
Keskimaan vuoden 2024 Ilo auttaa -hyväntekeväisyyslahjoitus kohdentui keskisuomalaisten ikäihmisten digitaitojen kartuttamiseen, yli 70 maksuttoman digitaitotapahtuman voimin. Lisäksi osa lahjoitussummasta ohjattiin kriisi- ja mielenterveystyön tukemiseen.
Ikäihmisille lisää digitaitoja
Ikäihmisten digiosaamisen kasvattaminen sekä mielenterveystyön tukeminen valittiin Ilo auttaa 2024 -lahjoituksen teemoiksi keskisuomalaisten eri alojen asiantuntijoiden kuulemisen ja asiakasomistajille tehdyn kyselyn perusteella.
Sekä asiantuntijoiden haastatteluissa että asiakasomistajien toiveissa nousi selkeästi esiin, että senioriväestömme kaipaa apua jatkuvasti lisääntyvien sähköisten palvelujen käytössä. Yhteiskunnan digitalisoituminen aiheuttaa suurelle osalle ikäihmisistä vaikeuksia arjessa selviytymiseen ja saattaa pahimmillaan jopa syrjäyttää ikääntyneitä, joille uusi tekniikka on vierasta. Ilo auttaa -lahjoituksella haluamme auttaa mahdollisimman suuren joukon keskisuomalaisia senioreita digipalveluiden osaajiksi.
Toisena keskeisenä keskisuomalaisten ihmisten hyvinvoinnin haasteena asiantuntija- ja asiakasomistajakommenteissa nousi esiin mielenterveysongelmat ja -palvelujen saatavuus. Tästä syystä osa Ilo auttaa 2024 -lahjoituksesta suunnattiin mielenterveys- ja kriisityön tukemiseen.
Ilo auttaa -kokonaissumma jo lähes miljoona euroa
Ilo auttaa -hyväntekeväisyyttä on tehty vuodesta 2017 lähtien. Lahjoitus on ollut alusta alkaen yksi euro per Keskimaan asiakasomistaja. Summa on kohonnut vuosittain sitä mukaa, kun asiakasomistajien määrä on kasvanut. Vuoden 2024 lahjoitus on 139 974 euroa. Vuoden 2024 kampanja mukaan lukien, nousee Ilo auttaa -lahjoitussumma kokonaisuudessaan jo noin 940 000 euroon.
Kymmeniä maksuttomia koulutustilaisuuksia senioreille
Ikäihmisten digitaitojen kartuttamisessa yhteistyökumppaneinamme toimivat Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL sekä Eläkeliiton Keski-Suomen piiri.
Järjestöt kouluttivat kevään ja syksyn aikana digitaitojen vertaisopastajia eri puolilla Keski-Suomea.

Koulutetut vertaisopastajat jakoivat osaamistaan yhteensä yli 70 maksuttomassa digitaitotilaisuudessa. Tilaisuuksissa osallistujat saivat oppia tietokoneen, älypuhelimen, mobiilisovellusten ja verkkosivustojen käyttöön, liittyen esimerkiksi pankkiasioihin, terveyspalveluihin, veroasioihin ja sosiaalisiin kanaviin. Verkkopalveluista tutuiksi tulivat muun muassa Omakanta sekä hyvinvointialueen sähköiset asiointikanavat. Koulutustilaisuudet olivat kaikille avoimia, eikä osallistuminen edellyttänyt kummankaan eläkejärjestön jäsenyyttä.
Kumppanina Eläkkeensaajien Keskusliitto
-Vuoden 2024 aikana Keskimaan lahjoituksella koulutettiin uusia tietotekniikan vertaisopastajia Keski-Suomeen ja järjestettiin avoimia ja maksuttomia Digikahviloita, joissa opastajat auttoivat ikätovereitaan digipulmissa, toteaa Eläkkeensaajien Keskusliiton järjestösuunnittelija Juha Viitanen.

Eläkkeensaajien Keskusliitto on pyörittänyt jo vuosien ajan eläkeikäisten digiosaamista parantavaa Verkosta virtaa -toimintaa. Uudet opastajat jatkavat Verkosta virtaa -toiminnassa myös vuonna 2025.
Kumppanina Eläkeliiton Keski-Suomen piiri
Eläkeliiton Keski-Suomen piiri käynnisti lahjoituksen turvin Digiä enemmän elämään 60+ -projektin Keski-Suomen alueella. Koulutusten toteuttamiseen saatiin mukaan Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) hyvinvointiyksikön ammattilaisia.

− Keskimaan avustuksella koulutimme samanaikaisesti eri puolille maakuntaamme sekä alueellisia että paikallisia digineuvojia. Projektin tulokset kertautuvat moninkertaisesti tulevien vuosien aikana, kun digineuvojat tarjoavat neuvontatukea ikäihmisille, toteaa Eläkeliiton Keski-Suomen piirin puheenjohtaja Jukka Hiltunen.
Kriisiapua kaiken ikäisille, keskusteluapua nuorille
Ilo auttaa 2024 -lahjoitusvaroilla tuettiin myös kriisi- ja mielenterveystyötä, yhteistyökumppaneinamme Jyväskylässä ja Viitasaarella toimivat Kriisikeskus Mobile sekä Sekasin Kollektiivi.
Lue lisää
Yhteistyökumppanina Kriisikeskus Mobile
Kriisikeskus Mobile palkkasi lahjoituksen turvin kokoaikaisen kriisityöntekijän touko-syyskuun ajaksi. Kriisikeskuksen johtajan Tuija Hauvalan mukaan vakituisen henkilökunnan vuosilomien aikanakin pystyttiin näin turvaamaan kriisityön asiakaskohtaamiset ja vahvistamaan ryhmätoimintaa.

– Meille tulee viikoittain 120–160 yhteydenottoa keskisuomalaisilta ihmisiltä, joilla on jokin kriisi elämässään. Tyypillisiä syitä ovat parisuhteessa tapahtunut ero, yksinäisyys, vakava sairastuminen, itetuhoisuus, läheisen menettäminen, väkivallan kokemus sekä mielenterveyden haasteet. Päivittäisen asiakastyön lisäksi Keskimaan lahjoitusvaroja kohdennettiin yhteistyössä Surunauha ry:n kanssa toteutettavaan itsemurhan tehneiden lähiomaisten vertaisryhmän toimintaan, joka päästiin aloittamaan jo keväällä, kertoo Hauvala.
Yhteistyökumppanina Sekasin Kollektiivin Sekasin-chat
Chat tarjoaa apua ja tukea 12–29-vuotiaille nuorille, jotka haluavat keskustella mistä tahansa asiasta kuuntelevan aikuisen kanssa, nimettömänä ja luottamuksellisesti. Ilo auttaa -lahjoituksella turvattiin kesän päivystys palkkaamalla verkkokriisityöntekijä, joka chatissa keskustelun ohella tuki vapaaehtoisten päivystäjien työtä.

Sekasin Kollektiivin kehittämispäällikkö Saara Huhanantti korostaa, että lahjoitusvarat menevät hyvin konkreettiseen nuorten auttamiseen.
– Keskimaan panostuksella pystyimme kolmen kesäkuukauden aikana kohtaamaan noin tuhat nuorta. Keskustelujen yleisin yhdistävä tekijä on paha olo. On äärettömän tärkeää, että nuorella on matalan kynnyksen paikka, jossa tulee aidosti kuulluksi, sillä nuorten puhumisen tarve on todella suurta.
Ilo auttaa vuodesta 2017 lähtien
Yhdessä asiakasomistajiemme kanssa teemme Keski-Suomesta parempaa paikkaa elää. Suurena toimijana meillä on suuri vastuu siitä, millaisen nykyhetken luomme ja millaisen perinnön jätämme jälkeemme.
Ilo auttaa -kampanjaa on toteutettu paikallisten yhdistysten ja seurojen kanssa vuodesta 2017 lähtien.
