Osuuskauppa Keskimaa ja sen keskisuomalaiset asiakasomistajat ovat ensimmäisenä Suomessa ylittäneet S-mobiilissa 50 % aktiivisen käyttörajan. 103 000 Keskimaan asiakasomistajaa eli sekä pää- että rinnakkaisjäsentä käyttää aktiivisesti S-mobiilia. Käytetyimmät S-mobiilin palvelut ovat oman osuuskaupan ajankohtaiset edut, sähköiset kuitit, omaan ostodataan perustuvat kotimaisuus- ja hiilijalanjälkilaskurit sekä S-pankin palvelut.

Osuuskauppa Keskimaa ja sen keskisuomalaiset asiakasomistajat ovat Suomen ensimmäisenä ylittäneet S-mobiilissa 50 % aktiivisen käyttörajan. Tämä tarkoittaa, että Keskimaan asiakasomistajista eli sekä pää- että rinnakkaisjäsenistä 103 000 käyttää aktiivisesti S-mobiilia. Toiseksi eniten käyttäjiä on Pohjois-Suomessa Osuuskauppa Arinan alueella, kolmanneksi Pohjois-Karjalassa Pohjois-Karjalan Osuuskaupan alueella ja neljänneksi pääkaupunkiseudulla HOK-Elannon alueella.

Osuuskauppa on perustettu takaamaan kotimainen, laadukas ja kohtuullisen hintainen tuotevalikoima kaikille. Sen toteutumista voi itse seurata S-mobiilin avulla. S-mobiili on asiakasomistajan oma fiksun kuluttamisen työkalu sekä oman kulutuksen ja talouden seurantaan että oman osuuskaupan etujen hyödyntämiseen.

− Kauppa-, ravintola- ja liikennemyymäläalat kaikki digitalisoituvat kovaa vauhtia. Digitaaliset palvelut, kuten S-mobiili ja ruoan verkkokauppa, tukevat meidän kivijalkakauppojemme toimintaa ja auttavat asiakasta arjen asioiden ratkaisussa paikasta riippumatta. Keskisuomalaiset ovat aina olleet uudistuksille suopeita, avattiinhan Suomen ensimmäinen Prismakin täällä. Siksi meistä on erityisen hienoa olla jälleen ensimmäisten joukossa ottamassa askelia uuteen, kertoo Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Kuka S-mobiilia Keski-Suomessa käyttää?

S-mobiililla on käyttäjiä kaikista ikäluokista, mutta se on etenkin aikuisten käyttämä applikaatio. Eniten käyttäjiä on 25–65+-vuotiaissa käyttäjissä. Naiset käyttävät S-mobiilia hieman innokkaammin kuin miehet, sillä käyttäjistä 57 % on naisia. Käyttäjiä on edustavasti ympäri koko Keski-Suomen. Jyväskylän asuinalueista innokkainta käyttö on Kuokkalassa (60,5 %), Tourulassa (58,5 %) ja Palokassa (57,6 %), ja muualla Keski-Suomessa Muuramessa (53,4 %), Tikkakoskella (51,4 %) ja Lievestuoreella (44,5 %).

− S-mobiilin sisältö on pitkälti arjen kulutus- ja pankkiasioihin keskittyvää, joten luonnollisesti kaikenikäiset aikuiset ovat sen aktiivisia käyttäjiä. Olemme kuitenkin huomanneet, että käyttäjissä ylikorostuvat kaikenikäiset pientaloudet, eli yhden tai kahden hengen taloudet. Heille S-mobiili ja sen tarjoamat edut ovat hyvät lisäsyy meillä asiointiin bonuspalkitsemisen rinnalla. Toisaalta myös lapsiperheet käyttävät aktiivisesti S-mobiilia, kertoo Osuuskauppa Keskimaan viestintä- ja markkinointijohtaja Noora Luoma.

Osuuskauppa ja sen yhteistyökumppanit tuottavat asiakasomistajille ja asiakasomistajatalouteen kuuluville erilaisia pysyviä ja vaihtuvia tuote- ja palveluetuja. S-mobiili on yksi kanava vaihtuvien etujen tuottamiseen.

− Olemme kehittäneet S-mobiilia valtakunnallisella yhteistyöllä, mutta me Keskimaalla olemme keskittyneet etenkin kehittämään S-mobiilin etusisältöjä keskisuomalaisille asiakkaillemme. Mobiiliedut täydentävät meidän asiakasomistajillemme tarjoamaamme palvelu- ja etutarjontaamme, jonka kulmakivi ovat edulliset ja laadukkaat toimipaikkamme. Paperisiin etukuponkeihin verrattuna S-mobiilin edut sisältävät asiakasomistajille useita hyötyjä, kuten sen, että edut ovat yleensä aina mukana ostotilanteessa eivät huku, rikkoonnu tai unohdu kotiin ja ne on helppo hyödyntää vaikkei toimipaikkaan tullessaan vielä edes tiennyt edusta, avaa Noora Luoma.

Mitä S-mobiililla Keski-Suomessa tehdään?

Oman osuuskaupan tuottamien vaihtuvien tuote-etujen lisäksi suosittuja sisältöjä S-mobiilissa ovat S-pankin digitaaliset pankkipalvelut ja sähköiset kauppakuitit. Suosittu on myös Omat ostot -osio, jossa käyttäjä voi tarkastella omien ostojensa realistista kotimaisuusastetta, ravintoarvolaskuria ja hiilijalanjälkeä omaan dataansa perustuen. Uusi kaupparyhmien yksittäisten kauppojen hintatason vertailu omaan dataan perustuen nostaa myös suosiotaan.

Vuoden aikana Keskimaa on tarjonnut erilaisilla kohdennuksilla yli 600 erilaista etukuponkia asiakkaidensa käytettäväksi ruoka- ja käyttötavarakaupoissa, ravintoloissa ja liikennemyymälöissä. Keskimaan tuottamista etukupongeista tyypillisimpiä ja suosituimpia ovat kaikissa ruokakaupoissa lunastettavissa olevat edut, kuten esimerkiksi jogurtit, juustosämpylät ja astianpesuaine. Myös Prismasta saatavat käyttötavaraedut ovat kestosuosikkeja, kuten myös ABC Pesukadun kupongit ja Sokoksen kosmetiikkakupongit.

− Ennen koronaa ravintoloiden edut ja ABC noutopöydän edut olivat myös lunastetuimpien joukossa, ja toivomme että koronan hellittäessä näiden suosio jälleen palaa, toteaa Noora Luoma.

Keskimaa tarjoaa asiakkailleen yllätysetuja S-mobiilissa 20.–31.10.2021 kiitoksena applikaation aktiivisesta käyttämisestä.

 


Lisätiedot

Antti Määttä, toimitusjohtaja, Osuuskauppa Keskimaa, 010 767 3010, antti.maatta@sok.fi

Noora Luoma, viestintä- ja markkinointijohtaja, Osuuskauppa Keskimaa, 010 767 3040, noora.luoma@sok.fi

 

Osuuskauppa Keskimaa parantaa kauneuden ja hyvinvoinnin palveluja Vaajakoskella, kun S-market Vaajalan kiinteistössä avataan uusi Parturi-kampaamo Vaajala. Aikaisemmin Keskimaalla on ollut kampaamoliiketoimintaa ainoastaan Prisma Seppälän yhteydessä sijaitsevassa Parturi-kampaamo Seppälässä. Uusi parturi-kampaamo palvelee erityisesti Vaajakosken suunnalta tulevia asiakkaita tasaten samalla Seppälän parturi-kampaamon asiakasmääriä.

Keskimaa laajentaa parturi-kampaamo liiketoimintaa Vaajakoskelle, S-market Vaajalan yhteyteen. S-market Vaajalan kiinteistöön avataan uusi Parturi-Kampaamo Vaajala, joka sijoittuu kahvila Caffitellan sekä eläintarvikeliike Mustin ja Mirrin väliin.

− Kutsumme uutta Parturi-Kampaamo Vaajalaa Parturi-kampaamo Seppälän sisartoimipaikaksi. Ajatus uudesta parturi-kampaamopalvelusta sai alkunsa hyvin pitkälle asiakkaiden tarpeista. Tunnistimme, että nykyisessä Seppälän Parturi-kampaamossa käy paljon asiakkaita Vaajakosken suunnalta, joten palvelulle löytyy luontaista vetovoimaa Vaajalassa, uskoo Keskimaan Parturi-kampaamojen liiketoiminnasta vastaava toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

Parturi-kampaamo Vaajala

Parturi-kampaamo Vaajala työllistää 10 henkilöä, joista osa on entisiä Seppälän Parturi-kampaamon työntekijää ja osa uusia kampaamoalan ammattilaisia. Vaajalan parturi-kampaamosta saa kaikki alan palvelut aina leikkauksista värjäyksiin ja jopa juhlakampauksiin.

− Hiusten leikkuuttaminen onnistuu non-stop-palvelun ansiosta ilman ajanvarausta, vaikkapa ruokatunnin aikana. Enemmän aikaa vaativiin käsittelyihin sen sijaan kannattaa varata aika etukäteen verkossa tai puhelimitse, kertoo Keskimaan parturi-kampaamoiden myyntipäällikkö Marjaana Saikkonen.

Kampaamopalveluiden lisäksi Parturi-kampaamo Vaajala tarjoaa myös hyvän valikoiman hiustenhoitotuotteita. Samalla uusia kampaamotuotteita saadaan myös S-market Vaajalan valikoimiin.

Vaajalan parturi-kampaamo palvelee arkisin kello 9–20  ja lauantaisin kello 9–17. Asiakaspaikkoja kampaamossa on yhteensä kahdeksan. Parturi-Kampaamo Vaajalan kokonaisinvestointi on ollut noin 120 000 euroa.


Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, Vesa Kyllönen, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja, 010 767 3021, vesa.kyllonen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, Marjaana Saikkonen, myyntipäällikkö, 010 767 3271, marjaana.saikkonen@sok.fi

 

Osuuskauppa Keskimaan edustajiston ehdokasasettelu on päättynyt ja ehdokasilmoitukset on vahvistettu. Edustajiston vaaleissa ehdolle asettuu yhteensä 183 osuuskaupan jäsentä.   Keskimaan 50-jäsenisen edustajiston vaalit järjestetään lokakuussa 4.10.−17.10.2021

Osuuskauppa Keskimaan ehdokasasettelu oli 16.−31.8.2021 välisenä aikana. Edustajiston vaalit järjestetään ensimmäistä kertaa suorana henkilövaalina, jossa valituksi tulevat eniten ääniä saaneet ehdokkaat, riippumatta ehdokasilmoitusten äänimääristä.

− Teimme viime vuonna sääntömuutoksen, jonka myötä muutimme vaalijärjestyksemme suoraksi henkilövaaliksi. Tämä muutos vaalitavassa on välittynyt suoraan ehdokasasetteluun, sillä pitkien ehdokaslistojen sijaan saimme paljon ehdokasilmoituksia ihan yksittäisistä ehdokkaista. Tiedostimme, että hyvin todennäköisesti ehdokkaiden määrät tulevat laskemaan vaalitavan muutoksen myötä, toteaa Osuuskauppa Keskimaa talousjohtaja Niko Toivanen.

− Ehdokasasettelu herätti paljon positiivista kiinnostusta osuuskaupan toimintaan. Edustajiston tehtävä on äärimmäisen tärkeä paitsi merkittäviä päätöksiä tekevänä toimielimenä, myös kontaktipintana ja äänitorvena asiakasomistajien ja osuuskaupan johdon välillä. Uskomme, että nyt meillä on mukana ehdokkaina aitoja vaikuttamisen haluisia asiakasomistajia, Toivanen jatkaa.

Osuuskauppa Keskimaan edustajiston vaaleissa ehdolle asettuu yhteensä 183 osuuskaupan jäsentä eli asiakasomistajaa, hyväksyttyjä ehdokasilmoituksia oli 63. Edellisessä vaalissa ehdokkaita oli 270, jätettyjä ehdokaslistoja 26. Vaalissa valitaan 50 edustajiston jäsentä. Nykyisistä edustajiston jäsenistä 33 asettui ehdolle. Ehdokkaiden ikäjakauma on 26−82 vuotta.

 

 

Jäsenalue

Edustajiston jäseniä valitaan Ehdokkaita Ehdokasilmoituksia
Eteläinen jäsenalue 12 43 16
Jyväskylän jäsenalue 27 105 33
Pohjoinen jäsenalue 11 35 14
Yhteensä: 50 183 63

 

Näin vaalit etenevät

Osuuskauppa Keskimaan vaalien äänestysaika on 4.10.−17.10.2021 ja samaan aikaan aukeaa myös vaalikone osoitteessa keskimaa.fi/vaalit. Äänestäminen vaaleissa onnistuu sähköisesti verkossa tai postitse äänestyslipulla. Asiakasomistajien koteihin jaetaan ennen äänestysajan alkua äänestysmateriaali ohjeistuksineen. Vaalissa äänioikeutettuja ovat kaikki ennen vaalivuoden alkua jäseniksi hyväksytyt ja 15 vuotta täyttäneet osuuskaupan jäsenet.

Osuuskaupan edustajistoon valitaan yhteensä 50 jäsentä seuraaviksi neljäksi vuodeksi. Vaalien tulos julkistetaan, kun S-vaalilautakunta on vahvistanut vaalin tuloksen.

Ehdokaslista löytyy osoitteesta: https://keskimaa.fi/vaalit/ehdokkaille/



Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, talousjohtaja Niko Toivanen, 010 767 3030, niko.toivanen@sok.fi


Käytännön kysymykset vaaleihin liittyen:

Osuuskauppa Keskimaa, johdon assistentti, S-vaalilautakunnan jäsen Suvi Elonheimo-Tikkanen, 010 767 3009,  suvi.elonheimo-tikkanen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, asiakkuuspäällikkö, Tuija Kivi, 010 767 3083, tuija.kivi@sok.fi

 

Edustajisto toimii paikallisena äänitorvena osuuskaupan johdon suuntaan ja huolehtii siitä, että osuuskaupan palveluita ja etuja kehitetään omistajien toiveita kuunnellen. Keskimaan 50-jäsenisen edustajiston vaalit järjestetään lokakuussa 2021 suorana henkilövaalina. Ehdokasasettelu alkaa ma 16.8. ja päättyy ti 31.8.2021. Ehdokkaiksi haetaan Keskimaan asiakasomistajia, jotka ovat kiinnostuneita Osuuskauppa Keskimaan kehittämisestä ja oman alueen arjen parantamisesta.

Osuuskauppa Keskimaan edustajiston jäsenyys tarjoaa näköalapaikan kauppaan ja palvelualaan sekä antaa mahdollisuuden vaikuttaa asiakasomistajille suunnattujen palveluiden kehittämiseen. Ehdokkaiksi toivotaan eri ikäisiä, erilaisissa ammateissa toimivia ja erilaisissa elämäntilanteissa olevia ehdokkaita, jotta edustajistoon saadaan mahdollisimman hyvin Keskimaan laajaa omistajakuntaa edustava joukko. Sopivia ehdokkaita ovat osuuskaupan palveluja aktiivisesti käyttävät ja niiden kehittämisestä aidosti kiinnostuneet asiakasomistajat.

− Edustajiston jäsenten ei tarvitse olla kaupan alan ammattilaisia. Tärkeintä on intohimo oman asuinympäristönsä kehittämiseen ja näkemys siitä, miten osuuskauppa voisi olla oman toimintansa kautta rakentamassa Keski-Suomesta parempaa paikkaa elää, tiivistää Osuuskauppa Keskimaan talousjohtaja Niko Toivanen.

Jäsenellä on todellista valtaa

Osuuskauppa Keskimaa on jäsentensä omistama yritys, jonka päätöksentekoon jäsenet voivat ottaa monella tapaa osaa. Keskimaan 50-jäseninen edustajisto valitaan jäsenten keskuudesta joka neljäs vuosi.

Edustajiston tärkeimpänä tehtävänä on valvoa, että osuuskauppa toimii ja sitä kehitetään asiakasomistajien toiveiden mukaisesti. Edustajisto muun muassa päättää osuuskaupan säännöistä, vahvistaa edellisen vuoden tilinpäätöksen ja päättää ylijäämän käytöstä sekä valitsee hallintoneuvoston jäsenet ja tilintarkastajat. Lisäksi edustajiston jäsenet voivat tehdä hallitukselle aloitteita osuuskaupan toimialaan liittyvistä asioista.

Edustajistoa vielä tiiviimmin osuuskaupan päätöksentekoon pääsee osallistumaan hallintoneuvostossa, jonka kokoonpanon päättää edustajisto. Hallintoneuvosto mm. vahvistaa osuuskaupan strategian ja nimittää osuuskaupan toimitusjohtajan.

Näin vaalit etenevät – ensimmäistä kertaa suora henkilövaali

Osuuskaupan ehdokasasettelu alkaa ma 16.8.2021 ja jatkuu elokuun loppuun 31.8.2021 saakka. Osuuskaupan vaaleissa voi olla ehdokkaana jäsen, joka on hyväksytty osuuskaupan jäseneksi vaalivuotta edeltäneen eli vuoden 2020 loppuun mennessä, on maksanut osuusmaksun, on täysivaltainen ja asuu jäsenalueella. Osuuskauppa Keskimaa on jaettu vaaleissa kolmeen jäsenalueeseen: Jyväskylä sekä eteläinen ja pohjoinen alue.

− Tämän vuoden vaaleissamme edustajiston jäsenet valitaan ensimmäistä kertaa suoralla vaalitavalla, mikä helpottaa yksittäisen ehdokkaan läpimenoa. Suorassa henkilövaalissa valituiksi tulevat eniten ääniä saaneet ehdokkaat, riippumatta ehdokaslistojen äänimääristä, täsmentää Toivanen uuteen vaalijärjestykseen viitaten.

Ehdokasasettelu tapahtuu sähköisen ehdokasasettelun kautta 16.−31.8.2021 välisenä aikana. Asettuakseen ehdolle ehdokas tarvitsee kaksi äänioikeutettua asiamiestä, jotka tekevät ehdokasasettelun ja kutsuvat ehdokkaan listalleen ehdokkaaksi. Osuuskaupan vaalisivuille keskimaa.fi/vaalit on koottu ohjeet ehdokkaaksi ryhtymiseen.

Osuuskauppa Keskimaan vaalien ehdokaslistat julkistetaan 9.9.2021 ja äänestysaika on 4.10.−17.10.2021. Vaalissa äänioikeutettuja ovat kaikki ennen vaalivuoden alkua jäseniksi hyväksytyt ja 15 vuotta täyttäneet osuuskaupan jäsenet. Osuuskaupan edustajistoon valitaan yhteensä 50 jäsentä seuraaviksi neljäksi vuodeksi. Vaalien tulos julkistetaan 26.11.2021.


Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, talousjohtaja Niko Toivanen, 010 767 3030, niko.toivanen@sok.fi

Käytännön kysymykset ehdokasasetteluun liittyen:

Osuuskauppa Keskimaa, johdon assistentti, S-vaalilautakunnan jäsen Suvi Elonheimo-Tikkanen, 010 767 3009,  suvi.elonheimo-tikkanen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, asiakkuuspäällikkö, Tuija Kivi, 010 767 3083, tuija.kivi@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaan tammi−kesäkuun liikevaihto oli 316,0 miljoonaa euroa, missä oli kasvua 5,6 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi−kesäkuun operatiivinen tulos oli 4,1 miljoonaa euroa, mikä on noin 1,7 miljoonaa euroa parempi kuin viime vuonna. Koronakriisin vaikutus Keskimaan tulokseen on ollut merkittävä, vaikka kesäkauppa toteutui jokaisella toimialalla odotuksia paremmin.

Market- ja tavaratalokaupan liikevaihto kasvoi tammi-kesäkuussa 246,5 miljoonaan euroon (+3,5 %). Päivittäistavarakauppaa tehtiin 217,3 miljoonalla eurolla (+3,5 %). Käyttötavarakaupan liikevaihto kasvoi viime vuoden tasosta 2,7 %, ollen 27,9 miljoonaa euroa.

− Erityisesti päivittäistavarakauppa kannatteli tulostamme jo edellisenä vuonna koronakriisin aikana, joten olemme erittäin tyytyväisiä siitä, että kasvu on jatkunut myös tämän vuoden alkupuolella vähintään markkinakasvun vauhdissa. Muiden toimialojen osalta on hyvin haastavaa verrata lukuja edelliseen vuoteen, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto tammi−kesäkuussa oli 57,7 miljoonaa euroa (20,1 %). ABC-liikennemyymälöissä tehtiin ravintola- ja marketkauppaa 11,2 miljoonalla eurolla (15,9 %). Polttonestekaupan liikevaihto tammi-kesäkuussa oli 46,5 miljoonaa euroa (21,1 %). Kesäkauden runsas kotimaanmatkailu on näkynyt asiakasmäärien kasvuna liikennemyymälöissä. Juhannuksen jälkeen asiakasmäärät ovat ylittäneet 2019 kesän asiakasmäärät. Polttonestekaupassa myyntiin heijastuu vähittäismyyntihintoja korottava maailmamarkkinahintojen nousu.

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli 8,6 miljoonaa euroa (-16,5 %). Ravintolakaupan liikevaihto oli 5,6 miljoonaa euroa (-19,1 %) ja majoituskaupan 3,0 miljoonaa euroa (-11,1 %). Matkailu- ja ravitsemiskaupan alkukevät oli haastava edellisvuoden mukaisesti. Maaliskuussa alkanut ravintolatoiminnan sulku jätti ison loven kevään myynteihin. Toisaalta kesällä ravintola- ja matkailukaupassa onnistuttiin jopa odotuksia paremmin.

− Meillä on takana todella positiivinen kesäkauppa, erityisesti hotellien ja ravintoloiden heinäkuu näyttää onnistuneen odotuksia paremmin. Heinäkuu oli Keskimaan kaikille toimialoille myynnillisesti erittäin hyvä. Oli selkeästi nähtävissä, että suomalaiset matkailivat kotimaassa ja käyttivät paikallisia palveluita.

− Loppuvuoden tuloksen arvioimisen osalta ratkaisevaa on koronan neljännen aallon vaikutukset kaupankäyntiin. Tällä hetkellä näyttää, että tulos on muodostumassa vähintään viime vuoden tasolle mutta selkeästi vuotta 2019 heikommaksi, Määttä toteaa.

Investointeja toteutetaan suunnitelmien mukaisesti

Keskimaa investoi merkittävästi palveluiden pitkäjänteiseen kehittämiseen. S-marketien konseptiuudistuksia on jatkettu suunnitelmien mukaisesti. Tämän vuoden aikana S-marketeja on uudistettu Tikkakoskella, Jämsässä ja Lievestuoreella. Maaliskuun alussa avattiin uusi S-market Tourula Jyväskylän keskustan tuntumaan. Näiden lisäksi S-market Savelassa on käynnistynyt mittava myymälälaajennus, myös S-market Karstulan ja Sale Haapamäen myymälät uudistetaan syksyn aikana.

Palokan Prisman kiinteistössä on tehty mittavaa miljööremonttia, kun julkisivua, kauppakeskuksen sisätiloja ja piha-alueita on uudistettu. Uudistustyöt alueella jatkuvat vielä syksylle. Lisäksi Palokan ABC uudistettiin kokonaisvaltaisesti sisätilojen osalta alkukeväästä.

− Vaikka olemme investoineet paljon fyysisten tilojen uudistuksiin, miljööremontteihin ja laajennuksiin, niin yksi merkittävimmistä investoinneista kevään aikana on ollut ruoan verkkokauppapalvelun kehittäminen alueellamme. Olemme kevään aikana avanneet uuden S-kaupat.fi -verkkokauppapalvelun jopa 10 S-marketiimme, Prismoihimme ja Mestarin Herkkuun. Palvelu on otettu erittäin hyvin vastaan ja sitä kehitetään aktiivisesti yhdessä asiakkaidemme kanssa, Antti Määttä toteaa.

− Lisäksi pääsimme keväällä julkistamaan niin meidän kuin koko Jyväskylän matkailun näkökulmasta merkittävän hankkeen, kun kerroimme uuden saunaravintolan rakentamisesta Jyväskylän satamaan. Pitkän suunnittelun ja harkinnan jälkeen tämä hanke on lopultakin ihan konkreettisesti toteutumassa ja sataman kärjessä rakennustyöt ovat nyt hyvässä vauhdissa, iloitsee Määttä.

Keskimaa avasi keväällä Jyväskylän Keskustaan uuden Rosson. Uuden Rosso Jyväskylän myynnin taso on ylittänyt odotukset. Rosso Kirkkopuisto sen sijaan suljetaan elokuun lopulla. Rosso Kirkkopuiston henkilökunta siirtyy työskentelemään pääosin uuteen Rosso Jyväskylään

Kesätyöntekijöitä ennätysmäärä

Keskimaa on Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja. Osuuskaupan palveluksessa oli kesäkuun lopussa aktiivisessa työsuhteessa 2 486 työntekijää. Keskimaa tarjosi tänä vuonna kesätöitä noin tuhannelle nuorelle, joista 550 oli Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelijoita. Muita kesätyöntekijöitä oli yli 450.  Edellisenä vuonna nuorille suunnattu Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelu jouduttiin perumaan koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolosuhteiden vuoksi.

Keskimaalla oli kesäkuun lopussa asiakasomistajia 135 108. Keskimaan edustajisto päätti kevätkokouksessa jakaa omistajilleen ylijäämänpalautusta ja osuusmaksun korkoa. Ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko maksettiin 25 kesäkuuta. Vuoden 2020 tuloksesta ylijäämänpalautusta maksettiin miltei 4,8 miljoonaa euroa, mikä on lähes sama summa kuin edellisenä vuonna. Ylijäämänpalautusta maksettiin asiakasomistajille 1 % Osuuskauppa Keskimaasta vuoden 2020 aikana tehtyjen, S-Etukortilla rekisteröityjen bonusostojen määrästä. Osuusmaksulle korkoa maksettiin 6 % eli 6 euroa osuusmaksulta, yhteensä 0,8 miljoonaa euroa. Keskimaan omistajuudesta merkittävin rahana maksettava etu omistajille on Bonus, jota on maksettu tammi−kesäkuun aikana 11,1 miljoonaa euroa.


Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, toimitusjohtaja, kauppaneuvos Antti Määttä, 050 522 1011, antti.maatta@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, talousjohtaja Niko Toivanen, 040 523 9131, niko.toivanen@sok.fi

 

Osuuskauppa Keskimaan edustajisto päätti kevätkokouksessaan maksaa Keskimaan asiakasomistajille ylijäämänpalautusta vuoden 2020 tuloksesta. Ylijäämänpalautusta ja osuusmaksun korkoa maksetaan asiakasomistajille tänä vuonna yhteensä yli 5,5 miljoonaa euroa. Lisäksi kevätkokouksessa todettiin, että Osuuskauppa Keskimaa valmistautuu vaalisyksyyn. Keskimaalle valitaan vaaleissa uusi edustajisto seuraavaksi nelivuotiskaudeksi.

Osuuskauppa Keskimaan edustajisto päätti kevätkokouksessa ylijäämänpalautuksen maksamisesta. Keskimaa jakaa omistajilleen kesäkuussa ylijäämänpalautusta ja osuusmaksun korkoa. Vuoden 2020 tuloksesta ylijäämänpalautusta maksetaan miltei 4,8 miljoonaa euroa, mikä on lähes sama summa kuin edellisenä vuonna. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajille 1 % Osuuskauppa Keskimaasta vuoden 2020 aikana tehtyjen, S-Etukortilla rekisteröityjen bonusostojen määrästä. Osuusmaksun koron suuruudeksi Keskimaan edustajisto päätti edellisvuosien tapaan 6 % eli 6 euroa osuusmaksulta, yhteensä 786 048 €. Ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko maksetaan asiakasomistajille 23. kesäkuuta.

− Ylijäämänpalautus on tapa palauttaa osa osuuskaupan ylijäämästä asiakasomistajille heidän vuosittaisten ostojensa suhteessa. Tällaisen monella tapaa vaikean koronavuoden jälkeen ylijäämänpalautuksen merkitys on entistä suurempi. Vaikka vuosi 2020 on ollut tuloksellisesti haastava Keskimaalle, haluamme siitä huolimatta palkita yli 134 000 asiakasomistajaamme vuoden ostoista ja samalla tukea keskisuomalaisten ostovoimaa. Tämä on mukava piristysruiske monelle kotitaloudelle keskikesän kynnyksellä, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Osuuskauppa Keskimaa on maksanut ylijäämänpalautusta katkeamatta yli 20 vuoden ajan.

Osuuskauppa Keskimaan edustajiston vaalit lokakuussa 2021

Kevätkokouksessa todettiin lisäksi, että Osuuskauppa Keskimaan edustajiston vaalit järjestetään lokakuussa. Näin ollen kevätkokous oli tämän edustajiston viimeinen sääntömääräinen kokous. Keskimaan edustajiston vaalit järjestetään 4.10.−17.10.2021 ja ehdokasasettelu ajoittuu elokuulle 16.8.−31.8.2021.  Keskimaan edustajiston vaalit järjestetään ensimmäistä kertaa vaalitavaltaan suorana henkilövaalina.

− Olemme jo aloittaneet vaalijärjestelyt syksylle ja toivomme, että saamme innostettua asiakasomistajiamme lähtemään mukaan ehdokkaaksi vaaleihin. Edustajisto on erinomainen näköalapaikka osuuskaupan toimintaan, taustoittaa Osuuskauppa Keskimaan talousjohtaja Niko Toivanen.

Vaaleissa valitaan edustajistoon 50 edustajaa seuraavalle nelivuotiskaudelle 2021­−­­2025.

Lisätietoja ylijäämänpalautuksen maksusta

Lisätietoa ylijäämänpalautuksen ja osuuskaupan korkoon liittyvistä maksuista voi tiedustella (ma-to klo 9- 15):
Tuija Kivi, tuija.kivi@sok.fi, puh. 010 7673 083


Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Antti Määttä, toimitusjohtaja, kauppaneuvos 050 522 1011, antti.maatta@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, Niko Toivanen, talousjohtaja, 040 523 9131, niko.toivanen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaan tammi-maaliskuun liikevaihto oli 143,9 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua viime vuoteen 0,1 prosenttia. Tammi-maaliskuun operatiivinen tulos oli -0,7 miljoonaa euroa, mikä on noin 1,7 miljoonaa euroa vähemmän kuin viime vuonna. Lomautuksilta on vältytty ravintolahenkilökunnan siirryttyä väliaikaisesti kaupan työtehtäviin. Koko vuoden tulostaso riippuu vahvasti siitä, kuinka koronatilanne Suomessa kehittyy.

Keskimaan market- ja tavaratalokaupan liikevaihto kasvoi tammi-maaliskuussa 5,2 % 113,2 miljoonaan euroon. Päivittäistavarakauppaa tehtiin 102,0 miljoonalla eurolla. Kasvua edelliseen vuoteen oli 5,9 %. Käyttötavarakaupan liikevaihto oli 10,7 miljoonaa euroa, laskua edellisvuoteen oli 0,5 prosenttia.

− Marketkaupan myynti on jatkanut nousuaan edellisvuoden tapaan. Koronarajoitukset ja maaliskuun alussa alkanut ravintolatoiminnan sulku vaikutti merkittävästi ravintola- ja liikennemyymäläkaupan myyntiin ja sitä kautta tulokseen. Edellisvuoden verrokkina meillä on vuoden ensimmäisten kahden kuukauden ajalta vielä ajat ennen koronaa ja ravintoloiden myyntien rajoittamista, mikä täytyy muistaa vertaillessa myynnin ja tuloksen kehityksiä ensimmäisen kvartaalin osalta, toteaa Osuuskauppa Keskimaa toimitusjohtaja Antti Määttä.

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli 3,4 miljoonaa euroa, jossa oli laskua 58,6 %. Ravintolakauppa (2,2 milj.€) aleni 60,8 % ja majoituskauppa (1,2 milj.€) laski 53,7 %. Ravintolakauppaan on vaikuttanut voimakkaasti jo vuoden kestäneet rajoitukset aukioloajoissa ja asiakaspaikoissa. Ravintolasulun vuoksi ravintoloiden liiketoiminta on ollut lähes koko maaliskuun take away -myynnin kannattelema.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto laski alkuvuonna 3,5 % 25,6 miljoonaan euroon. ABC-liikennemyymälöiden ravintola- ja marketkaupassa myyntiä tehtiin 4,7 miljoonalla eurolla (- 19,2 %). Lukuihin vaikutti koronarajoitukset ja ravintoloiden sulkutoimenpiteet.  Polttonestekaupan liikevaihto tammi-maaliskuussa oli 19,6 miljoonaa euroa (1,7 %). Polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen nousun myötä alkuvuoden myynti ylsi kasvuun edellisvuoteen verrattuna.

− Loppuvuoden ennakointi liikevaihdon tai tuloksen toteuman osalta on haasteellista. Paras arviomme tällä hetkellä on, että tulos tulee olemaan viime vuoden tasolla eli noin 14 miljoonaa euroa. Liiketoiminnan normalisoitumisen kannalta oleellista on koronarokotuksien edistyminen Suomessa ja sen myötä mahdollinen rajoitteiden purkaminen ihmisten liikkumiseen, kokoontumisiin ja ravintoloiden liiketoimintaan liittyen. Odotamme positiivista kehitystä jo kesäkauppaan, Määttä ennakoi.

Investointeja on jatkettu laajalla rintamalla koronasta huolimatta

Keskimaa on jatkanut pitkäjänteisesti suunnitelmien mukaisia investointeja palveluiden kehittämiseen. Alkuvuoden aikana S-marketien konseptiuudistuksia on tehty S-market Tikkakoskella, laajempi uudistus on parhaillaan käynnissä S-market Lievestuoreella. Maaliskuun alussa avattiin uusi S-market Tourula Jyväskylän keskustan tuntumaan. Kuluvan vuoden aikana on suunnitteilla vielä uudistukset neljässä S-marketissa jo mainittujen lisäksi.

Keskimaa on panostanut myös palveluihinsa Palokan palvelukeskittymässä. ABC Palokan kokonaisvaltainen liikennemyymäläuudistus toteutettiin maaliskuun aikana. Palokan Prisman kiinteistössä toteutetaan parhaillaan koko kiinteistön kattavaa miljööremonttia, joka laajenee piha-alueiden ja julkisivun uudistuksiin kevään aikana.

Keskimaan alueella ruoan verkkokaupan verkostoa on kehitetty voimakkaasi alkuvuoden aikana. Uusi S-kaupat -verkkokauppapalvelu on laajentunut jo kymmeneen Keskimaan S-marketiin sekä Keljon ja Palokan Prismoihin. Prisma Seppälä ja Mestarin Herkku siirtyvät asteittain nykyisestä palvelumallista S-kaupat.fi -palveluun alkukesään mennessä.

Ravintoloiden osalta Jyväskylän keskustaan avattavan uuden Rosson viimeistely on parhaillaan käynnissä. Avajaisiin valmistaudutaan toukokuun aikana.

Aurinkosähkön tuotanto kiihtyy – kohteita jopa 15 vuoden loppuun mennessä

Keskimaan kiinteistöjen uudistuksissa on kiinnitetty erityistä huomiota energiankulutukseen. S-ryhmä on aurinkosähkön suurin tuottaja ja kuluttaja Suomessa. Osuuskauppa Keskimaa on vahvasti mukana kehityksessä.

Osuuskauppa Keskimaan alueella on tällä hetkellä yhdeksän kiinteistön katolla yhteensä 4 000 aurinkopaneelia. Vuoden lopussa määrä nousee lähes 5 300 paneeliin. Keskimäärin ne tuottavat 6 % toimipaikan kuluttamasta sähköstä, ja tehokkaimmillaan tuotanto on kesällä, jolloin kylmälaitteet kuluttavat eniten sähköä. Esimerkiksi vuoden 2020 vuosituotanto riittäisi 45 omakotitalon vuotuiseen lämmittämiseen tai 4,4 miljoonan kilometrin ajeluun sähköautolla.

Keskimaa asentaa lisää aurinkopaneeleita tämän vuoden aikana kuuteen kiinteistöön. Uusia kohteita ovat S-market Joutsa, Karstula, Tikkakoski ja Viitasaari sekä Sale Säynätsalo ja ABC Keljonkangas. Vuoden loppuun mennessä aurinkosähköä hyödynnetään kaikkiaan 15 Keskimaan toimipaikassa.

Keskimaa tarjoaa tänä vuonna kesätöitä ja harjoittelupaikkoja suunnitellusti

Keskimaa on merkittävä keskisuomalainen työnantaja. Osuuskaupan palveluksessa oli maaliskuun lopussa aktiivisessa työsuhteessa 1 769 työntekijää. Kuuden viikon ravintolasulun aikana Keskimaa ei joutunut lomauttamaan ravintola-alan ammattilaisia, vaan heillä oli mahdollisuus siirtyä työskentelemään kaupanalan toimipaikkoihin ravintolasulun ajaksi, osalla työjaksot marketkaupoissa jatkuvat edelleen.

Keskimaa on rekrytoinut satoja kesätyöntekijöitä töihin toimipaikkoihin eri puolille Keski-Suomea. Viime vuonna peruttu, koululaisille suunnattu, Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelu päästään toteuttamaan tänä vuonna suunnitellusti. Satojen kesätyöntekijöiden lisäksi Keskimaalle tulee tänä kesänä yli 500 ensikertaa työelämään tutustuvia kesäharjoittelijoita.

Keskimaan omistajuudesta merkittävin rahana maksettava etu omistajille on Bonus, jota maksettiin tammi-maaliskuussa 5,0 miljoonaa euroa.

Keskimaan vuoden 2020 vuosikatsaus on julkaistu osoitteessa:
https://vuosikertomus.sinunetusi.fi/2020/vuosikertomus-2020/


Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, toimitusjohtaja, kauppaneuvos Antti Määttä, 050 522 1011, antti.maatta@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, talousjohtaja Niko Toivanen, 040 523 9131, niko.toivanen@sok.fi