Korpilahdelle avataan uusi S-market Korpilahti perjantaina 14.6.2024 klo 9. Myyntipinta-alaltaan noin 1000 neliöisen S-marketin avajaisia vietetään perjantaina avajaistarjousten sekä kahvi- ja jäätelötarjoilun merkeissä.

Osuuskauppa Keskimaa on rakennuttanut Korpilahdelle uuden S-marketin vuonna 2022 ostamalleen tontille Korpilahden keskustaan Korpilahdentien varrelle.

− Uuden S-marketin rakennustyöt aloitettiin viime vuoden heinäkuussa ja nyt pääsemme avaamaan uuden myymälän sopivasti kesäsesonkiin juhannusviikon kynnyksellä. Meidän entisen S-marketimme tilat kävivät ahtaiksi niin myymälätilojen kuin parkkialueenkin osalta. Uusi S-market on puolitoistakertaa suurempi entiseen myymälään verrattaessa, joten tilat ovat nyt todella avarat ja valikoimia on päästy laajentamaan tasaisesti useissa tuoteryhmissä, kertoo Osuuskauppa Keskimaan ryhmäpäällikkö Jarno Minkkinen.

S-market Korpilahden rakentamisessa on investoitu erityisesti energiatehokkuuteen niin talotekniikan kuin myymäläkalusteidenkin osalta. Myymälässä on muun muassa ovellisilla kalusteilla oleva CO²-kylmälaitejärjestelmä tehokkaalla lämmöntalteenotolla. Kiinteistön lämmityksessä hyödynnetään kylmäjärjestelmästä syntyvää lauhdelämpöä sekä maalämpöä. Ympäristöystävällisyyden viimeistelee kesän aikana katolle asennettava aurinkosähköjärjestelmä. Lisäksi parkkialueelta löytyy sähköautojen peruslatauspisteet.

Viihtyisämpi myymälä on niin asiakkaiden kuin henkilökunnankin etu

S-market Korpilahden avajaisia vietetään perjantaina 14.6. klo 9.00.

Korpilahtelaisten asiakkaiden toiveet on huomioitu uuden S-marketin valikoimien suunnittelussa ja myös kaupan palveluissa. Lisäksi myymälään on rakennettu asiakas-wc.

− Kaupan valikoimia on laajennettu merkittävästi, jopa 1400 tuotteella. Kysyimme asiakkaiden toiveita uuden S-marketin valikoimiin ja palveluihin liittyen, ja nyt olemme päässeet niitä toteuttamaan useissa tuoteryhmissä. Uusina palveluina meidän uudesta myymälästämme löytyy paistopiste, itsepalvelukassat sujuvoittamaan asiointia pienempiä ostoksia tehtäessä sekä paljon toivottu kaasunmyynti, selventää S-market Korpilahden marketpäällikkö Johanna Kupari.

S-market Korpilahden henkilökunta jatkaa tutulla kokoonpanolla uudessa myymälässä. Vakituista henkilökuntaa on 10 henkilöä.

− Uuden myymälän pystyttämisessä meillä on ollut apuna projektipäällikkö sekä viisi kaupan ammattilaista Keskimaan muista yksiköistä. Kesätöissä meillä on aloittanut seitsemän henkilöä. Työntekijöiden näkökulmasta uudet tilat tehostavat työskentelyä, kun taustatilat on suunniteltu toimiviksi. Aika näyttää pärjäämmekö nykyisellä henkilökunnalla, vai onko meillä tarvetta uusiin rekrytointeihin, Johanna Kupari pohtii.

Uuden S-market Korpilahden kokonaisinvestointi oli noin 5,65 miljoonaa euroa. Osuuskauppa Keskimaa on investoinut viime aikoina merkittävästi uusiin marketeihin. Alkuvuodesta avattiin uusi S-market Uuraisille, Multian uusi Sale avataan samalla viikolla Korpilahden S-marketin kanssa ja elokuussa avataan vielä uusi S-market Mäki-Matti Jyväskylään. Tämän lisäksi uuden S-market Muuramen rakennustyöt ovat parhaillaan käynnissä ja se valmistuu kesälle 2025.

Lisätiedot

Osuuskauppa Keskimaa, ryhmäpäällikkö Jarno Minkkinen, 010 767 3039, jarno.minkkinen@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, marketpäällikkö Johanna Kupari, 010 767 4461, johanna.kupari@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen, vesa.kyllonen@sok.fi, 0107673021

Osuuskauppa Keskimaa avaa uuden Sale-myymälän Multialla torstaina 13. kesäkuuta 2024 klo 9. Uuden myymälän kokonaispinta-ala on lähes 600 neliömetriä, josta noin 340 neliömetriä on myymälätilaa ja loput taustatiloja. Myymälän valikoima kasvaa yli 500 tuotteella, ja uutena palveluna otetaan käyttöön verkkokauppatilaukset.

Uuden myymälän rakentaminen alkoi syksyllä 2023, ja sen valmistuttua vanha, vuonna 1970 rakennettu myymälä puretaan. Tilalle rakennetaan toimiva pysäköintialue.

− Uusien myymälärakennusten rakentaminen on harvinaista pienillä, syrjäisemmillä paikkakunnilla Suomessa. Viimeksi uutta myymälää on juhlittu Multian 1400 asukkaan kunnassa 54 vuotta sitten, kun edellinen myymälämme valmistui, taustoittaa Osuuskauppa Keskimaan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

− Näemme tässä alueessa potentiaalia ja uskomme vahvasti Multian kauppapalveluihin myös tulevaisuudessa. Erityisesti mökkeilevien kesäasukkaiden osuus asiakkaistamme korostuu, ja myynti lähes tuplaantuu kesäkuukausina, vahvistaa Osuuskauppa Keskimaan Sale-ryhmäpäällikkö Päivi Pihlaja.

Avara, energiatehokas ja nykyaikainen myymälä

Uuden myymälän rakentamisessa on panostettu energiatehokkuuteen lämmitysjärjestelmän, kylmälaitteiden ja valaistuksen osalta. Lisäksi myymälän katolle asennetaan aurinkosähköjärjestelmä kesän aikana.

Myymälän myyntiala on kasvanut jonkin verran entiseen verrattuna, mikä on mahdollistanut valikoiman laajentamisen ja tuotteiden näyttävämmän esillepanon. Myymälästä löytyy myös paljon toivottu asiakas-WC. Verkkokauppatilaukset otetaan käyttöön 17.6. alkaen.

− Nykyaikainen myymälä mahdollistaa laajemman ja asiakastarpeita paremmin vastaavan valikoiman. Valikoimia on laajennettu yli 500 uudella tuotteella, erityisesti teollisten elintarvikkeiden ja siivousvälineiden osalta. Lisäksi myymälässämme otetaan käyttöön juhannusviikolla ruoan verkkokauppatilaukset eli asiakkaat pystyvät tilaamaan tuotteet verkosta ja noutamaan ne kaupalta valmiiksi kerättyinä, iloitsee Sale Multian myymäläpäällikkö Jaana Savolainen.

− Olemme erityisen iloisia, kun kaikki on uutta, toimivaa ja mitoitettu myös kesäkuukausien tavaramäärään. Asiakkaiden ostokokemus ja henkilökunnan työskentelyolosuhteet paranevat merkittävästi. Multialle on nyt saatu siisti, toimiva ja asiakkaiden tarpeita entistä paremmin palveleva kauppa.
Sale Multian avajaisia juhlitaan avajaisviikonloppuna torstaista sunnuntaihin erilaisten avajaistapahtumien ja -tarjousten merkeissä.

− Avajaispäivän kunniaksi tarjoamme asiakkaille kahvia, makkaraa ja pientä makeaa. Lisäksi 50 ensimmäiselle asiakkaalle jaetaan Saletisti onnistuu -ämpärit, vinkkaa Jaana Savolainen.

Uuden Sale Multian kokonaisinvestointi oli noin 2,35 miljoonaa euroa. Rakennustyöt tontilla jatkuvat vielä vanhan myymäläkiinteistön purkutöillä. Vanhan myymälän purkutöiden jälkeen tontille rakennetaan toimiva pysäköintialue.

Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Päivi Pihlaja ryhmäpäällikkö, paivi.pihlaja@sok.fi, 010 767 5932
Osuuskauppa Keskimaa, myymäläpäällikkö Jaana Savolainen, jaana.savolainen@sok.fi, 010 767 5265
Osuuskauppa Keskimaa, Vesa Kyllönen, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja, vesa.kyllonen@sok.fi, 010 767 3021

 

Lakimuutos sallii 10.6.2024 alkaen kahdeksanprosenttisten alkoholijuomien myynnin ruokakaupoissa. Keskimaan myymälöissä muutos tarkoittaa entistä parempia mahdollisuuksia ruoan ja juoman yhteensovittamiseen.

Maanantaista 10.6.2024 alkaen Keskimaan ruokakauppojen juomavalikoima monipuolistuu, kun juomaosastoille tuodaan ensimmäistä kertaa valko-, -puna-, rosé- ja kuohuviinejä sekä oluissa ja muissa juomissa lakiuudistuksen sallimia uusia vaihtoehtoja.

− Olemme valmistautuneet jo hyvissä ajoin kaikissa Keskimaan marketeissa vastaanottamaan myyntiin uuden lakimuutoksen sallimat tuotteet. Uusia tuotteita saapuu marketeihimme tämän viikon aikana, vaikkakin iso osa viineistä ja muista uusista tuotteista on jo saatavilla, kertoo Keskimaan marketkaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

− Tähän aikaan vuodesta valikoimissa korostuu raikkaat kuohu- ja valkoviinit. Toki myös oluilla on oma paikkansa, mutta näyttävin uudistus on ehdottomasti laajemmat viinivalikoimat. Valikoimissa on huomioitu erityisesti ruoan ja juoman yhteensovittaminen, mikä näkyy opasteissa, jotka auttavat asiakkaita löytämään eri ruokiin sopivia viinejä.

Juomavalikoimat vaihtelevat myymälöittäin. Uusia juomatuotteita löytyy kaikista Keskimaan Saleista, S-marketeista, Prismoista ja Mestarin Herkusta.

Upouusi S-market Uurainen avattiin helmikuun lopulla korvaamaan vanhan Salen. Avauspäivää vietettiin riemukkaissa tunnelmissa, kun uutta markettia saavuttiin katsomaan läheltä ja kaukaa.

– On ollut ilo huomata, että asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä uuteen markettiin. Kauppa on lähtenyt käyntiin todella upeasti ja ensimmäisille kuukausille asetetut tavoitteet ovat täyttyneet jopa odotettua paremmin, marketpäällikkö Sanna Kujala kertoo.

Kevään kynnyksellä uuraislaisille suoritettiin asiakaskysely, jonka avulla haluttiin selvittää mitä mieltä asiakkaat ovat uudesta S-marketista. Vastaajia saatiin 483.

– Asiakaskyselyn suuri vastausmäärä oli meille positiivinen yllätys. Hienoa, että uuraislaiset ovat ottaneet kaupan omakseen ja sen kehittäminen kiinnostaa laajasti. Asiakkaat antoivat kyselyssä erittäin paljon kiitosta myymälän laajentuneesta valikoimasta, parkkipaikasta ja asiakasvessasta. Kaikista eniten kiitettiin ja kehuttiin meidän mahtavaa tiimiä ystävällisestä palvelusta.

Suurin osa vastaajista kertoi asioinnin helppouden, kassapalveluiden sujuvuuden ja myymälän ilmeen olevan erinomaisella tasolla. Valikoima ja paistopiste arvioitiin hyväksi. Kyselyn avoimissa vastauksissa kiiteltiin erityisesti parantunutta valikoimaa ja edullisempaa hintatasoa.

– 73 % vastaajista kertoi löytäneensä kauppareissulla kaiken haluamansa. Tämä oli hienoa kuulla, sillä entiseen Saleen verrattaessa on valikoimamme kasvanut noin 5 000 tuotteella. Asiakastoiveiden perusteella vahvistimme mm. kala-, liha-, panimotuote- sekä lemmikkieläintarvikkeiden ja -ruokien valikoimia.

Kiitosta henkilökunnalle

S-market Uuraisille rakennettiin ruoan verkkokauppa asiakkaiden toiveiden pohjalta. Kyselystä kävi kuitenkin ilmi, että vasta 7 % vastaajista on käyttänyt palvelua.

– Verkkokauppa mahdollistaa ruokaostosten tekemisen helposti verkossa ja niiden noutamisen valmiiksi kerättynä myymälästämme. Kannustan rohkeasti kokeilemaan verkkokauppaa. Palvelua on helppo käyttää ja se tuo myös helpotusta arkeen.

Vastauksista kävi ilmi, että marketin henkilökuntaan ollaan erittäin tyytyväisiä. 70 % antoi täydet pisteet, kun kysyttiin tyytyväisyyttä asteikolla 1–5.

– Positiivisen palautteen runsas määrä on aidosti ja isosti ilahduttanut koko työryhmäämme. Positiivisen vireen on voinut aistia myös myymälän käytäväkeskusteluissa asiakkaidemme kanssa, tämä antaa virtaa ja iloa meidän jokaiseen työpäiväämme.

Tehdyn kyselyn tuloksia käydään läpi vielä koko työryhmän kanssa ja esiin nousseihin tuotetoiveisiin ja kehitysehdotuksiin tartutaan mahdollisuuksien mukaan.

– Käymme kyselyn tulokset läpi vielä yhdessä työryhmämme kanssa ja toteutamme niitä toiveita, jotka on mahdollista toteuttaa. Tuotetoiveita saimme runsaasti ja osa toiveista löytyykin jo hyllystä.

 

Prisma Seppälän myymälässä on tehty kevään aikana mittava uudistus, kun päivittäistavarapuolta on selkeytetty uudelleenjärjestelyin ja samalla myös valikoimia on kasvatettu 500 uudella tuotteella. Lisäksi koko myymälään on asennettu digitaaliset hintaetiketit.

Osuuskauppa Keskimaa on uudistanut Prisma Seppälän myymälää kevään aikana. Uudistukset alkoivat jo helmikuun aikana, kun Prisman käyttötavaraosastolle tehtiin konseptiuudistus, jossa rautapuolen osasto uudistettiin Rauta-Prisma-konseptin mukaiseksi.

Prisman rautapuolen osasto uudistettiin Rauta-Prisma-konseptin mukaiseksi

− Viime viikolla saimme valmiiksi myymälän päivittäistavaraosaston laajemman uudistuksen. Aloitimme uudistustyöt huhtikuun alussa ja nyt olemme saaneet päivitettyä myymälää entistä selkeämmäksi ja tyylikkäämmäksi osittain uusilla kalusteilla ja uudelleenjärjestelyillä, taustoittaa  Osuuskauppa Keskimaan Prismajohtaja Mikko Lehtinen.

Suurimpina muutoksina myymälässä näkyvät teollisten elintarvikkeiden, kuten säilykkeiden, kahvin, teen, makeisten, murojen, pastojen ja muiden kuivatuotteiden uudelleenjärjestelyt. Myös juomaosastoa on uudistettu mahdollista uutta alkoholilain muutosta silmällä pitäen.

Muutostöitä on tehty pääosin yöaikaa, jotta ne ovat häirinneet mahdollisimman vähän asiakkaita.
− Tällaisten isompien muutostöiden osalta on erityisen tärkeää, että ne ovat hyvin suunniteltuja, jotta saamme muutokset toteutettua mahdollisimman pienin häiriöin ostaville asiakkaille. Suuri kiitos hyvin toteutetusta ja tehokkaasta muutostyöstä muutosryhmällemme ja henkilökunnallemme, Lehtinen kiittelee.

Digitaaliset hintaetiketit helpottavat asiointia ja tehostavat myyjien työtä

Digitaalinen etiketti

Yksi merkittävä muutos myymälässä on uudet digitaaliset hintanäytöt, joilla on myös merkittävä vaikutus myyjien työhön.

− Uudet digitaaliset hintanäytöt ovat meillä pitkään odotettu uudistus. Digitaaliset hintanäytöt lisäävät hinnoittelun selkeyttä asiakkaille ja muuttavat myös myyjiemme työtä merkittävästi. Tulostettavien hintalappujen sijaan hinnoittelu- ja tuotetietomuutokset pystytään ajamaan kätevästi digitaalisille hintanäytöille, Lehtinen kertoo.

Digitaalisten hintaetikettien lisäksi myös hyllynpäädyissä on uudet diginäytöt helpottamassa ja ohjaamassa asiakkaiden asiointia.

Digitaaliset hintanäytöt tulevat Keskimaan kaikkiin Prismoihin. Prisma Keljossa diginäyttöjen asennukset ovat juuri valmistumassa ja Prisma Palokassa diginäyttöjen asennukset valmistuvat kesäkuun alussa.

Uusi itsepalvelukassa-alue valmistui Kukkakauppa Ilonan päätyyn

Asiakkaiden pienempien ostosten maksamiseen sekä kerää ja skannaa -palvelua hyödyntäville asiakkaille kassalinjaston toiseen päähän on lisätty uusi itsepalvelukassa-alue. Kassa-alue palvelee erityisesti käyttötavarapuolen päässä asioivia asiakkaita, jotka haluavat hoitaa itse tuotteiden rahastamisen.

− Meillä on Prisma Seppälässä nyt yhteensä 15 itsepalvelukassaa tukemassa perinteisiä kassoja. Uudella linjastolla olemme vastanneet asiakkaiden toiveisiin lisätä itsepalvelukassojen määrää. Itsepalvelukassat ovat todella suosittuja ja vähentävät jonottamista kassoille pienempiä ostoksia tehdessä, Lehtinen toteaa.

Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaan, Prismajohtaja Mikko Lehtinen, mikko.lehtinen@sok.fi, 010 767 3032

 

Urban Bistro logoJyväskylä saa uuden ravintolan kävelykadulle, kun Osuuskauppa Keskimaa avaa ravintola Revolutionin viereiseen liiketilaan uuden Urban Bistron perjantaina 31.5.2024. Urban Bistro on uniikki, persoonallinen ja rento ruoka- ja seurusteluravintola, jossa nautitaan ruoat ja juomat yhdessä kaveriporukalla viihtyen.

 

Ravintola Revolution viereisessä liiketilassa, entisen VENN-ravintolan tiloissa on rakennettu uutta Urban Bistroa toukokuun ajan. Uuden ravintolan avajaisia päästään viettämään perjantaina 31.5.2024.

− Ravintola Urban Bistro valmistuu sopivasti kesäsesonkiin. Ravintola VENNin entisiin tiloihin on nyt rakennettu täysin uniikkia ravintolaa, jonka liikeideaa on kehitelty yhdessä meidän ravintola-alan ammattilaisten kanssa. Uudenlaisella ravintolakonseptilla haluamme vastata paremmin tämän hetken kysyntään rennosta ruoka- ja seurusteluravintolasta Jyväskylässä, taustoittaa Osuuskauppa Keskimaan toimialajohtaja Pasi Kunelius.

Urban Bistron liikeideaa on hauduteltu jo useamman vuoden ajan pöytälaatikkoversiona. Urban Bistron henkilökunta kuvailee uutta ravintolaa omannäköisekseen eli rennoksi, villiksi ja vilpittömäksi.

− Urban Bistro syntyi intohimosta ruokaan, musiikkiin ja ihmisten kohtaamiseen. Halusimme luoda paikan, jossa jokainen voi tuntea olonsa tervetulleeksi ja jossa ruokailu muuttuu elämykseksi. Meille viihtyminen ja vieraanvaraisuus ovat sydämen asia, kuvailee ravintolapäällikkö Jukka Puhalainen ravintolan liikeideaa.

Urban Bistron keskiössä on yhteisöllisyys, ruoan ja juoman jakaminen, kiireettömyys ja vilpittömän eloisa palvelukokemus. Urbanin rennossa tunnelmassa voi nauttia niin arkipäivän lounaasta, lauantain brunssista kuin yhdessä jaettavasta illallisestakin. Erilaiset teemaillat ja live-musiikki ovat osa Bistron konseptia.

Urban Bistron ruokalistalta löytyy erilaisia jaettavaksi tarkoitettuja annoksia, joista löytyy valinnanvaraa niin pieneen kuin isompaankin nälkään.

– Lounaalla perusajatuksena on keskittyä siihen, mitä ei ole Jyväskylän kävelykadulla ollut tarjolla. Sellaista urbaania skandinaavisin mauin höystettyä buffetlounasta, paljastaa Puhalainen.

Urban Bistro toimii tiiviissä yhteistyössä ravintola Revolutionin kanssa, tarjoten kuitenkin omanlaisen tunnelman ja ruokailuelämyksen. Ravintolan edustalla toimii kesäaikaan näyttävä kesäterassi, jossa asiakaspaikkoja on jopa 180.

− Vaikka Urban Bistro ja Revolution ovat kaksi toisistaan erilaista ja uniikkia ravintolaa, niin henkilökunta liikkuu tarpeen mukaan ristiin rastiin näiden kahden ravintolan välillä. Uudistuksen myötä rekrytoimme viisi uutta työntekijää, kun aikaisemman VENNin työntekijöiden työsuhteet säilyivät entisellään, taustoittaa molempien ravintoloiden päällikkönä toimiva Puhalainen.

Urban Bistron avajaisia vietetään ensi viikon perjantaina, jolloin julkaistaan myös ravintolan ruokalista.
− Meillä viihtyminen ei lopu jälkiruokaan, vaan jatkuu aamun pikkutunneille saakka, Puhalainen vinkkaa.

Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, ravintolapäällikkö Jukka Puhalainen, jukka.puhalainen@sok.fi, 010 767 5490
Osuuskauppa Keskimaa, matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Pasi Kunelius, pasi.kunelius@sok.fi, 010 767 3060

 

Osuuskauppa Keskimaa jatkaa Sale-ketjun myymälöiden konseptiuudistuksia. Toukokuun alussa juhlittiin uudistuneen Sale Kannonkosken avajaisia ja tulevana viikonloppuna juhlistetaan Sale Kivijärven uudistusta.

− Olemme todella iloisia, että pääsemme niin Kannonkoskella kuin Kivijärvelläkin aloittamaan kesäsesongin uudistetuissa myymälöissä. Uudistukset näkyvät asiakkaille entistä raikkaampina myymälöinä, kun kaupan värimaailmaa on raikastettu ja kalustusta uusittu. Nämä molemmat myymälät toimivat kylien sydämessä tarjoten jatkossa entistä viihtyisämmän asiointikokemuksen, iloitsee Osuuskauppa Keskimaan Sale-ketjun ryhmäpäällikkö Päivi Pihlaja.

Myymäläuudistuksien aikana niin Kannonkoskella kuin Kivijärvelläkin myymälät on maalattu sisältä, uusittu teippauksia ja valomainoksia, selkeytetty myymälää ja uudistettu osittain myymäläkalusteita. Uusi Sale-konsepti näkyy myymälöissä raikkaampana ja selkeämpänä kokonaisuutena. Myös myymälöiden valikoimia on päivitetty vastaamaan alueen asiakkaiden tarpeita ja kysyntää entistä paremmin.

Sale Kivijärvi

Sale Kivijärvellä uudistusta juhlistetaan viikonlopun aikana kaupan 5-vuotissynttäreiden kanssa samaan aikaan

– Olemme saaneet hienosti onnistuneen freesauksen jälkeen ikään kuin taas uuden myymälän Kivijärvelle. Kalusteita on vaihdettu ja värimaailmaa raikastettu uuden konseptin mukaisesti. Asiakkaat ovat olleet uudistuksesta oikein mielissään ja antaneet tosi paljon positiivista palautetta, Sale Kivijärven myymäläpäällikkö Sonja Karlsson kertoo.

Uudistuksen myötä Kivijärven Salessa on aloitettu uutena palveluna ruoan verkkokaupan keräily. Asiakkaat pääsevät tekemään ruokatilaukset verkossa ja noutamaan valmiiksi kerätyt tilaukset kassalta.

− Olemme vastanneet asiakkaidemme toiveisiin verkkokaupan keräilypalvelun osalta. On mielenkiintoista nähdä, kuinka asiakkaamme ottavat uuden palvelun käyttöön, Sonja Karlsson jatkaa.

Sale Kannonkosken uudistus valmistui toukokuun alussa

Sale Kannonkosken uudistus on otettu ilolla vastaan niin asiakkaiden kuin henkilökunnankin osalta. Uudistuneen myymälän avajaisia päästiin juhlistamaan Kannonkoskella toukokuun alussa.

Sale Kannonkoski

− Henkilökuntamme on tehnyt upeaa työtä kevään aikana, jotta Salemme uudistus saatiin onnistuneesti valmiiksi aikataulussa. On ilo palvella sekä paikallisia asiakkaita että alueen kesäasukkaita uudistuneessa myymälässämme, iloitsee Sale Kannonkosken myymäläpäällikkö Minna Salonen.

Sale Kannonkosken myymäläuudistuksessa myymälään saatiin avarampi sisääntulo sijoittamalla ostoskärryt ulos.
− Pienillä muutoksilla on usein isoja vaikutuksia kokonaisilmeeseen. Esimerkiksi ostoskärryjen sijoittelua muuttamalla sisääntulo on nyt paljon entistä avarampi ja saimme samalla tilaan kukille uuden myyntipaikan, Salonen lisää.

Osuuskauppa Keskimaa on uudistanut Sale-myymälöitä ahkerasti viimeisen kolmen vuoden aikana omalla toiminta-alueellaan. Keskimaalla on yhteensä 12 Sale-myymälää Keski-Suomessa, joista lähes kaikki ovat nyt käyneet konseptiuudistuksen läpi. Seuraava isompi avaus tulee olemaan Sale Multian uuden myymälän avaus kesäkuun puolessa välissä.

Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, ryhmäpäällikkö Päivi Pihlaja, paivi.pihlaja@sok.fi, 010 767 5932
Osuuskauppa Keskimaa, myymäläpäällikkö Sonja Karlsson, sonja.karlsson@sok.fi, 010 767 3047
Osuuskauppa Keskimaa, myymäläpäällikkö Minna Salonen, minna.m.salonen@sok.fi, 010 767 5316

Ilo auttaa -hyväntekeväisyyslahjoitus 2024:
Osuuskauppa Keskimaa lahjoittaa 30 000 euroa mielenterveystyön tukemiseen

Keskimaan vuoden 2024 Ilo auttaa -hyväntekeväisyyslahjoitus kohdentuu tänä vuonna pääosin keskisuomalaisten ikääntyvien digitaitojen kartuttamiseen. Ikäihmisille suunnatun tuen lisäksi kokonaissummasta ohjataan 30 000 euroa kriisi- ja mielenterveystyön tukemiseen. Mielenterveystyön osalta yhteistyökumppaneina toimivat Kriisikeskus Mobile sekä Sekasin Kollektiivi.

Ikääntyvien digiosaamisen kasvattaminen sekä mielenterveystyön tukeminen valittiin Osuuskauppa Keskimaan Ilo auttaa 2024 -lahjoituksen teemoiksi keskisuomalaisten eri alojen asiantuntijoiden kuulemisen ja asiakasomistajille tehdyn kyselyn perusteella. Sekä asiantuntijoiden haastatteluissa että asiakasomistajien toiveissa nousi selkeästi esiin, että senioriväestön digiosaamisen tukemisen lisäksi apua kaivataan myös kriisi- ja mielenterveystyöhön.

− Mielenterveystyön kasvava tarve Suomessa on laajasti tiedossa. Ihmiset tarvitsevat erilaisissa elämäntilanteissa enemmän apua. Olemme tehneet jo aiempinakin vuosina yhteistyötä sekä Sekasin-chatin että Kriisikeskus Mobilen kanssa ja lahjoituksen avulla haluamme jatkaa tätä tärkeää yhteistyötä keskisuomalaisten auttamiseksi. Tavoitteenamme on varmistaa, että kesän aikana keskisuomalaisilla olisi tukea saatavilla matalalla kynnyksellä chatissa ja kriisitilanteen yhteydessä henkilökohtaisesti, taustoittaa Osuuskauppa Keskimaan viestintä- ja markkinointijohtaja Noora Luoma.

Kriisikeskus Mobilesta kriisiapua kaikenikäisille keskisuomalaisille

Jyväskylässä toimiva ja Viitasaarelle kerran kuussa jalkautuva Kriisikeskus Mobile palkkaa Keskimaan Ilo auttaa -lahjoituksen turvin kokoaikaisen kriisityöntekijän touko-syyskuun ajaksi. Kriisikeskus Mobilessa lahjoituksen avulla pystytään turvaama kriisityön asiakaskohtaamiset vakituisen henkilökunnan vuosilomien sekä vahvistamaan ryhmätoimintaa.

– Meille tulee viikoittain 120–160 yhteydenottoa keskisuomalaisilta ihmisiltä, joilla on jokin kriisi elämässään. Tyypillisiä syitä ovat parisuhteessa tapahtunut ero, yksinäisyys, vakava sairastuminen, itsetuhoisuus, läheisen menettäminen, väkivallan kokemus sekä mielenterveyden haasteet. Päivittäisen asiakastyön lisäksi Keskimaan lahjoitusvaroja kohdennetaan yhteistyössä Surunauha ry:n kanssa toteutettavaan itsemurhan tehneiden lähiomaisten vertaisryhmän toimintaan, joka päästään aloittamaan jo keväällä, kertoo Kriisikeskus Mobilen johtaja Tuija Hauvala.

Sekasin Kollektiivin Sekasin-chat tarjoaa keskusteluapua ja tukea nuorille

Sekasin Kollektiivin Sekasin-chat tarjoaa apua ja tukea 12–29-vuotiaille nuorille, jotka haluavat keskustella mistä tahansa asiasta kuuntelevan aikuisen kanssa, nimettömänä ja luottamuksellisesti. Ilo auttaa -lahjoituksella turvataan kesän päivystys palkkaamalla verkkokriisityöntekijä, joka chatissa keskustelun ohella tukee vapaaehtoisten päivystäjien työtä.

− Lahjoitusvarat menevät hyvin konkreettiseen nuorten auttamiseen, korostaa Sekasin Kollektiivin kehittämispäällikkö Saara Huhanantti.

– Keskimaan panostuksella pystymme kolmen kesäkuukauden aikana kohtaamaan noin tuhat nuorta. Keskustelujen yleisin yhdistävä tekijä on paha olo. On äärettömän tärkeää, että nuorella on matalan kynnyksen paikka, jossa tulee aidosti kuulluksi, sillä nuorten puhumisen tarve on todella suurta, Huhanantti täsmentää.

Ilo auttaa -kokonaissumma jo lähes miljoona euroa

Keskimaan Ilo auttaa -hyväntekeväisyyslahjoitus toteutettiin ensimmäisen kerran vuonna 2017. Nyt käynnissä oleva vuoden 2024 kampanja mukaan lukien, nousee Ilo auttaa -lahjoitussumma kokonaisuudessaan jo noin 940 000 euroon.

Lahjoitus on ollut alusta alkaen yksi euro per Keskimaan asiakasomistaja. Summa on kohonnut vuosittain sitä mukaa, kun asiakasomistajien määrä on kasvanut. Vuoden 2024 lahjoitus on kokonaisuudessaan 139 974 euroa.

Ikäihmisille suunnatusta lahjoituksesta lisätietoa 25.3.2024 julkaistusta tiedotteestamme.

Lisätietoa

Osuuskauppa Keskimaa, Noora Luoma, viestintä- ja markkinointijohtaja, 010 767 3040, noora.luoma@sok.fi
Kriisikeskus Mobile, kriisikeskuksen johtaja Tuija Hauvala, 0400 290 277, tuija.hauvala@kriisikeskusmobile.fi
Sekasin Kollektiivi, kehittämispäällikkö Saara Huhanantti, 040 171 8180, saara.huhanantti@sekasin.fi

 

 

Osuuskauppa Keskimaan tammi-maaliskuun liikevaihto oli 174,8 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua viime vuoteen 3,3 prosenttia. Alkuvuoden kasvua vauhditti päivittäistavarakaupan vahva kehitys ja pääsiäiskaupan ajoittuminen maaliskuulle.

Keskimaan market- ja tavaratalokaupan liikevaihto kasvoi tammi-maaliskuussa 5,6 % 130,2 miljoonaan euroon. Päivittäistavarakauppaa tehtiin 120,3 miljoonalla eurolla. Kasvua edelliseen vuoteen oli 6,2 %. Käyttötavarakaupan liikevaihto oli 9,4 miljoonaa euroa, laskua edellisvuoteen oli 1,6 prosenttia.

− Alkuvuoden ajan kauppa on käynyt hyvin. Keskimaan päivittäistavarakaupan markkinaa vahvempi myynninkehitys on jatkunut. Ensimmäisellä neljänneksellä olemme onnistuneet kasvattamaan liikevaihtoa edellisestä vuodesta. Ruokaostosten osalta asiakkaat selvästi luottavat meidän peruslupaukseemme edullisesta ostoskorista, mikä on näin taloudellisesti haastavina aikoina tullut yhä tärkeämmäksi kilpailutekijäksi. Haastava taloustilanne näkyy käyttötavarakaupan kehityksessä matkailu- ja ravitsemiskaupan tapaan, toteaa Osuuskauppa Keskimaa toimitusjohtaja Antti Määttä.

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli 9,0 miljoonaa euroa, jossa oli laskua 1,9 %. Ravintolakauppa (5,8 milj.€) laski 1,8 % ja majoituskauppa (3,1 milj.€) laski 2,0 %. Ravintola- ja matkailukauppa kehitys jäi hieman edellisestä vuodesta, mikä oli odotettavaa haastavan taloustilanteen myötä.

Liikennekaupan liikevaihto laski alkuvuonna 3,2 % 33,8 miljoonaan euroon. ABC-liikennemyymälöiden ravintola- ja marketkaupassa myyntiä tehtiin 7,0 miljoonalla eurolla (+ 6,9 %). Liikenteen energiat ja palveluiden liikevaihto tammi-maaliskuussa oli 26,7 miljoonaa euroa (- 5,5 %). Edellisvuoden tasosta euromääräinen myynti jäi polttonesteiden hintatason laskun vuoksi.

Tammi-maaliskuun operatiivinen tulos oli 5,8 miljoonaa euroa, mikä on noin 2,2 miljoonaa euroa enemmän kuin viime vuonna. Tuloskehitykseen vaikuttivat sijoitustoiminnan tammi-maaliskuulle ajoittuneet kertaluonteiset tuotot ja päivittäistavarakaupan markkinakehitystä parempi myynnin kehitys. Myös pääsiäiskaupan ajoittuminen maaliskuulle paransi alkuvuoden tulosta.

− Koko vuoden osalta ennakoimme Keskimaan liikevaihdon kasvavan ja tuloksen toteutuvan viime vuoden tasolla. Vaikka ravintoloissa on ollut haastavan taloustilanteen vuoksi hiljaisempaa, voidaan kohta alkavaan kesäkauteen katsoa luottavaisin mielin. Keski-Suomeen on tulossa useita isoja kesätapahtumia, jotka vauhdittavat varmasti myyntiä niin ravintoloissa kuin majoituksen puolellakin, Määttä toteaa.

Myymäläverkoston rakentaminen vauhdissa – neljä uutta S-marketia ja yksi uusi Sale

Osuuskauppa Keskimaan myymäläverkoston kehittäminen on jatkunut määrätietoisesti. Helmikuussa päästiin avaamaan uusi S-market Uuraisille ja parhaillaan on rakenteilla kaksi uutta S-marketia: toinen Korpilahdelle ja uusi S-market Mäki-Matti Jyväskylään Voionmaankadulle. Myös Multialle on parhaillaan rakenteilla uusi kesällä avattava Sale-myymälä. Näiden lisäksi maaliskuussa tehtiin päätös uuden S-marketin rakennuttamisesta Muuramen keskustaan nykyisen S-marketin viereiselle tontille. Muuramen S-market valmistuu kesällä 2025.

Matkailualan yksi suurimmista alkuvuoden uutisista Keski-Suomessa oli Keskimaan päätös rakennuttaa Himokselle 120 lomahuoneiston ja ravintolan kokonaisuus. Tämän lisäksi Original Sokos Hotel Alexandrassa on syksyllä 2023 alkaneen remontin myötä uudistettu lähes puolet hotellin huoneista. Remontti valmistuu kokonaisuudessaan kevään aikana.

Ravintolapuolella alkuvuoden suurin muutos oli päätös lopettaa ravintola Amarillon liiketoiminta. Amarillo oli viimeistä kertaa avoinna 30.3.2024.

Keskimaa on rekrytoinut yhteensä lähes tuhat kesätyöntekijää ja Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelijaa

Keskimaa on Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja. Osuuskaupan palveluksessa oli maaliskuun lopussa aktiivisessa työsuhteessa 1 930 työntekijää.

Keskimaa on rekrytoinut alkuvuoden aikana satoja kesätyöntekijöitä toimipaikkoihin eri puolille Keski-Suomea. Lisäksi 15−17 -vuotiaille suunnatun Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelun kautta työllistetään noin 500 ensikertaa työelämään tutustuvia kesäharjoittelijoita.

Keskimaan omistajuudesta merkittävin rahana maksettava etu omistajille on Bonus, jota maksettiin tammi-maaliskuussa 6,2 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 6,6 %.

Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, toimitusjohtaja, kauppaneuvos Antti Määttä, 050 522 1011, antti.maatta@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, talousjohtaja Niko Toivanen, 040 523 9131, niko.toivanen@sok.fi

KUVA: Tero Takalo-Eskola

Jyväskylä saa uuden ravintolan kävelykadulle, kun Osuuskauppa Keskimaa avaa ravintola Revolutionin viereiseen liiketilaan uuden Urban Bistron alkukesästä. Urban Bistro on rento ruoka- ja seurusteluravintola, jossa nautitaan ruoat ja juomat yhdessä kaveriporukalla viihtyen. Samalla vuodesta 2018 kävelykadulla toiminut ravintola VENN lopettaa toimintansa vapun jälkeen, ja tilat remontoidaan uutta Bistroa varten toukokuun aikana.

Ravintola VENNin viimeinen aukiolopäivä on vappuaattona 30.4, jonka jälkeen tilat remontoidaan kokonaisvaltaisesti toukokuun aikana. Revolutionin viereiseen tilaan rakennetaan uniikki ravintolakonsepti, joka toimii tiiviissä yhteistyössä Revolutionin kanssa, tarjoten kuitenkin omanlaisen tunnelman ja ruokailuelämyksen.

− VENN on toiminut paraatipaikalla Jyväskylän ydinkeskustassa noin kuuden vuoden ajan. Nyt on tullut aika uudistaa liikeideaa vastaamaan paremmin tämän hetken asiakkaiden ravintolakysyntään. Liikeideauudistus on osa normaalia ravintolaverkostomme hallintaa, joka elää ajassa jatkuvasti, perustelee Osuuskauppa Keskimaan toimialajohtaja Pasi Kunelius muutosta.

VENNin tilat remontoidaan kokonaisvaltaisesti toukokuun aikana ja uusi Urban Bistro avaa ovensa alkukesästä. VENNin työntekijöiden työsuhteet jatkuvat entisellään Keskimaalla uudessa Urban Bistrossa. Ravintola Revolutionilla ja Urban Bistrolla on osittain yhteinen henkilökunta niin salin puolella kuin keittiössäkin. Tällä hetkellä ravintolat työllistävät yhteensä 45 ravintola-alan ammattilaista. Ravintola Urban Bistroon rekrytoidaan viisi uutta työntekijää.

− Urban Bistron keskiössä on yhteisöllisyys, ruuan ja juoman jakaminen, kiireettömyys ja vilpittömän eloisa palvelukokemus. Urbanin rennossa tunnelmassa voi nauttia niin aamupäivän brunssista, lounaasta kuin yhdessä jaettavasta illallisesta. Erilaiset teemaillat ja live-musiikki ovat osa Bistron konseptia, kuvailee ravintolapäällikkö Jukka Puhalainen.

Urban Bistron tarkempi avajaisten ajankohta julkaistaan remontin edetessä toukokuun aikana.

Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, ravintolapäällikkö Jukka Puhalainen, jukka.puhalainen@sok.fi, 010 767 5490
Osuuskauppa Keskimaa, matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Pasi Kunelius, pasi.kunelius@sok.fi, 010 767 3060