Teksti: Kristiina Tammitie, kuvat: Erkka Lyytikkä ja Tero Takalo-Eskola

Keskimaa avasi ennen juhannusta peräkkäisinä päivinä kaksi uutta myymälää. Ensin juhlittiin Multialla uuden Salen avausta, ja seuraavana päivänä ihasteltiin Korpilahdella uutta S-marketia. Avajaiset houkuttelivat molemmilla kylillä paikan päälle sankoin joukoin ihmisiä läheltä ja kauempaakin.

– Kiitos Keskimaalle, joka on halunnut sijoittaa Multialle uuden Salen. Nyt pallo on heitetty meille. On multialaisten omissa käsissä, että kauppaa käytetään, Multian kunnanvaltuuston varapuheenjohtaja Matti Saarinen totesi avauspuheessaan.

– Keskimaa on keskisuomalaisten oma osuuskauppa, jonka tehtävä on omistajien arjen helpottaminen niin haja-asutusalueella kuin kasvukeskuksissakin. Tämä asia konkretisoituu täällä Multialla tänään, totesi puolestaan Keskimaan hallintoneuvoston varapuheenjohtaja Minna Lappalainen.

Järkevällä väelle parasta vuosikausiin

Puheita eturivissä kuunnellut Matti Järvelä totesi, että uuden kaupan avaus Multialle on niin iso asia, että sitä kannattaa ajella katsomaan Keuruultakin.
– Multialaiset ovat järkevää väkeä, kun ovat asioineet kylän ainoassa kaupassa ahkerasti. Jos ei myynti kävisi, ei Keskimaakaan olisi tänne uutta Salea rakentanut. Tämä muuttaa kylän ilmettäkin aika tavalla paremmaksi.
Avajaisnauhan leikkaamisen jälkeen asiakkaat pääsivät tutustumaan uuteen myymälään. Ruuhkan keskellä kassalle ennätti nopeimmin Tapio Ilomäki munkkipussi kädessään.
– Päätin jo ennakkoon, että yritän saada ensimmäisen kuitin muistoksi tapahtumasta. Tämä kauppa on ihan huippujuttu, parasta mitä Multialla on tapahtunut kymmeneen vuoteen, vakiasiakas kommentoi.

Multia Salen päälliköitä kolmessa polvessa: Jaana Savolainen, Jukka Laurila ja Erkki Ahonen.

Samaa mieltä olivat myymälän entiset päälliköt Erkki Ahonen ja Jukka Laurila, jotka kertoivat tulleensa avajaisiin uteliaisuuden usuttamina. Heillä oli paljon muistoja tontilta, edellisen myymälän avajaisista 1970-luvun alusta lähtien.
– Tämä on nyt Multialla kolmas osuuskaupan myymälä minun aikanani, Erkki laskeskeli.
Hannu Hakamäki kertoi osallistuneensa nuorena miehenä edellisiinkin avajaisiin yli 50 vuotta sitten.
– Ensimmäinen vaikutelma tästä uudesta myymälästä on, että hyllyt on täynnä ja tavaraa paljon. Näytti siellä olevan nyt viinihyllykin, kun lakia muutettiin.
– Laita sinne, että uusi kauppa on Multian pelastus, seniori-ikäinen mies ottaa osaa keskusteluun ja saa ison joukon ympärillään nyökyttelemään yksituumaisena.

Malliesimerkki siitä kun tehdään parasta

Seuraavana päivänä avajaishumu jatkui Korpilahdella.
– Korpilahden uusi S-market on esimerkki siitä, kun investoidaan koko maakuntaan ja lähdetään tekemään parasta. Tässä kaupassa on aiempaan verrattuna puolitoista kertaa suuremmat tilat, 1 400 tuotteella laajentuneet valikoimat, itsepalvelukassat, paistopiste, asiakas-wc ja autojen sähkölatausmahdollisuus, avauspuheen pitänyt Keskimaan hallintoneuvoston puheenjohtaja Sami Kettunen listasi.
Lastensa Ailin ja Ahtin sekä pikkuveljiensä Eelin ja Iivon kanssa avajaisiin lähtenyt Ella Tuomi oli oikein tyytyväinen näkemäänsä.
– Herätin kesälomalaiset ja sanoin, että nyt lähdetään S-marketin avajaisiin. Todella hyvältä näyttää, isolta, valoisalta ja avaralta. Ja valikoimat ovat selvästi kasvaneet. Tykkään myös siitä, että tänne on tullut itsepalvelukassat sekä paistopiste, tuoreita riisipiirakoita matkaansa napannut Ella Tuomi totesi.

Avajaisiin olivat lähteneet myös kesälomaa viettävät Oliver (9) ja Oona (7) Ojala sekä Unto Ahonen (9). 

– Me oltiin tämän kaupan ensimmäiset asiakkaat, jotka tuli ovesta sisään nauhan leikkaamisen jälkeen. Olin varmasti ennen kuin kukaan muu, kun tein näin, toisen jalkansa eteenpäin venyttävä ja napakasti lattiaan pamauttava Unto esitteli.
Kolmikolla oli selvät mielipiteet uuden S-marketin vahvuuksista.
– Kun tulee tänne sisälle, niin näyttää tosi isolta. Karkkiosasto on hyvä ja tänne on tullut leluja, joita ei vanhassa kaupassa ollut ainakaan kovin paljoa. Lisäksi hedelmät ja vihannekset on laitettu hienosti. Niitä on kiva katsella, Oliver arvioi.
Sen verran suuren vaikutuksen myymälä teki, että mielessä alkoi siintää tuleva ammattikin.
– Me mennään joskus tulevaisuudessa kauppaan töihin. Varmaan tänne S-marketiin, kaverukset arvelivat.

Eipä tarvitse lähteä kauemmas kauppaan

Korpilahdella mökkeilevä Pirkko Klen ja jämsänkoskelainen Eila Göös tulivat avajaisiin paitsi tutustumaan uuteen kauppaan, myös tapaamaan tuttuja, joita olikin paikalla paljon.
– Kyllä on hieno kauppa. Niin kiiltävät lattiatkin, että kimallussandaalit pääsevät oikeuksiinsa, Pirkko Klen hymyili jalkineitaan esitellen.
– Eipähän tarvitse enää kenenkään lähteä Korpilahdelta ruokakauppaan mihinkään kauemmas. Jos ei tällä valikoimalla pärjää, niin ei sitten millään, Sirkka ja Esa Laitinen jatkoivat arviointia.

Jos on muutos iso asiakkaille, on se sitä myös henkilökunnalle.
– Aivan ihanaa päästä uuteen myymälään. Ajanmukainen kauppa tarkoittaa meille merkittävästi parempia työskentelyolosuhteita ja tyytyväisempiä asiakkaita. Asiakastoiveita on kuultu ja niitä saa edelleen esittää, S-marketin myyjät Teija Leppänen ja Nella Kantola kannustivat.

Korpilahdelle avataan uusi S-market Korpilahti perjantaina 14.6.2024 klo 9. Myyntipinta-alaltaan noin 1000 neliöisen S-marketin avajaisia vietetään perjantaina avajaistarjousten sekä kahvi- ja jäätelötarjoilun merkeissä.

Osuuskauppa Keskimaa on rakennuttanut Korpilahdelle uuden S-marketin vuonna 2022 ostamalleen tontille Korpilahden keskustaan Korpilahdentien varrelle.

− Uuden S-marketin rakennustyöt aloitettiin viime vuoden heinäkuussa ja nyt pääsemme avaamaan uuden myymälän sopivasti kesäsesonkiin juhannusviikon kynnyksellä. Meidän entisen S-marketimme tilat kävivät ahtaiksi niin myymälätilojen kuin parkkialueenkin osalta. Uusi S-market on puolitoistakertaa suurempi entiseen myymälään verrattaessa, joten tilat ovat nyt todella avarat ja valikoimia on päästy laajentamaan tasaisesti useissa tuoteryhmissä, kertoo Osuuskauppa Keskimaan ryhmäpäällikkö Jarno Minkkinen.

S-market Korpilahden rakentamisessa on investoitu erityisesti energiatehokkuuteen niin talotekniikan kuin myymäläkalusteidenkin osalta. Myymälässä on muun muassa ovellisilla kalusteilla oleva CO²-kylmälaitejärjestelmä tehokkaalla lämmöntalteenotolla. Kiinteistön lämmityksessä hyödynnetään kylmäjärjestelmästä syntyvää lauhdelämpöä sekä maalämpöä. Ympäristöystävällisyyden viimeistelee kesän aikana katolle asennettava aurinkosähköjärjestelmä. Lisäksi parkkialueelta löytyy sähköautojen peruslatauspisteet.

Viihtyisämpi myymälä on niin asiakkaiden kuin henkilökunnankin etu

S-market Korpilahden avajaisia vietetään perjantaina 14.6. klo 9.00.

Korpilahtelaisten asiakkaiden toiveet on huomioitu uuden S-marketin valikoimien suunnittelussa ja myös kaupan palveluissa. Lisäksi myymälään on rakennettu asiakas-wc.

− Kaupan valikoimia on laajennettu merkittävästi, jopa 1400 tuotteella. Kysyimme asiakkaiden toiveita uuden S-marketin valikoimiin ja palveluihin liittyen, ja nyt olemme päässeet niitä toteuttamaan useissa tuoteryhmissä. Uusina palveluina meidän uudesta myymälästämme löytyy paistopiste, itsepalvelukassat sujuvoittamaan asiointia pienempiä ostoksia tehtäessä sekä paljon toivottu kaasunmyynti, selventää S-market Korpilahden marketpäällikkö Johanna Kupari.

S-market Korpilahden henkilökunta jatkaa tutulla kokoonpanolla uudessa myymälässä. Vakituista henkilökuntaa on 10 henkilöä.

− Uuden myymälän pystyttämisessä meillä on ollut apuna projektipäällikkö sekä viisi kaupan ammattilaista Keskimaan muista yksiköistä. Kesätöissä meillä on aloittanut seitsemän henkilöä. Työntekijöiden näkökulmasta uudet tilat tehostavat työskentelyä, kun taustatilat on suunniteltu toimiviksi. Aika näyttää pärjäämmekö nykyisellä henkilökunnalla, vai onko meillä tarvetta uusiin rekrytointeihin, Johanna Kupari pohtii.

Uuden S-market Korpilahden kokonaisinvestointi oli noin 5,65 miljoonaa euroa. Osuuskauppa Keskimaa on investoinut viime aikoina merkittävästi uusiin marketeihin. Alkuvuodesta avattiin uusi S-market Uuraisille, Multian uusi Sale avataan samalla viikolla Korpilahden S-marketin kanssa ja elokuussa avataan vielä uusi S-market Mäki-Matti Jyväskylään. Tämän lisäksi uuden S-market Muuramen rakennustyöt ovat parhaillaan käynnissä ja se valmistuu kesälle 2025.

Lisätiedot

Osuuskauppa Keskimaa, ryhmäpäällikkö Jarno Minkkinen, 010 767 3039, jarno.minkkinen@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, marketpäällikkö Johanna Kupari, 010 767 4461, johanna.kupari@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen, vesa.kyllonen@sok.fi, 0107673021

Osuuskauppa Keskimaa avaa uuden Sale-myymälän Multialla torstaina 13. kesäkuuta 2024 klo 9. Uuden myymälän kokonaispinta-ala on lähes 600 neliömetriä, josta noin 340 neliömetriä on myymälätilaa ja loput taustatiloja. Myymälän valikoima kasvaa yli 500 tuotteella, ja uutena palveluna otetaan käyttöön verkkokauppatilaukset.

Uuden myymälän rakentaminen alkoi syksyllä 2023, ja sen valmistuttua vanha, vuonna 1970 rakennettu myymälä puretaan. Tilalle rakennetaan toimiva pysäköintialue.

− Uusien myymälärakennusten rakentaminen on harvinaista pienillä, syrjäisemmillä paikkakunnilla Suomessa. Viimeksi uutta myymälää on juhlittu Multian 1400 asukkaan kunnassa 54 vuotta sitten, kun edellinen myymälämme valmistui, taustoittaa Osuuskauppa Keskimaan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

− Näemme tässä alueessa potentiaalia ja uskomme vahvasti Multian kauppapalveluihin myös tulevaisuudessa. Erityisesti mökkeilevien kesäasukkaiden osuus asiakkaistamme korostuu, ja myynti lähes tuplaantuu kesäkuukausina, vahvistaa Osuuskauppa Keskimaan Sale-ryhmäpäällikkö Päivi Pihlaja.

Avara, energiatehokas ja nykyaikainen myymälä

Uuden myymälän rakentamisessa on panostettu energiatehokkuuteen lämmitysjärjestelmän, kylmälaitteiden ja valaistuksen osalta. Lisäksi myymälän katolle asennetaan aurinkosähköjärjestelmä kesän aikana.

Myymälän myyntiala on kasvanut jonkin verran entiseen verrattuna, mikä on mahdollistanut valikoiman laajentamisen ja tuotteiden näyttävämmän esillepanon. Myymälästä löytyy myös paljon toivottu asiakas-WC. Verkkokauppatilaukset otetaan käyttöön 17.6. alkaen.

− Nykyaikainen myymälä mahdollistaa laajemman ja asiakastarpeita paremmin vastaavan valikoiman. Valikoimia on laajennettu yli 500 uudella tuotteella, erityisesti teollisten elintarvikkeiden ja siivousvälineiden osalta. Lisäksi myymälässämme otetaan käyttöön juhannusviikolla ruoan verkkokauppatilaukset eli asiakkaat pystyvät tilaamaan tuotteet verkosta ja noutamaan ne kaupalta valmiiksi kerättyinä, iloitsee Sale Multian myymäläpäällikkö Jaana Savolainen.

− Olemme erityisen iloisia, kun kaikki on uutta, toimivaa ja mitoitettu myös kesäkuukausien tavaramäärään. Asiakkaiden ostokokemus ja henkilökunnan työskentelyolosuhteet paranevat merkittävästi. Multialle on nyt saatu siisti, toimiva ja asiakkaiden tarpeita entistä paremmin palveleva kauppa.
Sale Multian avajaisia juhlitaan avajaisviikonloppuna torstaista sunnuntaihin erilaisten avajaistapahtumien ja -tarjousten merkeissä.

− Avajaispäivän kunniaksi tarjoamme asiakkaille kahvia, makkaraa ja pientä makeaa. Lisäksi 50 ensimmäiselle asiakkaalle jaetaan Saletisti onnistuu -ämpärit, vinkkaa Jaana Savolainen.

Uuden Sale Multian kokonaisinvestointi oli noin 2,35 miljoonaa euroa. Rakennustyöt tontilla jatkuvat vielä vanhan myymäläkiinteistön purkutöillä. Vanhan myymälän purkutöiden jälkeen tontille rakennetaan toimiva pysäköintialue.

Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Päivi Pihlaja ryhmäpäällikkö, paivi.pihlaja@sok.fi, 010 767 5932
Osuuskauppa Keskimaa, myymäläpäällikkö Jaana Savolainen, jaana.savolainen@sok.fi, 010 767 5265
Osuuskauppa Keskimaa, Vesa Kyllönen, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja, vesa.kyllonen@sok.fi, 010 767 3021

 

Lakimuutos sallii 10.6.2024 alkaen kahdeksanprosenttisten alkoholijuomien myynnin ruokakaupoissa. Keskimaan myymälöissä muutos tarkoittaa entistä parempia mahdollisuuksia ruoan ja juoman yhteensovittamiseen.

Maanantaista 10.6.2024 alkaen Keskimaan ruokakauppojen juomavalikoima monipuolistuu, kun juomaosastoille tuodaan ensimmäistä kertaa valko-, -puna-, rosé- ja kuohuviinejä sekä oluissa ja muissa juomissa lakiuudistuksen sallimia uusia vaihtoehtoja.

− Olemme valmistautuneet jo hyvissä ajoin kaikissa Keskimaan marketeissa vastaanottamaan myyntiin uuden lakimuutoksen sallimat tuotteet. Uusia tuotteita saapuu marketeihimme tämän viikon aikana, vaikkakin iso osa viineistä ja muista uusista tuotteista on jo saatavilla, kertoo Keskimaan marketkaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

− Tähän aikaan vuodesta valikoimissa korostuu raikkaat kuohu- ja valkoviinit. Toki myös oluilla on oma paikkansa, mutta näyttävin uudistus on ehdottomasti laajemmat viinivalikoimat. Valikoimissa on huomioitu erityisesti ruoan ja juoman yhteensovittaminen, mikä näkyy opasteissa, jotka auttavat asiakkaita löytämään eri ruokiin sopivia viinejä.

Juomavalikoimat vaihtelevat myymälöittäin. Uusia juomatuotteita löytyy kaikista Keskimaan Saleista, S-marketeista, Prismoista ja Mestarin Herkusta.

Osuuskauppa Keskimaa starttaa kesäkuussa Korin täydeltä kotiseutua -kampanjan, jonka tavoitteena on tuoda lähellä tuotetut tuotteet paremmin esiin Keskimaan myymälöissä sekä muussa markkinoinnissa ja viestinnässä.

Lähellä tuotetut tuotteet tarjoavat kotiseudullemme työtä sekä asiakkaillemme uusia elämyksiä. Lähiruoka ja paikallisten tekemät tuotteet näyttäytyvät jatkossa entistä paremmin lähes jokaisessa Keskimaan marketissa. Korin täydeltä kotiseutua -kampanja tulee näkymään Keskimaan Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa sekä Mestarin Herkussa. Lähituotteita tullaan nostamaan myymälöissä paremmin esiin, jotta asiakkaiden on ne nykyistä helpompi löytää.

– Rakennamme Prismoihin Lähitori-kojuja massaesillepanojen paikoille ja teemme S-marketeissa sekä Saleissa Lähitori-hyllypäätyjä. Lisäksi hyllynreunojen etiketteihin ja hintanäyttöihin tulee kaulureita, joissa kerrotaan kyseessä olevan lähituote, toimialajohtaja Vesa Kyllönen kuvailee.

Uusien Lähitorien avulla haluamme varmistaa, että lähituotteet ovat jatkossa vieläkin lähempänä, helpommin saatavilla ja valinnanvaraa löytyy entistä enemmän.

– Lähellä tuotetut tuotteet tulee jatkossa tunnistamaan Läheltä- ja Lähitori-symboleista.

Lähituottajayhteistyön syventämisestä on puhuttu Keskimaalla jo pitkään, kampanjan myötä myös yhteistyö tuottajien kanssa tulee syventymään.

– Yhteistyö on ollut hyvää tähänkin asti, mutta haluamme edelleen lisätä vuorovaikutusta ja tiivistää kumppanuuttamme valtakunnallisiin ketjuvalikoimiin kuulumattomien lähituottajiemme kanssa. Keväällä järjestimme ensimmäisen lähituottajafoorumin, johon osallistui kymmeniä keskisuomalaisia tavarantoimittajia. Tarkoituksena on, että jatkossa tapahtuma kokoaa lähituottajamme yhteen vuosittain.

Lähituottajakumppanuuksien parantamisen ei odoteta suoranaisesti tuovan merkittävää lisämyyntiä Keskimaalle. Tärkeämpää on edistää aktiivisesti kotiseutumme lähituotannon menestystä ja tulevaisuutta omien tekojemme kautta.

– Olemme monelle paikalliselle elintarvikeviljelijälle ja -valmistajalle selkäranka, jonka varaan toiminta hyvin suurelta osin on rakentunut. Ensisijainen tavoitteemme on edistää näiden yritysten elinvoimaisuutta auttaen niitä kehittymään ja toivon mukaan myös kasvamaan.

128 kumppania, 1200 tuotetta

Keskimaalla oli viime vuonna 128 lähituottajakumppania ja heillä yli 1200 tuotetta myynnissä Keskimaan myymälöissä vuoden aikana. Leipomot ovat vahvoilla, kun myyntidatasta tarkastellaan lähituotteiden euromääräisiä myyntejä.

– Leipä on tuoretuote, jota ostetaan ympäri vuoden, vuodenajoista ja sesongeista riippumatta. Sen sijaan vihannekset, juurekset ja marjat korostuvat kesäkuukausina, hankinta-asiantuntija Marko Kiiskinen kuvailee.

Leipomoiden kärjessä keikkuu omilla luvuillaan Ruthin leipomo, jonka tuotteet maistuvat asiakkaillemme paikkakunnasta ja toimipaikasta riippumatta.

– Alueellisia erojakin on nähtävissä. Hankasalmen ja Äänekosken seuduilla maistuu konnevetisen Mannisen Kotileipomon leipä, kun taas Keuruulla syödään Virroilla toimivan Vilenin leipomon tuotteita. Kuhmoisissa nousee puolestaan suosikiksi Padasjoen leipomo, Kiiskinen taustoittaa.

Paikallisten leipomoiden lisäksi Keskimaan pienkumppaneiden sarjassa korostuvat keskisuomalaisilla vesillä toimivat ammattikalastajat sekä kalanjalostajat, joiden tuotteet ovat pääosin myynnissä Ruokatoreilla. Hedelmä- ja vihannesosastoilla paikallisuus näkyy ennen muuta perunalaarien äärellä. Myös hunaja sijoittuu edelleen monissa myymälöissä lähituotteiden kärkipäähän.

Lähituotevalikoimaa löytyy Keskimaan kaupoista eniten Seppälän Prismasta. Seuraavina tulevat Prisma Keljo, Mestarin Herkku ja Prisma Palokka. S-marketeista paikallistuotteiden määrässä kärjessä ovat Vaajala, Savela, Jämsä, Muurame ja Äänekoski, Saleista puolestaan Konnevesi ja Multia.

 

Lisätiedot

Osuuskauppa Keskimaa, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen, vesa.kyllonen@sok.fi, 010 767 3021

Osuuskauppa Keskimaa, hankinta-asiantuntija Marko Kiiskinen, marko.kiiskinen@sok.fi, 010 767 3059

Korin täydeltä kotiseutua verkkosivut 

 

Upouusi S-market Uurainen avattiin helmikuun lopulla korvaamaan vanhan Salen. Avauspäivää vietettiin riemukkaissa tunnelmissa, kun uutta markettia saavuttiin katsomaan läheltä ja kaukaa.

– On ollut ilo huomata, että asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä uuteen markettiin. Kauppa on lähtenyt käyntiin todella upeasti ja ensimmäisille kuukausille asetetut tavoitteet ovat täyttyneet jopa odotettua paremmin, marketpäällikkö Sanna Kujala kertoo.

Kevään kynnyksellä uuraislaisille suoritettiin asiakaskysely, jonka avulla haluttiin selvittää mitä mieltä asiakkaat ovat uudesta S-marketista. Vastaajia saatiin 483.

– Asiakaskyselyn suuri vastausmäärä oli meille positiivinen yllätys. Hienoa, että uuraislaiset ovat ottaneet kaupan omakseen ja sen kehittäminen kiinnostaa laajasti. Asiakkaat antoivat kyselyssä erittäin paljon kiitosta myymälän laajentuneesta valikoimasta, parkkipaikasta ja asiakasvessasta. Kaikista eniten kiitettiin ja kehuttiin meidän mahtavaa tiimiä ystävällisestä palvelusta.

Suurin osa vastaajista kertoi asioinnin helppouden, kassapalveluiden sujuvuuden ja myymälän ilmeen olevan erinomaisella tasolla. Valikoima ja paistopiste arvioitiin hyväksi. Kyselyn avoimissa vastauksissa kiiteltiin erityisesti parantunutta valikoimaa ja edullisempaa hintatasoa.

– 73 % vastaajista kertoi löytäneensä kauppareissulla kaiken haluamansa. Tämä oli hienoa kuulla, sillä entiseen Saleen verrattaessa on valikoimamme kasvanut noin 5 000 tuotteella. Asiakastoiveiden perusteella vahvistimme mm. kala-, liha-, panimotuote- sekä lemmikkieläintarvikkeiden ja -ruokien valikoimia.

Kiitosta henkilökunnalle

S-market Uuraisille rakennettiin ruoan verkkokauppa asiakkaiden toiveiden pohjalta. Kyselystä kävi kuitenkin ilmi, että vasta 7 % vastaajista on käyttänyt palvelua.

– Verkkokauppa mahdollistaa ruokaostosten tekemisen helposti verkossa ja niiden noutamisen valmiiksi kerättynä myymälästämme. Kannustan rohkeasti kokeilemaan verkkokauppaa. Palvelua on helppo käyttää ja se tuo myös helpotusta arkeen.

Vastauksista kävi ilmi, että marketin henkilökuntaan ollaan erittäin tyytyväisiä. 70 % antoi täydet pisteet, kun kysyttiin tyytyväisyyttä asteikolla 1–5.

– Positiivisen palautteen runsas määrä on aidosti ja isosti ilahduttanut koko työryhmäämme. Positiivisen vireen on voinut aistia myös myymälän käytäväkeskusteluissa asiakkaidemme kanssa, tämä antaa virtaa ja iloa meidän jokaiseen työpäiväämme.

Tehdyn kyselyn tuloksia käydään läpi vielä koko työryhmän kanssa ja esiin nousseihin tuotetoiveisiin ja kehitysehdotuksiin tartutaan mahdollisuuksien mukaan.

– Käymme kyselyn tulokset läpi vielä yhdessä työryhmämme kanssa ja toteutamme niitä toiveita, jotka on mahdollista toteuttaa. Tuotetoiveita saimme runsaasti ja osa toiveista löytyykin jo hyllystä.

 

Prisma Seppälän myymälässä on tehty kevään aikana mittava uudistus, kun päivittäistavarapuolta on selkeytetty uudelleenjärjestelyin ja samalla myös valikoimia on kasvatettu 500 uudella tuotteella. Lisäksi koko myymälään on asennettu digitaaliset hintaetiketit.

Osuuskauppa Keskimaa on uudistanut Prisma Seppälän myymälää kevään aikana. Uudistukset alkoivat jo helmikuun aikana, kun Prisman käyttötavaraosastolle tehtiin konseptiuudistus, jossa rautapuolen osasto uudistettiin Rauta-Prisma-konseptin mukaiseksi.

Prisman rautapuolen osasto uudistettiin Rauta-Prisma-konseptin mukaiseksi

− Viime viikolla saimme valmiiksi myymälän päivittäistavaraosaston laajemman uudistuksen. Aloitimme uudistustyöt huhtikuun alussa ja nyt olemme saaneet päivitettyä myymälää entistä selkeämmäksi ja tyylikkäämmäksi osittain uusilla kalusteilla ja uudelleenjärjestelyillä, taustoittaa  Osuuskauppa Keskimaan Prismajohtaja Mikko Lehtinen.

Suurimpina muutoksina myymälässä näkyvät teollisten elintarvikkeiden, kuten säilykkeiden, kahvin, teen, makeisten, murojen, pastojen ja muiden kuivatuotteiden uudelleenjärjestelyt. Myös juomaosastoa on uudistettu mahdollista uutta alkoholilain muutosta silmällä pitäen.

Muutostöitä on tehty pääosin yöaikaa, jotta ne ovat häirinneet mahdollisimman vähän asiakkaita.
− Tällaisten isompien muutostöiden osalta on erityisen tärkeää, että ne ovat hyvin suunniteltuja, jotta saamme muutokset toteutettua mahdollisimman pienin häiriöin ostaville asiakkaille. Suuri kiitos hyvin toteutetusta ja tehokkaasta muutostyöstä muutosryhmällemme ja henkilökunnallemme, Lehtinen kiittelee.

Digitaaliset hintaetiketit helpottavat asiointia ja tehostavat myyjien työtä

Digitaalinen etiketti

Yksi merkittävä muutos myymälässä on uudet digitaaliset hintanäytöt, joilla on myös merkittävä vaikutus myyjien työhön.

− Uudet digitaaliset hintanäytöt ovat meillä pitkään odotettu uudistus. Digitaaliset hintanäytöt lisäävät hinnoittelun selkeyttä asiakkaille ja muuttavat myös myyjiemme työtä merkittävästi. Tulostettavien hintalappujen sijaan hinnoittelu- ja tuotetietomuutokset pystytään ajamaan kätevästi digitaalisille hintanäytöille, Lehtinen kertoo.

Digitaalisten hintaetikettien lisäksi myös hyllynpäädyissä on uudet diginäytöt helpottamassa ja ohjaamassa asiakkaiden asiointia.

Digitaaliset hintanäytöt tulevat Keskimaan kaikkiin Prismoihin. Prisma Keljossa diginäyttöjen asennukset ovat juuri valmistumassa ja Prisma Palokassa diginäyttöjen asennukset valmistuvat kesäkuun alussa.

Uusi itsepalvelukassa-alue valmistui Kukkakauppa Ilonan päätyyn

Asiakkaiden pienempien ostosten maksamiseen sekä kerää ja skannaa -palvelua hyödyntäville asiakkaille kassalinjaston toiseen päähän on lisätty uusi itsepalvelukassa-alue. Kassa-alue palvelee erityisesti käyttötavarapuolen päässä asioivia asiakkaita, jotka haluavat hoitaa itse tuotteiden rahastamisen.

− Meillä on Prisma Seppälässä nyt yhteensä 15 itsepalvelukassaa tukemassa perinteisiä kassoja. Uudella linjastolla olemme vastanneet asiakkaiden toiveisiin lisätä itsepalvelukassojen määrää. Itsepalvelukassat ovat todella suosittuja ja vähentävät jonottamista kassoille pienempiä ostoksia tehdessä, Lehtinen toteaa.

Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaan, Prismajohtaja Mikko Lehtinen, mikko.lehtinen@sok.fi, 010 767 3032

 

Osuuskauppa Keskimaa jatkaa Sale-ketjun myymälöiden konseptiuudistuksia. Toukokuun alussa juhlittiin uudistuneen Sale Kannonkosken avajaisia ja tulevana viikonloppuna juhlistetaan Sale Kivijärven uudistusta.

− Olemme todella iloisia, että pääsemme niin Kannonkoskella kuin Kivijärvelläkin aloittamaan kesäsesongin uudistetuissa myymälöissä. Uudistukset näkyvät asiakkaille entistä raikkaampina myymälöinä, kun kaupan värimaailmaa on raikastettu ja kalustusta uusittu. Nämä molemmat myymälät toimivat kylien sydämessä tarjoten jatkossa entistä viihtyisämmän asiointikokemuksen, iloitsee Osuuskauppa Keskimaan Sale-ketjun ryhmäpäällikkö Päivi Pihlaja.

Myymäläuudistuksien aikana niin Kannonkoskella kuin Kivijärvelläkin myymälät on maalattu sisältä, uusittu teippauksia ja valomainoksia, selkeytetty myymälää ja uudistettu osittain myymäläkalusteita. Uusi Sale-konsepti näkyy myymälöissä raikkaampana ja selkeämpänä kokonaisuutena. Myös myymälöiden valikoimia on päivitetty vastaamaan alueen asiakkaiden tarpeita ja kysyntää entistä paremmin.

Sale Kivijärvi

Sale Kivijärvellä uudistusta juhlistetaan viikonlopun aikana kaupan 5-vuotissynttäreiden kanssa samaan aikaan

– Olemme saaneet hienosti onnistuneen freesauksen jälkeen ikään kuin taas uuden myymälän Kivijärvelle. Kalusteita on vaihdettu ja värimaailmaa raikastettu uuden konseptin mukaisesti. Asiakkaat ovat olleet uudistuksesta oikein mielissään ja antaneet tosi paljon positiivista palautetta, Sale Kivijärven myymäläpäällikkö Sonja Karlsson kertoo.

Uudistuksen myötä Kivijärven Salessa on aloitettu uutena palveluna ruoan verkkokaupan keräily. Asiakkaat pääsevät tekemään ruokatilaukset verkossa ja noutamaan valmiiksi kerätyt tilaukset kassalta.

− Olemme vastanneet asiakkaidemme toiveisiin verkkokaupan keräilypalvelun osalta. On mielenkiintoista nähdä, kuinka asiakkaamme ottavat uuden palvelun käyttöön, Sonja Karlsson jatkaa.

Sale Kannonkosken uudistus valmistui toukokuun alussa

Sale Kannonkosken uudistus on otettu ilolla vastaan niin asiakkaiden kuin henkilökunnankin osalta. Uudistuneen myymälän avajaisia päästiin juhlistamaan Kannonkoskella toukokuun alussa.

Sale Kannonkoski

− Henkilökuntamme on tehnyt upeaa työtä kevään aikana, jotta Salemme uudistus saatiin onnistuneesti valmiiksi aikataulussa. On ilo palvella sekä paikallisia asiakkaita että alueen kesäasukkaita uudistuneessa myymälässämme, iloitsee Sale Kannonkosken myymäläpäällikkö Minna Salonen.

Sale Kannonkosken myymäläuudistuksessa myymälään saatiin avarampi sisääntulo sijoittamalla ostoskärryt ulos.
− Pienillä muutoksilla on usein isoja vaikutuksia kokonaisilmeeseen. Esimerkiksi ostoskärryjen sijoittelua muuttamalla sisääntulo on nyt paljon entistä avarampi ja saimme samalla tilaan kukille uuden myyntipaikan, Salonen lisää.

Osuuskauppa Keskimaa on uudistanut Sale-myymälöitä ahkerasti viimeisen kolmen vuoden aikana omalla toiminta-alueellaan. Keskimaalla on yhteensä 12 Sale-myymälää Keski-Suomessa, joista lähes kaikki ovat nyt käyneet konseptiuudistuksen läpi. Seuraava isompi avaus tulee olemaan Sale Multian uuden myymälän avaus kesäkuun puolessa välissä.

Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, ryhmäpäällikkö Päivi Pihlaja, paivi.pihlaja@sok.fi, 010 767 5932
Osuuskauppa Keskimaa, myymäläpäällikkö Sonja Karlsson, sonja.karlsson@sok.fi, 010 767 3047
Osuuskauppa Keskimaa, myymäläpäällikkö Minna Salonen, minna.m.salonen@sok.fi, 010 767 5316

Osuuskauppa Keskimaa on tehnyt päätöksen myyntipinta-alaltaan noin 1800 neliön S-marketin rakennuttamisesta Muuramen keskustaan nykyisen S-marketin viereiselle tontille. Rakennuttajana hankkeessa toimii Trophi Fastighets AB, jonka vuokralaiseksi Keskimaa siirtyy nykyiseltä paikalta. Uusi myymälä avataan kesällä 2025.

Osuuskauppa Keskimaa ja Muuramen kunta tekivät lokakuussa 2022 kaavoituksen käynnistämissopimuksen ja kiinteistökaupan esisopimuksen nykyisen S-marketin viereisen maa-alueen kehittämisestä myymäläliikepaikaksi Muuramen keskustassa, Mikkolantien ja Virastotien kulmauksesta. Muuramen keskusta-alueen kaavaprosessin valmistuttua rakennushanke käynnistyy huhtikuun alusta työmaan aitauksella ja tontilla sijaitsevan liikerakennuksen purkutöillä. Rakennushankkeen aikana Muuramen kunta suorittaa Mikkolantien rakentamisen nykyisen linjan itäpuolelle.

− Olemme todella iloisia, että kaavoitusprosessi on saatu päätökseen ja uuden S-marketin rakentaminen Muurameen toteutuu suunnitelmien mukaisesti. Pääsemme aloittamaan rakennustyöt tänä keväänä ja uusi S-market avataan Muurameen kesällä 2025, kertoo Osuuskauppa Keskimaan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

Tällä hetkellä S-market Muurame toimii vuokralaisena kiinteistössä, jonka omistaa kiinteistösijoitusyhtiö Trophi Fastighets AB. S-market jatkaa nykyisessä kiinteistössä aina siihen asti, kunnes uusi myymäläkiinteistö valmistuu. Trophi Fastighets AB toimii uuden kiinteistön rakennuttajana, jonka vuokralaisena Osuuskauppa Keskimaan jatkaa. Trophi Fastighets AB on kiinteistöyhtiö, joka sijoittaa liikekiinteistöihin Pohjoismaissa, ja jonka liiketoimintakonseptina on omistaa päivittäistavarakauppoja pitkäjänteisesti.

− S-market Muurame palvelee nykyisessä kiinteistössä siihen asti, kunnes uusi S-market avataan. Tämän jälkeen palvelut ja valikoimat siirtyvät entistä laajempina uuteen kiinteistöön. S-market myymäläpinta-ala kasvaa entisestä noin 50 % ja samalla myös valikoimia uudistetaan ja laajennetaan. Palveluiden osalta myymälään saadaan uutena lisänä muun muassa ruoan verkkokaupan toimituksille oma noutopiste. Parkkitilaa tulee myös mukavasti lisää, kertoo Osuuskauppa Keskimaan projektista vastaava ryhmäpäällikkö Mikko Lehtinen.

Kokonaispinta-alaltaan noin 3000 neliön rakennuksen pääasiallinen lämmönlähde on maalämpö. Lämmityksessä ja jäähdytyksessä hyödynnetään lisäksi kaupan kylmälaitteistosta tulevaa lauhdelämpöä lämpöpumppujen avulla. Rakennuksen materiaalivalinnoilla ja teknisillä ratkaisuilla pyritään kohti hiilineutraalia rakennusta. Lisäksi kiinteistön katolle sijoitetaan aurinkopaneelit. Piha-alueelle tulee sähköauton latauspaikkoja.

− Tällaisena rakennusalan matalasuhdanteen aikana on erittäin tärkeää, että uusia hankkeita saadaan liikkeelle. Rakennushankkeella on merkittävä työllistävä vaikutus, lisää Vesa Kyllönen.

Hankkeen pääurakoitsijaksi on valittu Rakennustoimisto Kalevi Alonen Oy, ilmanvaihtourakasta vastaa Keski-Suomen Ilmastointihuolto Oy, sähköurakasta Wattiset Oy, Putkiurakasta A-Pipe Jyväskylä Oy ja rakennusautomaatiourakasta Honeywell Oy. Kiinteistön rakentamisen kokonaisinvestointi on noin 6,6 miljoonaa euroa. Osuuskauppa Keskimaa vastaa hankkeen liiketoimintaan liittyvistä kalustoinvestoinneista, joka ovat noin 1,9 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen, vesa.kyllonen@sok.fi, 010 767 3021

Osuuskauppa Keskimaa, ryhmäpäällikkö Mikko Lehtinen, mikko.lehtinen@sok.fi, 010 767 3032

Osuuskauppa Keskimaa on laajentanut ruoan verkkokauppapalvelua S-market Savelassa tarjoten nyt noutolokerot robottikuljetuksien rinnalle. Noutolokerikkoihin on mahdollista tilata isommatkin ruokaostokset valmiiksi kerättyinä ja noutaa ne itselle sopivaan aikaan. Palvelu on saatavilla S-market Savelan aukioloaikojen mukaisesti, eli ympäri vuorokauden.

Osuuskauppa Keskimaa on kehittänyt aktiivisesti viimeisten vuosien ajan ruoan verkkokaupan palveluja ja vakiinnuttanut asemaansa Keski-Suomen ruoan verkkokaupan markkinajohtajana. Vuoden 2023 aikana Keskimaan ruoan verkkokauppa on kasvanut 10 prosenttia.

Keskimaa aloitti ruoan verkkokauppa-asiakkaita palvelevien Starshipin kuljetusrobottien kokeilun Jyväskylässä kesäkuussa 2023. Robottien kotimyymälöinä toimivat S-market Savela ja S-market Tourula. Nyt verkkokaupan palvelua on laajennettu S-market Savelan osalta noutolokerikkoihin.

S-market Savelan noutolokerikot

S-market Savelan noutolokerikot. KUVA: Marko Hoffrén

− Robottikuljetukset ovat saaneet erittäin hyvän vastaanoton, minkä vuoksi S-market Savelaan halutaan tarjota asiakkaille myös noutolokerikot isompien ostosten noutamiseen. Lisäksi haluamme palvella asiakkaita ympärivuorokautisesti myös verkkokaupan noudon osalta, ja S-market Savelassa tämä on mahdollista toteuttaa laajojen aukioloaikojen myötä. Verkkokaupan tilausten noudot onnistuvat Savelasta vaikka yöaikaan, taustoittaa Osuuskauppa Keskimaan verkkokaupan kehityspäällikkö Marko Hoffrén.

Keskimaa tarjoaa ruoan verkkokauppapalveluja S-kaupat.fi -palvelun kautta. Ruoan tilaaminen verkosta on mahdollista Keskimaan Prismojen lisäksi Mestarin Herkusta sekä 12 S-marketista (Jämsä, Keuruu, Laukaa, Muurame, Saarijärvi, Savela, Tikkakoski, Tourula, Uurainen, Vaajala, Viitasaari ja Äänekoski) sekä Toivakan Salesta.

− Tämän vuoden aikana S-kaupat.fi -palvelua on jo laajennettu helmikuussa Uuraisille avattuun S-markettiin. Uusina kohteina palvelua laajennetaan kevään aikana myös muutamaan Keskimaan Sale-yksikköön, Hoffrén avaa suunnitelmia.

Kotiinkuljetuspalveluja tarjoavat S-market Savelan ja Tourulan robottien lisäksi Jämsän, Keuruun sekä Viitasaaren S-marketit, Mestarin Herkku ja Prisma Seppälä.

Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, verkkokaupan kehityspäällikkö Marko Hoffrén, marko.hoffren@sok.fi, 010 767 4180


Pääkuva: Tero Takalo-Eskola