Kauppakeskus Sokkari vahvistaa asemaansa Jyväskylän keskustassa, kun lumilautailuun, skeittaukseen ja lasketteluun erikoistunut Blue Tomato avaa myymälän kauppakeskuksen 1. kerroksessa kesän lopulla.

Jyväskylän ydinkeskustassa sijaitseva Kauppakeskus Sokkari saa kauppakeskukseen uuden vetovoimaisen toimijan, kun nuorten suosima vapaa-ajan vaatteita myyvä lifestyle-myymälä Blue Tomato aukeaa heinäkuun lopulla.

− Olemme todella iloisia, että saamme Kauppakeskus Sokkariin uuden, erityisesti nuorten keskuudessa suositun toimijan. Blue Tomato täydentää täydellisesti kauppakeskuksen tarjontaa erityisesti urheilu- ja vapaa-ajan tuotteiden osalta, iloitsee Kauppakeskus Sokkarin johtaja Una Hirvilammi.

Itävaltalainen Blue Tomato on kansainvälisesti yksi suurimpia lumilautailun, laskettelun, skeittauksen ja lifestyle-muodin verkkokauppoja, jolla on verkkokaupan lisäksi yli 80 myymälää Euroopassa. Jyväskylän Kauppakeskus Sokkariin avattava noin 250 neliön myymälä on kahdeksas Blue Tomato myymälä Suomessa. Blue Tomato etsii parhaillaan työntekijöitä uuteen myymälään Jyväskylässä.

Blue Tomaton myymälä sijoittuu kauppakeskuksen 1. kerrokseen, jossa on aiemmin sijainnut IKEAn huonekalunäyttely.

− Meidän toiminnallemme ja koko Jyväskylän keskustan vetovoimaisuudella on erittäin tärkeää, että saamme keskustaan nuorten suosimia kansainvälisiä toimijoita. Meillä Sokkarilla asiakasmäärät ovat nousseet positiivisesti, ja vain jatkuvasti kehittymällä pystymme pitämään niin Sokkarin kauppakeskuksen kuin Jyväskylän keskustankin vetovoimaisena jatkossakin, toteaa Hirvilammi.

Osuuskauppa Keskimaan omistamalla Kauppakeskus Sokkarilla on 31 vuokralaista.

Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, Una Hirvilammi, Sokos- ja kauppakeskusjohtaja, una.hirvilammi@sok.fi, 010 767 3601

Blue Tomato GmbH, Maria Pötschke, Team Manager, Brand Communication & Content Marketing, tel. 0043 (0)3687 24223 1200, maria.poetschke@blue-tomato.com

Blue Tomato

Blue Tomato on yksi Euroopan johtavista jälleenmyyjistä lumilautailuun, vapaalaskuun, surffaukseen, skeittaukseen ja katumuotiin. Blue Tomatolla on yli 400 000 tuotetta yli 500 eri tuotemerkiltä. Tuotemerkkeihinkuuluu muun muassa Burton, Vans, Volcom, Roxy, DC, Billabong, Quiksilver, adidas ja Nike. Blue Tomatolla on yli 80 myymälää Itävallassa, Saksassa, Sveitsissä, Ruotsissa, Suomessa, Alankomaissa ja Norjassa. Verkkokauppapalvelu on saatavilla 14 eri kielellä, tuotteita toimitetaan maailmanlaajuisesti.

(lisää…)

Osuuskauppa Keskimaa on päättänyt lopettaa Jyväskylässä sijaitsevan Emotion Seppälän liiketoiminnan tappiollisen toiminnan vuoksi. Emotion Seppälän koko henkilökuntaa koskeneet muutosneuvottelut ovat päättyneet 31.1.2023 ja myymälä suljetaan helmikuun loppuun mennessä. Henkilökunnalle pyritään tarjoamaan töitä Keskimaan muista toimipaikoista myymälän sulkemisen jälkeen.

Osuuskauppa Keskimaan kauneuden erikoisliike Emotion Seppälän muutosneuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelujen tuloksena on päädytty sulkemaan Prisma Seppälän kiinteistössä sijaitseva Emotion Seppälä.

− Viime vuoden tammikuussa avatun Emotion Seppälän myynnilliset toteumat ovat jääneet jokaisena aukiolokuukautena merkittävästi ennakoiduista myyntitavoitteista, eikä näköpiirissä ole keinoja saada kauneuden erikoisliikkeen toimintaa kannattavaksi, toteaa Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

Muutosneuvottelut koskivat koko Emotion Seppälän vakituista henkilökuntaa, yhteensä kuutta henkilöä. Henkilöstölle pyritään tarjoamaan töitä ensisijaisesti muista Osuuskauppa Keskimaan yksiköistä.

− Tulemme jatkossa keskittämään kosmetiikan huippumerkkien myynnin ja erikoisliikkeen palvelut Sokokselle, joka on ollut vuosia luontainen paikka kosmetiikkaostoksille. Prismojen kosmetiikkaosastoille on tehty viime syksyn aikana merkittäviä uudistuksia ja valikoimat ovat laajentuneet. Olemme havainneet, että Prismoissa asioivat asiakkaat hankkivat yhä enenemissä määrin arjen kosmetiikkaostokset päivittäisten ostosten lomassa, mikä heijastuu erityisesti lähellä sijaitsevien erikoisliikkeiden myynteihin, taustoittaa Kyllönen.

Emotion Seppälän myymälätila on ollut yhteydessä Prisma Seppälän parturi-kampaamon toimintoihin, joten myymälän sulkemisen jälkeen parturi-kampaamon tiloihin tehdään pieniä muutoksia.


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Vesa Kyllönen, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja, 010 767 3021, vesa.kyllonen@sok.fi

Kauppakeskus Sokkarin alimmassa kerroksessa toimiva Mestarin Kukka siirtyy käytävän toiselle puolelle, Mestarin Herkun yhteyteen. Muutoksen myötä Mestarin Herkun myymälään saadaan toinen sisäänkäynti sekä itsepalvelukassoja molemmille puolille kassalinjastoa sujuvoittamaan asiointia entisestään.  Muutostyöt ovat alkaneet tällä viikolla ja niiden on määrä valmistua 10.2.2023 mennessä. Mestarin Kukalta vapautuvaan tilaan Kauppakeskus Sokkarille etsitään uusi vuokralainen.

Jyväskylässä Kauppakeskus Sokkarin alimmassa kerroksessa toimiva kukkakauppa Mestarin Kukka siirtyy Mestarin Herkun yhteyteen, jossa se jatkossa pystyy palvelemaan asiakkaita joustavammin. Muuton yhteydessä kukkakaupan kylmäkalusteet ja -vitriinit uusitaan energiatehokkaampiin kalusteisiin.

− Mestarin Kukan siirtyminen meidän Mestarin Herkun myymälän yhteyteen tuo kukkapalvelut lähemmäksi asiakkaita ja sujuvoittaa palvelua. Mestarin Kukassa asiointi onnistuu jatkossa entiseen tapaan joko suoraan kauppakäytävältä, mutta uutuutena kätevästi myös Mestarin Herkun puolelta. Jatkossa kukkakaupan tuotteita on saatavilla myös Mestarin Kukan varsinaisten aukioloaikojen ulkopuolella ja niitä pystyy maksamaan myös Mestarin Herkun kassalinjastoon, kertoo Mestarin Herkun myyntipäällikkö Miikka Mikola.

Uusi Mestarin Kukka sijoittuu Mestarin Herkun kassalinjaston ja pääsisääntuloporttien väliin, kauppakäytävän varrelle. Osa tilasta on toiminut aiemmin Mestarin Herkun ostoskärryjen parkkialueena. Lisäksi koko kassalinjasto siirtyy hieman Mestarin Keittiön suuntaan, jolloin tyhjillään oleva peliautomaattialue saadaan hyödynnettyä kassapalveluille. Mestarin Herkun myymäläjärjestykseen ja tuotesijoitteluihin muutoksilla ei kuitenkaan ole vaikutusta.

− Muutoksen yhteydessä toteutamme lukuisten asiakastoiveiden ”täyttymyksen”, eli Mestarin Herkkuun saadaan uusi sisäänkäynti Kauppakadun puoleiseen päätyyn. Lisäksi suosittujen itsepalvelukassojen määrää lisätään ja niitä sijoitellaan kolme kappaletta kassalinjastomme molempiin päihin, summaa Mikola kaupan toimintoihin liittyviä muutoksia.

Remontin aikana Mestarin Kukka palvelee pääosin normaalein aukioloajoin aina kuun vaihteeseen asti. Helmikuun alusta Mestarin Kukan palvelut ovat suljettuna muutamien päivien ajan 1.−2.2.2023, jonka aikana toiminnot siirretään uuteen myyntipisteeseen.

Mestarin Kukalta vapautuvaan myymälätilaan etsitään uuttaa vuokralaista lisäämään Kauppakeskus Sokkarin vetovoimaisuutta entisestään.

− Mestarin Kukalta vapautuva tila Mestarin Herkun, Alkon, Apteekin ja mm. Partioaitan vieressä on asiakasvirroiltaan yksi parhaista kauppapaikoista Jyväskylässä. Kauppakeskus Sokkarin asiakasvirrat ovat kasvaneet viime aikoina positiivisesti, joten uskomme, että tiloihin löytyy hyvin kiinnostusta, toteaa Kauppakeskus Sokkarin johtaja Una Hirvilammi.


Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, myyntipäällikkö Miikka Mikola, 010 767 4250, miikka.mikola@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, Sokos- ja kauppakeskusjohtaja Una Hirvilammi, 010 767 3601, una.hirvilammi@sok.fi

Jyväskylän kaupunkikeskustassa on tunnustetusti houkutteleva ostoskeskus, mikä on hyvä merkki keskustan vetovoimaisuudesta. Kauppakeskus Sokkarissa kauppakeskusvuokralaisten tyytyväisyys kauppakeskuksen toimintaan on Suomen kärkitasoa. Erityisen tyytyväisiä vuokralaiset ovat kauppakeskuksen johtamiseen. Lisäksi vuokralaisten suositteluhalukkuutta kuvaava NPS-luku sekä kokonaistyytyväisyys ovat valtakunnallisesti kauppakeskusvertailun kärkitasoa.

KTI Kiinteistötieto Oy toteuttaa vuosittain valtakunnallisen vuokralaistyytyväisyyskyselyn kauppakeskuksille. Kauppakeskus Sokkarin osalta kauppakeskusjohtaminen nousi ykkössijalle vertailussa kyselyyn osallistuneihin 24 kauppakeskukseen ympäri Suomen. Kokonaistyytyväisyyden ja suositteluhalukkuutta kuvaavan NPS-luvun osalta Sokkari nousi vertailussa toiseksi.

− Olemme todella iloisia, että meidän vuokralaisemme ovat tyytyväisiä toimintaamme ja meidän tarjoamiin liiketiloihin, palveluihin ja yhteistyöhön.  Se, että meidän vuokralaisemme ovat vertailussa Suomen toiseksi tyytyväisimpiä kauppakeskusvuokralaisia, on meille todella iso asia ja olemme myös tehneet sen eteen paljon töitä viime vuosien ajan, toteaa Kauppakeskus Sokkarin johtaja Una Hirvilammi.

Osa-alueittain tarkasteltuna Sokkarin vuokralaisten kokonaistyytyväisyys on selvästi yli vertailun keskitason tutkimuksen kaikilla osa-alueilla. Parhaiten Sokkari menestyi kauppakeskusjohtamisessa, mikä näkyy muun muassa tyytyväisyydessä kauppakeskustiimin ja vuokralaisten väliseen yhteistyöhön, osaamiseen kauppakeskuksen kilpailukyvyn kehittämisessä sekä päivittäisten asioiden hoitamiseen.

− Sijaintimme Jyväskylän keskustan ytimessä tuo meille omat haasteet ja ne osaltaan näkyivätkin tutkimuksessa kehityskohteina. Teemme loistavan tiimimme kanssa paljon töitä kauppakeskuksen yleisen viihtyvyyden ja siisteyden eteen. Hienot tulokset tyytyväisyysluvuissa kertovat, että työ on tuottanut tulosta ja tästä on hyvä jatkaa kehittämistä edelleen. Olen erittäin onnellinen, että olemme vertailussa valtakunnallisesta parhaiten pärjännyt keskustassa sijaitseva kauppakeskus, iloitsee Hirvilammi.

Osuuskauppa Keskimaan omistamalla Kauppakeskus Sokkarilla on 30 vuokralaista. KTI Kiinteistötieto Oy toteutti vuokralaiskyselyn 19.9.–11.10.2022 sähköisenä kyselynä. Kyselyyn osallistui yhteensä 24 kauppakeskusta Suomesta.


Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, Una Hirvilammi, Sokos- ja kauppakeskusjohtaja, una.hirvilammi@sok.fi, 010 767 3601

Jyväskylän Sokos täyttää 60 vuotta. Sokos on Keskimaan vanhin, edelleen alkuperäistä nimeään kantava toimipaikka. Nykyään Sokos-tavarataloja on Suomessa 20 paikkakunnalla. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo on avattu Helsingin keskustaan 70 vuotta sitten olympiavuonna 1952. Jyväskylän Sokoksella 60-vuotissynttäreiden juhlinta huipentuu loppuviikon asiakasetuihin sekä muoti- ja meikkinäytöksiin.

Sokos Jyväskylä avattiin 60 vuotta sitten perjantaina 21.9.1962. Tavaratalo oli avautuessaan SOK-ryhmässä toiseksi suurin, jossa myymäläpinta-alaa oli reilu 4300 neliötä. Sokos-hanke toteutettiin Jyväskylässä Keskimaan ja SOK:n yhteistyöllä. Tavaratalossa työskenteli sen avautuessa noin 250 henkilöä 32 eri osastolla. Erillisen ruokaosaston nimi oli Omapalvelu, jossa asiakkaat pääsivät ennenkuulumattomasti kiertelemään hyllyjen väliin ja tutkimaan tuotteita omatoimisesti. Tänä päivänä ruokaosasto tunnetaan nimellä Mestarin Herkku, joka on ollut käytössä 1970-luvun alusta alkaen. Mestarin Herkku on toiminut tavaratalon avauksesta lähtien Keskimaa-vetoisena. Tänä päivänä Sokos työllistää 52 henkilöä ja Mestarin Herkku 95 henkilöä.

Sokos on säilyttänyt vahvan aseman Jyväskylän katukuvassa jo 60 vuoden ajan. Kuva on vuodelta 1972.

Osuuskauppa Keskimaan omistukseen Jyväskylän Sokos siirtyi vuoden 2001 alussa. Sokos on käynyt vuosien saatossa läpi useita mittavia uudistuksia, joista viimeisin suuri muutos on ollut toimintojen kehittäminen kauppakeskukseksi. Sokos-tavaratalon ympärille kauppakeskus alkoi muotoutua vuonna 2010, jolloin kiinteistön asiakaskäytössä oleva myyntiala kasvoi laajennuksessa noin 16 000 neliöön. Samassa yhteydessä Sokoksen katon alle sijoittui useita Keskimaan omaa liiketoimintaa tukevia vuokralaisia. Sokos-keskuksen nimi vaihtui Kauppakeskus Sokkariksi syksyllä 2017. Kauppakeskuksen ankkureina toimivat edelleen Sokos-tavaratalo ja Mestarin Herkku. Niiden lisäksi asiakkaita palvelee 28 erikoisliikettä ja palveluntuottajaa. 

− Sokos-tiimin kanssa olemme ylpeitä meidän 60-vuotiaastamme muodin ja kauneuden tavaratalosta, joka elää ja muuttuu ajan mukana. Koemme myös vahvasti, että tuomme Jyväskylän keskustaan aitoa elinvoimaa ja yhdessä muiden toimijoiden kanssa vahvistamme keskustan viihtyisyyttä ja houkuttelevuutta, toteaa Sokos- ja kauppakeskus Sokkarin johtaja Una Hirvilammi.

60 vuotta täyttävää Jyväskylän Sokosta juhlitaan torstaista 15.9.–sunnuntaihin 18.9.2022. Asiakkaille on tarjolla upea ostoetu ja lauantaita juhlistetaan 60-vuotiasta Jyväskylän Sokosta muoti- ja meikkinäytöksillä sekä tuote-esittelyillä.

− Sokoksen ovien edustalla on treffattu vuosikymmenten ajan ja ”Nähdään Sokkarin ovien edessä” on muodostunut jopa legendaarinen lausahdus. Me haluamme, että Sokos säilyttää vahvan asemansa Jyväskylän katukuvassa myös tulevina vuosikymmeninä. Lämpimästi tervetuloa juhlimaan Jyväskylän Sokosta kanssamme, Una Hirvilammi toivottaa.


Sokos 70 vuotta

S-ryhmän vanhin ketju Sokos on täyttänyt tänä vuonna 70 vuotta ja viettää valtakunnallisesti juhlavuotta. Sokoksen matka alkoi olympiavuoden 1952 maaliskuussa, kun ketjun ensimmäinen tavaratalo avattiin Helsingin keskustaan. Sokos-tavarataloja on tällä hetkellä 20 eri puolilla Suomea. Kivijalkaverkostoa täydentää verkkokauppa. Enimmillään Sokoksia oli 1970-luvulla, jolloin niitä oli jopa 107 kappaletta.


Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, Una Hirvilammi, Sokos- ja kauppakeskus Sokkarin johtaja, 010 767 3601, una.hirvilammi@sok.fi

 

 

 

Osuuskauppa Keskimaa on nimittänyt Una Hirvilammen Jyväskylän Sokos- ja kauppakeskusjohtajaksi 2.8.2021 alkaen nykyisen Sokos-johtaja Outi Terhon siirtyessä luotsaamaan Keskimaan Sale-liiketoimintaa. Sokos- ja kauppakeskusjohtaja vastaa Jyväskylän Sokoksen liiketoiminnan ja palvelun kehittämisestä sekä kauppakeskus Sokkarin johtamisesta.

Una Hirvilammi
Jyväskylän Sokos- ja kauppakeskusjohtajana 2.8.2021 aloittava Una Hirvilammi on toiminut Sokos- ja kauppakeskusjohtajana Jyväskylässä vuoden vanhempainvapaan sijaisuuden ajan vuonna 2020. Sijaisuuden päätyttyä hän jäi opintovapaalle opiskelemaan palveluliiketoiminnan johtamisen ylempää ammattikorkeakoulututkintoa.

Hirvilammi on vahva kaupanalan ammattilainen, jolla on vuosien kokemus asiakaspalvelusta ja myynnin johtamisesta. Hän on työskennellyt vuosia myyntipäällikkönä Sokoksella ja sitä ennen Hirvilammi on toiminut kansainvälisen ketjun Marks & Spencerin organisaatiossa, toimien Marks & Spencer Jyväskylän myymäläpäällikkönä.

− Kauppakeskus Sokkarilla on merkittävä rooli Jyväskylän keskustan kehittämisen veturina. Samalla Sokoksen liiketoimintaa kehitetään vahvasti kohti asiakkaiden uusia kulutustottumuksia. Unalla on vuosien kokemus myynninjohtamisesta Sokoksella, joten hän tuo jatkuvuutta sekä Sokoksen että kauppakeskus Sokkarin liiketoiminnan kehittämiseen, toteaa Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

− On upeaa päästä jatkamaan kauppakeskus Sokkarin ja Sokoksen kehittämistä yhdessä Sokos-tiimin ja Sokkarin toimijoiden kanssa. Tavoitteena on tarjota asiakkaille ainutlaatuinen kokonaisuus erinomaisella palvelulla höystettynä. Uskon vahvasti, että Jyväskylän keskustan vetovoimaisuus on mahdollista saavuttaa hyvällä ja ennakkoluulottomalla yhteistyöllä yhdessä toimijoiden ja kaupungin kanssa, visioi elokuussa työnsä aloittava Una Hirvilammi.


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Vesa Kyllönen, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja, 010 767 3021, vesa.kyllonen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaan Sokos Jyväskylään kohdistuneet yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelut koskivat Sokoksen vakituisia työntekijöitä, yhteensä 44 henkilöä. Yt-neuvottelujen lopputulos vaikuttaa yhteensä 25 henkilöön. Lomautuksien ja irtisanomisien sijaan neuvotteluissa on keskusteltu ensisijaisesti osa-aikaistamisista, sopimustuntien muutoksista sekä toimenkuvamuutoksista.  

Osuuskauppa Keskimaan Sokos Jyväskylässä 29.3.2021 alkaneet yhteistoimintaneuvottelut on saatu päätökseen. Yt-neuvottelut koskivat toimintojen supistamista ja työn uudelleenorganisointia. Neuvottelujen taustalla on Sokoksen myynnin pitkittynyt lasku koronavuoden aikana sekä muutos asiakkaiden ostokäyttäytymisessä.

− Vuosien 2020 ja 2021 aikana kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut ja on nähtävissä, että muutos tulee osittain olemaan pysyvää, vaikka koronatilanne helpottuisikin. Meidän on reagoitava muutoksiin, jotta pystymme palvelemaan asiakkaita jatkossakin joustavasti ja kilpailukykyisesti. Neuvottelujen aikana olemme yhdessä henkilöstön edustajien kanssa yrittäneet löytää mahdollisimman kokonaisvaltaisen ja kestävän ratkaisun tulevia vuosia ajatellen, toteaa Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

Kuusi viikkoa kestäneet yhteistoimintaneuvottelut saatiin päätökseen 10.5.2021. Yt-neuvottelujen tuloksena viidelle henkilölle tarjotaan töitä Keskimaan muista marketkaupan yksiköistä ja 20 henkilön osalta sopimustyötunnit vähenevät entisestä. Vastuuhenkilöiden vastuunjakoja tullaan järjestelemään uudelleen joiltain osin.

− Neuvottelun alkaessa linjasimme, että muutokset koskevat enimmillään 30 työntekijää ja nyt neuvottelujen päätyttyä voimme todeta, että pysyimme hyvin näissä raameissa. Näillä muutoksilla edistämme Sokoksen liiketoiminnalle tärkeää joustavuutta. Olemme positiivisessa tilanteessa sen puolesta, että pystymme tarjoamaan henkilökunnalle töitä muista Keskimaan marketkaupan yksiköistä irtisanomisien sijaan, Kyllönen jatkaa.


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Vesa Kyllönen, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja, 010 767 3021, vesa.kyllonen@sok.fi

Keskimaa parantaa kauneuden ja hyvinvoinnin palveluja Seppälän ja Vaajakosken alueella loppuvuoden aikana. Prisma Seppälän parturi-kampaamoa laajennetaan ja kampaamon viereen tulee uusi Sokos Emotion myymälä. Kampaamoliiketoiminta laajenee myös Vaajakoskelle, kun S-market Vaajalan yhteyteen perustetaan uusi parturi-kampaamo syksyllä.

Prisma Seppälän liikekeskukseen on suunnitteilla nykyisen Parturi-Kampaamo Prisma Seppälän laajennus sekä kokonaan uusi Sokos Emotion myymälä. Kampaamon laajennuksen tavoitteena on parantaa entisestään nykyisen kampaamon palveluita sekä tuoda tiloihin väljyyttä ja avaruutta. Sokos Emotion tuo osaltaan kosmetiikan huippumerkit sekä ensiluokkaisen asiantuntevan asiakaspalvelun myös Seppälän kauppapaikalle.
Parturi-kampaamo

− Prisma Seppälän parturi-kampaamon tilat ovat käyneet ahtaiksi, joten tilojen laajentaminen parantaa taatusti niin asiakkaiden kuin henkilökuntammekin tyytyväisyyttä. Sokos Emotion tukee hyvin kampaamon toimintaa ja pystymme osittain yhdistämään kampaamoalan asiantuntijoiden osaamista myös Sokos Emotionin myyntityössä. Tämä on täysin uudenlainen konsepti meillä Keskimaalla ja uskomme, että kauppakeskuksessa asioivat asiakkaat ottavat tämän ilolla vastaan, toteaa Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

Parturi-kampaamo laajennuksen ja uuden Sokos Emotion myymälän suunnittelu on jo käynnissä ja avajaisia päästään viettämään ennen joulukauppaa.

 

Parturi-kampaamo S-market Vaajalan yhteyteen

Keskimaa laajentaa parturi-kampaamo liiketoimintaa myös Vaajakoskelle, S-market Vaajalan yhteyteen.

− Olemme tunnistaneet, että nykyisessä Seppälän Parturi-Kampaamossa käy paljon asiakkaita Vaajakosken suunnalta ja näin ollen omalle kampaamoliiketoiminnalle on S-market Vaajalassa luontaista vetoa. Samalla saamme myös kampaamon erikoistuotteet osaksi S-market Vaajalan valikoimia. Tämä on hyvin luontainen lisä Vaajakosken palveluihimme, Kyllönen perustelee.

Syksyllä avattava Parturi-Kampaamo S-market Vaajala työllistää noin 10 kampaamoalan ammattilaista.

Seppälän kauneuspalveluiden uudistuksen kokonaisinvestointi on noin 400 000 euroa ja Parturi-Kampaamo S-market Vaajalan kokonaisinvestointi on noin 120 000 euroa.


Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, Vesa Kyllönen, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja, 010 767 3021, vesa.kyllonen@sok.fi

 

Osuuskauppa Keskimaa on ilmoittanut YT-neuvottelujen aloittamisesta Sokos Jyväskylässä. Asiakasmäärät Sokoksella ovat romahtaneet koronavuoden aikana ja kuluttajien ostokäyttäytyminen on murroksessa. Neuvottelut koskevat yhteensä 44 henkilöä. Lomautuksien ja irtisanomisien sijaan neuvotteluissa keskustellaan ensisijaisesti osa-aikaistamisista, sopimustuntien muutoksista sekä toimenkuvamuutoksista.  

Osuuskauppa Keskimaa harkitsee Sokos Jyväskylän henkilöstön töiden uudelleenorganisointia. Keskimaa on antanut 22.3.2021 yhteistoimintaneuvotteluesityksen asiaa koskien. Sokoksen myynti on kärsinyt jo vuoden ajan pitkittyneestä koronatilanteesta ja kuluttajien ostokäyttäytyminen on murroksessa.

− Pitkittynyt koronatilanne on vaikuttanut merkittävästi asiakasmääriin ja myyntiin Jyväskylän Sokoksella jo yli vuoden. Myös pysäköinnin kallistuminen keskustassa alkukeväällä 2020 on osaltaan heikentänyt Sokoksen asiakasvirtoja. Uhkana lähitulevaisuutta ajatellen on, että koronatilanteesta elpyminen tulee kestämään pitkään ja samanaikaisesti kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttuu. Meidän on reagoitava tähän erikoistavarakaupan muutokseen, jossa markkina muuttuu voimakkaasti monikanavaiseksi, toteaa Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

Kuusi viikkoa kestävät yhteistoimintaneuvottelut alkavat 29.3.2021. Neuvottelut koskevat Sokos Jyväskylän vakituista henkilökuntaa, yhteensä 44 henkilöä. Muutosten arvioidaan kohdistuvan enintään 30 työntekijään, joista enintään 6 arvioidaan olevan irtisanomisia ja 24 osa-aikaistamisia tai nykyisten sopimustuntien vähentämisiä. Tavoitteena on, että työntekijöitä ei jouduta irtisanomaan, vaan ensisijaisesti pyritään tarjoamaan uutta toimenkuvaa Osuuskauppa Keskimaan muissa liiketoiminnoissa.

− Haluamme viimeiseen asti välttää lomautukset tai irtisanomiset, joten pyrimme nyt ensisijaisesti neuvottelemaan sellaisista ratkaisuista, jotka lisäävät myyntityön joustavuutta Sokoksella. Meidän on nyt välttämätöntä neuvotella erilaisista toimintamme joustavuutta lisäävistä ratkaisuista, jotta kykenisimme vastaamaan toimintaympäristön muutoksiin, Kyllönen täsmentää.



Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Vesa Kyllönen, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja, 010 767 3021, vesa.kyllonen@sok.fi