Jyväskylän Sokos täyttää 60 vuotta. Sokos on Keskimaan vanhin, edelleen alkuperäistä nimeään kantava toimipaikka. Nykyään Sokos-tavarataloja on Suomessa 20 paikkakunnalla. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo on avattu Helsingin keskustaan 70 vuotta sitten olympiavuonna 1952. Jyväskylän Sokoksella 60-vuotissynttäreiden juhlinta huipentuu loppuviikon asiakasetuihin sekä muoti- ja meikkinäytöksiin.

Sokos Jyväskylä avattiin 60 vuotta sitten perjantaina 21.9.1962. Tavaratalo oli avautuessaan SOK-ryhmässä toiseksi suurin, jossa myymäläpinta-alaa oli reilu 4300 neliötä. Sokos-hanke toteutettiin Jyväskylässä Keskimaan ja SOK:n yhteistyöllä. Tavaratalossa työskenteli sen avautuessa noin 250 henkilöä 32 eri osastolla. Erillisen ruokaosaston nimi oli Omapalvelu, jossa asiakkaat pääsivät ennenkuulumattomasti kiertelemään hyllyjen väliin ja tutkimaan tuotteita omatoimisesti. Tänä päivänä ruokaosasto tunnetaan nimellä Mestarin Herkku, joka on ollut käytössä 1970-luvun alusta alkaen. Mestarin Herkku on toiminut tavaratalon avauksesta lähtien Keskimaa-vetoisena. Tänä päivänä Sokos työllistää 52 henkilöä ja Mestarin Herkku 95 henkilöä.

Sokos on säilyttänyt vahvan aseman Jyväskylän katukuvassa jo 60 vuoden ajan. Kuva on vuodelta 1972.

Osuuskauppa Keskimaan omistukseen Jyväskylän Sokos siirtyi vuoden 2001 alussa. Sokos on käynyt vuosien saatossa läpi useita mittavia uudistuksia, joista viimeisin suuri muutos on ollut toimintojen kehittäminen kauppakeskukseksi. Sokos-tavaratalon ympärille kauppakeskus alkoi muotoutua vuonna 2010, jolloin kiinteistön asiakaskäytössä oleva myyntiala kasvoi laajennuksessa noin 16 000 neliöön. Samassa yhteydessä Sokoksen katon alle sijoittui useita Keskimaan omaa liiketoimintaa tukevia vuokralaisia. Sokos-keskuksen nimi vaihtui Kauppakeskus Sokkariksi syksyllä 2017. Kauppakeskuksen ankkureina toimivat edelleen Sokos-tavaratalo ja Mestarin Herkku. Niiden lisäksi asiakkaita palvelee 28 erikoisliikettä ja palveluntuottajaa. 

− Sokos-tiimin kanssa olemme ylpeitä meidän 60-vuotiaastamme muodin ja kauneuden tavaratalosta, joka elää ja muuttuu ajan mukana. Koemme myös vahvasti, että tuomme Jyväskylän keskustaan aitoa elinvoimaa ja yhdessä muiden toimijoiden kanssa vahvistamme keskustan viihtyisyyttä ja houkuttelevuutta, toteaa Sokos- ja kauppakeskus Sokkarin johtaja Una Hirvilammi.

60 vuotta täyttävää Jyväskylän Sokosta juhlitaan torstaista 15.9.–sunnuntaihin 18.9.2022. Asiakkaille on tarjolla upea ostoetu ja lauantaita juhlistetaan 60-vuotiasta Jyväskylän Sokosta muoti- ja meikkinäytöksillä sekä tuote-esittelyillä.

− Sokoksen ovien edustalla on treffattu vuosikymmenten ajan ja ”Nähdään Sokkarin ovien edessä” on muodostunut jopa legendaarinen lausahdus. Me haluamme, että Sokos säilyttää vahvan asemansa Jyväskylän katukuvassa myös tulevina vuosikymmeninä. Lämpimästi tervetuloa juhlimaan Jyväskylän Sokosta kanssamme, Una Hirvilammi toivottaa.


Sokos 70 vuotta

S-ryhmän vanhin ketju Sokos on täyttänyt tänä vuonna 70 vuotta ja viettää valtakunnallisesti juhlavuotta. Sokoksen matka alkoi olympiavuoden 1952 maaliskuussa, kun ketjun ensimmäinen tavaratalo avattiin Helsingin keskustaan. Sokos-tavarataloja on tällä hetkellä 20 eri puolilla Suomea. Kivijalkaverkostoa täydentää verkkokauppa. Enimmillään Sokoksia oli 1970-luvulla, jolloin niitä oli jopa 107 kappaletta.


Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, Una Hirvilammi, Sokos- ja kauppakeskus Sokkarin johtaja, 010 767 3601, una.hirvilammi@sok.fi

 

 

 

Osuuskauppa Keskimaa on nimittänyt Una Hirvilammen Jyväskylän Sokos- ja kauppakeskusjohtajaksi 2.8.2021 alkaen nykyisen Sokos-johtaja Outi Terhon siirtyessä luotsaamaan Keskimaan Sale-liiketoimintaa. Sokos- ja kauppakeskusjohtaja vastaa Jyväskylän Sokoksen liiketoiminnan ja palvelun kehittämisestä sekä kauppakeskus Sokkarin johtamisesta.

Una Hirvilammi
Jyväskylän Sokos- ja kauppakeskusjohtajana 2.8.2021 aloittava Una Hirvilammi on toiminut Sokos- ja kauppakeskusjohtajana Jyväskylässä vuoden vanhempainvapaan sijaisuuden ajan vuonna 2020. Sijaisuuden päätyttyä hän jäi opintovapaalle opiskelemaan palveluliiketoiminnan johtamisen ylempää ammattikorkeakoulututkintoa.

Hirvilammi on vahva kaupanalan ammattilainen, jolla on vuosien kokemus asiakaspalvelusta ja myynnin johtamisesta. Hän on työskennellyt vuosia myyntipäällikkönä Sokoksella ja sitä ennen Hirvilammi on toiminut kansainvälisen ketjun Marks & Spencerin organisaatiossa, toimien Marks & Spencer Jyväskylän myymäläpäällikkönä.

− Kauppakeskus Sokkarilla on merkittävä rooli Jyväskylän keskustan kehittämisen veturina. Samalla Sokoksen liiketoimintaa kehitetään vahvasti kohti asiakkaiden uusia kulutustottumuksia. Unalla on vuosien kokemus myynninjohtamisesta Sokoksella, joten hän tuo jatkuvuutta sekä Sokoksen että kauppakeskus Sokkarin liiketoiminnan kehittämiseen, toteaa Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

− On upeaa päästä jatkamaan kauppakeskus Sokkarin ja Sokoksen kehittämistä yhdessä Sokos-tiimin ja Sokkarin toimijoiden kanssa. Tavoitteena on tarjota asiakkaille ainutlaatuinen kokonaisuus erinomaisella palvelulla höystettynä. Uskon vahvasti, että Jyväskylän keskustan vetovoimaisuus on mahdollista saavuttaa hyvällä ja ennakkoluulottomalla yhteistyöllä yhdessä toimijoiden ja kaupungin kanssa, visioi elokuussa työnsä aloittava Una Hirvilammi.


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Vesa Kyllönen, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja, 010 767 3021, vesa.kyllonen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaan Sokos Jyväskylään kohdistuneet yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelut koskivat Sokoksen vakituisia työntekijöitä, yhteensä 44 henkilöä. Yt-neuvottelujen lopputulos vaikuttaa yhteensä 25 henkilöön. Lomautuksien ja irtisanomisien sijaan neuvotteluissa on keskusteltu ensisijaisesti osa-aikaistamisista, sopimustuntien muutoksista sekä toimenkuvamuutoksista.  

Osuuskauppa Keskimaan Sokos Jyväskylässä 29.3.2021 alkaneet yhteistoimintaneuvottelut on saatu päätökseen. Yt-neuvottelut koskivat toimintojen supistamista ja työn uudelleenorganisointia. Neuvottelujen taustalla on Sokoksen myynnin pitkittynyt lasku koronavuoden aikana sekä muutos asiakkaiden ostokäyttäytymisessä.

− Vuosien 2020 ja 2021 aikana kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut ja on nähtävissä, että muutos tulee osittain olemaan pysyvää, vaikka koronatilanne helpottuisikin. Meidän on reagoitava muutoksiin, jotta pystymme palvelemaan asiakkaita jatkossakin joustavasti ja kilpailukykyisesti. Neuvottelujen aikana olemme yhdessä henkilöstön edustajien kanssa yrittäneet löytää mahdollisimman kokonaisvaltaisen ja kestävän ratkaisun tulevia vuosia ajatellen, toteaa Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

Kuusi viikkoa kestäneet yhteistoimintaneuvottelut saatiin päätökseen 10.5.2021. Yt-neuvottelujen tuloksena viidelle henkilölle tarjotaan töitä Keskimaan muista marketkaupan yksiköistä ja 20 henkilön osalta sopimustyötunnit vähenevät entisestä. Vastuuhenkilöiden vastuunjakoja tullaan järjestelemään uudelleen joiltain osin.

− Neuvottelun alkaessa linjasimme, että muutokset koskevat enimmillään 30 työntekijää ja nyt neuvottelujen päätyttyä voimme todeta, että pysyimme hyvin näissä raameissa. Näillä muutoksilla edistämme Sokoksen liiketoiminnalle tärkeää joustavuutta. Olemme positiivisessa tilanteessa sen puolesta, että pystymme tarjoamaan henkilökunnalle töitä muista Keskimaan marketkaupan yksiköistä irtisanomisien sijaan, Kyllönen jatkaa.


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Vesa Kyllönen, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja, 010 767 3021, vesa.kyllonen@sok.fi

Keskimaa parantaa kauneuden ja hyvinvoinnin palveluja Seppälän ja Vaajakosken alueella loppuvuoden aikana. Prisma Seppälän parturi-kampaamoa laajennetaan ja kampaamon viereen tulee uusi Sokos Emotion myymälä. Kampaamoliiketoiminta laajenee myös Vaajakoskelle, kun S-market Vaajalan yhteyteen perustetaan uusi parturi-kampaamo syksyllä.

Prisma Seppälän liikekeskukseen on suunnitteilla nykyisen Parturi-Kampaamo Prisma Seppälän laajennus sekä kokonaan uusi Sokos Emotion myymälä. Kampaamon laajennuksen tavoitteena on parantaa entisestään nykyisen kampaamon palveluita sekä tuoda tiloihin väljyyttä ja avaruutta. Sokos Emotion tuo osaltaan kosmetiikan huippumerkit sekä ensiluokkaisen asiantuntevan asiakaspalvelun myös Seppälän kauppapaikalle.
Parturi-kampaamo

− Prisma Seppälän parturi-kampaamon tilat ovat käyneet ahtaiksi, joten tilojen laajentaminen parantaa taatusti niin asiakkaiden kuin henkilökuntammekin tyytyväisyyttä. Sokos Emotion tukee hyvin kampaamon toimintaa ja pystymme osittain yhdistämään kampaamoalan asiantuntijoiden osaamista myös Sokos Emotionin myyntityössä. Tämä on täysin uudenlainen konsepti meillä Keskimaalla ja uskomme, että kauppakeskuksessa asioivat asiakkaat ottavat tämän ilolla vastaan, toteaa Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

Parturi-kampaamo laajennuksen ja uuden Sokos Emotion myymälän suunnittelu on jo käynnissä ja avajaisia päästään viettämään ennen joulukauppaa.

 

Parturi-kampaamo S-market Vaajalan yhteyteen

Keskimaa laajentaa parturi-kampaamo liiketoimintaa myös Vaajakoskelle, S-market Vaajalan yhteyteen.

− Olemme tunnistaneet, että nykyisessä Seppälän Parturi-Kampaamossa käy paljon asiakkaita Vaajakosken suunnalta ja näin ollen omalle kampaamoliiketoiminnalle on S-market Vaajalassa luontaista vetoa. Samalla saamme myös kampaamon erikoistuotteet osaksi S-market Vaajalan valikoimia. Tämä on hyvin luontainen lisä Vaajakosken palveluihimme, Kyllönen perustelee.

Syksyllä avattava Parturi-Kampaamo S-market Vaajala työllistää noin 10 kampaamoalan ammattilaista.

Seppälän kauneuspalveluiden uudistuksen kokonaisinvestointi on noin 400 000 euroa ja Parturi-Kampaamo S-market Vaajalan kokonaisinvestointi on noin 120 000 euroa.


Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, Vesa Kyllönen, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja, 010 767 3021, vesa.kyllonen@sok.fi

 

Osuuskauppa Keskimaa on ilmoittanut YT-neuvottelujen aloittamisesta Sokos Jyväskylässä. Asiakasmäärät Sokoksella ovat romahtaneet koronavuoden aikana ja kuluttajien ostokäyttäytyminen on murroksessa. Neuvottelut koskevat yhteensä 44 henkilöä. Lomautuksien ja irtisanomisien sijaan neuvotteluissa keskustellaan ensisijaisesti osa-aikaistamisista, sopimustuntien muutoksista sekä toimenkuvamuutoksista.  

Osuuskauppa Keskimaa harkitsee Sokos Jyväskylän henkilöstön töiden uudelleenorganisointia. Keskimaa on antanut 22.3.2021 yhteistoimintaneuvotteluesityksen asiaa koskien. Sokoksen myynti on kärsinyt jo vuoden ajan pitkittyneestä koronatilanteesta ja kuluttajien ostokäyttäytyminen on murroksessa.

− Pitkittynyt koronatilanne on vaikuttanut merkittävästi asiakasmääriin ja myyntiin Jyväskylän Sokoksella jo yli vuoden. Myös pysäköinnin kallistuminen keskustassa alkukeväällä 2020 on osaltaan heikentänyt Sokoksen asiakasvirtoja. Uhkana lähitulevaisuutta ajatellen on, että koronatilanteesta elpyminen tulee kestämään pitkään ja samanaikaisesti kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttuu. Meidän on reagoitava tähän erikoistavarakaupan muutokseen, jossa markkina muuttuu voimakkaasti monikanavaiseksi, toteaa Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

Kuusi viikkoa kestävät yhteistoimintaneuvottelut alkavat 29.3.2021. Neuvottelut koskevat Sokos Jyväskylän vakituista henkilökuntaa, yhteensä 44 henkilöä. Muutosten arvioidaan kohdistuvan enintään 30 työntekijään, joista enintään 6 arvioidaan olevan irtisanomisia ja 24 osa-aikaistamisia tai nykyisten sopimustuntien vähentämisiä. Tavoitteena on, että työntekijöitä ei jouduta irtisanomaan, vaan ensisijaisesti pyritään tarjoamaan uutta toimenkuvaa Osuuskauppa Keskimaan muissa liiketoiminnoissa.

− Haluamme viimeiseen asti välttää lomautukset tai irtisanomiset, joten pyrimme nyt ensisijaisesti neuvottelemaan sellaisista ratkaisuista, jotka lisäävät myyntityön joustavuutta Sokoksella. Meidän on nyt välttämätöntä neuvotella erilaisista toimintamme joustavuutta lisäävistä ratkaisuista, jotta kykenisimme vastaamaan toimintaympäristön muutoksiin, Kyllönen täsmentää.



Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Vesa Kyllönen, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja, 010 767 3021, vesa.kyllonen@sok.fi