Osuuskauppa Keskimaan hotelli- ja ravintola-alan ammattilaiset voittivat neljä palkintoa S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan Tampereella 17.–18.4. järjestetyssä jättitapahtumassa. Vuoden 2022 keittiöpäälliköksi, S-Chefiksi, valittiin Juho Pehkonen Jyväskylän Seppälän Pizza & Buffasta.

SOK:n Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus palkitsi tänä vuonna ennätysmäärän loistavia hotelli- ja ravintola-alan yksilö- ja tiimisuorituksia S-ryhmästä yhteensä 30 sarjassa. Osuuskauppa Keskimaasta palkittiin neljä mara-alan ammattilaista poikkeuksellisen hyvästä työstä:

Juho Pehkonen Revenue Manager 2022: Petri Kemiläinen Onnellistaja Leena Lehosmaa

Ravintola-ammattilaiset tekevät arjesta juhlaa

– Ihmiset tarvitsevat tässä ajassa positiivisia ja kohottavia kokemuksia, ja ravintolassakäynnit ovat arjen juhlaa. Käynnin onnistumisen edellytyksenä on henkilöstöstä, palvelusta, tunnelmasta ja ruoan laadusta koostuva ehjä kokonaisuus. S-ryhmän noin 460 ravintolassa työskentelee upea joukko erilaisia persoonia ja tiimipelaajia, jotka varmistavat yhdessä huippupalvelun, S-ryhmän ravitsemiskaupan kentän ohjauksesta vastaava johtaja Juha Lindholm kiteyttää.

Esihenkilöillä on keskeinen rooli hyvän yhteishengen herättäjinä. Erityisen hyvin päällikköpestissään on onnistunut vuoden 2022 keittiöpäälliköksi, eli S-Chefiksi valittu Juho Pehkonen Jyväskylän Seppälän Pizza & Buffa -ravintolasta.
– Seppälän Buffa on tällä hetkellä koko Suomen kovamyyntisin Buffa ja Juhon esimerkillisellä ohjauksella palveluilme ja ruoan laatu on kehittynyt entisestään, kertoo Pasi Kunelius.

Hotelleissa onnellistetaan ja onnistutaan

Sokos Hotels -ketju palkitsi onnistujiaan ja onnellistajiaan 14 eri kategoriassa.
– Meillä on Tallinnan Viru mukaan lukien 45 Sokos Hotellia, joissa upea henkilöstömme tekee päivittäin työtä koko sydämellään asiakkaidemme onnellistamiseksi. On ilo palkita työssään niin tuloksellisuuden, asiakaspalvelun kuin laadun mittareilla menestyneitä, summaa S-ryhmän matkailukaupan konsepteista ja kehityksestä vastaava johtaja Jaana Matikainen.

Osuuskauppa Keskimaasta palkittiin Sokos Hotels -ketjun vuoden 2022 revenue manager Petri Kemiläinen ja yksi vuoden onnellistajista on Leena Lehosmaa Original Sokos Hotel Alexandrasta. Alexandra voitti myös Original-hotellien Mystery Shopping -sarjan.
– Meillä on Keskimaalla rautainen matkailun ammattilaiskaarti pitämässä huolta asiakkaista, Petri ja Leena ovat oivallisia esimerkkejä tästä ammattitaidosta. Original Sokos Hotel Alexandran kaksi palkintoa kertovat myös siitä, että perinteisen keskustahotellin palveluun on panostettu ja se huomataan, kertoo Pasi Kunelius.

S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa ennätysvahva kehitysvire

S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa on läpi haastavan korona-ajan tinkimättä panostettu asiakaskokemukseen. Toiminnan kehittämisen ohella on pystytty toteuttamaan myös suuri määrä hotelli- ja ravintolauudistuksia.

– Meillä Keskimaalla on panostettu esihenkilöiden johtamistaitojen kehittämiseen ja omaan työssä jaksamiseen aiemminkin, mutta 2022 alkaen olemme käyneet yhteistä vuoden mittaista valmennusmatkaa kaikkien keskimaalaisten päälliköiden kanssa. Teemana ovat olleet oma työ, oma hyvinvointi, hallinnan tunne, mihin aikamme käytämme ja miten omat voimavarat riittävät. Arki on ollut palvelualoilla erityisen kuormittavaa pari viime vuotta, ja toivottavasti valmennusmatkastamme on ollut apua nyt voittaneiden päälliköiden työssä – jokainen heistä on palkintonsa ansainnut ihanalla asenteellaan, halullaan auttaa tiimiään onnistumaan ja pilkkeellä silmäkulmassa, vaikka ajat ovat olleet vaativia, kiittää Keskimaan matkailu- ja ravitsemistoimialan toimialajohtaja Pasi Kunelius.

Kyseessä oli S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan suurin vuosittainen tapahtuma kautta aikojen. Mukana oli ensi kertaa osallistujia sekä Sokos Hotels – ja Radisson Blu -ketjuista että S-ryhmän ravintoloista mukaan lukien uniikkiravintolat – yhteensä yli 600 mara-ammattilaista. Palkitsemiset ovat tärkeä osa S-ryhmän hotellien ja ravintoloiden palvelukulttuurin kehittämistä sekä mara-alan huippuammattilaisten esille nostamista.

– Kovan työn tulokset näkyvät. Ala on palautunut nopeasti korona-ajasta ja asiakkaiden tyytyväisyys ja suositteluhalukkuus on kehittynyt hienosti. Iso kiitos kaikille mara-alan noin 6 500 huippuammattilaisellemme. Onnistumisen takana on laadukas asiakaspalvelu, josta välittyy aito vuorovaikutus ihmisten välillä. Sitä asiakkaat meidän osaajiltamme odottavat. Kohtaamiseen perustuu myös esihenkilötyö, joka on avainasemassa palvelu- ja johtamiskulttuurimme eteenpäin viemisessä, joka päivä. Hyvä draivi ja fiilis työyhteisössä nostaa myös asiakkaiden tunnelmaa, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook muistutti puhuessaan S-ryhmän mara-alan tapahtumassa.

Lisätiedot

Osuuskauppa Keskimaa, matkailu- ja ravitsemistoimialan toimialajohtaja Pasi Kunelius, 050 310 5000, pasi.kunelius@sok.fi

SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, johtaja, Juha Lindholm, 050 0831 152, juha.lindholm@sok.fi

SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, johtaja, Jaana Matikainen, 050 388 1639, jaana.matikainen@sok.fi


KUVAT: Jukka Salminen

Original Sokos Hotel Alexandra uudistuu Jyväskylän keskustassa. Hotelliuudistuksen aikana hotellin C-osa eli yhteensä 102 hotellihuonetta sekä saunaosasto uudistetaan kokonaisvaltaisesti. Rakentaminen käynnistyy syksyllä ja valmistuu keväällä 2024. Original Sokos Hotel Alexandra on avoinna koko uudistustyön ajan.

Osuuskauppa Keskimaa aloittaa Original Sokos Hotel Alexandrassa mittavan uudistuksen syksyllä 2023. Edellisen kerran hotelli Alexandraan tehtiin uudistus vuosien 2016–2018 aikana, kun hotellin Asemakadun puoleinen A-siipi muokattiin kokonaisvaltaisesti purkamalla hotellin vanhin osa betonirunkoa myöten ja rakentamalla käytännössä täysin uudet tilat vanhoihin perustuksiin.

Original Sokos Hotel Alexandrassa on yhteensä 239 huonetta, joista lähes puolet uudistetaan syksyllä alkavan saneeraustyön yhteydessä.

− Majoitusmarkkina on elpynyt viime vuoden aikana Jyväskylän seudulla lähes koronavuosia edeltäneelle tasolle, joten meille on tärkeää, että pystymme taata asiakkaillemme laadukkaan palvelukokonaisuuden myös jatkossa. Hotellin C-osassa erityisesti talotekniikka on käyttöikänsä päässä. Uudistusprojektin aikana emme vain uudista huoneita nykyaikaisiksi, vaan samalla teemme kattavan taloteknisten järjestelmien uudistuksen, kun vesi- ja viemäriverkosto saneerataan, taustoittaa Osuuskauppa Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Pasi Kunelius tulevia toimenpiteitä.

Hotelli on avoinna koko uudistustyön ajan. Rakennustyöt pyritään toteuttamaan niin, että niistä aiheutuu mahdollisimman vähän häiriötä hotellin asiakkaille.

− Aloitamme hotelliuudistuksen kesäsesongin jälkeen, kun isoimmat tapahtumat Jyväskylässä ovat ohi. Projektin ensimmäisen vaiheen ajan hotellissa on käytössä 135 huonetta, joista suurin osa on vuonna 2018 valmistuneen remontin jäljiltä erittäin hyvässä kunnossa, kertoo Original Sokos Hotel Alexandran ja Solo Sokos Hotel Paviljongin hotellijohtaja Hannu Nirkkonen.

Hotellin sisustuksellisista ratkaisuista ja visuaalisesta ilmeestä vastaa sisustusarkkitehtuuriin erikoistunut suunnittelutoimisto Franz Design Oy.

− Kokonaisuudesta on tulossa harmoninen, joka ottaa vaikutteita Alvar Aallon muotoilukielestä. Suunnittelutoimisto Franz Design on antanut upean taidonnäytteen Sataman Viilun sisustussuunnittelussa. Luotamme heidän osaamiseensa, Nirkkonen toteaa.

Huoneuudistusten lisäksi hotellin nykyinen sauna- ja allasosasto päivitetään sauna- ja kuntosalikäyttöön.

− Asiakkaamme ovat toivoneet hotelliin kuntosalia, joka saadaan nyt muokattua uudistuvan saunaosaston yhteyteen, iloitsee Nirkkonen.

Mallihuone asiakkaiden arvioitavaksi

Mallihuoneen rakentaminen Original Sokos Hotel Alexandraan on vauhdissa ja sitä on mahdollista varata huhtikuun alusta alkaen normaalisti muiden Alexandran huoneiden tapaan.

− Mallihuoneessa on kahden hengen sänky ja parviratkaisu, jonne mahtuu nukkumaan kaksi aikuista. Parviratkaisulla toteutettu mallihuone on tehty erityisesti lapsiperheiden ja sporttiryhmien tarpeita silmällä pitäen. Testaamalla huonetta ennen varsinaisen projektin alkamista, saamme asiakkailtamme arvokasta tietoa siitä, miten huone toimii käytännössä, Hannu Nirkkonen kertoo.

Original Sokos Hotel Alexandra havainnekuva huoneesta

Havainnekuva Original Sokos Hotel Alexandran mallihuoneesta parvella.

Huoneiden uudistuksessa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan myös vanhaa. Esimerkiksi kylpyhuoneiden aikaa ja kulutusta kestävät graniittitasot käytetään uudestaan.

Original Sokos Hotel Alexandran C-osan remontoinnin kokonaiskustannus on noin 8 miljoonaa euroa. Remontti valmistuu kesään 2024 mennessä.

Original Sokos Hotel Alexandra mallihuone

Havainnekuva Standard-huoneesta.

Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Pasi Kunelius, pasi.kunelius@sok.fi, 010 767 3060

Osuuskauppa Keskimaa, Original Sokos Hotel Alexandran ja Solo Sokos Hotel Paviljongin hotellijohtaja Hannu Nirkkonen, hannu.nirkkonen@sok.fi, 010 785 1006