Osuuskauppa Keskimaan tammi−syyskuun liikevaihto oli 564,3 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 3,7 % kasvua verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Tammi−syyskuun operatiivinen tulos oli 27,8 miljoonaa euroa, mikä on noin 9,0 miljoonaa euroa parempi kuin viime vuonna. Tuloskehitykseen on vaikuttanut erityisesti matkailu- ja ravintolakaupan vahva kehitys edellisvuodesta sekä päivittäistavarakaupan markkinaa vahvempi myynninkehitys.

Market- ja tavaratalokaupan liikevaihto kasvoi tammi-syyskuussa 409,0 miljoonaan euroon (5,6 %), josta päivittäistavarakaupan liikevaihto oli 371,9 miljoonaa euroa (+8,4 %). Käyttötavarakaupan liikevaihto laski edellisen vuoden tasosta 17,1 % ollen 34,7 miljoonaa euroa.

− Ruokakaupan kasvu on edelleen jatkunut meillä selvästi markkinaa voimakkaampana. Meille on erityisen tärkeää, että olemme pystyneet pitämään hintalupauksestamme kiinni näinä epävakaina aikoina. Käyttötavarakaupassa liikevaihtomme on jäänyt viime vuoden tasosta, mihin vaikuttaa erityisesti tappiollisen Kodin Terran liiketoiminnan päättyminen viime vuoden joulukuussa, taustoittaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Liikennekaupan (ABC liikennemyymälät ja liikenne-energiakauppa) liikevaihto tammi−syyskuussa oli 119,3 miljoonaa euroa (-5,3 %). ABC-liikennemyymälöissä tehtiin ravintola- ja marketkauppaa 24,8 miljoonalla eurolla (+9,7 %). Liikenteen energiat ja palveluiden liikevaihto tammi-syyskuussa oli 94,5 miljoonaa euroa (-8,6 %). Liikennekaupan liikevaihtoon vaikuttaa polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen lasku viime vuodesta.

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli 30,4 miljoonaa euroa (+17,4 %). Ravintolakaupan liikevaihto oli 19,4 miljoonaa euroa (+16,6 %) ja majoituskaupan 11,0 miljoonaa euroa (+18,8 %). Matkailu- ja ravitsemiskauppa on palautunut koronaa edeltävälle tasolle. Erilaiset tapahtumat ja lisääntynyt työ- ja vapaa-ajan matkustaminen näkyvät vielä tänä vuonna voimakkaana myynnin kasvuna koronavuosien jälkeen.

− Kokonaisuutena näyttää siltä, että pääsemme tänä vuonna niin myynnillisesti kuin tuloksellisestikin budjetoitua ja viime vuotta paremmalle tasolle. Erityisen tyytyväisiä voimme olla kasvavasta markkina-asemastamme päivittäistavarakaupassa. Joulukaupalla on merkittävä vaikutus loppuvuoden myyntilukuihin, joten mielenkiintoiset kuukaudet ovat vielä edessäpäin, Määttä toteaa.

Investointeja uusiin toimipaikkoihin ja laajamittaisiin uudistuksiin

Keskimaalla on parhaillaan käynnissä uusien S-marketien rakennushankkeet Uuraisilla ja Korpilahdella. Lisäksi Jyväskylään Voionmaankadulle rakennetaan uusi S-market Mäki-Matti, jonka rakennustyöt aloitettiin syyskuussa. Multialla uuden Sale-myymälän rakentaminen on käynnistynyt maanrakennustöillä. Syksyn aikana uudistetaan myös S-market Suolahden myymälä, ja Sale Säynätsalossa on parhaillaan käynnissä kattava myymäläuudistus.

Matkailualalla Original Sokos Hotel Alexandrassa on käynnissä laaja remontti, jossa lähes puolet hotellin huoneista uudistetaan kokonaisvaltaisesti. Lisäksi suunnittelupöydällä on Himokselle rakennettava 120 huoneiston ja ravintolan kokonaisuus, jonka osalta lopulliset päätökset tehdään vuoden 2024 alkupuolella.

− Meillä on parhaillaan jopa historiallisen paljon uusien markettien rakentamisprojekteja käynnissä. Investoinnit kohdistuvat eri puolille Keski-Suomea, myös pienemmille paikkakunnille. Esimerkiksi Uuraisilla uuden S-marketin rakennustyöt ja henkilökunnan rekrytointi ovat jo täydessä vauhdissa. Tämä uusi S-market korvaa tällä hetkellä vanhassa kiinteistössä toimivan Salen, Määttä toteaa.

Keskimaan sähköautolatausasemien verkosto on laajentunut tämän vuoden aikana 11 latausasemaan. Viimeisimpinä lisäyksinä ovat ABC Vaajakosken ja Prisma Keljon yhteyteen avatut suurteholatausasemat. Kesällä Laukaaseen avattiin Keskimaan kuudes ABC CarWash -autopesula.

Keskimaan Ilo auttaa -lahjoitus kohdistui ulkoiluun ja luontokohteisiin

Keskimaa on Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja. Osuuskaupan palveluksessa oli syyskuun lopussa aktiivisessa työsuhteessa 2 018 työntekijää. Kesätöitä Keskimaa tarjosi tänä vuonna noin tuhannelle kesätyöntekijälle, joista noin 500 oli ensikertaa työelämään tutustuvia kesäharjoittelijoita.

Keskimaalla oli syyskuun lopussa asiakasomistajia 139 234. Keskimaan asiakasomistajille maksettiin kesäkuussa ylijäämänpalautusta vuoden 2022 tuloksesta yhteensä 9,6 miljoonaa euroa, mikä oli 2,1 miljoonaa enemmän kuin edellisenä vuonna. Ylijäämänpalautusta maksettiin asiakasomistajille 1,75 % Osuuskauppa Keskimaasta vuoden 2022 aikana tehtyjen, S-Etukortilla rekisteröityjen bonusostojen määrästä. Keskimaan omistajuudesta merkittävin rahana maksettava etu omistajille on Bonus. Bonusta maksettiin tammi−syyskuun aikana yhteensä 19,3 miljoonaa euroa, mikä oli 1,2 miljoonaa euroa enemmän kuin vastaavana ajanjaksona edellisenä vuonna.

Keskimaan Ilo auttaa -hyväntekeväisyyslahjoitus on tänä vuonna kohdistunut ulkoiluun ja luonnossa viihtymiseen Keski-Suomen alueella. Lahjoituskohteiksi valikoituivat asiakkailta kerättyjen ehdotuksien pohjalta Karstulan kunnan ulkoilupuisto, Keuruun kaupungin keskusurheilukenttä, Mäki-Matin perhepuisto Jyväskylästä sekä yhteensä viisi Metsähallituksen kohdetta eri puolilla Keski-Suomea. Ilo auttaa -hyväntekeväisyyslahjoitus on 1 € jokaista asiakasomistajaa kohden. Kokonaissumma oli tammikuun 2023 asiakasomistajamäärän mukaisesti yhteensä 137 000 euroa. Vuoden 2024 Ilo auttaa -hyväntekeväisyyslahjoituksen teemaksi on valikoitunut eri-ikäisten ihmisten digitaitojen kartuttaminen.

Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, toimitusjohtaja, kauppaneuvos Antti Määttä, antti.maatta@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, talousjohtaja Niko Toivanen, niko.toivanen@sok.fi

 

Kuva: Petteri Ruotsalainen

S-ryhmä on tehnyt jo vuosien ajan merkittäviä investointeja energiankulutuksen tehostamiseksi sekä uusiutuvan energian lisäämiseksi. Myös Keskimaalla viisaaseen energiankäyttöön ja omaan uusiutuvaan energiaan on satsattu jo vuosia. S-ryhmän omalla uusiutuvalla energialla, eli tuuli- ja aurinkovoimalla, tuotettu sähkö kattaa lähes kaiken kaupparyhmän sähkön kulutuksesta. Keskimaan käyttämästä sähköstä jo 85 prosenttia on peräisin tuulivoimasta.

Energiatehokkuuteen ovat vaikuttaneet ovellisiin ja ympäristöystävällisempää kylmäainetta käyttäviin kylmälaitteisiin siirtyminen, LED-valaistus sekä lämpöpumppujen, aurinkopaneelien ja maalämpöratkaisujen hyödyntäminen. Yhä useampi myymälä myös lämpenee kylmälaitteista syntyneen hukkalämmön avulla. Sähkösyöpöistä yksittäisistä kylmäkalusteista on pyritty luopumaan. Uusiutuvalla energialla, eli tuuli- ja aurinkovoimalla, tuotetun sähkön määrä kattaa valtaosan kaupparyhmän sähkön kulutuksesta.

− Olemme Keskimaalla jo vuosien ajan panostaneet järjestelmällisesti energiatehokkaisiin kylmäkalusteisiin, jotka ovat tuoneet merkittävää energiansäästöä. Kylmäkalusteet ovat osa isompaa teknistä järjestelmää, mikä tuo sähkön säästön lisäksi myös keinoja hyödyntää hukkalämpöä kiinteistössä, Osuuskauppa Keskimaan talousjohtaja Niko Toivanen kertoo.

− Kokonaisuudessaan S-ryhmän energiankulutus on vähentynyt yli 40 prosenttia vuodesta 2010. Keskimaan liiketoimintojen osalta vertailukelpoinen energiankulutus on vähentynyt samassa ajassa 30 prosenttia, Toivanen lisää.

Keskimaan käyttämästä sähköstä jo 85 prosenttia peräisin tuulivoimasta

S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja kuluttaja. Paikalliset aurinkopaneelihankkeet eri puolilla Suomea ovat osa pitkäjänteistä tavoitetta lisätä omaa uusiutuvaa energiaa ja mennä kohti sähköomavaraisuutta.

Keskimaan käyttämästä sähköstä jo 85 prosenttia on peräisin tuulivoimasta. Oman tuulivoimatuotannon ja aurinkovoimaloiden ansiosta S-ryhmä on sähkön suhteen lähes omavarainen. Myös Keskimaan tuulisähkön toimittaja on S-Voima Oy, jonka omistavat SOK ja osuuskaupat yhdessä. Tänä päivänä S-ryhmälle sähköä tuottavia tuulivoimaloita on 62 neljässä tuulipuistossa, jotka sijaitsevat länsirannikolla Porin yläpuolella Siikaisissa, Oulun alapuolella Raahessa sekä Peräpohjolassa Simossa.

Tuulta syksyllä ja talvella, aurinkoa keväällä ja kesällä

Tuulivoiman lisäksi Keskimaan käyttämää sähköä saadaan toimipaikkojen katoille rakennetuista aurinkovoimaloista, joiden määrä on kasvanut nopeasti.

– Energianlähteinä tuuli ja aurinko täydentävät hienosti toisiaan. Tuulivoiman tuottoisinta aikaa ovat talvikuukaudet lokakuulta maaliskuulle, jolloin tulee eniten. Aurinkosähköä saadaan puolestaan eniten kevät- ja kesäkuukausina. Keskimaan toimipaikkojen katolla olevat aurinkopaneelikentät ovat tänä vuonna tähän mennessä tuottaneet energiaa 1129 megawattituntia, joka vastaa kolmen S-marketin vuosikulutusta, Niko Toivanen toteaa.

Ensi vuonna uusia aurinkopaneeleja on suunniteltu asennettavaksi Keskimaan kuuteen toimipaikkaan. Lisäksi kolmea aurinkovoimalaa laajennetaan. Mikäli kaikki asennukset saadaan toteutettua suunnitellusti, vuoden 2024 lopussa paneeleja on käytössä yhteensä jopa 30 toimipaikassa. Aurinkosähkön tuotto on ollut tänä vuonna 1 129 ja ensi vuonna arviolta 2 300 megawattituntia.

Aurinkopaneelit Keskimaan toimipaikoissa

Käytössä 2023:
Asennetaan vuoden 2024 aikana:
Vuonna 2024 valmistuvat uudet toimipaikat, joihin tulossa aurinkopaneelit:

Osuuskauppa Keskimaa toteutti kuudennen kerran Ilo auttaa Keski-Suomea -hyväntekeväisyyslahjoituksen. Asiakkaat saivat ehdottaa paikallisia kohteita viime syksynä, ja ehdotusten joukosta valittiin kahdeksan keskisuomalaisille avointa ja maksutonta ulkoilupaikkaa kunnostettavaksi tai perustettavaksi. Ilo auttaa -hyväntekeväisyyslahjoitus on 1 € jokaista asiakasomistajaa kohden, ollen 2023 137 000 €. Asiakkaat pääsevät seuraavan kolmen viikon aikana äänestämään ja vaikuttamaan vuoden 2024 lahjoitukseen.

Keskimaan Ilo auttaa 2023 -hyväntekeväisyyslahjoitus keskittyi ulkoiluun ja luonnossa viihtymiseen Keski-Suomen alueella. Lahjoituskohteiksi valikoituivat asiakkailta kerättyjen ehdotuksien pohjalta Karstulan kunnan ulkoilupuisto, Keuruun kaupungin keskusurheilukenttä, Mäki-Matin perhepuisto Jyväskylästä sekä yhteensä viisi Metsähallituksen kohdetta eri puolilla Keski-Suomea.

– Kohteissa on tehty töitä läpi kesän ja syksyn, ja nyt alkaa suurin osa olla valmiita ja asiakkaille auki. Ilo auttaa -yhteistyö paikallisten toimijoiden kanssa on meille yksi tapa panostaa keskisuomalaisten hyvinvointiin ja ympäristömme huomiointiin. Lämmin kiitos tämän vuoden kumppaneillemme. Toivon, että kunnostetut luontopolut, urheilupaikat ja puisto tuovat pitkään iloa niin paikallisille kuin kauempaakin kohteisiin matkaaville, kertoo Osuuskauppa Keskimaan viestintä- ja markkinointijohtaja Noora Luoma.

Ilo auttaa 2023 -lahjoituksen kumppanit ja toimenpiteet

Asiakkaat osallistetaan myös vuoden 2024 Ilo auttaa -lahjoituksen kohdentamiseen

Edellisten vuosien tapaan vuoden 2024 lahjoituksen kokonaissumma tulee olemaan euron per Keskimaan asiakasomistaja, eli noin 139 000 euroa. Lopullinen lahjoitussumma varmistuu tammikuussa 2024.

– Ennen teeman valintaa halusimme kuulla eri alojen asiantuntijoita, jotka voisivat tuoda arvokasta tietoa ja näkemystä Keski-Suomen alueesta ja sen mahdollisuuksista sekä haasteista. Mikä puhututtaa ja mikä koetaan tärkeäksi. Haastattelimme viittä asiantuntijaa, jotka edustivat laajaa kirjoa erilaisia osaamisalueita, kuten ilmastotyö, sivistyspalvelut, journalismi, tulevaisuustutkimus ja teknologia, kertoo Luoma.

Haastatteluiden kautta nousi esiin muun muassa seuraavia aiheita: mielenterveysongelmat, nuorten hyvinvointi, ympäristötietoisuuden lisääminen ja ilmastonmuutoksen torjunta, liikunta- ja kulttuuripalveluiden tukeminen sekä digitalisaation vaikutukset eri ikäisiin ihmisiin.

– Perusteellisen pohdinnan jälkeen valitsimme ensi vuoden teemaksi eri-ikäisten ihmisten digitaitojen kartuttamisen. Nuoret eivät välttämättä omaa niin hyviä digitaitoja kuin yleisesti kuvitellaan, ja vanhukset kaipaavat selkeästi apua erilaisten sähköisten palveluiden käytössä. Yhteiskunnan digitalisoituminen voi aiheuttaa esimerkiksi yksinäisyyden tunteita monella tavalla. Myös lasten ja nuorten digitaalinen turvallisuus herättää huolta. Nyt auki olevan kyselyn kautta haluamme kuulla, mihin tekoihin tämän teeman sisällä konkreettisesti asiakkaamme haluavat tarttua, Luoma jatkaa.

Vuoden 2024 lahjoitusta ja sen tarkempaa käyttöä koskeva kysely on auki osoitteessa www.keskimaa.fi/iloauttaa. Asiakkaat voivat vastata kyselyyn 29.10.2023 saakka.

 

Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Noora Luoma, viestintä- ja markkinointijohtaja, 010 767 3040, noora.luoma@sok.fi

 

 

Osuuskauppa Keskimaan ruoan verkkokaupan kuljetusrobotit toimittivat ensimmäisen kahden kuukauden aikana tuhansia ruokatilauksia.
– Robokuljetusten startti on sujunut kesän aikana todella hienosti. Parhaat reitit nopeasti oppivat, liikenteessä moitteettomasti toimivat robotit ovat saaneet paljon kiitosta ja positiivista huomioita osakseen. Tätä tekoälyä hyödyntävää uutta palvelua käytetään kaikissa ikäryhmissä ja erilaisissa kotitalouksissa, Keskimaan verkkokaupan kehityspäällikkö Marko Hoffrén kuvailee. Keskimaan kumppanina robokuljetuksissa on Starship Technologies, joka on maailman johtava autonomisten kuljetusrobottien kehittäjä ja valmistaja.

Keskimaa aloitti ruoan verkkokauppa-asiakkaita palvelevien Starshipin kuljetusrobottien kokeilun Jyväskylässä kesäkuussa juhannusviikolla. Robottilaivueen kotimyymälöinä toimivat Jyväskylän tiheimmin asutuilla alueilla sijaitsevat S-market Savela ja S-market Tourula.

– Robottikuljetusten startti on ollut kaikin puolin positiivinen. Robotit ovat saaneet tehdä alusta alkaen ahkerasti töitä. Erilaisissa elämäntilanteissa olevat, hyvin eri-ikäiset ihmiset ovat innostuneet kokeilemaan ja käyttämään uutta palvelua, koska ne tarjoavat nopean, kätevän ja ympäristöystävällisen tavan tehdä ruokaostoksia, Marko Hoffrén kuvailee.

Ensimmäisten kahden kuukauden aikana robotit ovat kuljettaneet asiakkaan määrittelemään osoitteeseen tuhansia verkkokauppatilauksia pikatoimituksena.
– Ruoan verkkokauppa piristyy aina syksyisin, joten uskomme robottikuljetustenkin määrän kasvavan huomattavasti, kun ihmiset saavat arkirytmistään kiinni ja opiskelijat palaavat kaupunkiin, Hoffrén ennakoi.

Robottien toiminta-alue on laajentunut sitä mukaa, kun ne ovat löytäneet itselleen sopivimmat kulkureitit. Alkuun toimintasäde oli noin kilometri myymälästä, kun nyt kuljetukset sujuvat noin kolmen kilometrin etäisyydelle. Pääsääntöisesti ostokset on saatu toimitettua perille kolmessa vartissa, usein alle puolessa tunnissa.
– Myymälöiden henkilöstölle tämä uusi palvelu on tuonut lisää työtunteja tuotteiden keräilyssä. 99-prosenttisesti robotti on saatu matkaan alle 15 minuutin sisällä tilauksen vastaanottamisesta.

Jyväskylän ydinkeskustan tietyöt ovat aiheuttaneet roboteille jonkin verran päänvaivaa, mutta tekoälynsä ja GPS-paikannuksen avulla ne ovat löytäneet korvaavat reitit.
– Onneksi nämä kaverit opettavat toisiaan, joten jokaisen ei tarvitse käydä erikseen katsomassa katuremontin vuoksi asetettua estettä kulkuväylällä. Joillain omakotialueilla esteenä on myös robottien käyttämien kevyen liikenteen väylien tai jalkakäytävien puuttuminen, jolloin kuljetus ei pääse tulemaan kotiovelle saakka. Autojen sekaan ajotielle, missä ei ole kevyen liikenteen väyliä, robotit eivät turvallisuussyistä mene, Hoffrén kertoo. Robotit toimivat itsenäisesti, mutta Starshipin henkilökunta valvoo niiden kulkua ja voi tarvittaessa ottaa laitteen hallintaansa milloin tahansa.

Marko Hoffrénin mukaan robotit ovat saaneet kulkea Jyväskylän kevyen liikenteen väylillä melko rauhassa. Robotit osaavat myös puolustaa itseään mahdollista ilkivaltaa vastaan. Jokaisessa robotissa on ilkivaltaa ja varkauksia ehkäiseviä ominaisuuksia, muun muassa jäljitysmahdollisuus, hyvälaatuista kuvaa välittävät kamerat sekä äänekäs sireeni, joka laukeaa laitetta nostettaessa tai siirrettäessä.
– Sympaattisiksi koetuilla roboteilla on paljon puolustajia. Niille halutaan antaa tilaa ja mahdollisuus kulkea rauhassa. Robotteja kuvataan ja kuvia jaetaan sosiaalisessa mediassa hyvin ahkerasti, ihastuneilla kommenteilla höystettynä. Asiakkaillemme järjestetyn nimikilpailun perusteella Touruboteiksi ja Savelan Suhaajiksi nimetyt robotit ovat herättäneet paljon positiivista pöhinää, Marko Hoffrén hymyilee.

Sosiaalisessa mediassa asiakkaat saivat kesäkuussa ehdottaa nimiä Savelan ja Tourulan robottiperheille ja äänestää Instagram-stooreissa asiasta.
– Nimiksi valikoituivat Savelan Suhaajat ja Tourubotit. Stoorit häviävät 24 tunnin jälkeen, joten äänestyksen lukuja meillä ei ole tiedossa, mutta nimiedotuksia kommentoitiin 320 kertaa. Tämäkin kertoo robottikuljetuksen herättävän paljon mielenkiintoa.

 

Keskimaan robokuljetukset ensimmäisen kahden kuukauden ajalta
Kuljetusrobotin ominaisuuksia ja käyttöönotto:
Kuljettuja matkoja ja matka-aikoja:
Tilausrytmi, asiakkaat ja suosituimmat tuotteet:
Ympäristönäkökulmia:
Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, verkkokaupan kehityspäällikkö Marko Hoffrén, marko.hoffren@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa pääsee aloittamaan uuden S-marketin rakennustyöt Voionmaankadulla jo syyskuussa nykyisen kiinteistön purkamisella. Uuden S-market Mäki-Matin on määrä valmistua alkusyksyllä 2024.

Osuuskauppa Keskimaa laajentaa toimintaansa rakentamalla uuden S-marketin Voionmaankadulle Jyväskylän keskustan tuntumaan, Mäki-Matin kaupunginosaan. Nykyisen toimijan, K-market Ruokavinkin, vuokrasopimus kiinteistössä päättyy syyskuussa, jonka jälkeen Keskimaa aloittaa välittömästi kiinteistön purkutyöt.

− Kerroimme suunnitelmistamme rakentaa uusi S-market Voionmaankadulle jo kesän alussa. Vuonna 2021 hankkimamme kiinteistö on osa pitkäaikaista visiotamme. Olemme tyytyväisiä siihen, että pääsemme aloittamaan purkutyöt ja uuden ruokakaupan rakentamisen ennakoitua aikaisemmin, jo syyskuun puolella. Mitä nopeammin pääsemme töihin, sitä nopeammin saamme uuden kaupan auki ja palvelut tarjolle asiakkaillemme, toteaa Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

− Ensimmäiset merkit rakennustyön aloittamisesta näkyvät jo muutaman viikon päästä, kun tontti aidataan työmaaksi perjantaina 15.9.2023. Purkutyöt pääsevät käyntiin jo heti seuraavalla viikolla, Kyllönen täsmentää.

Uuden S-marketin virallinen nimi on S-market Mäki-Matti.

−Uuden S-marketin rakentamisen alkaessa on tullut hyvä hetki julkistaa S-marketin virallinen nimi, S-market Mäki-Matti. Nimi ilmentää hyvin kaupan sijaintia Jyväskylän perinteikkäässä Mäki-Matin kaupunginosassa. Tulemme suunnittelemaan kaupan palvelut, valikoimat ja toiminnot huomioiden alueen asiakkaiden tarpeet, ja pyrimme tarjoamaan parasta mahdollista ruokakauppaa lähialueen asukkaille ja alueella liikkuville asiakkaille, taustoittaa projektista vastaava Osuuskauppa Keskimaan ryhmäpäällikkö Jarno Minkkinen.

Uudesta S-marketista rakennetaan hiilineutraali kiinteistö

S-market Mäki-Matista tulee myymäläpinta-alaltaan jopa tuplasti suurempi kuin tontilla aikaisemmin toiminut K-market. Huolellisella sijoittelulla pystytään kuitenkin säilyttämään parkkipaikkojen määrä piha-alueella. Rakentamisessa kiinnitetään erityistä huomiota niin kiinteistötekniikan kuin kalustuksenkin osalta energiatehokkuuteen sekä ympäristöystävällisyyteen. Uudesta rakennuksesta rakennetaan hiilineutraali, jossa pääasiallinen lämmönlähde tulee olemaan maalämpö, myös kylmälaitteiden lauhdelämpöä tullaan hyödyntämään lämmityksessä. Lisäksi kiinteistön katolle on suunnitelmissa aurinkopaneelit.

S-market Mäki-Matin uudisrakennuksen investointi on noin 5,2 miljoonaa euroa. Purkutyöt päästään aloittamaan 18.9.2023 ja uusi myymälä on määrä avata alkusyksystä 2024. Rakennusvaiheen aikana lähimmät Keskimaan ruokakaupat ovat Jyväskylän keskustassa sijaitsevat S-market Kolmikulma ja Mestarin Herkku sekä Laajavuoren suunnassa ympärivuorokautisesti palveleva S-market Savela.

− Rakennusprojektin ajan alueen asiakkaiden käytössä ovat lähialueen kauppojen lisäksi ruoan verkkokaupan robottikuljetukset. S-market Savelan kuljetusrobotti on mahdollista tilata kotiovelle Mäki-Matin alueella, muistuttaa Jarno Minkkinen vaihtoehtoisista palveluista.

Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, Vesa Kyllönen, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja, vesa.kyllonen@sok.fi, 0107673021
Osuuskauppa Keskimaa, Jarno Minkkinen, ryhmäpäällikkö, jarno.minkkinen@sok.fi, 010 767 3039

 

S-market Suolahden myymälässä käynnistyy uudistusprojekti syyskuussa. Uudistuksen myötä myymälän valikoimia muokataan vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Projektissa panostetaan erityisesti ympäristöystävällisyyteen, kun myymälän kylmälaitteet ja kiinteistötekniikka uudistetaan. Noin kaksi kuukautta kestävät uudistustyöt valmistuvat joulukuun 2023 aikana.

S-market Suolahden myymälääremontoitiin edellisen kerran vuonna 2019, jolloin kauppaa laajennettiin 200 neliön verran ja myymäläilmettä uudistettiin. Vuonna 2020 myymälän katolle asennettiin aurinkosähköjärjestelmä.

− Syyskuussa alkavassa myymäläuudistuksessa on aika päivittää kiinteistön tekniikka ja kylmälaitejärjestelmät energiatehokkaiksi. Nykyiset kylmäkalusteet ovat tulleet käyttöikänsä päähän ja ne vaihdetaan hiilidioksidilla toimivaan kylmälaitejärjestelmään. Kiinteistötekniikan osalta saamme kiinteistöön lämpöpumpun, joka hyödyntää kylmälaitteiden lauhdelämpöä myymälän lämmittämisessä. Näillä toimenpiteillä kiinteistöstä saadaan hiilineutraali myymälä, taustoittaa projektista vastaava Osuuskauppa Keskimaan ryhmäpäällikkö Jarno Minkkinen.

Asiakkaille uudistukset näkyvät yleisilmeeltään avarampana ja raikkaampana myymäläilmeenä. Lisäksi valikoimia päivitetään vastaamaan paremmin suolahtelaisten asiakkaiden tarpeita, ja kassalinjastoa uudistetaan itsepalvelukassoilla.

− Olemme innoissamme S-market Suolahden uudistuksesta, joka vie meitä kohti kestävämpää toimintaa ja entistä parempaa asiointikokemusta. Haluamme satsata helppoon ja nopeaan asiointiin sekä meidän asiakkaiden tarpeiden mukaisiin valikoimiin. Uusi kylmäjärjestelmä on iso askel kohti ympäristöystävällisempää toimintaa, iloitsee S-market Suolahden marketpäällikkö Kari Hokkanen.

S-market Suolahden uudistustyöt käynnistyvät syyskuussa, ajoittuen pääosin loka-marraskuulle. Uudistustyöt myymälässä pyritään toteuttamaan niin, että ne aiheuttavat mahdollisimman vähän haittaa kaupassa asioiville asiakkaille. Investoinnin kokonaiskustannus on noin 1,16 miljoonaa euroa. Uudistuneen myymälän avajaisia päästään viettämään joulukuussa.

Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, ryhmäpäällikkö Jarno Minkkinen, 010 767 3039, jarno.minkkinen@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, marketpäällikkö Kari Hokkanen, 010 767 4565, kari.hokkanen@sok.fi

Sale Säynätsalo kokee laajamittaisen kasvojen kohotuksen syksyn aikana, kun myymälä nykyaikaistetaan uuden Sale-konseptin mukaiseksi. Noin kaksi kuukautta kestävä uudistusprojekti alkaa syyskuun alussa.

Osuuskauppa Keskimaa jatkaa Sale-myymälöiden uudistamista, kun Säynätsalon myymälä muokataan Sale-konseptin mukaiseksi. Uudistuksessa myymälän kalustus ja kylmälaitteistot uusitaan kokonaan nykyisen kylmäasetuksen mukaiseksi, ja samalla myymäläilme raikastuu. Valikoimia päivitetään vastaamaan alueen asiakkaiden tarpeita ja kysyntää entistä paremmin.

Osuuskauppa Keskimaa on uudistanut Sale-myymälöitä ahkerasti viimeisen kolmen vuoden aikana omalla toiminta-alueellaan. Keskimaalla on yhteensä 13 Sale-myymälää Keski-Suomessa, joista yli puolet on jo saanut uuden ilmeen. Seuraavan parin vuoden aikana myös loput myymälät uudistetaan.

− Olemme edenneet hyvää vauhtia myymäläuudistuksien osalta Keskimaan alueella. Salen uusittu myymäläkonsepti on raikas ja huomioi nykyaikaisen ostamisen tarpeet. Meidän Salet toimivat lähiöiden ja kylien sydämessä. Sale Säynätsalo on tärkeä osa Jyväskylän kauniin saaristokaupunginosan palveluja. Uudistetusta myymälästä tulee upea, ja se tarjoaa alueen asukkaille raikkaan ja entistä viihtyisämmän asiointikokemuksen jatkossa, toteaa Sale-ryhmäpäällikkö Outi Terho Osuuskauppa Keskimaalta.

Sale Säynätsalon uudistuksessa panostetaan erityisesti kaupan energiatehokkuuteen. Koko kaupan kylmätekniikka uusitaan, ja myymälän LVIS-teknisiä ratkaisuja parannetaan. Aurinkopaneelit ovat jo aiemmin asennettu hyödyntämään uusiutuvaa sähköä. Energian tehokkuuteen liittyvillä investoinneilla vähennetään Osuuskauppa Keskimaan ilmastotavoitteiden mukaisesti kaupan hiilijalanjälkeä.

− Hiilidioksiditekniikalla toimiva keskusyksikkö tuottaa kylmäenergiaa kaupan kylmähuoneisiin sekä kylmäkalusteisiin. Uuden kylmätekniikan ansiosta siirrytään omavaraiseksi lämmityksen osalta, eli kylmälaitteiden lauhdelämpöä käytetään sekä kiinteistön lämmittämiseen että kesäaikana viilennykseen, taustoittaa Outi Terho energiatehokkuuteen liittyviä investointeja.

− Olemme odottaneet kovasti myymälän uudistamista. Sekä Säynätsalon asiakkaille että henkilökunnallemme on erittäin tärkeää, että pystymme tarjoamaan laadukkaita päivittäistavarakaupan palveluita säykkiläisille myös jatkossa. Olemme huomioineet valikoimien päivityksissä asiakkaidemme tarpeita ja toiveita. Suurimmat muutokset näkyvät raikkaassa myymäläilmeessä sekä uudistuneissa kalusteratkaisuissa. Myymälän palveluita tullaan kehittämään muun muassa laajemman paistopisteen avulla. Valikoimia päivitetään vastaamaan juuri säynätsalolaisten asiakkaiden kysyntää ja toiveita. Uusia lisäpalveluja saadaan myös Nosto-automaatin myötä, ja lisäksi saamme toisen pakettitoimituspisteen, kertoo Sale Säynätsalon myymäläpäällikkö Nina Kiiskinen. Myös apteekki jatkaa kiinteistössä vuokralaisena.

Salen uudistusprojektin kustannus on noin 800 000 euroa. Uudistustyöt alkavat syyskuun alussa ja työt kestävät noin kaksi kuukautta. Uudistustyöt pyritään hoitamaan niin, että niistä on mahdollisimman vähän haittaa asiakkaille.

Lisätietoja

Osuuskauppa Keskimaa, ryhmäpäällikkö Outi Terho, 010 767 3029, outi.terho@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, myymäläpäällikkö Nina Kiiskinen, 010 767 4010, nina.kiiskinen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaan tammi−kesäkuun liikevaihto oli 365,3 miljoonaa euroa, missä oli kasvua 5,4 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi−kesäkuun operatiivinen tulos oli 13,5 miljoonaa euroa, mikä on noin 5,2 miljoonaa euroa parempi kuin viime vuonna. Tuloskehitykseen on vaikuttanut erityisesti matkailu- ja ravintolakaupan vahva kehitys edellisvuodesta sekä päivittäistavarakaupan markkinaa vahvempi myynninkehitys.

Keskimaa market- ja tavaratalokaupan liikevaihto kasvoi tammi-kesäkuussa 267,3 miljoonaan euroon (+7,0 %). Päivittäistavarakauppaa tehtiin 243,2 miljoonalla eurolla (+10,0 %). Käyttötavarakaupan liikevaihto laski viime vuoden tasosta 16,9 % ollen 22,5 miljoonaa euroa. Käyttötavarakaupan liikevaihdon laskuun ja toisaalta myös tuloksen paranemiseen vaikuttaa tappiollisen Kodin Terran liiketoiminnan päättyminen viime vuoden joulukuussa.

− Ruokakaupan kasvu on jatkunut meillä selvästi markkinaa voimakkaampana. Elintarvikkeiden sisäänostohinnat ovat jatkaneet nousuaan, mikä on aiheuttanut elintarvikkeiden yleisen hinnannousun kuluttajille. Olemme varmistaneet kilpailukykyisen hinnoittelumme pitämällä ruokakaupan suhteellisen myyntikatteen eli kaupan palkkion viime vuoden tasolla. Tämä on varmasti yksi syy vahvistuneeseen markkina-asemaamme. Olemme tyytyväisiä siihen, että päivittäistavaroiden hinnan nousut ovat tutkimustenkin mukaan menneet täysimääräisinä ruokaketjussa eteenpäin elintarviketeollisuuden kautta tuottajille, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Liikennekaupan liikevaihto tammi−kesäkuussa oli 74,8 miljoonaa euroa (-4,8 %). ABC-liikennemyymälöissä tehtiin ravintola- ja marketkauppaa 15,0 miljoonalla eurolla (+11,3 %). Liikenteen energiat ja palveluiden liikevaihto tammi-kesäkuussa oli 59,8 miljoonaa euroa (-8,1 %). Liikennekaupan liikevaihtoon vaikuttaa polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen lasku viime vuodesta.

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli 19,4 miljoonaa euroa (+29,9 %). Ravintolakaupan liikevaihto oli 12,6 miljoonaa euroa (+27,4 %) ja majoituskaupan 6,9 miljoonaa euroa (+34,9 %). Matkailu- ja ravitsemiskauppa on palautunut koronaa edeltävälle tasolle. Tapahtumat, matkustaminen ja ihmisten liikkuminen ylipäänsä näkyvät tänä vuonna voimakkaana myynnin kasvuna koronavuosien jälkeen.

− Matkailu- ja ravitsemiskauppa sekä liikennemyymälöiden sisäkauppa ovat elpyneet tämän vuoden aikana koronaa edeltäneelle vuoden 2019 tasolle, mikä näkyy vielä tänä vuonna toimialan voimakkaana myynnin ja tuloksen kasvuna. Kesä on ollut kaikin puolin onnistunut, ja olemme pystyneet pitämään kiinni vuoden myynnillisistä ja tuloksellisista tavoitteistamme, Määttä iloitsee.

Katse tulevaisuuden kehityshankkeisiin

Osuuskauppa Keskimaalla on sekä käynnissä että suunnittelussa useita myymäläverkoston kehityshankkeita. S-market-ketjun myymäläverkoston uudistukset on saatu keväällä päätökseen ja Sale-ketjun yhteensä 13 myymälästä yli puolet on jo uudistettu nykyaikaisen Sale-konseptin mukaiseksi.

Keskimaalla on parhaillaan käynnissä uusien S-marketien rakennushankkeet Uuraisille ja Korpilahdelle. Multialla uuden Sale-myymälän rakentaminen alkaa syksyllä. Lisäksi Jyväskylään Voionmaankadulle rakennetaan uusi S-market, rakennustyöt alkavat kohteessa niin ikään syksyn 2023 aikana.

Matkailupuolella Original Sokos Hotel Alexandrassa valmistaudutaan syyskuussa alkavaan mittavaan uudistukseen, jossa lähes puolet hotellin huoneista uudistetaan kokonaisvaltaisesti. Lisäksi suunnittelupöydällä on Himokselle rakennettava 120 huoneiston ja ravintolan kokonaisuus, jonka osalta päätöksiä tehdään viimeistään vuoden 2024 alkupuolella.

− Meillä on parhaillaan jopa historiallisen paljon erilaisia kehityshankkeita suunnittelussa ja osa jo toteutuksessa. Investoinnit kohdistuvat eri puolille Keski-Suomea, myös pienemmille paikkakunnille, Määttä toteaa.

Ruoan verkkokaupan palvelut laajenivat, kun S-market Savelassa ja S-market Tourulassa otettiin käyttöön ruoan verkkokauppatilausten robottikuljetukset. Kuljetusrobotit toimittavat asiakkaiden verkkokauppaostoksia noin kolmen kilometrin säteelle myymälästä.

Keskimaan sähköautolatausasemien verkosto laajeni toukokuussa 11 latausasemaan, kun ABC Vaajakosken ja Prisma Keljon yhteyteen avattiin suurteholatausasemat. Lisäksi heinäkuussa Laukaaseen avattiin Keskimaan kuudes ABC CarWash -autopesula.

Asiakasomistajille maksettiin kesäkuussa ylijäämänpalautusta yhteensä 9,6 miljoonaa euroa

Keskimaa on Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja. Osuuskaupan palveluksessa oli kesäkuun lopussa aktiivisessa työsuhteessa 2 413 työntekijää, mikä on 13 henkilöä enemmän kuin edellisenä vuotena. Keskimaa tarjosi tänä vuonna kesätöitä noin tuhannelle työntekijälle. 15−17-vuotiaille suunnatun Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelun kautta Keskimaa työllisti lähes 500 ensikertaa työelämään tutustuvaa kesäharjoittelijaa.

Keskimaalla oli kesäkuun lopussa asiakasomistajia 137 939. Keskimaan edustajisto päätti kevätkokouksessa jakaa omistajilleen ylijäämänpalautusta ja osuusmaksun korkoa. Ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko maksettiin 10. kesäkuuta. Vuoden 2022 tuloksesta ylijäämänpalautusta maksettiin 9,6 miljoonaa euroa, mikä on 2,1 miljoonaa enemmän kuin edellisenä vuonna. Ylijäämänpalautusta maksettiin asiakasomistajille 1,75 % Osuuskauppa Keskimaasta vuoden 2022 aikana tehtyjen, S-Etukortilla rekisteröityjen bonusostojen määrästä. Osuusmaksun korkoa maksettiin 6 % eli 6 euroa osuusmaksulta, yhteensä 0,8 miljoonaa euroa. Keskimaan omistajuudesta merkittävin rahana maksettava etu omistajille on Bonus, jota on maksettu tammi−kesäkuun aikana 12,6 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:

Osuuskauppa Keskimaa, toimitusjohtaja, kauppaneuvos Antti Määttä, 010 767 30111, antti.maatta@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, talousjohtaja Niko Toivanen, 010 767 3030, niko.toivanen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa aloittaa tiistaina 20.6. uudenlaisen ruoan verkkokauppatilausten toimitusmuodon: asiakkaan ostokset vie perille pikatoimituksella kuljetusrobotti, joka suunnittelee tekoälyn avulla itselleen sopivimman reitin lähtöpisteestä toimitusosoitteeseen. S-market Tourulasta ja S-market Savelasta liikkeelle lähtevät robotit kulkevat kevyenliikenteenväyliä pitkin, tunnistavat mahdolliset esteet ja osaavat toimia liikenteessä. Kumppanina robokuljetuksissa on Starship Technologies, joka on maailman johtava autonomisten kuljetusrobottien kehittäjä ja valmistaja.

Robokuljetuksilla vastataan asiakkaiden toiveeseen saada erityisesti kaupunkialueilla ostokset nopeasti kotiin kuljetettuna. Starship Technologiesin kehittämät itsenäiset kuljetusrobotit ovat toimittaneet miljoonia tilauksia muun muassa Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa, Tanskassa, Saksassa ja Virossa.

– Haluamme olla etulinjassa tarjoamassa asiakkaillemme uudenlaisia palveluja. Ihmiset suosivat yhä enemmän nopeaa asiointia ja siksi myös pikatoimitusten kysyntä kasvaa koko ajan. Kuljetusrobotit tulevat kilpailemaan Woltin ja Foodoran kaltaisten ruokakuljetusten kanssa, Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen kertoo.

Robotteja tulee käyttöön S-market Tourulaan ja S-market Savelaan. Robokuljetuksen voi tilata näistä myymälöistä S-kaupat-mobiilisovelluksen kautta tiistaista 20.6. alkaen. S-marketin henkilökunta pakkaa tilatut ostokset ja lastaa ne robotin kyytiin. Kuljetusta voi seurata sovelluksen kautta reaaliaikaisesti ja asiakas saa lisäksi ilmoituksen puhelimeensa tilauksen saavuttua perille. Robotin päällä oleva kansi aukeaa sovelluksen avulla.

– Asiakkaan tehdessä S-kaupat-tilauksen robottien kotimyymälään, sovellus tarjoaa pikakuljetusta, mikäli joku roboteista on vapaana lähtemään liikkeelle. Sovellus ilmoittaa arvion toimitusajankohdasta, huomioiden sekä tuotteiden keräilyajan että kuljettavan reitin. Tavoitteena on, että robotti pääsee myymälästä matkaan parinkymmenen minuutin sisällä tilauksesta. Robotti tietää tilaajan sijainnin GPS-paikannuksen avulla ja tuo tavarat niin lähelle kuin pystyy, esimerkiksi kerrostalon etuovelle tai puistoon viheralueen reunaan, robottikokeilua Keskimaassa luotsaava verkkokaupan kehityspäällikkö Marko Hoffrén toteaa.

Robotti käyttää tekoälyä sopivan kuljetusreitin suunnitteluun ja siitä oppimiseen. Reitti kulkee jalankulkijoille tarkoitettuja väyliä pitkin ja robotti tunnistaa mahdolliset esteet sekä ihmiset ja ajoneuvot ja osaa toimia liikenteessä. Robotit ajavat 99 prosenttia ajasta itsenäisesti, mutta ihmiset tarkkailevat niiden toimintaa ja voivat ottaa hallinnan itselleen koska tahansa. Sähköllä toimiva päästötön robotti tarkkailee ympäristöään 12 kameran avulla ja se kulkee noin kuuden kilometrin tuntivauhtia. Robottien toimintasäde on noin kolme kilometriä, ja näiden kahden myymälän kautta tavoitetaan huomattava osa Jyväskylän asukkaista.

– Robotti menee siitä, mistä ihminen pääsee jalan kulkemaan ja pystyy ylittämään jopa 20 cm korkean reunakiveyksen. Robotti osaa liikennesäännöt ja myös liikennevalojen kanssa toimimisen. Ei kannata siis säikähtää, jos robotti odottelee vieressäsi suojatien luona. Se pääsee siitä kyllä sujuvasti eteenpäin, valottaa Marko robottien liikkumista.

– Olemme innoissamme yhteistyöstä S-ryhmän kanssa ja tuomme Jyväskylään nopeat ja vastuulliset robottitoimitukset. Pienet robotit otetaan täällä varmasti yhtä lämpimästi vastaan kuin Helsingissä. Robotit tekevät ihmisten elämästä hieman helpompaa ja samalla ne vähentävät positiivisesti liikenneruuhkia ja hiilidioksidipäästöjä tarjoten nopean vaihtoehdon sille, että hyppäämme autoon noutamaan ruokaostokset, sanoo Starshipin liiketoiminnan kehittämispäällikkö Sandra Sooläte.

Faktoja kuljetusroboteista
Lisätiedot

Osuuskauppa Keskimaa, ruoan verkkokaupan kehityspäällikkö Marko Hoffrén, 050 402 3970, marko.hoffren@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaan hallitus on tehnyt päätöksen myyntipinta-alaltaan noin 1000 neliöisen S-marketin rakentamisesta Korpilahdelle. Rakennusprojekti alkaa heinäkuussa ja sen on määrä valmistua kesällä 2024.

Osuuskauppa Keskimaa osti maaliskuussa 2022 Korpilahden keskustassa sijaitsevan Kiinteistöosakeyhtiö Korpilahden Liiketalon, joka purettiin tämän kevään aikana. Uusi S-market rakennetaan puretun liiketilan paikalle Korpilahden keskustaan Korpilahdentien varrelle.

− Maaliskuun lopulla kerroimme suunnitelmistamme uuden S-marketin rakentamisesta Korpilahdelta purettavan liikekiinteistön paikalle. Olemme erittäin iloisia, että Keskimaan hallitus hyväksyi investoinnin ja pääsemme nyt vauhdikkaasti edistämään hanketta Korpilahdella. Rakentaminen päästään aloittamaan jo heinäkuussa, iloitsee Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

Nykyinen S-market Korpilahti palvelee normaalisti uuden myymälän rakennusprojektin ajan. Uusi S-market on määrä päästä avaamaan kesällä 2024.

− Meidän nykyiset tilamme S-market Korpilahdella ovat olleet auttamattomasti liian ahtaat, niin myymälän kuin parkkipaikkojenkin osalta. Pääsemme nyt rakentamaan Korpilahdelle nykyaikaisen ja uuden konseptin mukaisen S-marketin. Myymälän suunnittelussa kiinnitetään erityistä huomiota energiatehokkuuteen niin talotekniikan kuin myymäläkalusteidenkin osalta. Myymäläpinta-alaltaan uudesta S-marketista rakennetaan 1,5-kertainen nykyiseen myymälään verrattuna, avaa Osuuskauppa Keskimaalla projektista vastaava ryhmäpäällikkö Mikko Lehtinen suunnitelmia.

− Lähdemme rakentamaan kauppaa paikallisten asiakkaiden tarpeita kuunnellen. Tavoitteenamme on tarjota asiakkaille entistä laajemmat valikoimat ja kokonaisvaltaisesti miellyttävä ostokokemus nykyaikaisissa tiloissa. Myös työntekijöiden näkökulmasta uudet tilat tehostavat työskentelyä. Viihtyisämpi myymälä on niin asiakkaiden kuin henkilökunnankin etu, jatkaa Lehtinen.

Uuden S-market Korpilahden kokonaisinvestointi on noin 5,65 miljoonaa euroa.

Lisätiedot

Osuuskauppa Keskimaa, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen, 010 767 3021, vesa.kyllonen@sok.fi
Osuuskauppa Keskimaa, ryhmäpäällikkö Mikko Lehtinen, 010 767 3032, mikko.lehtinen@sok.fi