Osuuskauppa Keskimaa on tehnyt liikehuoneistoa koskevan osakekaupan Äänekosken Konginkankaalla sijaitsevasta liikekeskuksesta.

Osuuskaupalla on kaikkiaan 14 Sale-myymälän verkosto Keski-Suomessa. Konginkankaan Sale on palvellut asiakkaitaan nykyisessä sijainnissaan jo vuodesta 1944 asti.

− Liikehuoneisto osakekauppa mahdollistaa meille Sale-myymälän palveluiden kehittämisen uudessa sijainnissa Konginkankaan kylällä. Suunnitelmissamme on uudistaa liikehuoneisto Sale-myymäläksi vuoden 2022 aikana, toteaa Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Vesa Kyllönen, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja vesa.kyllonen@sok.fi, puh. 010 767 3021

Keskimaa on ostanut Jyväskylän keskusta-alueelta kiinteistön. Kiinteistökauppa on tehty 15.11.2021.

Keskimaa on ostanut Voionmaankatu 7:ssä sijaitsevan kiinteistön. Kiinteistössä toimii tällä hetkellä K-market. Kiinteistö ostettiin yksityishenkilöiltä, joita edusti kaupanteossa Asianajotoimisto Urtti & Toiviainen Oy:n asianajaja Eero Urtti. Kauppahinta ei ole julkinen.

− Keskeisellä paikalla oleva kiinteistö on hankittu tulevaisuuden liiketoimintatarpeita varten. Kerromme suunnitelmista kiinteistön jatkon suhteen niiden täsmentyessä, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.


Lisätiedot

Osuuskauppa Keskimaa, Antti Määttä, toimitusjohtaja, kauppaneuvos, 010 767 3010, antti.maatta@sok.fi

Asianajotoimisto Urtti & Toiviainen Oy, Eero Urtti, asianajaja, 044 222 3898, eero.urtti@urtti-toiviainen.fi

 

Osuuskauppa Keskimaa on lähtenyt mukaan sijoittajaksi sekä osakkaaksi pääomarahasto Midinvestiin, jonka sijoitukset kohdistuvat keskisuomalaiseen yritystoimintaan ja elinkeinoelämään.

Osuuskauppa Keskimaa on osallistunut Midinvest Oy:n osakeantiin 2,5 miljoonan euron sijoituksella. Osallistuminen osakeantiin tukee Keskimaan strategiaa, johon liittyy vahvasti oman toimialueen elinvoimaisuuden tukeminen.

− Keski-Suomen elinvoimaisuus on meille elintärkeää, joten tuottava osakkuus keskisuomalaisiin yrityksiin sijoittavaan rahastoon tukee hyvin meidän strategiaamme ja toimintaamme Keski-Suomessa, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

− Nyt meneillään olevalla Midinvest Oy -rahaston osakeannilla tavoitteenamme on kasvattaa toiminta-alueellemme ohjautuvia pääomasijoituksia. Rahaston pääomien kasvamisen myötä voimme sijoittaa yhä useampaan kohdeyhtiöön ja osallistua aiempaa suurempiin sijoituskierroksiin sekä tietenkin voimme tehdä myös lisäsijoituksia jo olemassa oleviin kohdeyhtiöihin, kertoo Midinvest Management Oy:n toimitusjohtaja, partner Jukka-Pekka Nikula.

− Olemme erittäin tyytyväisiä, että Keskimaa vahvana maakunnallisena toimijana näkee paikallisen pääomasijoitustoiminnan tärkeänä alueen kehitykselle ja haluaa siten merkittävällä sijoituksellaan olla mukana pitkäjänteisesti kehittämässä keskisuomalaisen yrityskentän kasvua ja kansainvälistymistä, kommentoi Midinvest Management Oy:n sijoitusjohtaja, partner Jarkko Danska.

Midinvest Oy on Midinvest Management Oy:n hallinnoima pääomarahasto. Rahasto on perustettu vuonna 1994 ja on historiansa aikana sijoittanut 20 milj. euroa yli 70 keskisuomalaiseen varhaisen sekä myöhemmän kehitysvaiheen yhtiöön. Rahastossa on sijoittajina pääosin keskisuomalaisia instituutioita, julkisyhteisöjä sekä yksityisiä sijoittajia. Lue lisää:  www.midinvest.fi


Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, toimitusjohtaja, kauppaneuvos Antti Määttä, 050 522 1011

Midinvest Management Oy:n toimitusjohtaja Jukka-Pekka Nikula, 050 539 9378

Midinvest Management Oy:n sijoitusjohtaja Jarkko Danska, 040 531 0093

Osuuskauppa Keskimaan tammi-syyskuun liikevaihto oli 494,7 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi 5,9 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammisyyskuun tulos ennen veroja oli 15,1 miljoonaa euroa ja operatiivinen tulos 14,3 miljoonaa euroa, mikä on 5,3 miljoonaa euroa parempi kuin viime vuonna. Päivittäistavarakauppa on jatkanut tasaista kasvua, liikennemyymälä ja polttonestekauppa on kasvanut voimakkaimmin edelliseen vuoteen verrattuna. Koko vuoden operatiivisen tuloksen arvioidaan päätyvän noin 20 miljoonan euron tasolle.

Market- ja tavaratalokaupan liikevaihto kasvoi tammi−syyskuussa 377,1 miljoonaan euroon (+ 3,1 %). Päivittäistavarakauppaa tehtiin 332,2 miljoonalla eurolla (+ 3,3 %). Päivittäistavarakaupassa Keskimaan kasvu on valtakunnan markkinan kasvun tasoa. Käyttötavarakaupan liikevaihto oli 42,8 miljoonaa euroa, mikä oli 0,7 % edellisvuotta enemmän.

− Tämä on nyt toinen vuosi, jonka tuloksissa koronan vaikutukset näkyvät isosti. Lukuja on siis haastava vertailla edellisen vuoden lukuihin, sillä takana on jo toinen hyvin poikkeuksellinen vuosi. Päivittäistavarakauppa on selvinnyt vaikeista vuosista voittajana ja myönteinen kasvu näkyy edelleen luvuissa, tosin maltillisempana kuin edellisenä vuotena, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto oli tammi−syyskuussa 95,6 miljoonaa euroa (+ 20,1 %). ABC-liikennemyymälöissä tehtiin ravintola- ja marketkauppaa 19,7 miljoonalla eurolla (+ 13,6 %). Polttonestekaupan liikevaihto tammi-syyskuussa oli 75,9 miljoonaa euroa (+ 22,0 %). Polttonestekaupan nousua on vahdittanut polttonesteiden hinnan nousun lisäksi ihmisten liikkumisen lisääntyminen. Liikennemyymälöissä ravintola- ja marketkauppa ovat kasvaneet saman suuntaisesti.

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli 17,1 miljoonaa euroa, jossa oli laskua 0,1 %. Ravintolakauppa oli 10,8 miljoonaa euroa (-4,4 %) ja majoituskaupan liikevaihto oli 6,4 milj.€ (+ 8,0 %). Kevään ravintolatoiminnan sulku sekä alkuvuoden ravintolatoiminnan rajoitukset näkyvät tämän vuoden luvuissa. Etenkin, jos lukuja vertaa vuoden 2019 lukuihin, jolloin liikevaihtoa oli yli 10 miljoonaa enemmän. Matkailu- ja ravitsemiskauppa on vauhdittunut kesästä alkaen, kun syyskuussa loputkin ravintolatoiminnan rajoitukset ovat Keski-Suomessa poistuneet. Yökerhotoimintaa ollaan avaamassa 3.11.2021, jonka jälkeen kaikki Keskimaan ravintolat ovat ensimmäistä kertaa avoinna kevään 2020 jälkeen.

− Matkailu- ja ravintolakauppa on piristymässä, mutta luvuissa on edelleen hurja pudotus koronaan edeltävään aikaan. Odotamme kuitenkin positiivista loppuvuotta matkailu- ja ravintolakaupassa. Liikennemyymälöissä on ollut näkyvissä voimakasta piristymistä niin asiakasmäärissä kuin liikevaihdossa edelliseen vuoteen verrattuna. Osuuskauppa Keskimaan koko vuoden operatiivinen tulos tulee paranemaan viime vuodesta ja nousee noin 20 miljoonan euron tasolle, Määttä toteaa.

Liiketoimintojen kehittämisen investoinnit jatkuvat

Korona-ajasta huolimatta Keskimaa on jatkanut marketkaupan myymäläverkoston kehittämistä suunnitelmien mukaisesti. Myymäläuudistuksia tehdään niin S-marketeissa kuin Saleissa. Syksyn aikana uudistuvia kohteita ovat S-market Kuhmoinen ja S-market Pihtipudas. S-market Karstulan, Sale Haapamäen ja Sale Keltinmäen myymäläuudistukset ovat juuri valmistuneet. Näiden lisäksi S-market Savelassa on käynnissä mittava myymälälaajennus. Myös uusi parturi-kampaamo Vaajala on avattu S-market Vaajalan yhteyteen lokakuussa.

Ravintolapuolen suurin muutos tänä syksynä on ollut Rosso Kirkkopuiston sulkeminen elokuun lopulla. Keväällä avatun Rosso Jyväskylän toiminta Vapaudenkadun ja Asemakadun kulmassa on otettu vastaan jopa odotettua paremmin. Uusien hankkeiden osalta Keskimaan uniikki saunaravintolakokonaisuus rakentuu Jyväskylän sataman kärkeen. Kesällä 2022 avattavan Sataman Viilun rakennustyöt edistyvät suunnitelmien mukaisesti.

− Matkailu- ja ravintolakauppa on ottanut pahimmat kolhut vastaan korona-ajasta. Nyt kun toiminta on palautunut pikkuhiljaa lähes normaaliksi, on ollut mukava nähdä, että ihmiset ovat löytäneet takaisin ravintoloihin. Pikkujoulukausi lähestyy ja näyttää siltä, että ravintoloissa tulee olemaan vilkkaat ajat edessä, Määttä toteaa.

Henkilökunnan työtyytyväisyys on säilynyt erinomaisella tasolla

Keskimaa on Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja. Osuuskaupan palveluksessa oli syyskuun lopussa aktiivisessa työsuhteessa 1 877 työntekijää, mikä oli 46 enemmän kuin vuotta aiemmin. Keskimaan tuoreen työyhteisötutkimuksen tulokset kertovat, että työntekijöiden työtyytyväisyys on pysynyt lähes viime vuoden ennätystasolla. Työtyytyväisyyttä kuvastava TYT-indeksi on 77,5, joka on yli 10 kymmenen pistettä parempi kuin suomalaisten yritysten yleistaso. Myös erinomaisen AAA-tason raja (76,0) ylittyi edelleen selvästi.

− Olemme todella tyytyväisiä erinomaisista työtyytyväisyystutkimuksen tuloksista. Keskimaalaiset ovat erityisen hyvin sitoutuneita työhönsä, mitä on lisännyt korona-aikana vahvistunut yhdessä tekemisen ja onnistumisen kulttuuri. Kehittämiskohteena tutkimuksesta oli nähtävillä työn stressaavuuden lisääntyminen, mikä johtuu hyvin pitkälti työvoimapulasta, joka näkyy erityisesti matkailu- ja ravitsemiskaupassa sekä ABC-toimialalla, summaa Antti Määttä työyhteisötutkimuksen tuloksia.

Osuuskauppa Keskimaalla oli syyskuun lopussa omistajia 135 744, mikä oli 1 551 enemmän kuin vuotta aiemmin. Keskimaa maksoi elokuussa vuoden 2020 tuloksesta ylijäämänpalautusta asiakasomistajille yli 4,8 miljoonaa euroa. Ylijäämänpalautusta maksettiin asiakasomistajille 1 % Osuuskauppa Keskimaasta tehtyjen, S-Etukortilla rekisteröityjen bonusostojen määrästä. Osuusmaksun korkoa maksettiin edellisvuosien tapaan 6 % eli 6 euroa osuusmaksulta, yhteensä 0,8 miljoonaa euroa. Keskimaan omistajuudesta merkittävin rahana maksettava etu omistajille on Bonus, jota on maksettu tammi-syyskuussa 17,0 miljoonaa euroa.

 


Lisätietoja:

 

Osuuskauppa Keskimaa, toimitusjohtaja, kauppaneuvos Antti Määttä, 050 522 1011, antti.maatta@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, talousjohtaja Niko Toivanen, 040 523 9131, niko.toivanen@sok.fi

 

 

Osuuskauppa Keskimaan tammi−kesäkuun liikevaihto oli 316,0 miljoonaa euroa, missä oli kasvua 5,6 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi−kesäkuun operatiivinen tulos oli 4,1 miljoonaa euroa, mikä on noin 1,7 miljoonaa euroa parempi kuin viime vuonna. Koronakriisin vaikutus Keskimaan tulokseen on ollut merkittävä, vaikka kesäkauppa toteutui jokaisella toimialalla odotuksia paremmin.

Market- ja tavaratalokaupan liikevaihto kasvoi tammi-kesäkuussa 246,5 miljoonaan euroon (+3,5 %). Päivittäistavarakauppaa tehtiin 217,3 miljoonalla eurolla (+3,5 %). Käyttötavarakaupan liikevaihto kasvoi viime vuoden tasosta 2,7 %, ollen 27,9 miljoonaa euroa.

− Erityisesti päivittäistavarakauppa kannatteli tulostamme jo edellisenä vuonna koronakriisin aikana, joten olemme erittäin tyytyväisiä siitä, että kasvu on jatkunut myös tämän vuoden alkupuolella vähintään markkinakasvun vauhdissa. Muiden toimialojen osalta on hyvin haastavaa verrata lukuja edelliseen vuoteen, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto tammi−kesäkuussa oli 57,7 miljoonaa euroa (20,1 %). ABC-liikennemyymälöissä tehtiin ravintola- ja marketkauppaa 11,2 miljoonalla eurolla (15,9 %). Polttonestekaupan liikevaihto tammi-kesäkuussa oli 46,5 miljoonaa euroa (21,1 %). Kesäkauden runsas kotimaanmatkailu on näkynyt asiakasmäärien kasvuna liikennemyymälöissä. Juhannuksen jälkeen asiakasmäärät ovat ylittäneet 2019 kesän asiakasmäärät. Polttonestekaupassa myyntiin heijastuu vähittäismyyntihintoja korottava maailmamarkkinahintojen nousu.

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli 8,6 miljoonaa euroa (-16,5 %). Ravintolakaupan liikevaihto oli 5,6 miljoonaa euroa (-19,1 %) ja majoituskaupan 3,0 miljoonaa euroa (-11,1 %). Matkailu- ja ravitsemiskaupan alkukevät oli haastava edellisvuoden mukaisesti. Maaliskuussa alkanut ravintolatoiminnan sulku jätti ison loven kevään myynteihin. Toisaalta kesällä ravintola- ja matkailukaupassa onnistuttiin jopa odotuksia paremmin.

− Meillä on takana todella positiivinen kesäkauppa, erityisesti hotellien ja ravintoloiden heinäkuu näyttää onnistuneen odotuksia paremmin. Heinäkuu oli Keskimaan kaikille toimialoille myynnillisesti erittäin hyvä. Oli selkeästi nähtävissä, että suomalaiset matkailivat kotimaassa ja käyttivät paikallisia palveluita.

− Loppuvuoden tuloksen arvioimisen osalta ratkaisevaa on koronan neljännen aallon vaikutukset kaupankäyntiin. Tällä hetkellä näyttää, että tulos on muodostumassa vähintään viime vuoden tasolle mutta selkeästi vuotta 2019 heikommaksi, Määttä toteaa.

Investointeja toteutetaan suunnitelmien mukaisesti

Keskimaa investoi merkittävästi palveluiden pitkäjänteiseen kehittämiseen. S-marketien konseptiuudistuksia on jatkettu suunnitelmien mukaisesti. Tämän vuoden aikana S-marketeja on uudistettu Tikkakoskella, Jämsässä ja Lievestuoreella. Maaliskuun alussa avattiin uusi S-market Tourula Jyväskylän keskustan tuntumaan. Näiden lisäksi S-market Savelassa on käynnistynyt mittava myymälälaajennus, myös S-market Karstulan ja Sale Haapamäen myymälät uudistetaan syksyn aikana.

Palokan Prisman kiinteistössä on tehty mittavaa miljööremonttia, kun julkisivua, kauppakeskuksen sisätiloja ja piha-alueita on uudistettu. Uudistustyöt alueella jatkuvat vielä syksylle. Lisäksi Palokan ABC uudistettiin kokonaisvaltaisesti sisätilojen osalta alkukeväästä.

− Vaikka olemme investoineet paljon fyysisten tilojen uudistuksiin, miljööremontteihin ja laajennuksiin, niin yksi merkittävimmistä investoinneista kevään aikana on ollut ruoan verkkokauppapalvelun kehittäminen alueellamme. Olemme kevään aikana avanneet uuden S-kaupat.fi -verkkokauppapalvelun jopa 10 S-marketiimme, Prismoihimme ja Mestarin Herkkuun. Palvelu on otettu erittäin hyvin vastaan ja sitä kehitetään aktiivisesti yhdessä asiakkaidemme kanssa, Antti Määttä toteaa.

− Lisäksi pääsimme keväällä julkistamaan niin meidän kuin koko Jyväskylän matkailun näkökulmasta merkittävän hankkeen, kun kerroimme uuden saunaravintolan rakentamisesta Jyväskylän satamaan. Pitkän suunnittelun ja harkinnan jälkeen tämä hanke on lopultakin ihan konkreettisesti toteutumassa ja sataman kärjessä rakennustyöt ovat nyt hyvässä vauhdissa, iloitsee Määttä.

Keskimaa avasi keväällä Jyväskylän Keskustaan uuden Rosson. Uuden Rosso Jyväskylän myynnin taso on ylittänyt odotukset. Rosso Kirkkopuisto sen sijaan suljetaan elokuun lopulla. Rosso Kirkkopuiston henkilökunta siirtyy työskentelemään pääosin uuteen Rosso Jyväskylään

Kesätyöntekijöitä ennätysmäärä

Keskimaa on Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja. Osuuskaupan palveluksessa oli kesäkuun lopussa aktiivisessa työsuhteessa 2 486 työntekijää. Keskimaa tarjosi tänä vuonna kesätöitä noin tuhannelle nuorelle, joista 550 oli Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelijoita. Muita kesätyöntekijöitä oli yli 450.  Edellisenä vuonna nuorille suunnattu Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelu jouduttiin perumaan koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolosuhteiden vuoksi.

Keskimaalla oli kesäkuun lopussa asiakasomistajia 135 108. Keskimaan edustajisto päätti kevätkokouksessa jakaa omistajilleen ylijäämänpalautusta ja osuusmaksun korkoa. Ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko maksettiin 25 kesäkuuta. Vuoden 2020 tuloksesta ylijäämänpalautusta maksettiin miltei 4,8 miljoonaa euroa, mikä on lähes sama summa kuin edellisenä vuonna. Ylijäämänpalautusta maksettiin asiakasomistajille 1 % Osuuskauppa Keskimaasta vuoden 2020 aikana tehtyjen, S-Etukortilla rekisteröityjen bonusostojen määrästä. Osuusmaksulle korkoa maksettiin 6 % eli 6 euroa osuusmaksulta, yhteensä 0,8 miljoonaa euroa. Keskimaan omistajuudesta merkittävin rahana maksettava etu omistajille on Bonus, jota on maksettu tammi−kesäkuun aikana 11,1 miljoonaa euroa.


Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, toimitusjohtaja, kauppaneuvos Antti Määttä, 050 522 1011, antti.maatta@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, talousjohtaja Niko Toivanen, 040 523 9131, niko.toivanen@sok.fi

 

Osuuskauppa Keskimaan edustajisto päätti kevätkokouksessaan maksaa Keskimaan asiakasomistajille ylijäämänpalautusta vuoden 2020 tuloksesta. Ylijäämänpalautusta ja osuusmaksun korkoa maksetaan asiakasomistajille tänä vuonna yhteensä yli 5,5 miljoonaa euroa. Lisäksi kevätkokouksessa todettiin, että Osuuskauppa Keskimaa valmistautuu vaalisyksyyn. Keskimaalle valitaan vaaleissa uusi edustajisto seuraavaksi nelivuotiskaudeksi.

Osuuskauppa Keskimaan edustajisto päätti kevätkokouksessa ylijäämänpalautuksen maksamisesta. Keskimaa jakaa omistajilleen kesäkuussa ylijäämänpalautusta ja osuusmaksun korkoa. Vuoden 2020 tuloksesta ylijäämänpalautusta maksetaan miltei 4,8 miljoonaa euroa, mikä on lähes sama summa kuin edellisenä vuonna. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajille 1 % Osuuskauppa Keskimaasta vuoden 2020 aikana tehtyjen, S-Etukortilla rekisteröityjen bonusostojen määrästä. Osuusmaksun koron suuruudeksi Keskimaan edustajisto päätti edellisvuosien tapaan 6 % eli 6 euroa osuusmaksulta, yhteensä 786 048 €. Ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko maksetaan asiakasomistajille 23. kesäkuuta.

− Ylijäämänpalautus on tapa palauttaa osa osuuskaupan ylijäämästä asiakasomistajille heidän vuosittaisten ostojensa suhteessa. Tällaisen monella tapaa vaikean koronavuoden jälkeen ylijäämänpalautuksen merkitys on entistä suurempi. Vaikka vuosi 2020 on ollut tuloksellisesti haastava Keskimaalle, haluamme siitä huolimatta palkita yli 134 000 asiakasomistajaamme vuoden ostoista ja samalla tukea keskisuomalaisten ostovoimaa. Tämä on mukava piristysruiske monelle kotitaloudelle keskikesän kynnyksellä, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Osuuskauppa Keskimaa on maksanut ylijäämänpalautusta katkeamatta yli 20 vuoden ajan.

Osuuskauppa Keskimaan edustajiston vaalit lokakuussa 2021

Kevätkokouksessa todettiin lisäksi, että Osuuskauppa Keskimaan edustajiston vaalit järjestetään lokakuussa. Näin ollen kevätkokous oli tämän edustajiston viimeinen sääntömääräinen kokous. Keskimaan edustajiston vaalit järjestetään 4.10.−17.10.2021 ja ehdokasasettelu ajoittuu elokuulle 16.8.−31.8.2021.  Keskimaan edustajiston vaalit järjestetään ensimmäistä kertaa vaalitavaltaan suorana henkilövaalina.

− Olemme jo aloittaneet vaalijärjestelyt syksylle ja toivomme, että saamme innostettua asiakasomistajiamme lähtemään mukaan ehdokkaaksi vaaleihin. Edustajisto on erinomainen näköalapaikka osuuskaupan toimintaan, taustoittaa Osuuskauppa Keskimaan talousjohtaja Niko Toivanen.

Vaaleissa valitaan edustajistoon 50 edustajaa seuraavalle nelivuotiskaudelle 2021­−­­2025.

Lisätietoja ylijäämänpalautuksen maksusta

Lisätietoa ylijäämänpalautuksen ja osuuskaupan korkoon liittyvistä maksuista voi tiedustella (ma-to klo 9- 15):
Tuija Kivi, tuija.kivi@sok.fi, puh. 010 7673 083


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Antti Määttä, toimitusjohtaja, kauppaneuvos 050 522 1011, antti.maatta@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, Niko Toivanen, talousjohtaja, 040 523 9131, niko.toivanen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaan tammi-maaliskuun liikevaihto oli 143,9 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua viime vuoteen 0,1 prosenttia. Tammi-maaliskuun operatiivinen tulos oli -0,7 miljoonaa euroa, mikä on noin 1,7 miljoonaa euroa vähemmän kuin viime vuonna. Lomautuksilta on vältytty ravintolahenkilökunnan siirryttyä väliaikaisesti kaupan työtehtäviin. Koko vuoden tulostaso riippuu vahvasti siitä, kuinka koronatilanne Suomessa kehittyy.

Keskimaan market- ja tavaratalokaupan liikevaihto kasvoi tammi-maaliskuussa 5,2 % 113,2 miljoonaan euroon. Päivittäistavarakauppaa tehtiin 102,0 miljoonalla eurolla. Kasvua edelliseen vuoteen oli 5,9 %. Käyttötavarakaupan liikevaihto oli 10,7 miljoonaa euroa, laskua edellisvuoteen oli 0,5 prosenttia.

− Marketkaupan myynti on jatkanut nousuaan edellisvuoden tapaan. Koronarajoitukset ja maaliskuun alussa alkanut ravintolatoiminnan sulku vaikutti merkittävästi ravintola- ja liikennemyymäläkaupan myyntiin ja sitä kautta tulokseen. Edellisvuoden verrokkina meillä on vuoden ensimmäisten kahden kuukauden ajalta vielä ajat ennen koronaa ja ravintoloiden myyntien rajoittamista, mikä täytyy muistaa vertaillessa myynnin ja tuloksen kehityksiä ensimmäisen kvartaalin osalta, toteaa Osuuskauppa Keskimaa toimitusjohtaja Antti Määttä.

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli 3,4 miljoonaa euroa, jossa oli laskua 58,6 %. Ravintolakauppa (2,2 milj.€) aleni 60,8 % ja majoituskauppa (1,2 milj.€) laski 53,7 %. Ravintolakauppaan on vaikuttanut voimakkaasti jo vuoden kestäneet rajoitukset aukioloajoissa ja asiakaspaikoissa. Ravintolasulun vuoksi ravintoloiden liiketoiminta on ollut lähes koko maaliskuun take away -myynnin kannattelema.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto laski alkuvuonna 3,5 % 25,6 miljoonaan euroon. ABC-liikennemyymälöiden ravintola- ja marketkaupassa myyntiä tehtiin 4,7 miljoonalla eurolla (- 19,2 %). Lukuihin vaikutti koronarajoitukset ja ravintoloiden sulkutoimenpiteet.  Polttonestekaupan liikevaihto tammi-maaliskuussa oli 19,6 miljoonaa euroa (1,7 %). Polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen nousun myötä alkuvuoden myynti ylsi kasvuun edellisvuoteen verrattuna.

− Loppuvuoden ennakointi liikevaihdon tai tuloksen toteuman osalta on haasteellista. Paras arviomme tällä hetkellä on, että tulos tulee olemaan viime vuoden tasolla eli noin 14 miljoonaa euroa. Liiketoiminnan normalisoitumisen kannalta oleellista on koronarokotuksien edistyminen Suomessa ja sen myötä mahdollinen rajoitteiden purkaminen ihmisten liikkumiseen, kokoontumisiin ja ravintoloiden liiketoimintaan liittyen. Odotamme positiivista kehitystä jo kesäkauppaan, Määttä ennakoi.

Investointeja on jatkettu laajalla rintamalla koronasta huolimatta

Keskimaa on jatkanut pitkäjänteisesti suunnitelmien mukaisia investointeja palveluiden kehittämiseen. Alkuvuoden aikana S-marketien konseptiuudistuksia on tehty S-market Tikkakoskella, laajempi uudistus on parhaillaan käynnissä S-market Lievestuoreella. Maaliskuun alussa avattiin uusi S-market Tourula Jyväskylän keskustan tuntumaan. Kuluvan vuoden aikana on suunnitteilla vielä uudistukset neljässä S-marketissa jo mainittujen lisäksi.

Keskimaa on panostanut myös palveluihinsa Palokan palvelukeskittymässä. ABC Palokan kokonaisvaltainen liikennemyymäläuudistus toteutettiin maaliskuun aikana. Palokan Prisman kiinteistössä toteutetaan parhaillaan koko kiinteistön kattavaa miljööremonttia, joka laajenee piha-alueiden ja julkisivun uudistuksiin kevään aikana.

Keskimaan alueella ruoan verkkokaupan verkostoa on kehitetty voimakkaasi alkuvuoden aikana. Uusi S-kaupat -verkkokauppapalvelu on laajentunut jo kymmeneen Keskimaan S-marketiin sekä Keljon ja Palokan Prismoihin. Prisma Seppälä ja Mestarin Herkku siirtyvät asteittain nykyisestä palvelumallista S-kaupat.fi -palveluun alkukesään mennessä.

Ravintoloiden osalta Jyväskylän keskustaan avattavan uuden Rosson viimeistely on parhaillaan käynnissä. Avajaisiin valmistaudutaan toukokuun aikana.

Aurinkosähkön tuotanto kiihtyy – kohteita jopa 15 vuoden loppuun mennessä

Keskimaan kiinteistöjen uudistuksissa on kiinnitetty erityistä huomiota energiankulutukseen. S-ryhmä on aurinkosähkön suurin tuottaja ja kuluttaja Suomessa. Osuuskauppa Keskimaa on vahvasti mukana kehityksessä.

Osuuskauppa Keskimaan alueella on tällä hetkellä yhdeksän kiinteistön katolla yhteensä 4 000 aurinkopaneelia. Vuoden lopussa määrä nousee lähes 5 300 paneeliin. Keskimäärin ne tuottavat 6 % toimipaikan kuluttamasta sähköstä, ja tehokkaimmillaan tuotanto on kesällä, jolloin kylmälaitteet kuluttavat eniten sähköä. Esimerkiksi vuoden 2020 vuosituotanto riittäisi 45 omakotitalon vuotuiseen lämmittämiseen tai 4,4 miljoonan kilometrin ajeluun sähköautolla.

Keskimaa asentaa lisää aurinkopaneeleita tämän vuoden aikana kuuteen kiinteistöön. Uusia kohteita ovat S-market Joutsa, Karstula, Tikkakoski ja Viitasaari sekä Sale Säynätsalo ja ABC Keljonkangas. Vuoden loppuun mennessä aurinkosähköä hyödynnetään kaikkiaan 15 Keskimaan toimipaikassa.

Keskimaa tarjoaa tänä vuonna kesätöitä ja harjoittelupaikkoja suunnitellusti

Keskimaa on merkittävä keskisuomalainen työnantaja. Osuuskaupan palveluksessa oli maaliskuun lopussa aktiivisessa työsuhteessa 1 769 työntekijää. Kuuden viikon ravintolasulun aikana Keskimaa ei joutunut lomauttamaan ravintola-alan ammattilaisia, vaan heillä oli mahdollisuus siirtyä työskentelemään kaupanalan toimipaikkoihin ravintolasulun ajaksi, osalla työjaksot marketkaupoissa jatkuvat edelleen.

Keskimaa on rekrytoinut satoja kesätyöntekijöitä töihin toimipaikkoihin eri puolille Keski-Suomea. Viime vuonna peruttu, koululaisille suunnattu, Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelu päästään toteuttamaan tänä vuonna suunnitellusti. Satojen kesätyöntekijöiden lisäksi Keskimaalle tulee tänä kesänä yli 500 ensikertaa työelämään tutustuvia kesäharjoittelijoita.

Keskimaan omistajuudesta merkittävin rahana maksettava etu omistajille on Bonus, jota maksettiin tammi-maaliskuussa 5,0 miljoonaa euroa.

Keskimaan vuoden 2020 vuosikatsaus on julkaistu osoitteessa:
https://vuosikertomus.sinunetusi.fi/2020/vuosikertomus-2020/


Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, toimitusjohtaja, kauppaneuvos Antti Määttä, 050 522 1011, antti.maatta@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, talousjohtaja Niko Toivanen, 040 523 9131, niko.toivanen@sok.fi

Keskimaan vuosikertomus 2020 on julkaistu ja pääset tutustumaan siihen täältä.

Vuosikertomuksessa voit tutustua Keskimaan tunnuslukuihin, eri toimialojen kuulumisiin ja vuoden tärkeimpiin tapahtumiin. Avaamme vuotta 2020 myös asiakasomistajuuden, henkilöstön ja vastuullisuuden näkökulmasta.

Muutamia nostoja Keskimaa vuodesta 2020:

Lue lisää Vuosikertomuksesta:

Vuosikertomus 2020

Suomen hallituksen päätöksen mukaan Suomessa toteutetaan 8.3. alkava kolmen viikon sulkutila niillä alueilla, jotka ovat koronaviruksen kiihtymis- ja leviämisvaiheessa. Sulkutilan tuomat muutokset koskevat nykytiedon mukaan myös Keskimaan ravintoloita ja liikennemyymälöitä 8.3.–28.3.2021 välisellä ajalla. Osa Keskimaan ravintoloista siirtyy take away -myyntiin ja osa ravintoloista suljetaan kokonaan. Jokaiselle noin 130 keskimaalaiselle ravintola-alan ammattilaiselle, jonka työtä sulkutila koskettaa, on tarjottu töitä Keskimaan kaupan alan toimipaikoista.

Suomen hallituksen asettama sulkutila koronan leviämisen estämiseksi vaikuttaa Keskimaan ravintoloihin 8.3.–28.3 välisenä aikana. Ravintolat Revolution, Green Egg, Hesburger Sokos, Hesburger Seppälä, Trattoria ja Jalo siirtyvät take away -ruoan myyntiin ja niiden asiakastilat suljetaan. Ravintolat Amarillo, VENN, Rosso Kirkkopuisto, Presso Seppälä, Pizza Buffa Seppälä, Frans & Sandra ja Franseska suljetaan kolmen viikon ajaksi kokonaan. Yökerhot Bra ja Freetime ovat olleet suljettuina jo lähes vuoden. Sokos Hotel Paviljonki ja Sokos Hotel Alexandra pysyvät auki, mutta aamiaistarjoilu hoidetaan majoittuville asiakkaille valmiiksi pakattujen take away -aamiaiskassien avulla.

– Vuosi sitten keväällä rakensimme ensimmäisen korona-aallon aikaan take away -ruoan toimintamallin nopeasti, ja sen suosio on jatkanut kasvuaan tasaisesti. Nyt tarjoamme take away -ruokaa laajemmalla palvelukirjolla, toteaa Keskimaan majoitus- ja ravintola-alan toimialajohtaja Pasi Kunelius.

Keskimaan ABC-liikennemyymälöiden ABC-ravintolat Keljossa, Palokassa, Vaajakoskella, Keuruulla, Joutsassa, Viitasaarella ja Hirvaskankaalla varautuvat take away -ruoan myyntiin. ABC-asemilla olevat päivittäistavaramyymälät pysyvät auki.

– Pystymme edelleen tarjoamaan sekä tiellä liikkujille että paikallisille asukkaille market- ja take away -ruokapalveluita turvallisesti sulkuviikkojen ajan. Polttoneste- ja autonpesukauppa jatkuu normaalisti, sanoo Keskimaan liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialajohtaja Heikki Tervanen.

Ravintoloiden aukiolojen ja palveluiden muutokset koskettavat Keskimaalla noin 130 ravintola-alan ammattilaisen työarkea. Jokaiselle heistä on tarjottu mahdollisuutta siirtyä Keskimaan kaupan alan toimipaikkoihin töihin, ja lähes sata työntekijää siirtyy kauppaan väliaikaisesti töihin. Ketään ei lomauteta.

– Me emme halua lisätä kymmenien tuhansien ravintola-alalta jo lomautettujen määrää. Kaikille niille ravintoloidemme työntekijöille, joiden työtä sulkutilan tuomat toimenpiteet koskettavat, on tarjottu töitä Keskimaan kaupan alan toimipaikoista. Ruokakaupoissamme tarvitaan osaajia sulkuviikkojen ajaksi. Kiitos joustavuudesta ja yhteistyöstä kaikille keskimaalaisille kaupan ja ravintola-alan toimipaikoissa, toteaa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.



Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, toimitusjohtaja Antti Määttä, 050 522 1011, antti.maatta@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, matkailu- ja ravintola-alan toimialajohtaja Pasi Kunelius, 010 767 3060, pasi.kunelius@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialajohtaja Heikki Tervanen, 010 767 3064, heikki.tervanen@sok.fi

Ravintoloiden aukiolot voi tarkistaa: www.raflaamo.fi

 

Osuuskauppa Keskimaan liikevaihto laski edellisestä vuodesta, myös tulos heikkeni merkittävästi. Toimialoista päivittäistavarakaupan myynti ja tulos nousivat reilusti, kun taas matkailu- ja ravitsemiskauppa kärsi ennennäkemättömästi koronakriisistä. Henkilökunnan työtyytyväisyys on noussut ennätyslukemiin haastavasta vuodesta huolimatta. Vuonna 2020 Investointeja jatkettiin määrätietoisesti erityisesti marketkaupan kehittämiseen. 

Keskimaan vuoden 2020 verollinen myynti oli 757,6 miljoonaa euroa.  Liikevaihtoa kertyi 624,7 miljoonaa euroa, mikä oli -1,2 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Operatiivinen tulos oli 14,2 miljoonaa euroa (ed. v. 23,0 miljoonaa euroa), ollen 2,3 % liikevaihdosta. Keskimaan vakavaraisuus pysyi edellisvuoden tasolla: omavaraisuusaste oli 82,2 % (ed. v. 82,3 %).

– Vuosi 2020 on ollut ennennäkemätön. Koronakriisin puhjettua Osuuskauppa Keskimaan myyntiä ja tulosta on kannatellut päivittäistavarakauppa, jonka myynti on kasvanut merkittävästi viime vuodesta. Samaan aikaan matkailu- ja ravitsemiskauppa sekä liikennemyymälät ovat kamppailleet koronan tuomien poikkeuksellisten haasteiden kanssa, Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä toteaa.

Keskimaan merkittävin tavara-ala, eli päivittäistavarakauppa selviytyi koronavuodesta voittajana kasvattaen liikevaihtoa 8,6 %. Koronakriisin myötä päivittäistavarakaupassa ruoan myynti kiihtyi ennätyksellisesti ja ruoan nouto- ja tilauspalvelut otettiin laajasti käyttöön. Ruoan verkkokaupan kysyntä kasvoi ja loppuvuodesta lanseerattiin ensimmäisissä toimipaikoissa uusi S-kaupat.fi ruoan verkkokauppapalvelu*. Keskimaan päivittäistavarakaupan myynnin kehitys vastasi valtakunnallista yleistä kehitystä.

Käyttötavarakaupan liikevaihto laski 4,1 % edellisestä vuodesta. Korona on vaikuttanut asiakasmäärien voimakkaaseen laskuun kaupungin keskustassa, mikä on vaikuttanut Sokoksen myyntiin negatiivisesti. Prismoissa ja Kodin Terrassa käyttötavaramyynti kasvoi.

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskauppa menetti lähes puolet myynnistä koronan vaikutusten myötä. Liikevaihto laski ennennäkemättömästi -45,1 %. Majoitusmarkkinan myynti laski edellisestä vuodesta, kun ulkomaiset turistit puuttuivat sekä työmatkustaminen oli minimissään. Kevään jälkeen myös lähes kaikki tapahtumat on jouduttu perumaan, millä on ollut merkittävä vaikutus niin majoitus- kuin ravintolakauppaan.

−  Ravintoloissa kauppaa on tehty koronan ehdoilla, asiakkaiden turvallisuus edellä. Koronan vaikutukset näkyvät ravintola- ja matkailualalla vielä pitkään. Uskomme kuitenkin matkailu- ja ravintolakaupan elpymiseen, kun korona helpottaa. Monialaisena yrityksenä olemme pystyneet tarjoamaan matkailu- ja ravitsemisalan ammattilaisillemme töitä marketkaupan palveluissa, Määttä täsmentää.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto oli 105,7 miljoonaa euroa, jossa oli laskua 16,0 %. Ihmisten liikkumisen väheneminen sekä ravintolakaupan rajoitukset vaikuttivat negatiivisesti toimialan liikevaihtoon.

Investointeja ja palveluiden kehittämistä jatkettiin

Investoinnit vuonna 2020 olivat yhteensä 24,8 miljoonaa euroa.

Investoinnit kohdistuivat merkittäviltä osin vuonna 2020 marketpalveluiden kehittämiseen. Keskimaa jatkoi S-marketien miljööuudistuksia. Vuoden aikana uuden S-market ilmeen sai 11 S-marketia Keski-Suomessa. Uudistetuista S-marketeista S-market Jämsänkoski, Palokka ja Petäjävesi remontoitiin kokonaisvaltaisesti. S-marketien lisäksi Mestarin Herkun mittava uudistus valmistui keväällä 2020.

Keskimaan kolmesta Prismasta kaksi uudistettiin. Keljon Prismassa toteutettiin sen historian suurin uudistus keväällä ja syksyllä aloitettiin vastaavanlainen uudistus Palokan Prismassa. Sale-ketjun osalta Sale Toivakkaa laajennettiin ja uudistettiin uuden Sale-pienmyymäläkonseptin mukaiseksi.

− Olemme jatkaneet määrätietoisesti toimintojemme kehittämistä haastavasta vuodesta huolimatta. Pääsimme syksyllä kertomaan jopa uudesta S-market hankkeesta näiden mittavien myymäläuudistusten ohella. Pääsemme avaamaan uuden S-marketin Tourulaan aivan pian, jo maaliskuussa, Määttä iloitsee.

Vuoden 2021 investoinnit asiakasomistajien palveluiden kehittämiseen tulevat olemaan noin 50 miljoonaa euroa, josta merkittävä osa kohdistuu alkuvuonna toteutetun Palokan Prisman kiinteistöyhtiön ostoon.

Työtyytyväisyys ennätyslukemiin

Historiallisen vaikeasta vuodesta huolimatta Keskimaan vuotuisessa henkilöstötutkimuksessa saavutettiin kaikkien aikojen paras tulos. Ihmisten turvallisuudentunne ja työtyytyväisyys ovat säilyneet tai jopa kehittyneet haastavista olosuhteista huolimatta. Vuosittain toteutettavaan tutkimukseen vastasi lähes 1700 Keskimaan työntekijää, mikä on peräti 92,7% henkilöstöstä. Tulokset paranivat edellisestä vuodesta erinomaiselle AAA-tasolle.

− Henkilökuntamme ansaitsee suuren kiitoksen poikkeuksellisen haastavasta vuodesta. Keskimaalaiset tekivät töitä poikkeusaikana haastavammissa olosuhteissa kuin koskaan aikaisemmin. Matkailu- ja ravitsemiskaupan sekä liikennemyymälöiden toimipaikkoja suljettiin osittain ja työntekijät siirtyivät avuksi marketkaupan palveluihin. Henkilökuntamme ammattitaitoinen toiminta on varmistanut sen, että toimipaikoissamme on ollut turvallista työskennellä ja asioida, Määttä korostaa.

Aktiivisessa työsuhteessa Keskimaalla oli vuoden 2020 aikana keskimäärin 1 847 henkilöä, mikä oli edellisen vuoden keskiarvoon verrattuna 19 henkilöä enemmän. Kesällä 2020 Keskimaassa on työskennellyt noin 300 kesätyöntekijää, mikä on vähemmän kuin edellisinä vuosina. Kesätyöntekijöiden palkkaamiseen vaikuttivat keväällä henkilökunnan lomautukset kiinni olleiden toimipaikkojen osalta. Kevään ja alkukesän aikana jouduttiin lomauttamaan enimmillään 463 työntekijää. Kaikki lomautetut kutsuttiin töihin heinäkuun aikana. Nuorille suunnattu Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelu jouduttiin perumaan kesän osalta koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolosuhteiden vuoksi.

Vuoden 2020 lopussa Keskimaalla oli 134 695 asiakasomistajaa. Asiakasomistajien määrä kasvoi 1 558 omistajalla. Vuodelta 2020 asiakasomistajille rahana maksettavat edut ovat yhteensä 28,1 miljoonaa euroa (Bonus 21,8 milj.€, maksutapaetu 0,7 milj.€, ylijäämän palautus noin 4,8 milj.€ ja osuusmaksun korko noin 0,8 milj.€). Ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko maksetaan kesällä 2021, mikäli edustajisto hyväksyy hallituksen esityksen. Keskimaa palkitsee vuosittain asiakasomistajiaan keskimäärin yli 210 euron palautuksilla.

 

Osuuskauppa Keskimaa 2020 (milj.€) 2019 (milj.€) muutos %
Verollinen myynti 757,6 766,0 -1,1
Liikevaihto 624,7 632,0 -1,2
Operatiivinen tulos 14,2 23,0 -38,4
Tilikauden tulos 11,2 19,3 -41,6
Henkilömäärä Henkilömäärä Hlö.muutos
Asiakasomistajien määrä 134 695 133 137 1 558
Henkilökunnan määrä keskimäärin 1 847 1 828 19
Henkilökunnan määrä kokoaikaiseksi muutettuna 1 575 1 587 -12

*) Lisätietoa lehdistötiedotteesta 23.2.2021:
”Keskimaa ottaa harppauksen ruoan verkkokaupassa – S-kaupat-palvelu käyttöön yli kymmenessä Keskimaan toimipaikassa”

 



Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, toimitusjohtaja, kauppaneuvos Antti Määttä, 050 522 1011, antti.maatta@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, talousjohtaja Niko Toivanen, 040 523 9131, niko.toivanen@sok.fi