Korona-aika on lisännyt nuorten pahoinvointia ja ahdistuneisuutta. Tämä näkyy matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen ruuhkautumisena paitsi valtakunnallisesti, myös Keski-Suomessa.  Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteisen Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteen avulla kerätään rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. Osuuskauppa Keskimaa liittyy 10 000 euron lahjoituksella osaksi LähiTapiolan ja S-ryhmän yhteistä puolen miljoonan euron kokonaislahjoitusta. 

Korona-aikana erityisesti nuoret ovat olleet tiukoilla: lähes kaksi kolmesta 18–24-vuotiaasta vastasi kokeneensa uupumusta, masennusta ja jopa ahdistusta MIELI ry:n kyselyssä alkuvuodesta. Esimerkiksi kriisiapuna toimivaan Sekasin-chattiin tuli viime vuonna yli 170 000 yhteydenottoa, joista vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan.

– Nuoret tarvitsevat tukea nyt enemmän kuin koskaan. Sen lisäksi että yhteydenottojen määrä on kasvanut, koronapandemia on lisännyt nuorten huolia ja tuen tarvetta. Nuorten auttamiseksi tarvitaan nyt laajasti sekä matalan kynnyksen apua että jokaisen nuoren mielenterveyttä tukevia toimenpiteitä. Olemme vaikuttuneita ja kiitollisia siitä, että Pidä Huolta -kampanjan artistit ovat nyt uudella tavalla yhdistämässä sekä yritysten että yksityisten voimat nuorten hyväksi, kertoo MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Pidä huolta -kampanjan keskiössä on edesmenneen Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio. Mukana on yli 70 suomalaista artistia. Kappaleen ovat tuottaneet Jukka ImmonenAntti RZY RiihimäkiJurek ja Eppu Kosonen.

Kampanjan lahjoitukset ohjataan lyhentämättöminä nuorten mielenterveystyöhön. Kampanjan mahdollistajina toimivat S-ryhmä ja LähiTapiola lahjoittavat kampanjan alkupääomaksi kokonaisuudessaan 500 000 euroa ja mahdollistavat tuhansien nuorten kohtaamisen matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen piirissä.

– Keskimaa on jo neljän vuoden ajan auttanut keskisuomalaisia erilaisten arjen asioiden ratkaisemisella Ilo auttaa -hyväntekeväisyystekojen kautta. Monena vuonna nuoret keskisuomalaiset ovat eri tavoin olleet Ilo auttaa -lahjoituksen piirissä, on kyse sitten harrastuksien, koulunkäynnin tai korona-aikaan erilaisten kaveritapaamisten mahdollistamisesta. Näemme Pidä huolta -kampanjan jatkona tälle työlle Keski-Suomessa, sillä nuorten mielenterveys on meitä, meidän työntekijöitämme ja meidän asiakkaitamme koskettava asia, kertoo Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Keski-Suomen suurimpana työnantajana Keskimaa on konkreettisesti monen nuoren elämässä mukana usein esimerkiksi ensimmäisen työpaikan kautta.

– Nuoret tarvitsevat apua ja myönteisiä signaaleja ehkä enemmän kuin koskaan. Meillä työnantajana on korona-ajassa vastuumme, sillä tarjoamme ensimmäisiä kokemuksia sadoille nuorille ja koululaisille vuosittain. Meidän pitää välittää, kuunnella ja huolehtia näistä nuorista. Me Keskimaalla haluammekin auttaa ja tukea työssä jaksamista, ja tarjoamme koko henkilöstölle kattavat mielenterveyden tukipalvelut, mm. lyhytpsykoterapian, jota on vaikeaa saada muuten ja johon jonot ovat pitkät, täydentää Osuuskauppa Keskimaan henkilöstöjohtaja Kaisamaria Thusberg.

Kuka tahansa voi osallistua hyväntekeväisyyshaasteeseen lahjoittamalla pidahuolta.fi -sivuston kautta. Lahjoitustuotot ohjataan lyhentämättöminä hyväntekeväisyyteen. Osallistua voi myös kuuntelemalla Pidä huolta -kappaletta suoratoistopalveluissa voi auttaa: kappaleen ja musiikkivideon tuottamat suoratoistokorvaukset ohjataan lahjoituspottiin. Suurin osa lahjoituksista kanavoidaan MIELI ry:n kautta keskustelupalvelu Sekasin-chattiin, jonka kautta tällä hetkellä pystytään auttamaan vaikeissa elämäntilanteissa olevia nuoria. Lahjoitusrahoilla tuetaan myös nuorten mielenterveystaitojen vahvistamistyötä kouluissa.

Hyväntekeväisyyshaaste näkyy ja kuuluu Keskimaan toimipaikoissa ja kanavissa syksyn 2021 ajan. Keskimaa kannustaa asiakasomistajiaan ja kumppaneitaan Keski-Suomessa mukaan kampanjaan.


 Lisätiedot

Antti Määttä, toimitusjohtaja, kauppaneuvos, Osuuskauppa Keskimaa, 010 767 3010, antti.maatta@sok.fi

Kaisamaria Thusberg, henkilöstöjohtaja, Osuuskauppa Keskimaa, 010 767 3015, kaisamaria.thusberg@sok.fi

Jutta Kajander, Viestinnän asiantuntija, MIELI ry, 040 801 4429, jutta.kajander@mieli.fi

Osuuskauppa Keskimaa tarjoaa tänä vuonna kesätyötä ennätyksellisen suurelle joukolle keskisuomalaisia nuoria. Varsinaisia kesätyöntekijöitä Keskimaahan on jo nyt rekrytoitu 440, ja määrä kasvaa edelleen lomakauden toden teolla käynnistyessä. Lisäksi Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoitteluohjelman kautta ensikosketusta työelämään hakee 550 nuorta.

Keskimaa on pitkään ollut yksi Keski-Suomen suurimmista kesätyöllistäjistä. Tänä vuonna Keskimaasta kesätyötä ja kesäharjoittelupaikkaa haki yhteensä noin 4 000 nuorta. Työ- tai harjoittelupaikan sai joka neljäs hakija.

Vuoden tärkein sesonki ei onnistuisi ilman kesätyöntekijöitä

Keskimaan varsinaisten kesätyöntekijöiden määrä nousee yli 450 henkilöön, kun kesälomakausi vilkastuu juhannuksen jälkeen ja lisärekrytoinnitkin saadaan toteutettua.
– Kesätyöntekijöiden työpanos on aivan olennaisen tärkeä vuoden merkittävimmän sesonkimme onnistumisessa. Asiakasmäärät ja myynti kasvavat samaan aikaan, kun vakituiset työntekijämme pitävät ansaittuja kesälomiaan – tämä yhtälö ei toimisi mitenkään, jos meillä ei olisi kesätyöntekijöitä. Kesätyö on myös merkittävä väylä pidempiaikaiseen ja vakituiseen työllistymiseen meille, tästäkin näkökulmasta kyseessä on vuoden suurin ja tärkein rekrytointi- ja perehdytysponnistus, Keskimaan henkilöstöjohtaja Kaisamaria Thusberg kuvailee.

Keskimaassa on otettu tänä keväänä käyttöön perehdytyksen uusi toimintamalli, jossa uusien työntekijöiden perehdytystä on vaiheistettu ja siihen käytettävää aikaa on kasvatettu.
– Perehdyttäminen tapahtuu monin eri keinoin, mukana on muun muassa yhteisen keskustelun ja luentomallisen oppimisen lisäksi itsenäistä opiskelua sekä sähköisessä oppimisympäristössä tehtäviä moduuleja, eikä kaikkea tarvitse oppia yhdellä kertaa. Perehdyttämisen kehittämisestä on saadun palautteen pohjalta vastannut projektiryhmä, jossa on ollut sekä liiketoimintojemme edustajia että HR-asiantuntijoitamme.

90 prosenttia 18-29-vuotiaita

Useilla kesätyöntekijöillä on kokemusta Keskimaasta kesätyöpaikkana jo yhdeltä tai useammalta aiemmalta kesältä. Monet ovat myös tehneet Keskimaan marketeissa, ravintoloissa ja liikennemyymälöissä töitä pitkin vuotta opintojen mahdollistamissa puitteissa, esimerkiksi viikonloppuisin sekä syksyn ja talven lomakausina.

Kesätyöntekijöistä 90 prosenttia on alle 29-vuotiaita (37% 19-vuotiaita ja sitä nuorempia, 43% 20-24 vuotiaita, 10% 25-29-vuotiaita ja loput sitä vanhempia). Keskimaan marketkaupassa kesätyöntekijöistä työskentelee 65%, liikennemyymälöissä 21% ja ravintoloissa ja hotelleissa 12%.

– Toimialasta ja toimipaikasta riippumatta haluamme tarjota kaikille kesätyöntekijöillemme oppia, kokemusta, mahtavan työporukan sekä esimiehen ja työkavereiden tuen, unohtamatta työtunteja ja omaa rahaa. Meillä pääsee nopeasti työn syrjään kiinni, tekemään oikeita asioita.  Pikkuhiljaa on mahdollista oppia lisää ja myös kasvattaa vastuita, jos halua ja intoa riittää. Dataa meillä ei tästä ole, mutta varovaisestikin arvioiden satojen vakituisessa työsuhteessa olevien työntekijöidemme Keskimaa-ura on saanut alkunsa kesätyössä, Kaisamaria Thusberg arvioi.

Jokainen työntekijä on tärkeä

Tradenomiksi Jyväskylässä opiskeleva Sami Perälä aloitti kesäpestinsä S-market Vaajalassa Vaajakoskella reilu kuukausi sitten.
– Hain Keskimaasta kesätöitä, koska halusin opiskelua tukevia taitoja asiakaspalvelutyöstä. Kaupasta minulla ei ollut ennestään minkäänlaista työkokemusta, mutta heti haastattelutilanteessa tuli hyvä fiilis, joka on vain vahvistunut kuluneiden viikkojen aikana, Sami Perälä kertoo.

Hän kertoo saaneensa myyjän tehtäviin hyvän perehdytyksen.
– Heti alkuvaiheessa osallistuin etäyhteyden kautta Keskimaan kesätyöntekijöiden yhteiseen perehdytyspäivään, jossa käytiin läpi osuuskaupan arvoja, toimintakulttuuria ja muita perusasioita, jotka yhdistävät kaikkia toimipaikkoja ja työntekijöitä. Se antoi hyvän kokonaiskuvan, jonka jälkeen perehdytys jatkui omassa myymälässä työtehtävä kerrallaan.

Sami Perälä kokee päässeensä todella nopeasti työhön sisään.
– Positiinen yllätys oli, miten nopeasti S-marketissa saa tehdä töitä itsenäisesti ja ottaa vastuuta omasta työpanoksestaan. Yllättävää on ollut myös se, miten monenlaisia tehtäviä myyjän työhön sisältyy.

27-vuotias kesätyöntekijä pitää työssä viihtymisen kannalta erityisen tärkeänä S-market Vaajalan hyvää työilmapiiriä. Töitä tehdään tosissaan, mutta ei totisesti.
– Työryhmässä vallitsee hyvä yhteinen huumori ja rento meininki. Töissä saa olla kivaa, eikä virheitäkään tarvitse pelätä. Lisäksi työntekijöiden tarpeet otetaan hyvin huomioon esimerkiksi työvuorosuunnittelussa, Sami kuvailee.

Hän arvelee, että kesätyökokemuksesta Keskimaassa kertyy paljon muutakin kuin rahaa.
– Merkittävin asia on oppia ymmärtämään, miten iso organisaatio toimii esimerkiksi HR-asioissa hyvällä tavalla. Tuntuu siltä, että jokainen työntekijä, olipa sitten vakituinen tai kesätyöntekijä, on oikeasti tärkeä.

Harjoittelupaikkojen lisäys kohdentuu Jyväskylän ulkopuolelle

Keskimaassa työskentelee tänä kesänä vakituisen henkilökunnan ohjauksessa myös Tutustu työelämään ja tienaa -ohjelman merkeissä kahden viikon harjoittelujaksoilla 15-17-vuotiaita nuoria. Keskimaa on ollut mukana nuorille ensikosketuksia työelämään tarjoavassa ohjelmassa sen alusta lähtien, mutta koskaan aiemmin ei nuorten määrä ole noussut näin suureksi. Tutustu ja tienaa -harjoittelijoita on viime vuosina Keskimaassa ollut noin 450. Tänä kesänä henkilömäärää on kasvatettu 550:een, koska ohjelma jäi viime vuonna koronan vuoksi kokonaan väliin.

Sadan harjoittelijanuoren lisäys on suunnattu erityisesti S-marketeihin ja ABC-liikennemyymälöihin Jyväskylän ulkopuolelle ja maakunnan reuna-alueille, joissa alaikäisten työllistymismahdollisuudet ovat usein Jyväskylän seutua rajallisempia. Tutustumisjaksoista lähes neljä viidestä toteutetaan kaupan yksiköissä.

Positiivisia onnistumisen ja uskaltamisen kokemuksia

Saarijärven S-marketissa Tutustu ja tienaa -nuoria on kesä-elokuun aikana töissä yhteensä 12, neljässä jaksossa, kolme kerrallaan.
– Kaikille hakijoille emme pystyneet harjoittelupaikkaa osoittamaan, vaikka paikkoja oli meilläkin nyt aiempaa enemmän. Alaikäisyys rajaa harjoittelijoilta kassatyön pois, mutta meillä riittää tekemistä tuotteiden hyllyttämisessä, kuormien purkamisessa ja myymälän siistimisessä. Haluamme antaa ikärajoitusten puitteissa mahdollisimman aidon ja monipuolisen kuvan kaupan työstä. Pääsääntöisesti nuoret tykkäävät heille annetuista työtehtävistä ja siitä, että päivät kuluvat nopeasti, marketpäällikkö Anne-Mari Sipinen kertoo.

Tutustu ja tienaa -harjoittelu tarjoaa parhaimmillaan positiivisia onnistumisen ja uskaltamisen kokemuksia, jotka kasvattavat nuoren ihmisen uskoa omiin kykyihinsä ja itseensä.
– Toivomme harjoittelujaksosta jäävän mieleen tekemisen meiningin, kivat työkaverit ja -yhteisön sekä toivottavasti myös kipinän asiakaspalvelutyötä kohtaan.


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Kaisamaria Thusberg, henkilöstöjohtaja, 040 752 5590, kaisamaria.thusberg@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa on osallistunut Jyväskylän yliopiston varainhankintaan 150 000 euron lahjoituksella. Lahjoitus on Keskimaan strategian mukainen sijoitus maakunnan elinvoimaisuuden tukemiseen. Valtio pääomittaa yliopistoja jopa 2,5-kertaisella vastinrahoituksella, jolloin lahjoituksen kokonaisvaikutus Jyväskylän yliopiston varainhankinnassa on 500 000 euroa

Osuuskauppa Keskimaa on tehnyt 150 000 euroa lahjoituksen Jyväskylän yliopistolle. Keskimaan lahjoitus kohdennetaan kauppatieteelliselle koulutusalalle sekä Jyväskylän yliopiston tekniikan koulutusalalle, uuteen diplomi-insinöörien koulutukseen.

− Yliopiston vaikutus on aivan keskeinen Jyvässeudulle ja Keski-Suomelle. Kaupan- ja palvelualan toimijana meille on ensiarvoisen tärkeää, että toiminta-alueemme pysyy jatkossakin vetovoimaisena. Maakunnan elinvoimaisuuden tukeminen on yksi strategiamme peruspilareista, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä, joka on itsekin Jyväskylän yliopiston kasvatti.

− Yliopisto tuo alueelle paljon osaamista, mistä hyödymme myös omissa liiketoiminnoissamme. Yhteistyö ja vuorovaikutus alueen oppilaitosten kanssa on meille niin palvelujen kehittämisen kuin rekrytoinnin näkökulmasta tärkeää, Määttä jatkaa.

Osuuskauppa Keskimaa on Jyväskylän yliopiston pitkäaikainen tukija. Vuosien saatossa Keskimaa on tukenut niin yliopiston professuurien saamista, tutkimushankkeiden toteuttamista kuin kansainvälistymistä. Keskimaa on ollut myös aikaisempina vuosina vahvasti mukana yliopiston varainhankinnassa.

− Sekä Keskimaa että yliopisto ovat maakunnan suurimpia toimijoita, jotka kumpikin osaltaan ylläpitävät ja vahvistavat yhteiskuntamme perusrakenteita. On hienoa, että pitkäaikainen kumppanimme Keskimaa tukee kahta eri koulutusalaamme, jotka vahvistavat kaupan ja palveluiden asiantuntemusta digitalisoituvassa maailmassa, rehtori Keijo Hämäläinen kiittää.

Varainhankinta on merkittävä tulonlähde yliopistolle. Valtio pääomittaa yliopistojen lahjoituksia 2,5-kertaisella vastinrahoituksella.


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Antti Määttä, toimitusjohtaja, kauppaneuvos, antti.maatta@sok.fi, 050 522 1011

Jyväskylän yliopisto, Keijo Hämäläinen, rehtori, keijo.hamalainen@jyu.fi, 040 6800 215

Lisätietoa yliopiston varainhankintakampanjasta:
Jyväskylän yliopiston yhteiskuntasuhdepäällikkö Anu Mustonen, anu.mustonen@jyu.fi, 050 564 9022

S-ryhmän tavoitteena on rakentaa vuosien 2021–2024 aikana koko maan kattava sähköautojen latauspisteverkosto. Osuuskauppa Keskimaa on mukana kartoittamassa mahdollisuuksia sähkölatauspisteiden rakentamisesta Keskimaan toimipaikkojen yhteyteen.

ABC-lataus-verkosto rakennetaan tulevina vuosina vaiheittain S-ryhmän ABC-asemien, markettien ja hotellien yhteyteen. Ladattavien autojen määrä on voimakkaassa kasvussa. ABC-ketjun arvion mukaan sähköautoja tai ladattavia hybridejä arvioidaan olevan Suomessa vuonna 2030 yli 500 000. Kasvava ladattava sähköautokanta edellyttää huomattavasti nykyistä laajempaa ja saavutettavampaa latausverkostoa. Ensimmäiset ABC-latauspisteet avataan pääkaupunkiseudulle keväällä 2021 ja yhdessä asiakkaiden kanssa karttuvien kokemusten perusteella toimintaa kehitetään ketterästi verkoston laajentamisen ohella.

Keskimaa kartoittaa ABC-latauspisteiden verkostoa toimialueellaan

Osuuskauppa Keskimaa on myös aloittanut kartoittamaan ABC-latauspisteiden rakentamisen verkostoa Keskimaan toimipaikkojen yhteyteen. Investointipäätöstä ei kuitenkaan ole vielä tehty.

− Olemme omalta osaltamme valmistautumassa latausverkoston rakentamiseen ja kartoittamassa mahdollisia kohteita. Meille on tärkeää, että teemme perusteellisen pohjatyön asiakaskokemuksen varmistamiseksi ja oikean investointipäätöksen tueksi, toteaa Keskimaan liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialajohtaja Heikki Tervanen.

− Haluamme palvella asiakkaitamme sähköautoilun suosion kasvaessa. Sähköautoilun suosio näkyy vielä tässä vaiheessa voimakkaimmin pääkaupunkiseudulla. Sähköautoilun kasvu pääkaupunkiseudulla kasvattaa valtakunnallisen liikenteen lataustarpeita Keski-Suomessa, myös alueellisten latauspisteiden tarve kasvaa vähitellen sähköautojen määrän lisääntyessä Keski-Suomessa. Lähdemme innolla panostamaan ekologisiin sähköautoilun palveluihin, jotta pystymme tarjoamaan asiakasomistajillemme kokonaisvaltaisen palvelukokonaisuuden, Tervanen jatkaa.

Ensimmäisessä vaiheessa latauspisteiden tarpeita ja mahdollisuuksia ollaan kartoittamassa Keskimaan ABC-asemille, Prismoihin, Sokos Hotelleihin sekä S-marketeihin. Tällä hetkellä Keskimaan toimipaikkojen yhteydessä sijaitsevia, yhteistyökumppanin ylläpitämiä, sähköauton latauspisteitä on Prisma Seppälän ja Sokkarin kauppakeskuksen parkkihalleissa. Lisäksi ABC Hirvaskankaalla on Teslan latauspiste.

S-ryhmä sähköistämässä koko Suomen

 

Latauspisteverkoston laajentaminen on osa S-ryhmä-tasoista hanketta. S-ryhmän tavoitteena on rakentaa vuosien 2021–2024 aikana koko maan kattava sähköautojen latauspisteverkosto ABC-asemien, markettien ja hotellien yhteyteen. Laajan sähkölatausverkoston kehittämisen ohella kehitetään myös muita liikenteen energiamuotoja.

Latauspisteiden sähkö on S-ryhmän pääosin itse tuottamaa uusiutuvaa tuulivoimaa. S-ryhmässä on investoitu jo vuosia tuulivoimaan sekä aurinkosähköön. Keskimaan toimipaikoissa sähkö tuotetaan sataprosenttisesti uusiutuvilla energiamuodoilla, pääosin S-ryhmän omalla tuulivoimalla sekä paikallisesti myymälöiden katoille asennetuilla aurinkopaneeleilla.


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Heikki Tervanen, liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialajohtaja, 010 767 3064, heikki.tervanen@sok.fi

S-market Tikkakosken syksyllä alkanut mittava uudistus on valmistunut. Myymälän yleisilme on avartunut huomattavasti, myymäläkalusteet on uusittu energiatehokkuus huomioiden sekä myymälän valikoimia on laajennettu asiakkaita kuunnellen. S-market Tikkakoskelle on avattu myös uusi ruoan verkkokauppapalvelu, jossa ruoat voi tilata S-kaupat.fi -palvelusta ja noutaa valmiiksi kerättyinä sovittuna ajankohtana.

S-marketeissa on käynnissä valtakunnallisesti S-marketien ilmeen uudistus. Osuuskauppa Keskimaalla on 25 S-marketia, joista S-market Tikkakoski on 17. uudistettu S-market. Myymäläilmeen uudistamisen lisäksi S-market Tikkakoskella tehtiin samalla kokonaisvaltainen remontti, jonka aikana myymälän kalusteet uusittiin kylmäkalusteita myöten, myymäläkiertoa muokattiin toimivammaksi sekä valikoimaa uudistettiin asiakkaita kuunnellen.

− Uudistetussa myymälässämme asiakastoiveet ovat nousseet entistä tärkeämpään rooliin, kun saimme uusien hyllysijoittelujen myötä lisää hyllytilaa ja mahdollisuuden laajentaa valikoimia. Suurin muutos myymälässämme on uudistuksen jälkeen avaruus ja valoisuus. Kauppa on nyt nykyaikaisempi kokonaisuus, iloitsee S-market Tikkakosken marketpäällikkö Marita Schroderus.

S-market Tikkakosken uudistunut juomaosasto

Leveämmät käytävät lisäävät asioinnin helppoutta ja avaruutta myymälässä. Myymäläuudistuksessa esiin nousevat erityisesti upeasti uudistuneet leipä- ja juomaosastot.
− Asiakkaat ovatkin todenneet, että Tikkakoskelle on tullut uusi Alko, kun ovat nähneet meidän tyylikkääksi uudistuneen juomaosaston. Hedelmä- ja vihannesosastosta tehtiin muutoksen myötä tiiviimpi kokonaisuus, valikoima säilyi kuitenkin entisellään. Merkittävimmät valikoimien parannukset ovat tulleet tuoretuotteisiin – leikkeleisiin, ruokamakkaroihin ja juustoihin, Schroderus kertoo muutoksista.

Kalusteuudistuksien ohella myös pullonpalautuspiste uudistettiin kahden palautusautomaatin kokonaisuudeksi.

Uusi ruoan verkkokauppapalvelu Tikkakoskelle

Myymäläuudistuksen lisäksi S-market Tikkakoskelle on avattu uusi ruoan verkkokauppapalvelu.

− S-market Tikkakosken valikoimista on mahdollista tehdä nyt tilaus, vaikka kotisohvalta, ja noutaa tuotteet valmiiksi kerättyinä sovittuna ajankohtana myymälän noutopisteestä. Tämä on ollut todella toivottu palvelu ja olemmekin todella iloisia, että saimme tämän mahdollisuuden nyt myös meille, Schroderus iloitsee.

Ruoan verkkokaupan tilaukset voi tehdä S-kaupat.fi -verkkokaupasta. Uusi S-kaupat-verkkokauppapalvelu on otettu jo käyttöön kymmenessä Keskimaan S-marketissa alkuvuoden aikana ja palvelua kehitettään nyt aktiivisesti yhdessä asiakkaiden kanssa. Ruoan verkkokauppapalvelu täydentyy S-market Tikkakoskella vielä lähiviikkoina kätevällä noutolokerikolla.

Vastuullisia kalustevalintoja ja huomio energiankulutukseen

Keskimaa on sitoutunut pienentämään liiketoimintansa ympäristövaikutuksia ja tukemaan ekologisesti vastuullista toimintaa. Hiilijalanjäljen ja energiankulutuksen pienentämiseksi S-market Tikkakosken kalusteiksi valittiin ovelliset waterloop-tekniikalla toimivat kylmäkalusteet. Lisäksi kiinteistön lämmitysmuotona käytetään jatkossa kylmäjärjestelmästä saatavaa lauhdelämpöä, jolla korvataan aiempi kaukolämmön käyttö. Ostettavan energian optimoimiseksi myymälän valaistus on toteutettu energiatehokkailla led-valaisimilla. Kuluvan vuoden suunnitelmissa on myös asentaa kiinteistön katolle aurinkopaneelit. Tavoitteena on saada S-Market Tikkakosken kiinteistö hiilineutraaliksi tämän vuoden aikana.

S-market kylmäkaapit

S-market Tikkakosken uudistuneen myymälän valmistumista juhlistetaan avajaistarjousten merkeissä.

 


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Marita Schroderus, marketpäällikkö, 010 767 4134, Marita.Schroderus@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, Jarno Minkkinen, S-market ryhmäpäällikkö, 010 767 3039, jarno.minkkinen@sok.fi

 

 

Osuuskauppa Keskimaan Mestarin Herkun kalatiski on saanut MSC-sertifioinnin. Kyseessä on WWF:n suosittelema ja arvostettu kestävästä kalastuksesta kertova sertifikaatti. Sertifioituja kalatiskejä on valtakunnallisesti S-ryhmässä vajaa parikymmentä.

Jyväskylän ydinkeskustassa, kauppakeskus Sokkarin pohjakerroksessa toimivan Mestarin Herkun kalatiski on saanut MSC-sertifioinnin. MSC:n sininen kalamerkki tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä ja jäljitettävissä kestävään lähteeseen. Kalatiskin lisäksi MSC-sertifioituja kala- ja äyriäistuotteita löytyy niin pakasteista, säilykkeistä, kalajalosteista kuin pakatuista kaloistakin.

− Mestarin Herkun kalatiskin henkilökunta on käynyt joulukuussa läpi ulkopuolisen auditoinnin, ja saimme virallisesti MSC-sertifikaatit tammikuussa. Sertifioidut tuotteet on helppo tunnistaa MSC:n sinisestä kalamerkistä, joka on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä, kertoo Mestarin Herkun ruokamestari Joanna Laitinen.

− Mestarin Torilta löytyy todella laaja ja vaihtuva valikoima MSC-merkinnän saaneita ja vastuullisesti pyydettyjä ja vastuullisesti kasvatettuja eli ASC-merkinnän saaneita tuoreita kaloja, äyriäisiä, nilviäisiä ja erilaisia kalajalosteita. Lisäksi meillä on saatavilla useiden paikallisten kalastajien vastuullisesti pyytämiä kaloja. Paikalliset kalastajat mahdollistavatkin Mestarin Herkussa runsaan ja vaihtelevan valikoiman myös maukasta ja tuoretta lähikalaa, Laitinen täsmentää.

Mestarin Herkkuun kalaa toimitetaan useita kertoja viikossa Keski-Suomen järvistä, kuten muun muassa Päijänteeltä, Keiteleeltä, Konnevedeltä ja Kuuhankavedeltä. Sesongin mukaan tarjolla on vastuullisesti pyydettyä kuhaa, haukea, ahventa, madetta, muikkuja ja siikaa.

Osaamisen ja laadun takeena viime keväänä täysin uudistetusta Mestarin Herkusta löytyy Keski-Suomen ainoana ruokakauppana myös arvostettu Rôtisseurs-kilpi.

Lisätietoa kalan ympäristömerkeistä: https://wwf.fi/kalaopas/kalan-ymparistomerkit/

Tervetuloa Mestarin Herkkuun: https://mestarinherkku.fi/mestarinherkku/


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Mestarin Herkun ruokamestari Joanna Laitinen, joanna.laitinen@sok.fi, 050 5441138

Osuuskauppa Keskimaa, Mestarin Herkun myymäläpäällikkö Miikka Mikola, miikka.mikola@sok.fi, 050 5938326

Osuuskauppa Keskimaa, Mestarin Herkun apulaismyymäläpäällikkö Elisa Arkivuo, elisa.arkivuo@sok.fi, 040 5121899

Osuuskauppa Keskimaa toteuttaa jo neljännen kerran Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan, jossa keskitytään keskisuomalaisille iloa ja hyvää mieltä tuottaviin konkreettisiin tekoihin. Tänä syksynä Keskimaa etsi yhteistyökumppaneita, jotka pystyvät auttamaan keskisuomalaisia kohtaamaan toisensa poikkeusaikaan sopivalla tavalla. Hakemuksia tuli yli 130 taholta, joista 56 lahjoituskohteen myötä mahdollistetaan yli 101 000 keskisuomalaista kohtaamista. Lahjoituksen kokonaissumma on lähes 138 000 euroa.

 

Keskimaan vuoden 2020 Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan lahjoitussumma on edellisten vuosien tapaan yksi euro jokaista Keskimaan asiakasomistajaa kohden. Jo neljännen kerran toteutettavan hyväntekeväisyyskampanjan kokonaispotti nousee uuteen ennätykseen, lähes 138 000 euroon.

Kampanja käynnistyi elokuussa lahjoituskohteiden haulla, tavoitteena saada mukaan yhdistyksiä, seuroja, yrityksiä ja ryhmiä, jotka omalla toiminnallaan auttavat maakuntamme ihmisiä kohtaamaan toisiaan turvallisesti koronakriisin keskellä. Hakemuksia tuli kaikkiaan yli 130. Niistä lahjoituskohteiksi valikoitui 55 toimijaa ja 56 kohdetta, joiden kautta tavoitetaan ennakkoarvioiden mukaan yli 101 000 keskisuomalaista.

−  Koronatilanteesta huolimatta halusimme toteuttaa Ilo auttaa -lahjoituksen myös tänä vuonna ja tukea keinoja, joilla tuodaan tilanteeseen sopivalla tavalla ihmisiä yhteen ja tarjotaan iloa arkeen. Poikkeusaikana ihmiset selvästikin kaipaavat erilaisia yhdessä olemisen muotoja, Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä kuvailee.

Lahjoituskohteiden avulla mahdollistetaan niin lasten, nuorten, lapsiperheiden kuin ikäihmistenkin kohtaamisia

 Lahjoituskohteiksi valikoitui 55 toimijaa ja 56 kohdetta, joiden kautta tavoitetaan ennakkoarvioiden mukaan yli 101 000 keskisuomalaista. Lahjoitussummat vaihtelevat lahjoituskohteiden avustushakemuksien sekä toiminnan piirissä olevien ihmismäärien mukaisesti.

− Tämän vuoden lahjoituskohteen koskettavat hyvin monipuolisesti eri-ikäisiä ja erilaisissa elämäntilanteissa olevia keskisuomalaisia. Mahdollistamme ympäri Keski-Suomea useilla paikkakunnilla yksittäisiä tapahtumia, tapahtumien livestriimauksia sekä viikoittaisia kohtaamisia jonkin teeman puitteissa, tarinapiireistä ystäväkahvilatoimintaan ja taikuriesityksiin. Tapoja auttaa ihmisiä kohtaamaan toisensa on monia ja se myös näkyy lahjoituskohteidemme moninaisuutena, taustoittaa Osuuskauppa Keskimaan viestintä- ja markkinointijohtaja Noora Luoma.

Nuoret valmistavat yhdessä ruokaa

Yksi lahjoituskohteista oli Nuortentalo Katutaso Jyväskylässä, jossa joukko nuoria aikuisia kokoontuu yhteisen ruoan äärelle viikoittain.
– Ruoanlaitto ja syöminen kokoavat ihmisiä yhteen taustoihin ja elämäntilanteisiin katsomatta. Samalla tutustutaan toisiin nuoriin sekä erilaisiin ruokakulttuureihin, opitaan edullisen ja terveellisen arkiruoan laittamista ja jaetaan omien bravuuriruokien reseptejä. Lahjoituksen turvin voimme nyt jatkaa ruokatorstaiden järjestämistä vuoden eteenpäin, vastaava nuorisotyöntekijä Hanna Lamberg kertoo.

Laulavia joulutervehdyksiä ikäihmisille ja yksinäisille

Ikäihmisiä ilahduttavista toteutuksista hyvä esimerkki on Toivakka-Joutsan 4H-yhdistyksen toteuttama laulava joulutervehdys. Toivakan ja Joutsan seuduilla asuvilla ikäihmisillä ja yksinäisillä on tänä jouluna mahdollista tilata paikallisen 4H-yhdistyksen kautta laulava joulutervehdys.
– Olemme todella mielissämme saamastamme Ilo auttaa -hyväntekeväisyyslahjoituksesta. Joulutervehdyksen voi tilata yhdistyksen nettisivujemme kautta ja nuoret 4H-yhdistyksen laulajat kiertävät viemässä tervehdyksiä lauantaina 19.12. Näin läheistä ihmistä voi muistaa lämminhenkisellä ja iloa tuottavalla tavalla, vaikka ei itse paikan päälle jouluna pääsisikään, kuvailee Toivakan-Joutsan 4H-yhdistyksen toiminnanjohtaja Kirsi Ilmonen.

Avointa muskaritoimintaa lapsiperheille

Lapsiperheiden arkeen tuodaan iloa muun muassa muskaritoiminnan kautta. Jyväskylän seudun Nuorisoseuran avoimessa muskaritoiminnassa on voitu siirtyä Ilo auttaa -lahjoituksen ansiosta turvallisiin pienryhmiin. Näin toimintaa on voitu jatkaa korona-aikanakin.

– Järjestämme Jyväskylässä Yrttisuon ja Mäki-Matin perhepuistossa avoimia muskareita, joihin voi vapaasti tulla ilman ennakkoilmoittautumista. Nyt korona-aikana pienryhmienkin jatkuvuus on turvattu Keskimaan Ilo auttaa -lahjoituksen ansiosta. Lahjoitusvaroja tullaan käyttämään myös muskaritarvikkeiden hankintaan, toiminnanohjaaja Anna Leino Jyväskylän seudun Nuorisoseurasta kertoo.

Kaikki 56 vuoden 2020 Ilo auttaa -lahjoituskohdetta on listattuna Keskimaan Ilo auttaa -sivustoilla: https://iloauttaa.fi/iloauttaayhteen/.

 



Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Antti Määttä, toimitusjohtaja, kauppaneuvos, 010 767 3011

Osuuskauppa Keskimaa, Noora Luoma, viestintä- ja markkinointijohtaja, 010 767 3040

Osuuskauppa Keskimaa on Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja sekä ylivoimaisesti suurin yhteisöveronmaksaja Keski-Suomessa. Osuuskauppa Keskimaa maksoi vuonna 2019 yhteisöveroja lähes 4,2 miljoonaan euroa. Keskimaa-konsernin vuoden 2019 toiminnan tuottama verojalanjälki oli 106,9 miljoonaa euroa.

– Keskisuomalaisten omistamana yrityksenä meille on tärkeää palvelujemme ja vetovoimamme kehittäminen kaikkialla maakunnassa. Toiminnasta syntyvä taloudellinen hyöty ei lähde maailmalle, vaan jää meille keskisuomalaisille, oman maakuntamme elinvoimaisuuden ylläpitämiseen ja vahvistamiseen, myös verojen muodossa, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Keskimaan toiminnan tuottama verojalanjälki on merkittävä

Keskimaa maksoi vuoden 2019 osalta yli 766 milj. euron vähittäismyynnistä ennakonpidätyksiä ja työnantajamaksuja, tulo- ja varallisuusveroja sekä välillisiä veroja 106,9 milj. euroa. Yhteisö- ja kulutusverojen lisäksi summaan sisältyy veroluonteisia henkilöstömaksuja sekä palkoista tehdyt ennakonpidätykset. Keskimaa maksaa veronsa Keski-Suomeen, keskisuomalaisten hyväksi. Osuuskauppa Keskimaa oli Keski-Suomen suurin yhteisöveronmaksaja 4,2 miljoonalla eurolla, Keskimaa-konsernin yhteenlaskettu yhteisövero oli 4,7 miljoonaa euroa.

Keskimaa-konsernin verojalanjälki 2019 Milj.€
Ennakonpidätykset ja työnantajamaksut 20,7
Tilitetyt ennakonpidätykset palkoista 8,3
Eläkevakuutusmaksut 12,0
Työnantajan sairasvakuutusmaksut 0,4
Tulo- ja varallisuusverot 6,3
Yhteisöjen tulovero 4,7
Kiinteistövero 1,4
Välilliset verot 80,2
Tilitetty arvonlisävero 10,1
Sähkövero 1,2
Polttonesteiden valmistevero 48,3
Alkoholivero 0,5
Tupakkavero 20,1
Verot yhteensä 106,9

Vastuullista toimintaa alueellisesti

Toiminnan jatkuvuuden ja kilpailukyvyn ylläpitäminen edellyttää taloudellista kannattavuutta. Investoimme vuonna 2019 yhteensä 16,8 miljoonaa euroa palvelujemme kehittämiseen Keski-Suomessa.  Keskimaan kumppaneina on noin 120 paikallista elintarvikealan yritystä. Keskimaan kaupoissa myytiin viime vuonna Keski-Suomessa valmistettuja tuotteita 22,7 miljoonalla eurolla.

Keskimaa työllisti vuonna 2019 keskimäärin yli 1800 työntekijää, ollen Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja. Työntekijöiden palkkoja Keskimaa maksoi yhteensä 49,8 miljoonaa euroa.

Vuonna 2019 Keskimaan asiakasomistajia oli yli 133 000, asiakasomistajia palkittiin (bonus, ylijäämänpalautus, osuusmaksun korko ja maksutapaetu) yhteensä 27,3 miljoonalla eurolla. Keski-Suomen alueelle kohdistettuun sponsorointiin ja hyväntekeväisyyteen käytettiin lähes 0,3 miljoonaa euroa.



Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Antti Määttä, toimitusjohtaja, kauppaneuvos, 010 767 3011, antti.maatta@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, Niko Toivanen, talousjohtaja, 010 767 3030, niko.toivanen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa toteuttaa jo neljännen kerran Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan, jossa keskitytään keskisuomalaisille iloa ja hyvää mieltä tuottaviin konkreettisiin tekoihin. Keskimaa etsi syksyn aikana kohteita, jotka pystyvät omalla toiminnallaan auttamaan ihmisiä kohtaamaan turvallisesti toisensa. Hakemuksia tuli yli 130 taholta. Yhteistyön rakentaminen on käynnissä ja avustuskohteista päästään kertomaan tarkemmin marraskuussa.

 

Tänä vuonna Keskimaan Ilo auttaa -lahjoitus kohdistetaan Keski-Suomessa toimiville tahoille – järjestöille, yhdistyksille, yrityksille ja seuroille – jotka auttavat keskisuomalaisia kohtaamaan toisensa.
− Käynnistimme elokuun lopulla hyväntekeväisyyskohteiden haun, jonka kautta erilaiset yhdistykset, seurat ja järjestöt pystyivät hakemaan tukea toimintaansa. Toimintaan, jonka avulla autetaan ihmisiä kohtaamaan toisiaan näinä poikkeuksellisina aikoina. Olemme nyt käyneet kaikki yli 130 hakemusta läpi ja lähdemme nyt rakentamaan yhteistyötä valittujen tahojen kanssa, taustoittaa Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan puuhanainen, Osuuskauppa Keskimaan viestintä- ja markkinointijohtaja Noora Luoma.

Yli 130 hakemuksen joukosta avustuskohteiksi on valikoitumassa 55 kohdetta.
− Haluamme tässä vaiheessa kiittää kaikkia hakemuksien lähettäneitä, vaikka työ on vielä kesken. Selvästikin tällaisena poikkeuksellisena koronavuotena ihmiset kaipaavat erilaisia yhdessä olemisen muotoja. Valitsimme avustuksen piiriin hyvin laajasti eri-ikäisiä ja eri elämäntilanteessa olevien ihmisten kohtaamisiin osoitettuja hakemuksia. Marraskuussa pääsemme kertomaan lisää tämän vuoden avustuskohteista, Luoma lupaa.

Edellisten vuosien tapaan tänäkin vuonna Ilo auttaa -kampanjassa lahjoitetaan yksi euro jokaista Keskimaan asiakasomistajaa kohden. Lahjoituksen kokonaissumma on 138 000 euroa. Hyväntekeväisyyskampanjan avustusyhteistyön teoista osa tulee näkyviksi jo tämän vuoden puolella ja osa jaksottuu ensi vuodelle. Tänä vuonna tapoja auttaa on monia, kuten erilaiset tapahtumat, tavaralahjoitukset, piristävät tervehdykset, yhteinen toiminta, kurssi tai laite, joka mahdollistaa yhteydenpidon läheisiin.

Vuoden 2019 Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjassa Keskimaa tuki liikkumista ja leikkimieltä kunnostamalla leikkipuistoja sekä ulkoilureittejä Keski-Suomen alueella. Nämä kohteet ovat valmistuneet tämän syksyn aikana ja tuottavat varmasti iloa vuosiksi eteenpäin. Aiempien vuosien kampanjoihin voi käydä tutustumassa tarkemmin Ilo auttaa -sivustoilla: iloauttaa.fi.


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Noora Luoma, viestintä- ja markkinointijohtaja, 010 767 3040, noora.luoma@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa toteuttaa jo neljännen kerran Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan, jossa keskitytään keskisuomalaisille iloa ja hyvää mieltä tuottaviin konkreettisiin tekoihin. Tänä vuonna halutaan auttaa ihmisiä kohtaamaan turvallisesti toisensa. Keskimaa etsii nyt erilaisia kohteita ja organisaatioita, jotka haluavat omalla toiminnallaan auttaa ihmisiä kohtaamaan toisensa ilolla. Lahjoituksen kokonaissumma on euro jokaista Keskimaan asiakasomistajaa kohti eli noin 135 000 euroa.

Tänä vuonna Keskimaan Ilo auttaa -lahjoitus kohdistetaan Keski-Suomessa toimiville tahoille – järjestöille, yhdistyksille, yrityksille ja seuroille – jotka lupaavat osaltaan auttaa keskisuomalaisia kohtaamaan toisensa ilolla. Edellisten vuosien tapaan Keskimaa lahjoittaa tänäkin vuonna Ilo auttaa -kampanjaan yhden euron jokaista asiakasomistajaa kohden. Lahjoituksen kokonaissumma tulee olemaan noin 135 000 euroa. Summa tarkentuu syyskuun lopun asiakasomistajien määrän mukaisesti.

Vuoden 2019 Ilo auttaa -lahjoitus kohdennettiin Keskimaan asiakasomistajien toiveiden mukaisesti ulkoilureittien sekä leikkialueiden parantamiseen Keski-Suomen alueella. Kohteet ovat valmistuneet tämän vuoden aikana, osa valmistuu vielä syksyn aikana – iloa näistä kohteista on vuosiksi eteenpäin. Vuonna 2018 Ilo auttaa -lahjoitus käytettiin lasten, perheiden ja vanhusten arjen parantamiseen Keski-Suomessa ja vuonna 2017 lahjoituksen kohteena olivat veteraanit, vähävaraiset perheet ja lapset sekä vanhukset. Yhteenlaskettuna Osuuskauppa Keskimaan lahjoitukset nousevat näiden neljän Ilo auttaa -kampanjan myötä yli 500 000 euroon ja vaikutukset ovat näkyneet tuhansien keskisuomalaisten arjessa.

− Tämä vuosi on ollut hyvin poikkeuksellinen.  Meille oli kuitenkin selvää heti alusta alkaen, että koronatilanteesta huolimatta haluamme tehdä lahjoituksen myös tänä vuonna. Tämän vuotista lahjoituskohdetta mietittäessä halusimme kohdistaa apumme koronatilanteeseen sopivalla tavalla. Ihmiset joutuivat keväällä olemaan pitkiä aikoja eristyksissä ja monia arkeen ja juhlaan liittyvät kohtaamisia jouduttiin välttämään. Nyt haluamme löytää keinoja, joilla tuodaan tilanteeseen sopivalla tavalla ihmisiä yhteen ja sitä kautta iloa ihmisten arkeen, avaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

− Etsimme nyt avustuskohteita ja yhteistyökumppaneita Keski-Suomen alueelta, joiden kautta on mahdollista auttaa ihmisiä yhteen – henkisesti tai fyysisesti. Tukea voivat hakea vaikka koululuokka, työ- tai harrasteporukka tai ihan yksittäinen henkilökin.

Keskimaa käynnistää hyväntekeväisyyskohteiden haun 24.8.2020. Haun kautta yhdistykset, seurat tai erilaiset järjestöt voivat hakea tukea toimintaansa, jonka avulla he auttavat ihmisiä kohtaamaan toisensa. Etsinnässä on lukuisia erilaisia kohteita ja ideoita. Oli kyseessä sitten taidekerhon tai harrastusleirin tukeminen, ikäihmisten aktiivisuuden ylläpito, tapahtuma tai digikurssi etäyhteydenpitoon, voi tukea hakea. Pääasia on, että tuki osoitetaan toimintaan, joka auttaa ihmisiä kohtaamaan toisiaan turvallisesti. Hankkeiden käytännön toteutuksien tulee toteutua vuosien 2020–2021 aikana, ja avustettavat tahot vastaavat toteutuksista itsenäisesti.

− Jäämme innolla odottamaan avustuskohteiden hakemuksia. Odotamme, että sieltä tulee paljon erilaisia, mielenkiintoisia ja innovatiivisiakin ehdotuksia siitä, miten saamme tuotua iloa ihmisten kohtaamisista keskisuomalaisten arkeen tai juhlaan, Määttä jatkaa.

Hakuaika tuen hakemiselle on 24.8.–13.9.2020. Hakukriteerit täyttävät tahot esitellään Keskimaan henkilökunnalle ja lopulliset valinnat tuen saajista tekee Keskimaan koko henkilöstö äänestämällä. Keskimaa kertoo lahjoituskohteiden valinnasta ja lahjoitussumman käytöstä tarkemmin lokakuussa 2020.

Lisätietoja Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjasta ja lahjoituskohteiden hakulomake:

iloauttaa.fi/iloauttaayhteen


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Antti Määttä, toimitusjohtaja, 050 522 1011
Osuuskauppa Keskimaa, Noora Luoma, viestintä- ja markkinointijohtaja, 040 147 7740