Vuonna 1972 Jyväskylän Seppälän peltomaisemiin nousi suuri rakennus, pylväs ja pylvään päälle monikulmio, Suomen ensimmäinen Prisma oli valmistunut. Monet merkittävät asiat ovatkin saaneet alkunsa Keski-Suomesta. Aallon arkkitehtuuri, rallit, sivistys, mäkihyppymenestys ja niin myös Suomen ensimmäinen Prisma. Tällä viikolla vietetään Prisma Seppälän 50-vuotissyntymäpäiviä. 

– Kun kauppa avattiin viisikymmentä vuotta sitten, se oli todella suuri ja ihmeellinen asia Keski-Suomelle. Prisma on kasvanut ja muotoutunut asiakkaidemme rinnalla tähän päivään. On hienoa olla osa tätä historiallista tarinaa ja päästä juhlimaan kaupan taivalta asiakkaidemme kanssa. Moni asiakas onkin ollut mukana koko taipaleemme ajan. Lämpimästi tervetuloa juhlimaan tällä viikolla kanssamme, kannustaa Prisma Seppälän prismajohtaja Joonas Heiskanen

Prisman tarina syntyi silloisen Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtajan Pekka Prättälän toimesta. Prättälä toi idean suuren automarketin rakentamisesta Amerikan matkaltaan tuliaisena. Prisman nousu keskelle Seppälän peltomaisemia sysäsi alueen rakentamisen vauhtiin. Tällä hetkellä Seppälä onkin merkittävä kaupan keskittymä Jyväskylässä.

– Prisman rakentaminen ei vaikuttanut positiivisesti pelkästään Seppälän alueen kasvuun, se nosti myös Keskimaan toiminnan ihan uudelle tasolle. Prisma-konsepti on kehittynyt runsaasti vuosien varrella. Toimintamallia on tehostettu, valikoima kasvaa koko ajan ja teknologian kehitys on tuonut omat muutoksensa. Prisma on edullinen perhemarket, josta saa kaikki kodin hankinnat yhdellä kauppamatkalla, tämä lupaus on pysynyt vuodesta toiseen, kertoo Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Suuren automarketin rakentaminen herätti runsaasti epäilyksiä ja ihmettelyä. Prisman avaaminen kuitenkin poisti epäilyt asiakkaiden mielistä ja ylitti kaikkien odotukset.  

– Investointi oli rohkea ja vastoin monien epäilyksiä osoittautui oikeaksi päätökseksi. Juuri tuolloin autoistuminen yleistyi kovaa vauhtia, ja kuluttajat olivat valmiita kauppakulttuurin muutokseen. Olemme todella ylpeitä ja iloisia, että olemme voineet viitoittaa tietä muille Suomen Prismoille ja palvella asiakkaita suurella sydämellä kaikki nämä vuodet, jatkaa Määttä.

Tällä hetkellä Prismoja löytyy Suomesta 74, kaikkinensa 51 eri paikkakunnalta.

– Juhlimme Prismaamme asiakasomistajapäivillä, tarjouksilla, arvonnoilla ja yllätyksillä. Lauantaina perheen pienimmät huomioidaan omalla ohjelmallaan. Tarkemmat aikataulut ohjelmasta löytyvät keskimaa.fi/prisma50 verkkosivuiltamme, vinkkaa Heiskanen.

 

Asiakkaiden tarinoita 50 vuoden ajalta 

Vanhojen työntekijöiden ja asiakkaiden tarinoita kerättiin menneenä kesänä. Muistot ovat naurattaneet, ilahduttaneet ja hämmästyttäneet – monenlaista mahtuu 50-vuotiaan kaupan ja sen asiakkaiden arkeen.  

Asiakkaat ovat muistelleet muun muassa Prisman kuuluisaa limppua, hienoa punaista muovikassia, vuosien varrella olleita juhlallisuuksia, työntekijöitä, valinnan laajuutta ja yleensäkin avajaisiin liittyvää pöhinää. Tarinoita löydät keskimaa.fi/prisma50 verkkosivuilta. 

 

 Lisätietoja: 

Osuuskauppa Keskimaa, toimitusjohtaja Antti Määttä, 010 767 3011, antti.maatta@sok.fi 

Osuuskauppa Keskimaa, Prismajohtaja Joonas Heiskanen, 010 767 3101, joonas.heiskanen@sok.fi 

Prisma on lanseerannut myymälöihinsä maaliskuusta alkaen uuden laadukkaisiin retkeilyyn ja ulkoiluvälineisiin keskittyvän Outdoor-osaston ja lähtee samalla haastamaan ulkoiluvälineiden- ja vaatteiden toimialaa sekä tavoittelemaan Suomen suosituimman Outdoor-kaupan asemaa. Osana tätä panostusta Prisma Seppälän käyttötavaraosastoa on laajennettu 450 neliöllä ja valikoimia on kehitetty ulkoiluvälineiden ja -vaatteiden, kodintuotteiden sekä kukkapalvelun osalta. Lisäksi myymälän sisälle on rakennettu lasten leikkipaikka. Myymälässä on otettu käyttöön myös kerää ja skannaa -palvelu.

Prismojen uudistuneet Outdoor-osastot ovat merkittävä panostus, sillä tuotevalikoiman lisäämisen ohella myös osastojen visuaalinen ilme on muusta myymälästä poikkeava. Investoinnilla Prisma lähtee nyt tosissaan haastamaan ulkoiluvälineiden ja -vaatteiden kategorian toimialaa sekä tuomaan kuluttajille yhä laadukkaampia ulkoilusegmentin tuotteita ja laajempaa valikoimaa.

− Ulkoiluun ja kotiin panostaminen on kasvava trendi myös suomalaisten kuluttajien joukossa. Etenkin Outdoor-tuotteiden kysyntä on kasvanut merkittävästi. Asiakkaamme ovat toivoneet meiltä enemmän valinnanvaraa tähän tuoteryhmään, ja nyt vastaamme kysyntään, kertoo Prisma Seppälän myyntipäällikkö Sanna Hella.

Käyttötavarapuolen uudistuksessa Prisma Seppälään on rakennettu kaksi kodintuotteiden shop-in-shopia: Fanni K. ja Finlayson, jotka tuovat uudentyyppistä elämyksellisyyttä käyttötavaraosastolle. Lisäksi Prisma Seppälän kukkapalvelu uudistui merkittävästi, kun myymälän yhteyteen saatiin aiemmin tänä vuonna Kukkakauppa Ilona. Paljon odotettu Angry Birds -leikkipaikka viimeistellään vielä loppukevään aikana.

Selkeä muutos myymälän ilmeessä

Uusi Outdoor-osasto tuo Prisma Seppälään laajemman valikoiman lisäksi myös uutta visuaalista ilmettä. Osastolla nähdään esimerkiksi muun myymälän ilmeestä poikkeavia outdoor-henkisiä puuelementtejä, jotka erottavat ne selvästi omiksi kokonaisuuksikseen. Samalla aiemmin eri osastoilla olleet ulkoiluvaatteet- ja tarvikkeet kootaan nyt ensimmäistä kertaa selkeästi yhden kokonaisuuden alle, josta asiakkaiden on aiempaa helpompi löytää etsimänsä varuste. Asiakkaat saavat myös koulutetun henkilökunnan asiantuntemusta oikeanlaisten tuotteiden valintaan.

− Outdoor-osasto on rakennettu selkeäksi ja helposti lähestyttäväksi siten, että asiakkaan on mahdollisimman helppo löytää tarvitsemansa. Osastolla on saatavilla tavallista enemmän informatiivista materiaalia ja tietoiskuja tuotteista, mikä auttaa tuotteista kiinnostuneita niiden ominaisuuksien vertailussa. Lisäksi olemme järjestäneet koulutuksia osastolla työskenteleville myyjille, minkä ansiosta voimme tarjota asiakkaillemme enemmän tuotetietoutta ostopäätösten tueksi, toteaa Sanna Hella.

Ovelliset kylmäkalusteet säästävät energiaa

Käyttötavarapuolen uudistuksien lisäksi Seppälän Prismassa on tekeillä laaja kylmäkalusteiden uudistus. Prisman kylmäkalusteisiin asennetaan ovet, joiden avulla kalusteista saadaan energiatehokkaammat.

− Ovelliset kylmäkalusteet säästävät energiaa ja sen lisäksi niin elintarvikkeilla kuin asiakkaillamme ja henkilökunnallamme on myymälässä paremmat oltavat, kun lämpötilat säilyvät tasaisempina niin kaappien sisällä kuin myymälässäkin. Kevään aikana asennamme ovet lähes kaikkiin myymälän kylmäkalusteisiin, mikä metreissä tarkoittaa yli 250 metriä kylmäsäilytystä. Tällä on siis merkittävä vaikutus myymälän hiilijalanjälkeen, toteaa Prisma Seppälän johtaja Joonas Heiskanen.

Kerää ja skannaa -palvelu laajenee Prisma Seppälään

Kaikkien näiden uudistuksien lisäksi Prisma Seppälään on otettu 3.5.2022 käyttöön Kerää ja skannaa -palvelu, jossa asiakas voi kerätä ostoksensa suoraan ostoskasseihin ja skannata ne jo myymälää kiertäessä. Kerää ja skannaa -palvelu on ollut Prisma Keljossa käytössä jo kahden vuoden ajan ja Prisma Palokkaan palvelu saatiin maaliskuussa 2022.

− Olemme saaneet asiakkailta paljon kiitosta Kerää ja skannaa -palvelusta. Erityisen paljon sitä käyttävät ostoskärryjen kanssa kulkevat, paljon kerralla ostavat asiakkaat, jotka voivat kätevästi pakata tuotteita jo ostoskärryihin sijoittamiinsa ostoskasseihin. Kassalla jää sitten yksi vaihe pois, kun tavaroita ei tarvitse erikseen purkaa ja pakata uudelleen. Positiivisessa palautteessa korostuvat helppous, nopeus sekä se, miten henkilökunta on apuna uuden palvelun käytössä. Palvelu on ollut Prisma Keljossa niin pidetty, että palvelu haluttiin myös Prisma Palokkaan ja Prisma Seppälään, taustoittaa Keljon Prismajohtaja Tommi Viitanen kokemuksia.


Lisätiedot

Osuuskauppa Keskimaa, Joonas Heiskanen, Prismajohtaja, 010 767 3101, joonas.heiskanen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, Sanna Hella, myyntipäällikkö Prisma Seppälä, 010 767 3102 sanna.hella@sok.fi