Osuuskauppa Keskimaan vuoden 2021 esihenkilöt on palkittu. Vuoden 2021 esihenkilöt palkittiin Keskimaan arvojen mukaisesti, palkittavia oli tällä kertaa neljä. Osuuskauppa Keskimaan vuoden 2021 palkitut esihenkilöt ovat marketpäällikkö Katja Hyötyläinen S-market Äänekoskelta, hotellipäällikkö Kirsi Tarkkanen Solo Sokos Hotel Paviljongista, marketpäällikkö Minna Varjoranta S-market Keuruulta sekä ravintolapäällikkö Paula Janhonen ravintola VENN ja Green EGG.

Osuuskauppa Keskimaalla on perinteisesti palkittu vuosittain vuoden esihenkilöt, jotka ovat onnistuneet toimipaikoissaan esimerkillisesti asiakastyytyväisyydessä sekä henkilöstön ja myynnin johtamisessa. Vuosi 2021 on ollut hyvin poikkeuksellinen koronavuosi, jota Keskimaalla on johdettu Keskimaan arvojen mukaisesti. Myös esihenkilöiden palkitsemiset on tehty arvopohjaisesti.

Keskimaan vuoden esihenkilöiden valinnat tekee osuuskaupan konsernijohtoryhmä keskijohdon- ja toimiala­johtoryhmien esityksistä. Vuoden esihenkilöiden valinta tehtiin Keskimaan arvoihin ja arvotekoihin perustuen. Keskimaalla on yli 100 esihenkilöä, joista neljä palkittiin. Numeerisina mittareina valinnoissa on huomioitu yksiköiden työyhteisötutkimuksen tulokset, asiakastyytyväisyys sekä johdettavan yksikön tulos.

− Otimme Keskimaalla uudet arvot käyttöön vuonna 2021, jolloin palkitsimme vuoden esihenkilöt ensimmäisen kerran arvoperusteisesti. Myös tänä vuonna palkitsemiset tehtiin arvojemme: sydämellä, ilolla, sisulla ja yhdessä, mukaisesti. Tämä on yksi tapa osoittaa yhteisten arvojen tärkeys ja niiden toteutuminen arjessa, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Keskimaan sydämellä, ilolla, sisulla ja yhdessä palkitut

Vuoden 2021 esihenkilönä Keskimaan Sydämellä-arvon mukaisesti on palkittu S-market Äänekosken marketpäällikkö Katja Hyötyläinen. Katja tekee töitä suurella sydämellä huolehtien niin tiiminsä hyvinvoinnista kuin kokonaisvaltaisesta yksikön kehittämisestä ja kasvusta. Työyhteisön hyvä fiilis näkyy positiivisina asiakaspalautteina, lisäksi työyhteisötutkimuksen tulokset ovat valtakunnallisesti kärkitasoa.

Vuoden 2021 esihenkilönä Keskimaan Ilolla-arvon mukaisesti on palkittu hotellipäällikkö Kirsi Tarkkanen, Solo Sokos Hotelli Paviljonki. Kirsillä on taipumus suunnata energia positiivisiin asioihin ja mahdollisuuksiin. Hän aidosti, Sokos Hotellien sloganin mukaisesti, onnellistaa ihmisiä ympärillään. Joustavana työntekijänä Kirsi on toiminut useissa eri tehtävissä. Hän on ottanut nykyisen tehtävän haltuun vahvalla otteella, pitäen työvireen työyhteisössä huipputasolla.

Vuoden 2021 esihenkilönä Keskimaan Sisulla-arvon mukaisesti on palkittu marketpäällikkö Minna Varjoranta, S-market Keuruu. Minna on arvostettu kollega, joka toimii tukena monille työkavereilleen. Hänellä on rohkeutta tarttua ongelmiin. Haasteista huolimatta Minna on luotsannut yksikössään suuren kehitysloikan usealla eri mittarilla mitattuna.

Vuoden 2021 esihenkilönä Keskimaan Yhdessä-arvon mukaisesti on palkittu ravintolapäällikkö Paula Janhonen, ravintolat VENN ja Green EGG. Paula on ihmisten johtaja, jonka vahvuuksia on yhteistyökykyisyys ja -halukkuus. Hän jakaa vastuuta ja kannustaa yhteistyöhön yli osasto- ja yksikkörajojen.

Vuoden esihenkilöiden palkitsemisella on Keskimaalla kymmenien vuosien perinteet. Edellisenä vuotena palkitsemistilaisuus järjestettiin koronatilanteen vuoksi etäyhteyksin. Tänä vuonna palkitseminen suoritettiin Keskimaan päällikköpäivien yhteydessä Himoksella.

− Oli todella odotettua päästä kokoontumaan kahden vuoden tauon jälkeen isolla porukalla yhteen ja palkitsemaan esihenkilöt ihan livenä ja koko meidän yli 100-henkisen porukan voimin, Osuuskauppa Keskimaan henkilöstöjohtaja Kaisamaria Thusberg iloitsee.

− Esihenkilöt ovat työskennelleet kovassa paineessa viimeisten kahden vuoden ajan. Koronarajoitusten tuomat muutokset työntekoon ovat olleet arkipäivää, ja niiden mukaisesti toimintaa on sopeutettu välillä hyvin tiukoillakin aikatauluilla. Palvelualalla hyvä esihenkilötyö on erityisen tärkeää ja se on vain korostunut entisestään näinä haastavina aikoina. Kiitos kuuluu ihan jokaiselle esihenkilöllemme ja heidän tiimeilleen. Arvojemme mukaisesti yhdessä, ilolla, sisulla ja sydämellä teemme arjesta parempaa, Kaisamaria Thusberg jatkaa.


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Antti Määttä, toimitusjohtaja, kauppaneuvos, antti.maatta@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, Kaisamaria Thusberg, henkilöstöjohtaja, kaisamaria.thusberg@sok.fi

 

S-market Äänekosken myymälätilojen kokonaisvaltainen uudistus alkaa syksyllä 2022. Myymäläuudistuksen lisäksi tiloihin rakennetaan kolme uutta vuokratilaa. Uusina vuokralaisina S-market Äänekosken kiinteistössä aloittavat vuoden lopulla Kotipizza ja Silmäasema.

Osuuskauppa Keskimaan aloittavaa mittavan uudistuksen Ääneskosken S-marketin kiinteistössä. Myymäläilme raikastetaan uuden S-market-konseptin mukaiseksi ja samalla myymälä nykyaikaistetaan tilamuutoksin.

− Äänekosken S-marketin muutoksia on suunniteltu pitkään ja syksyllä pääsemme niitä toteuttamaan. Saamme muokattua kiinteistöön tilat uusille vuokralaisille ja samalla teemme kokonaisvaltaisen muutoksen myymälässä. Investoimme yli puoli miljoonaa euroa ympäristöystävällisyyteen, josta asiakkaille näkyvin osa on ovelliset ja kannelliset kylmäkalusteet. Energiatehokkaiden kylmäkalusteiden kylmäaineena on ympäristöystävällinen hiilidioksidi, taustoittaa projektista vastaava Osuuskauppa Keskimaan ryhmäpäällikkö Jarno Minkkinen.

Myymälätilojen muutoksien lisäksi myös taustatiloja muokataan paremmin arjen toimintoja tukeviksi.

− Myymälämme sisälle rakennetaan Fazerin myymäläleipomo, josta asiakkaat saavat uunituoreet ja laadukkaat leivät ja leivonnaiset. Talon oma väki on erityisen innoissaan taustatilojen tilajärjestelyistä, jotka helpottavat jatkossa muun muassa kuormien purkamista. Kassatyöskentelyyn saamme uutena palveluna pikakassat nopeaan asiointiin ja henkilöstön ergonomiaan panostetaan hankkimalla sähköisesti korkeussäädettävät kassapöydät, iloitsee S-market Äänekosken marketpäällikkö Katja Hyötyläinen.

Ruoan verkkokaupan palvelua kehitetään ja verkkokauppaostoksien noudolle rakennetaan omat tilat.

− Ruoan verkkokauppapalvelu on meillä Ääneskoskella otettu erittäin hyvin vastaan ja palvelulle on ollut kysyntää. Yksi merkittävä uudistus meillä on ruoan verkkokauppapalveluille tulevat omat tilat, josta asiakkaat pystyvät entistä vaivattomammin noutamaan tilatut tuotteet. Auton saa jatkossa parkkeerattua aivan noutopisteen viereen, Katja Hyötyläinen jatkaa.

Uudet vuokralaiset tuovat kaivattuja lisäpalveluita

S-marketin kiinteistössä toimii tällä hetkellä Musti ja Mirri, Caffitella ja LähiTapiola. Kiinteistöön tehtävien tilamuutosten myötä kaksi uutta toimijaa, Kotipizza ja Silmäasema, avaavat uudet liikkeet kiinteistössä joulukuussa 2022.

Kotipizzalle rakennetaan uudet noin 150 neliön ravintolatilat kaupan yhteyteen.

− Olemme innoissamme, että pääsemme avaamaan uuden kivijalkaravintolan Äänekoskelle. Ravintolassamme on koettavissa kaikki se vuosikymmenten kehitystyö, jonka parissa olemme Kotipizzalla painineet asiakkaitamme herkällä korvalla kuunnellen. Äänekoskelaisten suurimpana toiveena oli saada pizza kuumana kotiovelle. Sen toiveen toteutamme aloittamalla kotiinkuljetuksen, lupaa Kotipizzan myyntipäällikkö Petri Nevala.

Kotimainen Silmäasema aloittaa Äänekosken S-marketin tiloissa uudella myymäläkonseptilla ja Torikadun myymälästä tuttujen silmäasiantuntijoiden voimin.

− Tarjoamme uudessa myymälässä erittäin kattavat palvelut näkemiseen ja silmien terveyteen: silmälasit, piilolinssit ja aurinkolasit sekä isompien tilojen ansiosta entistä laajemmat optikon ja silmälääkärin vastaanottopalvelut. Paikan päältä myymälästämme saa maksuttomasti optikon leikkauskartoituskäynnin, jonka perusteella voidaan varata aika silmälääkärin esitutkimukseen, kertoo Silmäaseman Keski-Suomen aluejohtaja Laura Perälä.

S-market Ääneskosken myymäläuudistuksen sekä kiinteistön tilamuutosten kustannusarvio on noin 3,3 M€. Aikataulullisesti asiakkaille näkyvät työt alkavat kiinteistössä elokuussa ja kokonaisuuden on määrä valmistua alkuvuodesta 2023. Piha-alueiden uudistustyöt viimeistellään kesällä 2023.


Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, ryhmäpäällikkö Jarno Minkkinen, 010 767 3039, jarno.minkkinen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, marketpäällikkö Katja Hyötyläinen, 010 767 4289, katja.hyotylainen@sok.fi

Silmäasema Optiikka Oy, aluejohtaja Laura Perälä, 040 5962 883, laura.perala@silmaasema.fi

Kotipizza Oyj, myyntipäällikkö Petri Nevala, petri.nevala@kotipizza.fi

Fazer Leipomot Oy, aluepäällikkö Jarmo Nokka, 040 770 0872, jarmo.nokka@fazer.com

Osuuskauppa Keskimaan edustajisto päätti kevätkokouksessaan maksaa asiakasomistajilleen ylijäämänpalautusta vuoden 2021 tuloksesta. Ylijäämänpalautus asiakasomistajille on yksi tapa tukea keskisuomalaisten ostovoimaa ja hyvinvointia. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajille tänä vuonna yli 7,5 miljoonaa euroa.

Osuuskauppa Keskimaan edustajisto päätti kevätkokouksessa 7.6.2022 ylijäämänpalautuksen maksamisesta. Keskimaa jakaa omistajilleen heinäkuussa ylijäämänpalautusta ja osuusmaksun korkoa. Vuoden 2021 tuloksesta ylijäämänpalautusta maksetaan yli 7,5 miljoonaa, mikä on yli 2,7 miljoonaan enemmän kuin edellisenä vuonna. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajille 1,5 % Osuuskauppa Keskimaasta tehtyjen, S-Etukortilla rekisteröityjen bonusostojen määrästä. Osuusmaksun koron suuruudeksi Keskimaan edustajisto päätti edellisvuosien tapaan 6 % eli 6 euroa osuusmaksulta, yhteensä 794 184 €. Ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko maksetaan asiakasomistajille 22. heinäkuuta.

− Ylijäämänpalautus on tärkeä etuus ja palkkio asiakasomistajillemme vuoden ostoista Keskimaalle. Tänä vuonna haluamme palkita asiakasomistajiamme jopa 1,5 %:n ylijäämänpalautuksella. Uskomme, että hintojen nousun vuoksi ostovoimaa tukevalla, heinäkuussa maksettavalla ylijäämänpalautuksella on monelle kotitaloudelle entistä suurempi merkitys. Se on asiakasomistajillemme mukava loma-ajan piristysruiske keskellä kauneinta kesää. Kahtena edellisenä vuotena ylijäämänpalautusta on maksettu 1 % Keskimaalle tehdyistä ostoista, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Osuuskauppa Keskimaa on maksanut ylijäämänpalautusta katkeamatta yli 20 vuoden ajan.


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Antti Määttä, toimitusjohtaja, kauppaneuvos, 010 767 3011 antti.maatta@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, Niko Toivanen, talousjohtaja, 010 767 3030, niko.toivanen@sok.fi

Viilun ovet avautuvat asiakkaille torstaina 2.6. klo 10. Avajaispäivänä tilat ovat vapaasti kierreltävissä ja katsottavissa.

– Haluamme toivottaa asiakkaat tervetulleeksi heille tehtyyn ravintolaan, katsomaan tilojamme ja tutustumaan tarjontaamme. Saunomaan pääsee maanantaista 6.6. lähtien, tällöin alamme ottamaan myös pöytävarauksia vastaan ja tarjoilemaan lounasta. Viilu on herättänyt jyväskyläläisissä paljon kysymyksiä ja mielenkiintoa, joten avajaisviikolla haluamme tarjota mahdollisuuden vapaaseen tiloihin tutustumiseen, kertoo Viilun ravintolapäällikkö Jaska Lahti.

Vuosi sitten aloitetun rakennusprojektin investoinnin suuruus on noin 5,5 M€. Projekti oli merkittävä niin Keskimaalle, kuin kaikille muille mukana olleille yhteistyökumppaneille. Sijainti ja maisemat ovat parasta mitä Jyväskylä voi tarjota. Keskusta, Paviljonki ja Matkakeskus ovat aivan vieressä, kuten myös koko ajan kehittyvän sataman muut palvelut. Viiluun voi saapua myös omalla veneellä.

– Olemme todella ylpeitä, kun pääsemme avaamaan upean Sataman Viilun ovet asiakkaille. Viilun ainutlaatuista saunaravintolakokonaisuutta on valmisteltu pitkään suunnittelupöydillä ja viime keväänä tehdyn rakentamispäätöksen jälkeen asiat ovat edenneet suunnitellusti. Pääsemme avaamaan tämän ainutlaatuisen ja Jyväskylän matkailunkin kannalta merkittävän kohteen aikataulussa. Jyväskylän satama ei ole enää entisensä, Sataman Viilu tuo siihen kauan toivotun lisän, iloitsee Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä

– Koko meidän henkilökuntamme odottaa suurella innolla Viilun avautumista. Meillä on täällä hienot järvimaisemat ja upeiden ammattilaisten kanssa rakennettu palvelukokonaisuus, Lahti jatkaa.

Avajaispäivän tunnelmia voi kuunnella torstaina 2.6. Radio Keskisuomalaisen iltapäivälähetyksestä, joka lähetetään suoraan Viilusta.


Julkinen sauna sekä juhla- ja kokoustilat ovat herättäneet laajasti kiinnostusta

Uniikin ravintolan sekä kokous- ja juhlatilojen lisäksi Viilusta löytyy kolmen saunan ainutlaatuinen saunamaailma modernilla vilvoittelutilalla. Tilat on tehty yhteistyössä Harvian kanssa. Saunojilla on pääsy niin porealtaille kuin järvivesialtaalle.

– Uiminen ja saunominen on herättänyt paljon mielenkiintoa. Saunatilamme ovat naisille ja miehille yhteiset, joten uikkarit tulee ottaa mukaan. Uimaan pääsemään ympäri vuoden. Varauksia voi tehdä verkkosivuillamme tai tiedustelemalla vapaita paikkoja suoraan paikan päältä, avaa Lahti.

Keskisuomalaisuus näkyy ja maistuu Viilussa. Ravintolassa käytetään muun muassa lähituottajien järvikalaa, lihaa, juustoja ja juureksia. Keskisuomalaisuus maistuu myös kylmissä ja lämpimissä juomissa. Rakennuksen hirret on tuotettu vastuullisesti suomalaisessa metsässä kasvaneista puista. Hirret on toimittanut Honkarakenne.

– Olemme työllistäneet suuren määrän keskisuomalaisia jo rakennusvaiheessa, joita meillä onkin kiittäminen laadukkaasta toteutuksesta ja siitä, että tällainen uniikki projekti valmistui aikataulussa. Viilu on myös merkittävä työllistäjä paikallisille ravintola- ja palvelualan ammattilaisille. Viilu on ympäri vuoden palveleva kokonaisuus, jonka kokous- ja juhlatilat ovat jo nyt herättäneet suurta mielenkiintoa, Määttä kertoo.

– Viilu on koettu houkuttelevana työpaikkana työnhakijoiden keskuudessa. Meillä on muun muassa omat leipurit, jotka valmistavat paikan päällä herkulliset suolaiset ja makeat kahvilalistamme tuotteet. Tällaista toimintaa ei ihan jokaisesta ravintolasta löydy. Kannattaa ehdottomasti tulla maistamaan, kannustaa Lahti.

Prisma on lanseerannut myymälöihinsä maaliskuusta alkaen uuden laadukkaisiin retkeilyyn ja ulkoiluvälineisiin keskittyvän Outdoor-osaston ja lähtee samalla haastamaan ulkoiluvälineiden- ja vaatteiden toimialaa sekä tavoittelemaan Suomen suosituimman Outdoor-kaupan asemaa. Osana tätä panostusta Prisma Seppälän käyttötavaraosastoa on laajennettu 450 neliöllä ja valikoimia on kehitetty ulkoiluvälineiden ja -vaatteiden, kodintuotteiden sekä kukkapalvelun osalta. Lisäksi myymälän sisälle on rakennettu lasten leikkipaikka. Myymälässä on otettu käyttöön myös kerää ja skannaa -palvelu.

Prismojen uudistuneet Outdoor-osastot ovat merkittävä panostus, sillä tuotevalikoiman lisäämisen ohella myös osastojen visuaalinen ilme on muusta myymälästä poikkeava. Investoinnilla Prisma lähtee nyt tosissaan haastamaan ulkoiluvälineiden ja -vaatteiden kategorian toimialaa sekä tuomaan kuluttajille yhä laadukkaampia ulkoilusegmentin tuotteita ja laajempaa valikoimaa.

− Ulkoiluun ja kotiin panostaminen on kasvava trendi myös suomalaisten kuluttajien joukossa. Etenkin Outdoor-tuotteiden kysyntä on kasvanut merkittävästi. Asiakkaamme ovat toivoneet meiltä enemmän valinnanvaraa tähän tuoteryhmään, ja nyt vastaamme kysyntään, kertoo Prisma Seppälän myyntipäällikkö Sanna Hella.

Käyttötavarapuolen uudistuksessa Prisma Seppälään on rakennettu kaksi kodintuotteiden shop-in-shopia: Fanni K. ja Finlayson, jotka tuovat uudentyyppistä elämyksellisyyttä käyttötavaraosastolle. Lisäksi Prisma Seppälän kukkapalvelu uudistui merkittävästi, kun myymälän yhteyteen saatiin aiemmin tänä vuonna Kukkakauppa Ilona. Paljon odotettu Angry Birds -leikkipaikka viimeistellään vielä loppukevään aikana.

Selkeä muutos myymälän ilmeessä

Uusi Outdoor-osasto tuo Prisma Seppälään laajemman valikoiman lisäksi myös uutta visuaalista ilmettä. Osastolla nähdään esimerkiksi muun myymälän ilmeestä poikkeavia outdoor-henkisiä puuelementtejä, jotka erottavat ne selvästi omiksi kokonaisuuksikseen. Samalla aiemmin eri osastoilla olleet ulkoiluvaatteet- ja tarvikkeet kootaan nyt ensimmäistä kertaa selkeästi yhden kokonaisuuden alle, josta asiakkaiden on aiempaa helpompi löytää etsimänsä varuste. Asiakkaat saavat myös koulutetun henkilökunnan asiantuntemusta oikeanlaisten tuotteiden valintaan.

− Outdoor-osasto on rakennettu selkeäksi ja helposti lähestyttäväksi siten, että asiakkaan on mahdollisimman helppo löytää tarvitsemansa. Osastolla on saatavilla tavallista enemmän informatiivista materiaalia ja tietoiskuja tuotteista, mikä auttaa tuotteista kiinnostuneita niiden ominaisuuksien vertailussa. Lisäksi olemme järjestäneet koulutuksia osastolla työskenteleville myyjille, minkä ansiosta voimme tarjota asiakkaillemme enemmän tuotetietoutta ostopäätösten tueksi, toteaa Sanna Hella.

Ovelliset kylmäkalusteet säästävät energiaa

Käyttötavarapuolen uudistuksien lisäksi Seppälän Prismassa on tekeillä laaja kylmäkalusteiden uudistus. Prisman kylmäkalusteisiin asennetaan ovet, joiden avulla kalusteista saadaan energiatehokkaammat.

− Ovelliset kylmäkalusteet säästävät energiaa ja sen lisäksi niin elintarvikkeilla kuin asiakkaillamme ja henkilökunnallamme on myymälässä paremmat oltavat, kun lämpötilat säilyvät tasaisempina niin kaappien sisällä kuin myymälässäkin. Kevään aikana asennamme ovet lähes kaikkiin myymälän kylmäkalusteisiin, mikä metreissä tarkoittaa yli 250 metriä kylmäsäilytystä. Tällä on siis merkittävä vaikutus myymälän hiilijalanjälkeen, toteaa Prisma Seppälän johtaja Joonas Heiskanen.

Kerää ja skannaa -palvelu laajenee Prisma Seppälään

Kaikkien näiden uudistuksien lisäksi Prisma Seppälään on otettu 3.5.2022 käyttöön Kerää ja skannaa -palvelu, jossa asiakas voi kerätä ostoksensa suoraan ostoskasseihin ja skannata ne jo myymälää kiertäessä. Kerää ja skannaa -palvelu on ollut Prisma Keljossa käytössä jo kahden vuoden ajan ja Prisma Palokkaan palvelu saatiin maaliskuussa 2022.

− Olemme saaneet asiakkailta paljon kiitosta Kerää ja skannaa -palvelusta. Erityisen paljon sitä käyttävät ostoskärryjen kanssa kulkevat, paljon kerralla ostavat asiakkaat, jotka voivat kätevästi pakata tuotteita jo ostoskärryihin sijoittamiinsa ostoskasseihin. Kassalla jää sitten yksi vaihe pois, kun tavaroita ei tarvitse erikseen purkaa ja pakata uudelleen. Positiivisessa palautteessa korostuvat helppous, nopeus sekä se, miten henkilökunta on apuna uuden palvelun käytössä. Palvelu on ollut Prisma Keljossa niin pidetty, että palvelu haluttiin myös Prisma Palokkaan ja Prisma Seppälään, taustoittaa Keljon Prismajohtaja Tommi Viitanen kokemuksia.


Lisätiedot

Osuuskauppa Keskimaa, Joonas Heiskanen, Prismajohtaja, 010 767 3101, joonas.heiskanen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, Sanna Hella, myyntipäällikkö Prisma Seppälä, 010 767 3102 sanna.hella@sok.fi

 

Osuuskauppa Keskimaan ravintolatoiminnan sopimuskausi Jyväskylän Messujen messu- ja tapahtumakeskus Paviljongissa päättyy kesäkuun loppuun 2022. Paviljonki Ravintoloiden toiminta messukeskuksessa loppuu sopimuskauden päätyttyä.

Osuuskauppa Keskimaan Paviljonki Ravintoloiden toiminta messu- ja tapahtumakeskus Paviljongissa päättyy sopimuskauden loputtua 30.6.2022. Osuuskauppa Keskimaa on käynyt asiaa koskien muutosneuvottelut, ja kaikille Paviljonki Ravintoloiden 17 työntekijälle tullaan tarjoamaan töitä Keskimaan muista ravintoloista.

− Vuosien yhteistyö Jyväskylän Messujen ravintolatoiminnan osalta päättyy hyvässä hengessä. Osuuskauppa Keskimaan intresseissä on jatkossakin kehittää messu- ja tapahtumatoimintaa Jyväskylässä, olemmehan osaomistaja Jyväskylän Messut Oy:ssä ja Solo Sokos Hotel Paviljonki sijaitsee aivan Paviljongin välittömässä läheisyydessä, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Kaikki Paviljonki Ravintoloiden työntekijät työllistetään Keskimaan muihin ravintoloihin.

− Kokous- ja juhlatoimintamme tulee jatkossa keskittymään hotelliemme lisäksi kesällä avattavaan Sataman Viiluun, toteaa Osuuskauppa Keskimaan matkailu- ja ravitsemisalan toimialajohtaja Pasi Kunelius.

Osuuskauppa Keskimaan Paviljonki Ravintolat on vastannut messu- ja tapahtumakeskus Paviljongin ravintolapalveluista vuodesta 1998 alkaen.

 


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Antti Määttä, toimitusjohtaja, kauppaneuvos antti.maatta@sok.fi, 010 767 3011

Osuuskauppa Keskimaa, Pasi Kunelius, toimialajohtaja, pasi.kunelius@sok.fi, 010 767 3060

Osuuskauppa Keskimaan tammi-maaliskuun liikevaihto oli 155,3 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua viime vuoteen 7,9 prosenttia. Tammi-maaliskuun operatiivinen tulos oli 1,1 miljoonaa euroa, mikä on noin 1,8 miljoonaa euroa enemmän kuin viime vuonna. Matkailu- ja ravitsemiskauppa sekä liikennekauppa ovat elpymässä kohti koronaa edeltävää tasoa. Ruokakaupan tulos on pysynyt ennallaan.  

Keskimaan market- ja tavaratalokaupan liikevaihto kasvoi tammi-maaliskuussa 1,5 % 114,9 miljoonaan euroon. Päivittäistavarakauppaa tehtiin 106,2 miljoonalla eurolla. Kasvua edelliseen vuoteen oli 1,7 %. Käyttötavarakaupan liikevaihto oli 10,6 miljoonaa euroa, laskua edellisvuoteen oli 0,7 prosenttia.

− Alkuvuoden kasvuluvut tulevat pääosin elpyvästä liikennekaupasta sekä hotelli- ja ravintolakaupasta. Iloinen yllätys on ollut Sokoksen tavaratalokaupan hyvä kehitys. Maaliskuussa luvuissa on päästy jo lähelle normaalia eli koronaa edeltävää aikaa myös toimialoilla, joita korona erityisesti kuritti, toteaa Osuuskauppa Keskimaa toimitusjohtaja Antti Määttä.

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli 5,4 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 58,0 %. Ravintolakauppa (3,5 milj.€) kasvoi 59,9 % ja majoituskauppa (1,8 milj.€) kasvoi 54,4 %. Ravintola- ja matkailukauppa on lähtenyt toipumaan koronarajoitusten väistyttyä maaliskuun alusta. Koronaa edeltävästä tasosta jäätiin vielä alkuvuoden osalta, mutta kevään näkymät ovat positiiviset ja koronaa edeltävä vuoden 2019 taso on mahdollista saavuttaa.

Liikennekauppa (aiemmin liikennemyymälä- ja polttonestekauppa) liikevaihto kasvoi alkuvuonna 30,4 % 33,4 miljoonaan euroon. ABC-liikennemyymälöiden ravintola- ja marketkaupassa myyntiä tehtiin 5,8 miljoonalla eurolla (+ 24,1 %). Liikenteen energiat ja palveluiden liikevaihto tammi-maaliskuussa oli 27,6 miljoonaa euroa (31,9 %). Luvuissa on nähtävillä tieliikennemäärien kasvu erityisesti helmi-maaliskuussa. Polttoaineen hinnannousu näkyy liikenne-energian luvuissa, joihin polttonestemyynnin lisäksi sisältyy sähkölataukset, autopesupalvelut, polttoöljyn myynti sekä Rent-it-vuokrauspalvelu.

− Ennakoimme Keskimaan liikevaihdon ja tuloksen kehityksen muodostuvan myös loppuvuoden osalta matkailu-, ravintola sekä liikennemyymäläkaupasta. Ennustamme, että elpymisestä huolimatta hotelli- ja ravintolakauppa tulee vielä tänä vuonna olemaan tappiollista. Ruokakaupan liikevaihdon kasvu muodostuu lähinnä yleisestä hinnannousun vaikutuksesta ja tulostaso pysynee ennallaan, Määttä ennakoi.

Uusia palvelumalleja ja muutoksia myymäläverkostossa

Osuuskauppa Keskimaan investoinnit sähköautojen latausasemaverkostoon ovat jatkuneet alkuvuoden aikana. Tammikuussa Keskimaa avasi ABC-suurteholatausasemat Joutsan sekä Palokan ABC-liikennemyymälöiden yhteyteen ja helmikuun aikana on avattu suurteholatausasema Viitasaaren ABC-aseman yhteyteen sekä latausasemat Original Sokos Hotel Alexandran ja Seppälän Prisman yhteyteen. Tavoitteena on, että vuoden loppuun mennessä Keskimaan ABC-latausasemien verkosto on laajentunut kymmeneen latausasemaan. Uusia ABC-suurteholatausasemia avataan seuraavaksi ABC Vaajakosken, Keljon Prisman sekä S-market Jämsän yhteyteen.

Myymäläverkoston osalta Jyväskylässä 24/7 palvelevan S-market Savelan 1000 neliön laajennus ja kokonaisvaltainen myymäläuudistus valmistui maaliskuussa. Prisma Seppälän kiinteistössä avattiin uusi kauneuden erikoisliike Emotion Seppälä tammikuussa.

Myymäläverkosto muuttui helmikuussa, kun Hankasalmen asemalla toiminut Sale Hankasalmi päädyttiin sulkemaan myymälän kiinteistön huonon kunnon vuoksi.

Ravintolapuolella yökerho Bran toiminta päädyttiin lopettamaan ennakoitua aiemmin koronarajoitusten vuoksi. Yökerhon ovia ei koronarajoitusten vuoksi päästy vuoden 2022 puolella avaamaan asiakkaille lainkaan. Lopettamispäätöksen taustalla oli vuokrasopimuksen päättyminen Jyväskylän keskustassa.

Uutena palveluna Keskimaan alueella on aloittanut huhtikuun alussa kiertävä palveluauto S-biili, joka tuo uudella tavalla asiakasomistajuuden ja S-Pankin palvelut pienemmille paikkakunnille.

Keskimaa tarjoaa kesätöitä ja harjoittelupaikkoja suunnitellusti, lomautuksilta vältyttiin tänäkin vuonna

Keskimaa on merkittävä keskisuomalainen työnantaja. Osuuskaupan palveluksessa oli maaliskuun lopussa aktiivisessa työsuhteessa 1 922 työntekijää. Keskimaa ei joutunut alkuvuoden koronarajoitusten vuoksi lomauttamaan henkilökuntaa ravintoloistaan, vaan henkilökunnalle tarjottiin mahdollisuus siirtyä työskentelemään avuksi liikennemyymälöihin tai kaupanalan toimipaikkoihin ravintoloihin kohdistuneiden rajoituksien ajaksi.

Keskimaa on rekrytoinut satoja kesätyöntekijöitä töihin toimipaikkoihin eri puolille Keski-Suomea. Koululaisille suunnattu, Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelu päästään toteuttamaan tänä vuonna suunnitellusti. Satojen kesätyöntekijöiden lisäksi Keskimaalle tulee tänä kesänä lähes 500 ensikertaa työelämään tutustuvia kesäharjoittelijoita.

Keskimaan omistajuudesta merkittävin rahana maksettava etu omistajille on Bonus, jota maksettiin tammi-maaliskuussa 5,3 miljoonaa euroa. Keskimaan ylijäämänpalautuksen maksusta vuoden 2021 osalta päättää Keskimaan edustajisto kevätkokouksessaan 7.6.2022.

Keskimaan vuoden 2021 vuosikatsaus on julkaistu osoitteessa: https://keskimaa.fi/vuosikertomus/

 


Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, toimitusjohtaja, kauppaneuvos Antti Määttä, 050 522 1011, antti.maatta@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, talousjohtaja Niko Toivanen, 040 523 9131, niko.toivanen@sok.fi

 

 

S-Biili eli kiertävä palveluauto tuo asiakasomistajuuden ja S-Pankin palvelut pienemmille paikkakunnille, keskittyen Jyväskylän ulkopuolelle. Osuuskauppa Keskimaan alueella S-Biili starttaa liikenteeseen maanantaina 4.4.2022, jolloin asiakkaat pääsevät asioimaan S-Biilissä Konnevedellä. Keskimaan alueella Keski-Suomessa palveleva S-Biili on toinen käyttöönotettu palveluauto Suomessa, ensimmäinen S-Biili aloitti Osuuskauppa PeeÄssän alueella Pohjois-Savossa helmikuun puolivälissä. 

Osuuskauppa Keskimaa ja S-Pankki haluavat tehdä pankki- ja asiakasomistaja-asioiden hoitamisesta yhä helpompaa tuomalla palveluita myös pienemmille paikkakunnille kiertävän palveluauton avulla. S-Biilissä palvellaan asiakkaita samoissa asioissa kuin S-ryhmän toimipaikoissa sijaitsevilla Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteilläkin. Palveluautossa voi esimerkiksi liittyä asiakasomistajaksi ja hoitaa päivittäisiä pankkiasioita kuten avata tilin ja verkkopankkitunnukset sekä hakea pankki- tai luottokorttia.

− Olemme iloisia voidessamme tarjota henkilökohtaista palvelua myös niille Keskimaan asiakasomistajille, jotka esimerkiksi pitkän välimatkan takia eivät pääse asioimaan asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki-pisteillä, joita meillä on Jyväskylässä, Jämsässä, Keuruulla ja Äänekoskella. Aloitamme ensi viikolla S-Biilin kiertueen Konnevedeltä, Petäjävedeltä ja Karstulasta, ja jatkamme siitä yli 20 keskisuomalaisen paikkakunnan asiakkaiden pariin, kertoo Osuuskauppa Keskimaan talousjohtaja Niko Toivanen.

Käteistä S-Biilissä ei käsitellä turvallisuussyistä, mutta asiakkaita opastetaan nostojen ja talletusten tekemiseen S-ryhmän kauppojen kassoilla. Päivittäisiä pankkiasioita asiakkaat pystyvät hoitamaan kätevästi S-mobiilissa ja verkkopankissa. S-Biilissä opastetaan tarvittaessa myös S-mobiilin käyttöön liittyvissä asioissa.

– Meidän asiakasomistajuus- ja S-Pankki-asiantuntijamme odottavat innoissaan pääsevänsä S-Biilillä tien päälle ja palvelemaan asiakkaitamme uusissa puitteissa. S-Biilissä asiointi on yhtä turvallista kuin muissakin asiakaspalvelupisteissämme. Asiakkaat otetaan vastaan yksi kerrallaan auton sisälle rakennetussa toimistossa, jossa henkilökohtaisista asioista voidaan puhua kaikessa rauhassa ja turvallisesti. Asiointi tapahtuu kaupan aulasta saatavien vuoronumeroiden perusteella, Osuuskauppa Keskimaan S-Pankin palvelupäällikkö Katja Ratilainen tarkentaa.

Keskimaan S-Biili kiertää erikseen julkaistavan aikataulun mukaisesti viitenä päivänä viikossa. Palveluajat ovat arkisin klo 11–17 ja lauantaisin klo 10–16. Pysähdyspaikkoina toimivat paikallisen Salen tai S-marketin piha-alueet. S-Biilin kiertueaikataulu löytyy osoitteesta: keskimaa.fi/sbiili


Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, Niko Toivanen, talousjohtaja, 010 767 3030, niko.toivanen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, Katja Ratilainen, S-Pankki palvelupäällikkö, 010 767 3277, katja.ratilainen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa on ostanut Korpilahden keskustassa sijaitsevan Kiinteistöosakeyhtiö Korpilahden Liiketalon koko osakekannan 22.3.2022.

Osuuskauppa Keskimaa on ostanut Kiinteistöosakeyhtiö Korpilahden Liiketalon koko osakekannan osoitteessa Joensuuntie 2, Korpilahti. Kiinteistössä on aiemmin toiminut K-market, mutta tällä hetkellä liiketilat ovat osittain tyhjillään. Kiinteistössä vuokralaisena jatkaa Kukka- ja Hautaus­palvelu Päivänsini Oy.

Osakekaupalla mahdollistetaan Korpilahden ruokakaupan palveluiden kehittäminen tulevaisuudessa.

− Olemme tyytyväisiä, että löysimme tarpeeseemme juuri sopivan kokoisen liikepaikan Korpilahden keskustan palveluiden sydämestä ja vieläpä luonnonkauniilta paikalta, toteaa Osuuskauppa Keskimaan liikepaikkapäällikkö Tapio Virtanen.

Osuuskauppa Keskimaan S-market Korpilahti ja ABC:n automaattiasema sijaitsevat Korpilahdella osoitteessa Martinpolku 22.


Lisätiedot

Osuuskauppa Keskimaa, liikepaikkapäällikkö Tapio Virtanen, 010 767 3024, tapio.virtanen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, ryhmäpäällikkö Mikko Lehtinen, 010 767 3032, mikko.lehtinen@sok.fi

Jyväskylässä ympärivuorokautisesti palvelevan S-market Savelan 1000 neliön laajennus ja kokonaisvaltainen myymäläuudistus on valmistunut. Vuonna 2009 avatun marketin myymäläilme on päivitetty remontin myötä uuden S-market-konseptin mukaiseksi. Puoli vuotta kestäneen remontin jälkeen myymälässä vietetään avajaisia torstaina 10.3. avajaistarjousten merkeissä.

Osuuskauppa Keskimaan S-market Savelan mittava uudistus- ja laajennusprojekti on valmistunut ja myymälässä vietetään avajaisia 10.3.2022. Ympärivuorokautisesti palvelevan S-market Savelan tiloja on laajennettu lähes kolmanneksen eli noin 1000 neliötä. Laajennusosasta myymälätiloja on noin 700 neliötä ja loput 300 neliötä parantavat oleellisesti myymälän takatiloja mm. kylmiöiden, varastotilojen ja henkilökunnan tauko- ja sosiaalitilojen osalta.

− S-market Savela on yksi Jyväskylän vilkkaimmista ja suurimmista S-marketeista, jonka pullonkaulana on ollut myymälän ahtaus. Käytävät ovat olleet kapeat ja varastotilat ovat olleet auttamattomasti liian pienet suhteessa tavaramääriin. Laajennuksen myötä myymälän yleisilmeeseen on saatu paljon lisää avaruutta ja pääkäytävät ovat nyt huomattavasti leveämmät. Asiakkaiden näkökulmasta uudistus tukee asioinnin helppoutta, myös valikoima on laajentunut lähes joka osa-alueella, toteaa projektista vastaava Osuuskauppa Keskimaan ryhmäpäällikkö Mikko Lehtinen.

Myymälän laajennusosaan on siirretty hedelmä- ja vihannesosasto, leipäosasto, paistopiste sekä ruokatori. Myymälälaajennus on mahdollistanut päivittäistavaravalikoiman laajenemisen yli 2000 tuotteella, etenkin tuoretuotteiden valikoimat ovat laajentuneet. Uuden ruokatorin mitta on lähes tuplaantunut ja paistopisteen valikoima kasvanut merkittävästi.

− Uudistetun ja laajentuneen myymälämme valikoimien laajennukset korostuvat erityisesti tuoretuotteissa. Olemme lisänneet asiakastoiveita kuunnellen muun muassa vegaanisten tuotteiden valikoimia sekä paistopisteen valikoimaa. Uusina tuotteina meidän valikoimiimme kuuluvat nyt myös paikan päällä täytetyt patongit ja valmiiksi pakatut salaatit. Täydellisesti uudistetussa juomaosastolla erityisesti kylmästä myytävien tuotteiden valikoima on nyt entistä laajempi ja paikallisten pienpanimoiden tuotteet ovat näyttävästi esillä, iloitsee S-market Savelan marketpäällikkö Jani Perälä.

Remontin aikana myymälän kalustus on kokenut kokonaisvaltaisen uudistuksen. Kaikki kylmäkalusteet on uudistettu ovellisiksi ja energiatehokkaiksi CO²-kalusteiksi, jotka pienentävät energiankulutusta 20 % entisestä. Kylmäkalusteiden lisäksi myös hedelmä- ja vihannesosaston, leipäosaston ja juomaosaston kalustus on uusittu.

− Kassalinjastommekin on uudistunut. Olemme saaneet myymäläämme lisää suosittuja itsepalvelukassoja. Uusilta itsepalvelukassoilta voi ostaa myös ikärajavalvottuja tuotteita. Asiakkaat ovat oppineet hienosti hyödyntämään eri vaihtoehtoja ostosten maksamisessa, Jani Perälä kiittelee.

S-market Savelan remontti on sujunut suunnitelmien mukaisesti ja myymälä on palvellut normaalein aukioloajoin eli vuorokaudenympäri koko remontin ajan. Hankkeen kokonaiskustannus on noin 4 miljoonaa euroa.


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, S-market ryhmäpäällikkö Mikko Lehtinen, 010 76 73032, mikko.lehtinen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, S-marketpäällikkö Jani Perälä, 010 76 74599, jani.perala@sok.fi