköksi, S-Chefiksi, valittiin Juho Pehkonen Jyväskylän Seppälän Pizza & Buffasta.

SOK:n Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus palkitsi tänä vuonna ennätysmäärän loistavia hotelli- ja ravintola-alan yksilö- ja tiimisuorituksia S-ryhmästä yhteensä 30 sarjassa. Osuuskauppa Keskimaasta palkittiin neljä mara-alan ammattilaista poikkeuksellisen hyvästä työstä:

Juho Pehkonen Revenue Manager 2022: Petri Kemiläinen Onnellistaja Leena Lehosmaa

Ravintola-ammattilaiset tekevät arjesta juhlaa

– Ihmiset tarvitsevat tässä ajassa positiivisia ja kohottavia kokemuksia, ja ravintolassakäynnit ovat arjen juhlaa. Käynnin onnistumisen edellytyksenä on henkilöstöstä, palvelusta, tunnelmasta ja ruoan laadusta koostuva ehjä kokonaisuus. S-ryhmän noin 460 ravintolassa työskentelee upea joukko erilaisia persoonia ja tiimipelaajia, jotka varmistavat yhdessä huippupalvelun, S-ryhmän ravitsemiskaupan kentän ohjauksesta vastaava johtaja Juha Lindholm kiteyttää.

Esihenkilöillä on keskeinen rooli hyvän yhteishengen herättäjinä. Erityisen hyvin päällikköpestissään on onnistunut vuoden 2022 keittiöpäälliköksi, eli S-Chefiksi valittu Juho Pehkonen Jyväskylän Seppälän Pizza & Buffa -ravintolasta.
– Seppälän Buffa on tällä hetkellä koko Suomen kovamyyntisin Buffa ja Juhon esimerkillisellä ohjauksella palveluilme ja ruoan laatu on kehittynyt entisestään, kertoo Pasi Kunelius.

Hotelleissa onnellistetaan ja onnistutaan

Sokos Hotels -ketju palkitsi onnistujiaan ja onnellistajiaan 14 eri kategoriassa.
– Meillä on Tallinnan Viru mukaan lukien 45 Sokos Hotellia, joissa upea henkilöstömme tekee päivittäin työtä koko sydämellään asiakkaidemme onnellistamiseksi. On ilo palkita työssään niin tuloksellisuuden, asiakaspalvelun kuin laadun mittareilla menestyneitä, summaa S-ryhmän matkailukaupan konsepteista ja kehityksestä vastaava johtaja Jaana Matikainen.

Osuuskauppa Keskimaasta palkittiin Sokos Hotels -ketjun vuoden 2022 revenue manager Petri Kemiläinen ja yksi vuoden onnellistajista on Leena Lehosmaa Original Sokos Hotel Alexandrasta. Alexandra voitti myös Original-hotellien Mystery Shopping -sarjan.
– Meillä on Keskimaalla rautainen matkailun ammattilaiskaarti pitämässä huolta asiakkaista, Petri ja Leena ovat oivallisia esimerkkejä tästä ammattitaidosta. Original Sokos Hotel Alexandran kaksi palkintoa kertovat myös siitä, että perinteisen keskustahotellin palveluun on panostettu ja se huomataan, kertoo Pasi Kunelius.

S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa ennätysvahva kehitysvire

S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa on läpi haastavan korona-ajan tinkimättä panostettu asiakaskokemukseen. Toiminnan kehittämisen ohella on pystytty toteuttamaan myös suuri määrä hotelli- ja ravintolauudistuksia.

– Meillä Keskimaalla on panostettu esihenkilöiden johtamistaitojen kehittämiseen ja omaan työssä jaksamiseen aiemminkin, mutta 2022 alkaen olemme käyneet yhteistä vuoden mittaista valmennusmatkaa kaikkien keskimaalaisten päälliköiden kanssa. Teemana ovat olleet oma työ, oma hyvinvointi, hallinnan tunne, mihin aikamme käytämme ja miten omat voimavarat riittävät. Arki on ollut palvelualoilla erityisen kuormittavaa pari viime vuotta, ja toivottavasti valmennusmatkastamme on ollut apua nyt voittaneiden päälliköiden työssä – jokainen heistä on palkintonsa ansainnut ihanalla asenteellaan, halullaan auttaa tiimiään onnistumaan ja pilkkeellä silmäkulmassa, vaikka ajat ovat olleet vaativia, kiittää Keskimaan matkailu- ja ravitsemistoimialan toimialajohtaja Pasi Kunelius.

Kyseessä oli S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan suurin vuosittainen tapahtuma kautta aikojen. Mukana oli ensi kertaa osallistujia sekä Sokos Hotels – ja Radisson Blu -ketjuista että S-ryhmän ravintoloista mukaan lukien uniikkiravintolat – yhteensä yli 600 mara-ammattilaista. Palkitsemiset ovat tärkeä osa S-ryhmän hotellien ja ravintoloiden palvelukulttuurin kehittämistä sekä mara-alan huippuammattilaisten esille nostamista.

– Kovan työn tulokset näkyvät. Ala on palautunut nopeasti korona-ajasta ja asiakkaiden tyytyväisyys ja suositteluhalukkuus on kehittynyt hienosti. Iso kiitos kaikille mara-alan noin 6 500 huippuammattilaisellemme. Onnistumisen takana on laadukas asiakaspalvelu, josta välittyy aito vuorovaikutus ihmisten välillä. Sitä asiakkaat meidän osaajiltamme odottavat. Kohtaamiseen perustuu myös esihenkilötyö, joka on avainasemassa palvelu- ja johtamiskulttuurimme eteenpäin viemisessä, joka päivä. Hyvä draivi ja fiilis työyhteisössä nostaa myös asiakkaiden tunnelmaa, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook muistutti puhuessaan S-ryhmän mara-alan tapahtumassa.

Lisätiedot

Osuuskauppa Keskimaa, matkailu- ja ravitsemistoimialan toimialajohtaja Pasi Kunelius, 050 310 5000, pasi.kunelius@sok.fi

SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, johtaja, Juha Lindholm, 050 0831 152, juha.lindholm@sok.fi

SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, johtaja, Jaana Matikainen, 050 388 1639, jaana.matikainen@sok.fi


KUVAT: Jukka Salminen

Osuuskauppa Keskimaa on päättänyt lopettaa Jyväskylässä sijaitsevan Emotion Seppälän liiketoiminnan tappiollisen toiminnan vuoksi. Emotion Seppälän koko henkilökuntaa koskeneet muutosneuvottelut ovat päättyneet 31.1.2023 ja myymälä suljetaan helmikuun loppuun mennessä. Henkilökunnalle pyritään tarjoamaan töitä Keskimaan muista toimipaikoista myymälän sulkemisen jälkeen.

Osuuskauppa Keskimaan kauneuden erikoisliike Emotion Seppälän muutosneuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelujen tuloksena on päädytty sulkemaan Prisma Seppälän kiinteistössä sijaitseva Emotion Seppälä.

− Viime vuoden tammikuussa avatun Emotion Seppälän myynnilliset toteumat ovat jääneet jokaisena aukiolokuukautena merkittävästi ennakoiduista myyntitavoitteista, eikä näköpiirissä ole keinoja saada kauneuden erikoisliikkeen toimintaa kannattavaksi, toteaa Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

Muutosneuvottelut koskivat koko Emotion Seppälän vakituista henkilökuntaa, yhteensä kuutta henkilöä. Henkilöstölle pyritään tarjoamaan töitä ensisijaisesti muista Osuuskauppa Keskimaan yksiköistä.

− Tulemme jatkossa keskittämään kosmetiikan huippumerkkien myynnin ja erikoisliikkeen palvelut Sokokselle, joka on ollut vuosia luontainen paikka kosmetiikkaostoksille. Prismojen kosmetiikkaosastoille on tehty viime syksyn aikana merkittäviä uudistuksia ja valikoimat ovat laajentuneet. Olemme havainneet, että Prismoissa asioivat asiakkaat hankkivat yhä enenemissä määrin arjen kosmetiikkaostokset päivittäisten ostosten lomassa, mikä heijastuu erityisesti lähellä sijaitsevien erikoisliikkeiden myynteihin, taustoittaa Kyllönen.

Emotion Seppälän myymälätila on ollut yhteydessä Prisma Seppälän parturi-kampaamon toimintoihin, joten myymälän sulkemisen jälkeen parturi-kampaamon tiloihin tehdään pieniä muutoksia.


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Vesa Kyllönen, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja, 010 767 3021, vesa.kyllonen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa etsii kesälle 2023 yli 450 kesätyöntekijää monipuolisiin tehtäviin myymälöissä, ravintoloissa, hotelleissa ja liikennemyymälöissä eri puolilla Keski-Suomea. Kesätyöhaku on parhaillaan käynnissä, hakuaika päättyy 5.2.2023.

Osuuskauppa Keskimaa tarjoaa 2023 satoja kesätyöpaikkoja Keski-Suomen alueella. Osuuskauppa on alueen suurin yritystyönantaja, joka työllistää noin 2000 henkilöä vuoden ympäri. Kesäsesonkina tarvitsemme osaajia avuksi eri tehtäviin kauppoihin, liikennemyymälöihin, ravintoloihin ja hotelleihin mahdollistamaan kesäasiakkaiden palvelun ja vakituisten työntekijöiden kesälomat.

− Kesätyöntekijät ovat meille tärkeitä työkavereita, ja he pääsevät osaamisensa mukaan vaikkapa liikennemyymälätyöntekijöiksi ABC-asemille, myyjiksi marketeihin eri puolille Keski-Suomea sekä tarjoilijoiksi ja kokeiksi ravintoloihimme Jyväskylässä. Kesätöitä on kaikilla Keski-Suomen paikkakunnilla, joilla meillä on toimipaikkoja. Tarjolla on yli 450 kesätyöpaikkaa sekä työelämässään ensiaskeleita ottaville nuorille että kokeneemmille ammattilaisille, kertoo Osuuskauppa Keskimaan henkilöstöjohtaja Kaisamaria Thusberg.

Keskimaa hakee kesätöihin 18 vuotta täyttäneitä työntekijöitä, kuitenkin myös alle 18-vuotiaat alan ammattiin opiskelevat voivat hakea kesätöihin. Kukin kesätyöntekijä perehdytetään tehtäväänsä toimipaikassa. Kesätyöntekijät pääsevät myös S-ryhmän henkilöstöetujen piiriin.

− Tarjoamme mukavan työympäristön, jossa pääsee kehittämään omaa osaamistaan ja saa hyvän kokemuksen palvelualan töistä. Meillä jokainen kesätyöntekijä saa järjestelmällisen perehdytyksen. Lisäksi kesätyöntekijät saavat kaikkien keskimaalaisten tapaan henkilöstöetuna esimerkiksi alennusta ruoasta, käyttötavaroista ja ravintolapalveluista. Kesän jälkeen monelle tarjotaan lisäksi mahdollisuutta jatkaa töitä meillä myös syksyllä, toteaa Thusberg.

Keskimaan kesätöitä voi hakea osoitteessa www.keskimaa.fi/kesatyo 5.2.2023 mennessä. Hakusivustolla on lisätietoa tarjolla olevista töistä, aiempien kesätyöntekijöiden tarinoita ja vinkkejä onnistuneeseen kesätyöhakuun.

− Monilla kesäisin vilkkailla paikkakunnilla kesätyöntekijöiden tarve on yllättävän suuri ja hakijoita on suhteessa vähemmän kuin isommilla paikkakunnilla. Kannattaakin hakulomakkeelle merkata myös kauempana olevia toimipaikkoja, jos ne vaan mitenkään ovat mahdollisia, vinkkaa Thusberg.

Alle 18-vuotiaiden kesäharjoitteluhaku aukeaa myöhemmin keväällä.


Kesätöitä vastuullisesti – Vastuullinen kesäduuni -kampanja

S-ryhmä ja Keskimaa ovat edellisten vuosien tapaan myös tänä vuonna vahvasti mukana Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa. Vastuullinen kesäduuni on Oikotie Työpaikkojen luotsaama kampanja, joka haastaa työnantajat tarjoamaan nuorille enemmän laadukkaita kesätyöpaikkoja ja hyviä kesätyökokemuksia. Tänä vuonna kampanja täyttää 12 vuotta ja siinä kiinnitetään erityisesti huomiota oikeudenmukaisuuden ja tasapuolisuuden kehittämiseen sekä kesätyöntekijän ammatillisen kehittymisen tukemiseen. S-ryhmä on yksi Vastuullinen kesäduuni -kampanjan pääkumppaneista.
https://kesaduuni.org/


 

Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, henkilöstöjohtaja Kaisamaria Thusberg, kaisamaria.thusberg@sok.fi, 010 767 3015

 

 

Osuuskauppa Keskimaa aloittaa muutosneuvottelut koskien Jyväskylässä sijaitsevan Emotion Seppälän mahdollista liiketoiminnan lopettamista ja myymälän sulkemista. Neuvottelujen taustalla on yksikön tappiollinen toiminta. Neuvottelut koskevat yksikön koko vakituista henkilökuntaa, yhteensä kuutta henkilöä, joille pyritään tarjoamaan töitä Keskimaan muista yksiköistä, mikäli myymälä päädytään sulkemaan.

Osuuskauppa Keskimaa harkitsee kauneuden erikoisliikkeen Emotion Seppälän toiminnan lopettamista tappiollisen toiminnan vuoksi. Osuuskauppa Keskimaa on antanut 10.1.2023 muutosneuvotteluesityksen asiaa koskien.

Emotion Seppälä avattiin Prisma Seppälän kiinteistöön, parturi-kampaamo Seppälän viereiseen myymälätilaan vuosi sitten tammikuussa 2022.

− Emotion Seppälän myynnilliset tavoitteet ovat jääneen merkittävästi ennakoiduista myyntitavoitteista, eikä näköpiirissä ole keinoja saada kauneuden erikoisliikkeen toiminnan kannattavuutta riittävälle tasolle. Emotion Seppälän toiminta on ollut tappiollista liiketoiminnan avauksesta alkaen, taustoittaa Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen neuvotteluiden lähtökohtia.

Muutosneuvottelut koskevat koko Emotion Seppälän vakituista henkilökuntaa, yhteensä kuutta henkilöä. Henkilöstölle pyritään tarjoamaan töitä ensisijaisesti muista Osuuskauppa Keskimaan yksiköistä, mikäli Emotion myymälä päädytään sulkemaan.

Muutosneuvottelut alkavat maanantaina 16.1.2023 ja niiden osalta noudatetaan kahden viikon neuvotteluaikaa.


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Vesa Kyllönen, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja, 010 767 3021, vesa.kyllonen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa palkitsee koko henkilökuntansa yhteensä yli miljoonan euron ylimääräisellä tulospalkkiolla kiitoksena vuoden 2022 tuloksesta. Ylimääräisen tulospalkkion piirissä ovat Keskimaan koko- ja osa-aikaiset työntekijät, yhteensä lähes 2 000 henkilöä, johtoryhmää lukuun ottamatta. Palkkio maksetaan tehtyjen työtuntien suhteessa: kokoaikaiselle työntekijälle ylimääräinen tulospalkkio on noin 600 euroa.  

Osuuskauppa Keskimaan vuoden 2022 tuloksesta on muodostumassa ennakoitua parempi. Kahden koronavuoden jälkeen etenkin matkailu- ja ravitsemiskauppa sekä liikennemyymälä- ja liikenne-energiakauppa ovat elpyneet ennakoitua paremmin, minkä vuoksi tulos tulee olemaan parempi kuin vuonna 2021. Keskimaan hallitus on tehnyt kokouksessa 20.12.2022 päätöksen palkita kaikkia keskimaalaisia ylimääräisellä tulospalkkiolla.

−  Haluamme ylimääräisellä tulospalkkiolla kiittää henkilökuntaamme onnistuneesta vuodesta näinä hyvin poikkeuksellisina aikoina. Vuosi on ollut merkittävästi edellistä vuotta ja ennusteitamme parempi. Vuoteen on sisältynyt paljon ikäviä ja meidän kaikkien arkeen epävarmuutta tuovia asioita. Kaikesta huolimatta matkailu- ja ravitsemisliiketoiminta sekä liikennemyymälä- ja liikenne-energiakauppa ovat toipuneet koronavuosista selvästi ennakoitua paremmin. Samalla edullisimpaan päivittäistavaroiden hintakoriin perustuva strategiamme näyttää toimivan, sillä markkinaosuutemme päivittäistavarakaupassa on tänä vuonna vahvistunut selvästi, taustoittaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Keskimaan koko- ja osa-aikaiselle henkilökunnalle maksetaan ylimääräisenä tulospalkkiona 0,35 € jokaisesta vuoden 2022 aikana tehdystä työtunnista. Keskimaan johtoryhmälle tätä ylimääräistä tulospalkkiota ei makseta.

− Nykyinen hintakehitys, voimakas inflaatio ja asumisen kustannusten nousu vaikuttavat meidän jokaisen arkeen. Uskomme, että ylimääräinen tulospalkkio on henkilöstöllemme tässä tilanteessa erityisen hyvä ja tervetullut uutinen, onhan palkkion suuruus kokoaikaiselle työntekijälle hieman yli 600 euroa, ja esimerkiksi 20 tuntia viikossa työskennelleelle osa-aikaiselle työntekijälle noin 300 euroa, kertoo Osuuskauppa Keskimaan henkilöstöjohtaja Kaisamaria Thusberg.

Osuuskauppa Keskimaa maksaa ylimääräistä tulospalkkiota henkilökunnalle yhteensä noin 2,5 miljoonasta työtunnista, mikä yhteenlaskettuna summana on sivukuluineen noin 1 100 000 euroa.

Kaikki Keskimaan työntekijät ovat tulospalkkauksen piirissä. Työntekijät ovat jo vuoden 2022 aikana ansainneet työryhmien yhteisiin tavoitteisiin perustuvaa tulospalkkiota, joka voi maksimissaan olla 1 € / tehty työtunti ja jota maksetaan 4 kk välein. Nyt toteutettava ylimääräinen tulospalkkio maksetaan tämän lisäksi.

Ylimääräinen tulospalkkio vuoden 2022 aikana tehdyistä työtunneista maksetaan helmikuun lopussa sillä hetkellä työsuhteessa oleville Keskimaan työntekijöille. Vastaavanlainen ylimääräinen tulospalkkio maksettiin myös vuoden 2021 tuloksesta.

 



Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, Antti Määttä, toimitusjohtaja, kauppaneuvos, 010 767 3011, antti.maatta@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, Kaisamaria Thusberg, henkilöstöjohtaja, 010 767 3015, kaisamaria.thusberg@sok.fi

 

 

Tasavallan Presidentti, Suomen Valkoisen Ruusun ja Suomen Leijonan ritarikuntien suurmestari on myöntänyt ansioituneille keskimaalaisille seuraavat kunniamerkit:

Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitali kultaristein (SVR M I kr)

Tiina Hyytiäinen, S-market Jämsän marketpäällikkö

Päivi Kinnunen, kehityspäällikkö, Jyväskylä

Markku Minkkinen, turvallisuusvastaava, Sokos Jyväskylä

Aija Parviainen, myymäläpäällikkö (jäänyt eläkkeelle Sale Säynätsalosta kesällä 2022)

Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitali (SVR M I)

Kimmo Lenkkeri, myyjä, Prisma Keljo

Sari Leskinen, myyjä, S-market Kangasniemi

Suomen Valkoisen Ruusun mitali (SVR M)

Esko Koskinen, tarjoilija, Ravintola Revolution

Jaana Jokinen, liikennemyymälätyöntekijä, ABC Joutsa

Kunniamerkit luovutetaan ansioituneille keskimaalaisille ensi vuoden alkupuolella järjestettävässä luovutustilaisuudessa.

Onnittelemme lämpimästi kaikkia kunniamerkin saaneita keskimaalaisia ja toivotamme samalla kaikille oikein hyvää itsenäisyyspäivää!

Suomen parhaat viestintätyöt vuodesta 2018 lähtien palkinnut Finnish Comms Awards palkitsi 26.10.2022 Osuuskauppa Keskimaan ja Aava & Bangin suunnitteleman Ihmisen kokoista työelämää -yhteistyön parhaana ulkoisena yritys- ja yhteisöviestinnän työnä. Kilpailun monialainen tuomaristo koostuu 35:stä viestinnän ammattilaisesta. Aitoudesta kiitosta saanut työ korostaa sisäisen työntekijäkokemuksen merkitystä työvoimapulan haasteisiin vastaamisessa. 

Osuuskauppa Keskimaalla aloitettiin runsas vuosi sitten uudistamaan tapaa kertoa Keskimaasta työnantajana.

− Meillä oli akuutti tarve saada ihmiset kiinnostumaan Keskimaasta työantajana, kertoa aidosti millaista on olla keskimaalainen ja näin houkutella meillä uusia työkavereita läpi linjan. Tukena ja kumppanina viestinnän toteutuksessa meillä on ollut paikallinen markkinointitoimisto Aava & Bang. Tästä kehitystyöstä saimme nyt näyttävän tunnustuksen, iloitsee Osuuskauppa Keskimaan viestintä- ja markkinointijohtaja Noora Luoma.

Suomen työmarkkina on murroksessa ja työvoimapula vaikuttaa yhä useammalla toimialalla. Etenkin palvelualoja koskeva työvoimapula haastaa osaltaan myös Osuuskauppa Keskimaata.

– Työvoimapula on ollut työnantajamielikuvan rakentamisessa liikkeelle paneva voima ja työtä työhyvinvoinnin, työssä jaksamisen ja työntekijäkokemuksen eteen on tehty sisäisesti jo vuosia ennen tätä tunnustusta. Kaikki kiteytyy siihen, millaista on olla Keskimaalla töissä ja tähän lähdimme yhdessä työntekijöidemme kanssa vastaamaan, täydentää Keskimaan henkilöstöjohtaja Kaisamaria Thusberg.

Yhteistyössä Aava & Bangin asiantuntijoiden kanssa Keskimaalla lähdettiin uudistamaan työnantajabrändiä sekä tapaa, jolla potentiaaliset työntekijät näkevät Keskimaan.

− Keskimaa haluaa olla aktiivisesti kehittämässä tulevaisuuden työelämää. Teknologioilla ei voi korvata aitoa asiakaspalvelua ja työssä saa olla ihminen iloineen ja haasteineen, joten konseptin ydinviestiksi kiteytyi “Emme etsi robotteja – ihmisen kokoista työelämää Keskimaalla”, avaa Aava & Bangin brändi- ja viestintäpalveluiden strategi Hanna-Riikka Ilkka.

Keskimaan henkilökunta lähti kampanjaan mukaan innokkaasti ja visuaalisessa ilmeessä näkyy työntekijöitä eri puolilta Keski-Suomea. Finnish Comms Awardsin tuomaristo nosti yhdeksi palkinnon kriteeriksi sen, että työnantajaprofiilin rakentaminen ei lähde kiiltokuvien liimaamisesta vaan sisäisestä työstä, ja on aidoimmillaan silloin, kun sisäiset vahvuudet heijastuvat myös ulospäin.

Työllä on saatu jo lyhyessä ajassa tuloksia. Uusien kävijöiden määrä rekrysivustolla on kasvanut 997 %, Keskimaa listattiin Duunitorin 25 kiinnostavimman työnantajan joukkoon ja työhakemusten määrä avoimiin paikkoihin on kasvanut.



Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, viestintä- ja markkinointijohtaja Noora Luoma, 010 767 3040, noora.luoma@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, henkilöstöjohtaja Kaisamaria Thusberg, 010 767 3015, kaisamaria.thusberg@sok.fi

Aava & Bang, brändi- ja viestintäpalveluiden strategi, Hanna-Riikka Ilkka, 040 541 6559, hanna-riikka.ilkka@bang.fi

 

 

 

Osuuskauppa Keskimaa on päättänyt lopettaa Jyväskylän Kodin Terran liiketoiminnan pitkään jatkuneen tappiollisen toiminnan vuoksi. Kodin Terran koko henkilökuntaa koskeneet muutosneuvottelut ovat päättyneet 24.10.2022. Henkilökunnalle pyritään tarjoamaan töitä Keskimaan muista toimipaikoista myymälän sulkemisen jälkeen.

Osuuskauppa Keskimaan Kodin Terraa koskevat muutosneuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelujen tuloksena on päädytty sulkemaan Jyväskylän Kodin Terran myymälä.

− Kodin Terran kannattavuutta on yritetty parantaa viimeisten viiden vuoden aikana eri keinoin, mutta toimenpiteet eivät ole valitettavasti tuottaneet toivottua tulosta, taustoittaa Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen päätöstä liiketoiminnan lopettamiseen.

Muutosneuvottelut koskivat koko Kodin Terran vakituista henkilökuntaa, yhteensä 34 henkilöä. Kaikille muutosneuvotteluiden piirissä oleville henkilöille pyritään tarjoamaan töitä Keskimaan muista toimipaikoista.

– Kiitämme jo tässä vaiheessa Kodin Terran henkilöstöä kovasta työstä ja pitkäjänteisestä, hyvästä palvelusta asiakkaidemme hyväksi. Henkilöstön palveluasenne on ollut tämän yksikön vahvuus ja heidän panoksestaan Terran onnistuminen ei ole jäänyt kiinni, täsmentää Vesa Kyllönen.

– Jatkossa Jyväskylän Prismat tarjoavat tuotteita ja palveluja sisustamisen, remontoimisen ja puutarhatuotteiden osalta nykyiseen malliin. Pyrimme myös kehittämään Prismojen tarjontaa näillä tärkeillä kodin tuotealueilla, Kyllönen muistuttaa.

Kodin Terran kiinteistö säilyy Terran liiketoiminnan päätyttyä Osuuskauppa Keskimaan omistuksessa.

− Tavoitteenamme on löytää liikepaikkaan uusia vuokralaisia ja saada liikepaikasta asiakkaiden silmissä entistä houkuttelevampi. Vapautuville tiloille pyritään löytämään mahdollisimman nopeasti sopivaa jatkokäyttöä, Osuuskauppa Keskimaan talousjohtaja Niko Toivanen avaa Terran liiketoiminnoilta vapautuvien tilojen tulevaisuutta.


Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen, 040 8275 509, vesa.kyllonen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, talousjohtaja Niko Toivanen, 040 5239 131, niko.toivanen@sok.fi

S-ryhmän valtakunnalliset S-Päällikköpäivät pidettiin Oulussa lauantaina 3.9.2022. Tapahtuma huipentui perinteiseen Ässäpäälliköiden valintaan. Palkittuja oli kaikkiaan 19, joista jopa kaksi palkittua oli Osuuskauppa Keskimaan päällikköä. Ässäpäälliköiksi Keskimaalta valittiin Ravintola Revolutionin ravintolapäällikkö Jukka Puhalainen sekä ABC Hirvaskankaan liikennemyymäläpäällikkö Olli Kinnunen. Ässäpäälliköiksi valitaan erityisen ansioituneita päälliköitä S-ryhmän yrityksistä.

Osuuskauppa Keskimaan päälliköistä arvostetun Ässäpäällikön kunnian sai tänä vuonna kaksi päällikköä. Palkitut Keskimaan päälliköt olivat ravintolapäällikkö Jukka Puhalainen sekä tänä vuonna valtakunnallisesti ainoana liikennemyymäläpäällikkönä palkittu Olli Kinnunen. Molempia palkittuja yhdistää vuosien kokemus, intohimo tehdä töitä ihmisten kanssa ja aktiivinen liiketoiminnan kehittäminen.

Ässäpäällikkö: Olli Kinnunen, liikennemyymäläpäällikkö, ABC Hirvaskangas

Olli Kinnusen aktiivinen ja määrätietoinen halu edetä urallaan on vienyt hänet toimipaikan työntekijästä aina päällikkötehtäviin asti. ABC Hirvaskankaan päällikkönä Olli on uudistanut perinteikkään toimipaikan kulttuurin sekä työtavat, mikä näkyy hyvin kehittyneinä asiakas- ja työtyytyväisyystuloksina. Päällikkötehtävissä Kinnunen on osoittanut johtamis- ja esimieskyvykkyytensä etenemällä yhden ABC-ketjun suurimmista, ja Keskimaan suurimman liikennemyymälän päälliköksi. Hän on erittäin haluttu henkilö niin Keskimaan kuin oman toimialankin työryhmiin sekä kehityshankkeisiin.

− Ollin vahva sitoutuminen ja ahkeruus ovat auttaneet häntä voittamaan pienet ja isotkin vastukset. Omalla positiivisella asenteellaan ja osallistuvalla työotteellaan hän on yhdessä työryhmänsä kanssa vienyt uusia toimintatapoja eteenpäin uudistaen merkittävästi oman yksikkönsä toimintaa. Hän on muuttanut yksikkönsä johtamisvastuut jaetuiksi. Hänen yksikössään vastuunottoon valmennetaan ja kannustetaan, kiittelee Ollin työotetta hänen esihenkilönsä toimialajohtaja Heikki Tervanen.

− Pyrin esihenkilönä olemaan matalalla kynnyksellä lähestyttävä. Oveni on aina auki. En ole pelkästään numeroiden ja raporttien perään, vaan ihmisihminen. Se auttaa onnistumaan ison työryhmän kanssa. Yhteishengen vaaliminen ja yhteen hiilen puhaltaminen on ensiarvoista. Minun tehtäväni on kuulostella henkilöstöä ja olla valmis joustamaan ja keksimään ratkaisuja erilaisiin tilanteisiin, joita ihmisillä on. Katse pitää suunnata koko ajan eteenpäin, avaa Olli Kinnunen omaa toimintatapaansa kesäisin jopa yli 90 henkilöä työllistävän ABC Hirvaskankaan päällikkönä.

Ässäpäällikkö: Jukka Puhalainen, ravintolapäällikkö, Revolution

Jukka Puhalainen
Jyväskylän keskustassa sijaitsevaa Ravintola Revolutionia luotsaava ravintolapäällikkö Jukka Puhalainen laittaa itsensä likoon työssään 110-prosenttisesti. Jukka on ollut luomassa ja kehittämässä useita liikeideoita Keskimaalla, ja hänen näkemykseensä liiketoimintamahdollisuuksista luotetaan vahvasti.

− Jukan idearikkaus ja kyky nähdä asiat oivaltavalla, positiivisella, eteenpäin suuntaavalla ja aina ajanhenkeen istuvalla tavalla on poikkeuksellista ja perusta koko Ravintola Revolutionin liikeidealle. Puhalainen johtaa joukkojaan eturintamasta, jokaista työryhmänsä jäsentä arvostaen, välittäen ja myös vaatien. Henkilökunnalla aktiivinen ote myymiseen, myyntiennätysten tekemiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen ovat jatkuvasti toiminnan keskiössä, summaa Keskimaan matkailu- ja ravitsemistoimialan johtaja Pasi Kunelius Puhalaisen vahvuuksia.

− Tämä tunnustus omasta työstäni tuntui todella hyvältä, vaikkakin se tuli täydellisenä yllätyksenä. Kunnia tästä kuuluu meidän mahtavalle työporukalle. Totta kai myös asiakkaat ovat osasyyllisisä siihen, että joka päivä meen nauraen töihin ja lähden nauraen pois. Ei oo mitään siistimpää nähdä kuin ihmisten hymyjä, naurua ja aitoa iloa, kun saa järjestettyä kunnon bileet ja väki tulee halaillen kiittämään illasta, iloitsee Jukka Ässäpäällikkö-tunnustuksesta.

Puhalainen kiittelee myös hyvää esihenkilötyötä. Hän on saanut vapaat kädet toteuttaa oman visionsa mukaista liikeideaa, ja kehittää toimintaa parhaaksi näkemäänsä suuntaan. Samaan aikaan myös tuki on ollut aina saatavilla niin hyvinä kuin huonompinakin hetkinä.

Ässäpäälliköt palkitaan joka toinen vuosi

Valtakunnalliset S-ryhmän päällikköpäivät järjestetään joka toinen vuosi, tosin koronan vuoksi edelliset S-Päällikköpäivät on järjestetty vuonna 2018. Valtakunnallisesti ansioituneiden Ässäpäälliköiden palkitseminen on tapahtuman huipentuma. Tänä vuonna Oulussa järjestettyihin S-Päällikköpäiviin osallistui yli 1100 S-ryhmän päällikköä.

KUVAT: Petri Blomqvist ja Erkka Lyytikkä